nie pamiętasz hasła?
Dziś są imieniny: Aleksandra, Horacego, Grzegorza
×

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies

Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Używamy ich w celach reklamowych i statystycznych a także po to, by dostosować nasze witryny dla indywidualnych potrzeb naszych czytelników i użytkowników. Plików cookie mogą też używać nasi partnerzy, reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy multimediów. Może zmienić ustawiania dotyczące plików cookies na Twojej przeglądarce. Korzystanie z serwisów bez dokonania zmiany oznacza, że pliki COOKIES będą zapisywane w pamięci twojego komputera lub innego urządzenie, z którego korzystasz do przeglądania witryn internetowych. Więcej informacji na temat cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.

Wymuszona rewolucja dotknęła także Tomaszów

dodano: 2018-04-02 10:36:47

Druga wojna światowa doprowadziła do totalnego wyniszczenia Żydów i ogromnych zmian w polskim społeczeństwie. Żydzi stanowili około pięćdziesięciu procent polskiej warstwy bogatej burżuazji i ponad pięćdziesiąt procent drobnomieszczaństwa. Ta warstwa niknie, nikną Żydzi. Nie ma ich – zaznacza historyk i demograf historyczny prof. Krzysztof Zamorski. Wymordowanie Żydów – w głównej mierze, choć nie tylko, przez Niemców – pozostawiło nagle ogromną lukę w społecznej i ekonomicznej tkance polskiego społeczeństwa. Lukę, która szybko się wypełniała. Przede wszystkim na ich majątku dokonało się ogromne uwłaszczenie. Jeśli w setkach miasteczek mniej więcej sześćdziesiąt procent domów było zamieszkanych przez Żydów, to po ich zabiciu, domy te mogły być zamieszkane przez nowych właścicieli – zauważa prof. Andrzej Leder, autor „Prześnionej rewolucji: ćwiczeń z logiki historycznej”.

Czternaście tysięcy Żydów stanowiło w okresie międzywojennym jedną trzecią społeczności Tomaszowa Mazowieckiego, z których tylko dwustu pięćdziesięciu ocalało z Holokaustu – jak piszą Allan Chernoff i Renia Margulies Chernoff.

 

- Czy Pani wie, kto tutaj kiedyś mieszkał – reporterka Katarzyna Górniak próbuje dowiedzieć się, czy mieszkańcy jej rodzinnego trzydziestopięciotysięcznego Dzierżoniowa na Dolnym Śląsku, znają historię lokalną: - Nie, ja takich wiadomości nie będę miała. W szkolnych programach nauczania regionalistyka nigdy nie występowała w tzw. podstawie. Sami uczniowie dostrzegają ten problem.  Agata Kołtun, uczennica I LO w Dzierżoniowie uważa, że: - Nie byłoby takiego podziału Polak a Żyd, gdyby ludzie byli bardziej uświadomieni, że na naszych terenach również mieszkali Żydzi. Jej koleżanka Sandra Nikoniuk dodaje: - W programie nauczania brakuje tego, jak wyglądało codzienne życie Żydów, jak się bawili, co ich cieszyło. Są nam pokazywani tylko jako ofiary – i to jest bardzo nieprawidłowe. Połączenie wielkiej historii z własnym miastem to sposób na antysemityzm, którego uczniowie polskich szkół nie znajdują w podręcznikach – podsumowuje reporterka.

 

Niedawno NaszTomaszow.pl opublikował felieton „Ludzie ludziom zgotowali ten los” (31.01.2018 r.). Jego autorka napisała: Co mogę powiedzieć o Zagładzie Żydów? A chyba niewiele. Mój pradziadek pracował niedaleko Galerii Tomaszów u fabrykanta żydowskiego, dostał u niego mieszkanie i dobrze zarabiał jako ówczesny inżynier. Mam wielu znajomych z tzw. korzeniami żydowskimi. Wiem,  gdzie w Tomaszowie było getto i synagoga. Widziałam obozy śmierci w Oświęcimiu i Majdanku. Z wielkim zainteresowaniem obejrzałam świetnie przygotowane „Listy z getta”. Co więcej? No w sumie niewiele…

 

- Wydaje mi się, że przyjdzie w końcu czas, że będziemy musieli zastanowić się nad rolą edukacji, której wszystkie rządy dotąd zaniechały, uważając, że to jest ostatnia rzecz w szeregu istotnych przedsięwzięć. Będziemy musieli zastanowić się nad tym, jak uniknąć, czy też rozładować napięcia wojny polsko-polskiej, która toczyła się wtedy i toczy się dzisiaj. To jest myślenie na przyszłość nad konstrukcją społeczeństwa i wspólnoty, która jest definiowana obywatelsko, a nie narodowo - w sposób wykluczający co najmniej co dziesiątą osobę – twierdzi antropolożka kultury prof. Joanna Tokarska-Bakir.

