nie pamiętasz hasła?
Dziś są imieniny: Urszuli, Hilarego, Celiny
×

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies

Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Używamy ich w celach reklamowych i statystycznych a także po to, by dostosować nasze witryny dla indywidualnych potrzeb naszych czytelników i użytkowników. Plików cookie mogą też używać nasi partnerzy, reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy multimediów. Może zmienić ustawiania dotyczące plików cookies na Twojej przeglądarce. Korzystanie z serwisów bez dokonania zmiany oznacza, że pliki COOKIES będą zapisywane w pamięci twojego komputera lub innego urządzenie, z którego korzystasz do przeglądania witryn internetowych. Więcej informacji na temat cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.

Getto, czy oaza bezpieczeństwa

dodano: 2018-02-28 14:56:17

Próba wjazdu karetki pogotowia do bloku przy ul. Jerozolimskiej

Próba wjazdu karetki pogotowia do bloku przy ul. Jerozolimskiej

Tomaszów opanowała mania odgradzania się. Gdzie tylko się da stawiane są płoty i szlabany. Ogradzane są całe osiedla ale i pojedyncze bloki. Te wszystkie zasieki mają ponoć poprawiać bezpieczeństwo mieszkańców. Prawda jest jednak taka, że z tym bezpieczeństwem bywa różnie. Weźcie udział w naszej sondzie

- Nie wiem, czy ma to tworzyć jakieś poczucie pozornej elitarności? Zamkniemy się i jesteśmy lepsi? Poprawa jakości przez przebywanie za kratami? To raczej tworzenie getta. Tomaszów to stosunkowo bezpieczne miasto. Zdarzają się incydenty ale są rzadkie. Już nawet coraz mniej pijaków widać na ulicach. Przed czym mają więc te płoty ochraniać ludzi, którzy próbują się za nimi ukryć - pisze czytelniczka naszego portalu.

 

­- Te ogrodzenia to jakaś porażka. Strażacy sobie z bramami poradzą w razie pożaru, ale dla nas to prawdziwy kłopot. Jedziemy na wezwanie, a tam brama albo szlaban. A często liczy się każda minuta. Co gorsza zamyka się też ciasne uliczki, na których trudno jest manewrować. Miałem kiedyś przypadek, gdzie starszą panią na noszach musieliśmy nieść kilkadziesiąt metrów - opowiada jeden z ratowników medycznych z Tomaszowskiego Centrum Zdrowia.

 

- Ludzie myślą, że jak się pozagradzają, to nie będą im na parkingach obcy ludzie parkować. Zabawny jest ten sposób argumentowania w czasach, kiedy w wielu domach jest więcej niż jeden samochód. W moim bloku mieszka 30 rodzin. W części są po dwa samochody. Szacuję ich liczbę na 50. Parking mieści 15. Założenie szlabanu coś zmieni? Nie sądzę. Poza tym ja wiem, że ruch to zdrowie, ale często aby przejść z jednego miejsca w drugie trzeba sporo drogi nadłożyć, a przecież na pieszo chodzą głównie ludzie starsi - mówi mieszkanka otwartego  jeszcze osiedla. 

 