 

 

Dzięki lokalnym instytucjom kultury istnieje możliwość poznania historii Żydów. W Muzeum im. Antoniego hr. Ostrowskiego (który zaprosił ich do rozwijającego się miasta) na wystawie „Tomaszów - miasto wielu kultur” zaprezentowano dorobek kulturowy czterech narodowości, jakie zamieszkiwały w przeszłości Tomaszów. Na wystawie przedstawiono udział poszczególnych grup kulturowych wśród ogółu mieszkańców miasta oraz przemiany, jakie zachodziły w tym zakresie. Na podstawie zdjęć archiwalnych i współczesnych zaznaczono wkład poszczególnych narodowości w rozwój Tomaszowa. Zwrócono również uwagę na ślady przeszłości miasta widoczne we współczesnym krajobrazie.

 

W 2017 roku Anna Zwardoń dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim zorganizowała pod patronatem Prezydenta Miasta wykład Sławomira Ostrowskiego pt. „Tomaszowski sztetl - rozwój, znaczenie i zagłada”. Rok wcześniej, 31 października, przy ulicy Zgorzelickiej – należącej do obszaru zlikwidowanego getta, modlitwę ekumeniczną odmówili: rabin Michael Schudrich, ks. Wiesław Żydel i ks. kan. Zygmunt Nitecki, który umożliwił zorganizowanie koncertu „Tych miasteczek już nie ma” Michała Hochmana w kościele przy ul. Słowackiego. W tym roku pod patronatem Starosty Tomaszowskiego młodzież z izraelskiego miasteczka Petach Tikwa po raz kolejny na zaproszenie dyrektor Ewy Męciny gościła w I LO.

 

Śladów przeszłości związanych ze społecznością żydowską jest w Tomaszowie wiele. Najważniejszym z nich jest cmentarz żydowski założony w 1831 roku, zajmujący 2,6 ha powierzchni. 15 września 1995 roku Szlomo Birensztok i Benjamin Yaari przyjechali do Tomaszowa z zamiarem jego uporządkowania i zinwentaryzowania; zaopatrzeni w środki chemiczne do czyszczenia nagrobków. Po miesiącu pracy odkryli dwa tysiące nagrobków, z ponad połowy odczytali nazwiska pochowanych Żydów. Zdołali też, oprócz nazwisk i dat, odczytać wyrazy poświęcenia i modlitwy, które były wyryte na kamieniach.

 

Na pytanie dziennikarza, dlaczego przyjechali dopiero po pięćdziesięciu trzech latach od likwidacji gminy żydowskiej, wówczas odpowiedzieli: Ostatki uratowanych Żydów, po opuszczeniu Polski, było zajętych odbudową samych siebie, zaaklimatyzowaniem się w nowym miejscu, zdobyciem zawodu, założeniem rodziny i wychowaniem dzieci (…) To, co robimy na terenie tomaszowskiego cmentarza żydowskiego ma na celu oddanie honoru dawnym pokoleniom i przekazanie pamięci następnym. Główna brama cmentarza znajduje się przy ul. gen. Stefana Roweckiego ps. „Grota” między posesjami nr 39-43. Długość terenu od wejścia na południu aż do granicy z katolickim cmentarzem na północy - wynosi dwieście trzynaście metrów. W 2017 roku prace inwentaryzacyjne przeprowadziła Fundacja Dokumentacji Cmentarzy Żydowskich w Polsce, których wyniki są wprowadzane do bazy danych dostępnej na stronie internetowej pod adresem: http://cemetery.jewish.org.pl/list/c_97

 

Wspomnienia zawarte w „Księdze Pamięci Tomaszowa” („Tomaszów Mazowiecki Yizkor Book”) oraz „w Krawcach z Tomaszowa” („The Tailors of Tomaszów: A Memoirs of Polish Jews”) przedstawiają żydowskie życie w Tomaszowie, który był podzielony w świadomości mieszkańców na dwie główne części: in der gas  i  iber der brik (w jidysz), czyli na „w mieście” i „za mostem”. W „mieście” oznaczało po prawej stronie rzeki Wolbórki . - Ta część Tomaszowa miała większy prestiż, choć ci, co mieszkali “za mostem”, pewnie by się z tym nie zgodzili – wspomina Renia Margulies Chernoff.

 

Teza przywołanego na wstępie prof. Andrzeja Ledera, brzmi, że w Polsce w latach 1939-1956 dokonała się rewolucja społeczna. Okrutna, brutalna, narzucona z zewnątrz, ale jednak rewolucja. Niesłychanie głęboko przeorała ona tkankę polskiego społeczeństwa, tworząc warunki do dzisiejszej ekspansji klasy średniej, czyli po prostu mieszczaństwa. To zaś oznacza, że utorowała drogę do, najgłębszej być może od wieków, zmiany Polaków - odejścia mentalności określonej przez wieś i folwark (zob. kapliczkę stojącą przy ul. Głównej - pamiątkę po nieistniejącym folwarku „Tomaszówek”) ku zdeterminowanej przez miasto i miejski sposób życia. Ta rewolucja pozostaje jednak nieobecna w myśleniu.

 

W wymiarze ekonomicznym i społecznym kluczowym aktem rewolucji przeprowadzonej w Polsce przez hitlerowskie Niemcy była Zagłada Żydów. Uświadomienie sobie tego nie jest łatwe, bowiem dzisiejsza nieobecność Żydów w Polsce utrudnia wyobrażenie sobie ich obecności w czasach poprzedzających Zagładę. Niby wszyscy wiedzą, że było „ich” trzy miliony - dziesięć procent ówczesnego społeczeństwa - że miasteczka, że handel, że wielkie dzielnice żydowskie Warszawy i Łodzi. Ale wyobrażenie sobie skomplikowanych i trudnych konsekwencji tego stanu rzeczy jest już poza współczesnym doświadczeniem, które łatwo chroni się za antysemickimi (częściej) lub filosemickimi (rzadziej) stereotypami.

 

 

Oskar Olszewski w rozmowie z reporterką Katarzyną Górniak szuka przyczyn przemilczenia historii polskich Żydów - W takiej jesteśmy kulturze i w tradycji wychowani, że Żydzi to jest temat tabu. Jednemu żona nie pozwoli, drugiemu - babcia, trzeciemu - mama, a inny sam nie lubi. Pewnie miałbym problem, gdyby znajomi lub osoby, z którymi współpracuję biznesowo, usłyszeli, że popieram antysemityzm. I również w innej sytuacji – gdybym powiedział, że jestem filosemitą. Ludzie nie czują się na tyle kompetentni, żeby wyrażać swoje zdanie, bo nikt ich tego nie nauczył.

 

Podobnie myśli Agata Konieczka, uczennica I LO w Dzierżoniowie - Nasze społeczeństwo działa w taki sposób, że słowo „Żyd” wywołuje negatywne skojarzenia.

 

Prof. Łukasz Turski wspomina - Miałem przyjemność obejrzeć w latach sześćdziesiątych w Teatrze Współczesnym w Warszawie Tadeusza Łomnickiego w tytułowej roli dramatu Bertolta Brechta „Kariera Artura Ui”, przedstawiającego dojście Hitlera do władzy. Na koniec Arturo Ui mówi: A wy się uczcie patrzeć, a nie gapić. Płodne wciąż łono, co wydało zwierza. - Mnie się wydaje, że jak pojawiają się drobne początki brunatnej epoki, powinniśmy od razu na to zwracać uwagę i zadbać o zduszenie tego w zarodku. To nie są tylko antysemickie wypowiedzi. To są wypowiedzi przeciwko ludziom. To jest antypolskie.

 

Mnie zdumiewa fakt, że pracownik miejskiego centrum kultury w Tomaszowie pozwala sobie na publicznie cytowanie słów:

 

Ujada sztab lewackich szmat

I wściekle wrzeszczy swołocz ubecka

Że tamtą Polskę uznał świat

Gdy armia tkwiła w niej sowiecka

Amerykański pisze Żyd

O waszej za holocaust winie

Obce Żydowi słowo ‘wstyd’

Choć w polskiej chował się rodzinie.”