Komentarze do tego artykułu są moderowane. Oznacza to, że Twoja opinia pojawi się na stronie po zaakceptowaniu jej przez moderatora. Nie zostanie zaakceptowana żadna wypowiedź zawierająca wulgaryzmy wypowiedziane wprost, skrótami lub wygwiazdkowane. Prosimy używać języka polskiego z zachowaniem zasad pisowni. Nie tolerujemy TaKiEgO StYlU PiSaNiA. Zamieszczanie kilku kolejnych wypowiedzi pod jednym tematem uważamy za „zaśmiecanie” strony. Redakcja nie bierze odpowiedzialności za opinie wyrażane przez internautów.
Wybierz sposób wyświetlania:
liniowy
drzewo
-1 (1) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
m&m: Oto typowy przykład buraka oderwanego od rzeczywistości. Zrozum, że niektórym auta są niezbędne do życia. Naprawde zazdroszcze ludziom, którym samochody nie jest potrzebne. Połóż się na trawniku i go broń. Przecirz można wyburzyc jakiś blok i tam zbudować parking. Albo nie! Lepiej zakazać aut! I kazać wyjechać z miasta takim chamom jak ja! Jesteś na poziomie Kononowicza. Tego, który krzyczał, że nie będzie niczego. Ja akurat nie żądam od nikogo niczego, bo jestem tym, ktory sobie żyje w getcie. Pieszo chodze dużo (rekreacyjnie po lesie a nie po zasranych trawnikach), rowerem również. Ale poza tymi przyjemnymi chwilami duza czesc dnia spędzam w aucie. Podobnie jak znaczna część mieszkańców miasta. Współczuję, że twój komunistyczny rozum Tego nie pojmuje, że świat przyspieszył i należy się do tego przystosować. Te podjazdy do mnie pokazują, że Ty nawet nie zrozumiałeś o co mi chodzi. Jakim trzeba być tępym żeby nie kumac, że są proste rozwiązania, które mogą rozładować problemy typu: pizzerman albo gość nie ma gdzie stanac. Ale najłatwiej postawić zakaz zatrzymania i walić mandaty zamiast zrobić coś trudniejszego: zbudoeac zatoczke czy kawałek park8ngu tu i ówdzie. Ale niektórzy wola patrzeć na innych wilkiem, wszędzie szukać podziałów na My, Oni. I wylewać wiadro pomyj na kogokolwiek. Byle pozbyć się trochę prywatnej żółci. Rozumne istota powinna wiedzieć, że życie poszczególnych jednostek różnie może być ułożone i nie wszystkich można oceniać wg swojego widzi mi się. Niestety u nas komuna mocno jeszcze zakorzeniona czego Multi jesteś przykładem.
niedziela, 4 marca 2018, godzina 18:27:22
-1 (5) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @35
multi99: masz racje parkingi musza być ... Ale to nie powód aby je budowac kosztem trawników .... Może lepiej bylo by aby miasto czy Spółdzielnia wybudowała parking piętrowy lub podziemny ... cytuje : Gdzie mam auto postawic? A co mnie to obcchodzi ??? Nie masz miejsca parkingowego sprzedaj auto .. A nie będziesz żądał od innych aby Ci wybudowali Parking !!!! ZRESZTĄ SAM POWIEDZIAŁEŚ Tomaszów to nie LONDYN czy WARSZAWA można chodzić pieszo , poruszać się rowerem a po za tym mamy darmową MZK !!!!! i najważniejsze wszędzie jest blisko !!!!
niedziela, 4 marca 2018, godzina 16:50:58
0 (4) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
m&m: Tomaszów, to nie Londyn czy Warszawa. Gdzie mam auto postawic? Nad Pilica?Na moim boisku z dzieciństwa też teraz parking. Ale taka jest rzeczywistość. Na osiedlach( nie centrum!l) nie ma wystarczającej ilości miejsc. Trzeba je zrobić i tyle. Osiedle ogrodzone czy nie ogrodzone -
miejsca parkingowe musza byc. Wszystko inne, to zaklinanie rzeczywistości.
niedziela, 4 marca 2018, godzina 15:23:26
+2 (2) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @33
multi99: Ja też od ponad 30 lat mieszkam na osiedlu Niebrów ... Kiedys wszystko bylo wspólne .... teraz mieszkańcy bloków wojskowych odgrozili się .. Mało tego ładne boisko asfaltowe na którym wychowało się i ćwiczyło grę w piłkę nożną czy ręczną kilkanaście roczników dzieci z pobliskiej szkoły nr 10 od jakiegoś czsu przerobione na parking .... cytuję: zróbmy zakaz wjezdzania autami do miasta ... A wiesz że dużo miast wprowadza bezwględny zakaz wjazdu samochodami do CENTRUM. i na koniec POLSKIE OSIEDLA nie są przystosowane do tworzenia gett na osiedlach ..