 

13 marca 2018 roku podczas wykładu w Muzeum Gdańska prof. Andrzej Leder streścił tezy zawarte w „Prześnionej rewolucji…”, odnoszące się do rewolucji dokonanej siłami zewnętrznymi w latach 1939-1956. Rozpoczął od zacytowania Hannah Arendt, według której rewolucja to zerwanie z feudalnym społeczeństwem - proces w kierunku ustroju kapitalistycznego. Rewolucja unicestwiła społeczeństwo, które żyło w „przedłużonym średniowieczu”; wprowadziła je w nowożytność. O „przedłużonym średniowieczu” mówimy wtedy, gdy w stosunkach społecznych przeważa to, co wywodzi się z tradycyjnych stosunków agrarnych. II RP w latach trzydziestych utknęła w kilku problemach i w tym sensie był to kraj żyjący w „przedłużonym średniowieczu”. Chłopi stanowili siedemdziesiąt procent społeczeństwa.

 

- Pamiętamy literatów, polityków, znanych celebrytów z kina, ale tak naprawdę II RP była społeczeństwem chłopskim. Dwie trzecie społeczeństwa utrzymywało się z rolnictwa – mówi prof. Tomasz Nałęcz. Ich nędzę wynikającą z braku ziemi dobrze udokumentowały, zwłaszcza na wsi w centralnej Polsce, badania polskiej szkoły socjologicznej. Analfabetyzm dotyczył pięćdziesięciu procent chłopów. Wieś była wyłączona z procesu cywilizacyjnego i modernizacyjnego z powodu hegemonii ziemiaństwa. Z kolei robotnicy stanowili dziesięć procent społeczeństwa zamieszkującego terytorium byłego Królestwa Kongresowego, potocznie „Kongresówki” (1815-1918). W okresie międzywojennym brak było mieszczaństwa. Można powiedzieć, że funkcję drobnomieszczaństwa pełnili Żydzi. Wbrew panującej opinii, II RP nie była wielokulturowa, jeśli wziąć pod uwagę wpływ mniejszości narodowych na politykę państwa. Żydzi nie byli zaliczani do wspólnoty politycznej. Znamienne, że prezydent Gabriel Narutowicz został zastrzelony 16 grudnia 1922 roku w atmosferze eskalacji protestów wywołanych jego wyborem na urząd głosami mniejszości narodowych.

 

Czy projekt polityczny oparty na homogenicznym społeczeństwie jest dobrym pomysłem? Nie – odpowiada prof. Leder i dalej wyjaśnia dlaczego. - Różnorodność nie jest wartością, ona jest nieuchronna. Społeczeństwa uczą się żyć z jej możliwościami i niebezpieczeństwami. Nie ma sposobu na zatrzymanie różnorodności. Teraz stan rzeczy jest taki, że społeczeństwa nie uczy się w wymiarze politycznym i kulturowym, jak radzić sobie z różnorodnością. Odpowiedzią wynikającą z braku nauki będzie przemoc. Na ten temat powinna toczyć się poważna debata.

 

Nastoletni Josi Stambler, syn rabina Szaloma Ber Stamblera, kilka tygodni temu powiedział: - Polska to bardzo dobre miejsce dla Żydów. Ja nie jestem tu pierwszy, już tysiąc lat przede mną tak było.

                                                                      

Dominik Kupis,

                                                                       administrator Tomaszów Mazowiecki Yizkor Book

                                                                                             

Źródła niewymienione w tekście:

  1. Brygida Grysiak, „Sto lat Niepodległości”, 31 marca 2018 r., tvn24.pl
  2. Allan Chernoff, Rena Margulies Chernoff, „The Tailors of Tomaszów: A Memoir of Polish Jews”, w przekładzie Iwony Jodłowskiej (niepubl.)
  3. Benjamin Yaari-Wald, „The Jewish Cemetery Tomaszow-Mazowiecki. Żydowski Cmentarz”, 1996: http://digitalcollections.nypl.org/items/284851c0-323b-0133-83e2-58d385a7b928
  4. Katarzyna Górniak, „Zapomniana historia”, 16 marca 2018 r., tvn24.pl
  5. Marcin Gutowski, „Pod jednym niebem”, 16 marca 2018 r., tvn24.pl
  6. Onet Rano.: Łukasz Turski (sez. 4, odc. 78, 29.03.2018 r.)
  7. https://www.muzeumtomaszow.pl/wystawy/historia-wystawy (dostęp 01.04.2018 r.)

Komentarze do tego artykułu są moderowane. Oznacza to, że Twoja opinia pojawi się na stronie po zaakceptowaniu jej przez moderatora. Nie zostanie zaakceptowana żadna wypowiedź zawierająca wulgaryzmy wypowiedziane wprost, skrótami lub wygwiazdkowane. Prosimy używać języka polskiego z zachowaniem zasad pisowni. Nie tolerujemy TaKiEgO StYlU PiSaNiA. Zamieszczanie kilku kolejnych wypowiedzi pod jednym tematem uważamy za „zaśmiecanie” strony. Redakcja nie bierze odpowiedzialności za opinie wyrażane przez internautów.
Ilość komentarzy oczekujących na akceptację: 1
Wybierz sposób wyświetlania:
liniowy
drzewo
0 (0) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @66
Nilu: Dobre! Niemcy zagarnęli, ale Polacy już otrzymali.... Podziwiam umiejętność wymyślania wymówek. Co złego to nie my! To oni! My dostaliśmy, to oni ukradli! Jak dzieci...
wtorek, 24 kwietnia 2018, godzina 17:23:54
+1 (1) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @65
AK-47: Nie żydowskie tylko poniemieckie.....A Polacy nie zagarnęli tylko otrzymali od instytucji które stworzyła ówczesna władza.
wtorek, 24 kwietnia 2018, godzina 16:35:15
-1 (1) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @63
Nilu: Naprawdę? W takim razie następnymi, którzy zagarnęli mienie żydowskie i niemieckie byli Polacy.
wtorek, 24 kwietnia 2018, godzina 08:26:13
0 (2) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @62
Nilu: W TM repatrianci mieszkali w barakach koło dworca razem z mieszkańcami uznanymi za Niemców.
poniedziałek, 23 kwietnia 2018, godzina 22:36:41
+1 (1) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @62
AK-47: Czyli było to przejęcie instytucjonalne nie indywidualne......A pierwszymi którzy zagarnęli mienie żydowskie byli Niemcy......
poniedziałek, 23 kwietnia 2018, godzina 21:28:58
+2 (4) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @59
: Oczywiście, a potem te domy i mieszkania były przydzielane repatriantom ze wschodu.
poniedziałek, 23 kwietnia 2018, godzina 18:51:35
+1 (3) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @52
AK-47: Jeśli dwa narody żyją obok siebie na jednej ziemi to trudno aby nie było konfliktów i nieporozumień. Podkreślam: obok siebie! Do tego stopnia, że Żydzi chcieli utworzyć w państwie polskim żydowską autonomię terytorialną. Polacy się nie zgodzili. Zgodzili się dopiero Niemcy po 1 września 1939 r.......
poniedziałek, 23 kwietnia 2018, godzina 16:39:16
+2 (2) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @53
asto: blednie tłumaczysz, nie Polaków jako element inicjujący, tam jest for - dla, po to żeby, rozkaz nakazywał: rekrutować Polaków jako element dla zainicjowania pogromów
poniedziałek, 23 kwietnia 2018, godzina 16:35:26
+2 (2) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @54
AK-47: Czyli po tzw. "wyzwoleniu" mienie poniemieckie przejęły władze miasta?.....
poniedziałek, 23 kwietnia 2018, godzina 16:34:14
+2 (4) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @53
AK-47: Dlaczego Żydzi nie chcą ekshumacji? Nie chcą raczej jej dokończenia. Bo ta ekshumacja już właściwie się zaczęła podczas prac archeologicznych....Być może zaprzeczyłaby teorii o zabijaniu Żydów przez Polaków?.....
poniedziałek, 23 kwietnia 2018, godzina 16:31:51
+2 (2) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @46
Nilu: W trakcie wojny zginęło około 330 Polaków, skazanych za pomoc Żydom.
poniedziałek, 23 kwietnia 2018, godzina 15:43:48
+2 (2) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @54
Michał: Sluszna uwaga, przy Warszawskiej, Długiej i ob. Grota Roweckiego było dosyć liczne skupisko Żydów Chasydów. Pozostały po nich do dzisiaj niewielkie domy, kamieniczki aż do cmentarza. A Synagoga Mniejsza znajdowała się przy Warszawskiej 52. Mieliśmy w Tomaszowie dwa skupiska Żydów o nieco odmiennych przepisach.
poniedziałek, 23 kwietnia 2018, godzina 15:16:27
+2 (2) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @14
: Co do Spały. W dokumentach z 1789 znajdujemy skargę młynarza Marcina Spały na starostę inowłodzkiego Fryderyka Józefa Moszczyńskiego, za naruszanie przywilejów monarszych, jakimi cieszyli się młynarze nad Gacią. Ze skargi wynika, że w Spale, w II połowie XVIII wieku, istniał młyn oraz folusz.
Podczas I wojny światowej Spała znalazła się w niemieckiej strefie okupacyjnej. Car Rosji Mikołaj II był goście polowań w Spale i to on upodobał sobie ten teren. Faktem jest, że car został jej właścicielem i rozbudował Spałę. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w 1922 roku Spałę przeznaczono na letnią rezydencję prezydentów Rzeczypospolitej. W czasie II WŚ Spała była na terenie Generalnej Guberni.

Swolszewice i Nagórzyce najbardziej się rozwinęły w okresie budowy Zalewu
poniedziałek, 23 kwietnia 2018, godzina 15:01:15
+2 (4) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @1
: Piszesz: "TTBS to spuścizna po mieniu naszych żydów."
Żydzi mieskali w obrębie ulic:
największe skupisko, znajdowało się po prawej stronie rzeki Wolbórki i obejmowało ulice po południowej stronie al. Marszałka Piłsudskiego i pl. Kościuszki.
Średniej wielkości, w rejonie ulicy Pierackiego (obecnie Grota-Roweckiego), Długiej, św. Władysława, Gustownej i Warszawskiej.
Najmniejsze było przy ulicy Szerokiej i Niebrowskiej.
TTBS powstało już po okresie transformacji (1994).
Wcześniej była inna instytucja, która powstała około 1950 r. i miała pod swoją pieczą nie mienie pożydowskie, tylko mienie poniemieckie.
Jaka? Znajdź sobie w necie. I nie pisz głupot.
poniedziałek, 23 kwietnia 2018, godzina 14:10:57
+4 (6) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @52
Michał: >,,Einsatzgruppe B jako oddział pomocniczy, który zorganizował kilka pogromów w zachodniej części Białegostoku (w którym znajdował się Jedwabne), zrekrutował miejscowych Polaków jako pomocniczą "pogromową policję" w tym celu, zgodnie z poleceniem Heydricha z 1 lipca, w którym opisał Polaków jako "element ... inicjujący pogromy"< SKORO POJAWIŁ SIE TAKI RAPORT TO CZEMU ŻYDZI NIE CHCĄ DOPUŚCIĆ DO EKSHUMACJI W JEDWABNEM, KTOŚ TU KRĘCI I BOI SIĘ PRAWDY!
poniedziałek, 23 kwietnia 2018, godzina 13:51:07
+4 (4) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
asto: Historia nieporozumień i konfliktów polsko żydowskich zaczyna się co najmniej (jeśli nie wcześniej) w okresie zaborów, kiedy przymusowo przesiedlano Żydów z głębi imperiów do Polski, i szczuto nawzajem na siebie oba narody żeby się kontrolowały. Jak poczyta się co o Żydach pisali Reymont czy Prus to "o mój boże jacy antysemici". Potem był nieszczęśliwy pomysł części Żydów żeby w momencie odzyskiwania niepodległości z Polski na Polesiu wykroić własne państwo i wielka kampania propagandowa antypolska, na którą reakcją był raport Samuela h.....: archive.org/stream/cu319240286 44783/cu31924028644783_djvu.tx t
a co do Jedwabnego: . Peter Longerich 2012, Holocaust The Nazi Persecution and Murder of the Jews.", Oxford University Press : Even if the murders were carried out by local people-or more precisely by a group of forty or so men, distinct from other members of the indigenous population, mostly not from the town itself but from the surrounding area-closer analysis of the crime has now demonstrated that the pogrom was engineered by a unit of the German Security Police. This was probably a commando from the Gestapo office in Zichenau that had been assigned to Einsatzgruppe B as an auxiliary troop and which had organised several pogroms in the western part of the Viovodeship of Bialystok (in which Jedwabne was located); it had recruited local Poles as auxiliary "pogrom police" for this purpose. This was also in accordance with Heydrich's order of 1 July in which he had described Poles as an "element... for initiaiting pogroms".
poniedziałek, 23 kwietnia 2018, godzina 12:14:28
+2 (6) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @48
AK-47: Żydzi, poza zasymilowanymi, nie uważali i nie traktowali Polski jako swojej Ojczyzny. Tak było i jest od początku ich obecności w Polsce. Zresztą to nie tylko dotyczy Polski. Tak było wszędzie gdzie się osiedlali. Wszędzie byli (nazywając ich współczesnym językiem) cudzoziemcami. I aby uprzedzić stwierdzenia niektórych dodam, że z własnego wyboru.
poniedziałek, 16 kwietnia 2018, godzina 19:18:12
+2 (6) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @49
AK-47: Szanowny Panie jedno i drugie jest tożsame. Co do mojego pytania z wpisu 47 znowu za trudne?....
poniedziałek, 16 kwietnia 2018, godzina 19:10:12
-1 (5) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @47
klug: A ty uważasz się bardziej za polaka, czy za człowieka?
poniedziałek, 16 kwietnia 2018, godzina 17:31:15
+3 (5) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @47
Gdy chcesz dobrze skończyć liceum: potem studia, to musisz tak mówić bo taka jest poprawność polityczna.

Też niegdyś płakałem nad Żydami, których historia tak naprawdę zawsze gdy po nią sięgałem średnio mnie interesowała. Szczególnie te religijne wątki. No ale był mus, to trzeba było.

Gdy natykales się na coś co stawialo ich w niekorzystnym świetle, to zawsze głowiles się jak zreferować dany fragment by nie brzmiał antysemicko.

Teraz jakoś żyję sobie bez tych barier i oddycha mi się dużo lżej.
poniedziałek, 16 kwietnia 2018, godzina 17:15:44

dodaj artykuł dodaj fotoreportaż
zobacz również
 Portal NaszTomaszow.pl poszukuje przedstawiciela handlowego 

   Szukamy osoby, która podjęłaby się prezentacją oferty oraz budowania relacji z naszymi partnerami. Oferujemy wysokie prowizje     

 Zapraszamy do współpracy 

   Oczekujemy znajomości minimum zasad funkcjonowania marketingu internetowego     

 Portal NaszTomaszow.pl poszukuje przedstawiciela handlowego 

   Szukamy osoby, która podjęłaby się prezentacją oferty oraz budowania relacji z naszymi partnerami. Oferujemy wysokie prowizje     

 Zapraszamy do współpracy 

   Oczekujemy znajomości minimum zasad funkcjonowania marketingu internetowego     

 Portal NaszTomaszow.pl poszukuje przedstawiciela handlowego 

   Szukamy osoby, która podjęłaby się prezentacją oferty oraz budowania relacji z naszymi partnerami. Oferujemy wysokie prowizje     

 Zapraszamy do współpracy 

   Oczekujemy znajomości minimum zasad funkcjonowania marketingu internetowego     

 Portal NaszTomaszow.pl poszukuje przedstawiciela handlowego 

   Szukamy osoby, która podjęłaby się prezentacją oferty oraz budowania relacji z naszymi partnerami. Oferujemy wysokie prowizje     

 Zapraszamy do współpracy 

   Oczekujemy znajomości minimum zasad funkcjonowania marketingu internetowego     

 Portal NaszTomaszow.pl poszukuje przedstawiciela handlowego 

   Szukamy osoby, która podjęłaby się prezentacją oferty oraz budowania relacji z naszymi partnerami. Oferujemy wysokie prowizje     

 Zapraszamy do współpracy 

   Oczekujemy znajomości minimum zasad funkcjonowania marketingu internetowego     

 Portal NaszTomaszow.pl poszukuje przedstawiciela handlowego 

   Szukamy osoby, która podjęłaby się prezentacją oferty oraz budowania relacji z naszymi partnerami. Oferujemy wysokie prowizje     

 Zapraszamy do współpracy 

   Oczekujemy znajomości minimum zasad funkcjonowania marketingu internetowego     

 Portal NaszTomaszow.pl poszukuje przedstawiciela handlowego 

   Szukamy osoby, która podjęłaby się prezentacją oferty oraz budowania relacji z naszymi partnerami. Oferujemy wysokie prowizje     

 Zapraszamy do współpracy 

   Oczekujemy znajomości minimum zasad funkcjonowania marketingu internetowego     

 Portal NaszTomaszow.pl poszukuje przedstawiciela handlowego 

   Szukamy osoby, która podjęłaby się prezentacją oferty oraz budowania relacji z naszymi partnerami. Oferujemy wysokie prowizje     

 Zapraszamy do współpracy 

   Oczekujemy znajomości minimum zasad funkcjonowania marketingu internetowego     

^ do góry