niedziela, 4 marca 2018, godzina 13:49:46
-1 (5) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @32
m&m: Multi jakie "jestescie", jakie "robicie"? Masz jakas paranoje, ze jacys " oni" za wszystkim stoja? Ja piszę za siebie. Zrób wszędzie trawniki i zróbmy zakaz wjezdzania autami do miasta... Na tym pseudotrawniku nikt sie nie bawi, bo jest zasrany przez psy i sasiaduje bezposrednio z ulica. Na co to komu? Las 5 minut spacerem , jak ktoś chce przyrody. To jest miasto. Sa bloki. Ludzie mają auta. Jak to przeszkadza, to na wies a nie do bloku. Nie moze byc zasrany? Ale niestety jest jak skurw... i będzie. Strach na takie coś wejść. Lepiej patrzeć na to i wzajemnie na siebie dzwonić na Straż i ganiac się mandatami. To są naprawdę absurdalne sytuacje. Ten artykuł naprawdę trafia w 10 z problemem. Człowieku mieszkam na ogrodzonym osiedlu i przez to, że moje bloki i osiedle nie jest przystosowane do ISTNIEJĄCEJ sytuacji już kilka razy byłem na straży miejskiej podobnie jak moi sąsiedzi. Ten sytuacji się nie zmieni pieprzeniiem o betonowej pustyni. Kurw.. mieszkamy w Tomaszowie. Z 4 piętra dookoła widać Las...wiec jaka pustynia?Najlepiej wszystkiego zakazać i udawać że wszystko jest w porządku.
niedziela, 4 marca 2018, godzina 12:09:09
0 (6) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @30
multi99: . Może by ten zasrany przez psy trawnik przerobić na parking? NIE NIE TRAWNIK nie może być zasrany i nie może być przerabiany na PARKING !!!!!! Mało tego jesteście zajebistymi hipokrytami ... Pod blokami własnyi oknami wszystko co zielone byście betonowali i przerabiali na PARKINGI a gdzie dzieci się maja bawic pod blokiem na PARKINGU jak nie będzie trawników ??? Ale np na wyremontowanym placu Kościuszki gdzie posadzono dodatkowo 30 drzew więcej niz wycięt starych ROBICIE AWANTURĘ że stworzono betonową pustynie !!!!!! A WY co chcecie POD BLOKAMI ROBIĆ ???? Skoro chcecie likwidować trawniki ?????? nie Betonową pustynie nie nie CHCECIE zrobi PUSTYNIE ASFALTOWĄ !!!!!
niedziela, 4 marca 2018, godzina 11:02:30
+5 (9) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
multi99: Dam wam mały przykład : mieszkam kolo szkoły podstawowej nr 10 na osiedlu NIEBRÓW ... Tam obok szkoły stoja odgrodzone płotem 3 bloki wojskowe wszystko w porządku .. TYLKO dlaczego właściciele psów mieszkający w tym gettie lub odgrodzonych blokach wychodzą na spacer ze swoimi pieskami za teren swojego ogrodzenia tam pieski się załatwiają a właściciele zostawiaja odchody tych piesków jak by nigdy nic sie nie stało i odchodzą spokojnie do swojeg bloku za płot ... Czy to jest sprawiedliwiie ???? Jeśli mieszkasz za płotem to tam wyprowadzaj psa ... Co wy o tym sądzicie ???
niedziela, 4 marca 2018, godzina 10:52:03
+4 (4) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @29
m&m: Robert w zasadzie masz rację, ale nie powinno też tak być, że dla tych na EL, WI i EPI nie ma sensownego rozwiązania. Jeżeli ktoś przebywa samochodem na jakimś osiedlu, to pewnie z jakiegoś powodu i nie można mówić ludziom żeby sobie parkowali 2km dalej. Ludzie się grodzą, bo słusznie chcą mieć gdzie stanąć na swoim terenie. Ale infrastruktura miejska powinna być dla wszystkich. Inaczej robi się właśnie tytułowe getto. Najważniejsze, żę JA mam gdzie stanąć a reszta niech się goni. To jest podejście? To świadczy o tym, że w pogoni za poprawą jakości życia i urządzaniem przestrzeni wokół siebie, połykamy niektóre etapy właściwego zagospodarowania. Kierowca karetki, rodzina w odwiedzinach, klient sklepu, hydraulik czy dostawca pizzy, to też użytkownik, który powinien mieć możliwość dojazdu i zaparkowania w każdej dzielnicy miasta. Podam prosty przykład. Mieszkałem kilka lat w Warszawie w bloku, który był ogrodzony i każdy miał swoje miejsce. Ale za bramą, wzdłuż ogrodzenia był zrobiony parking dla tych wszystkich, którzy się również w tym miejscu pojawiają autem i dzięki temu mają gdzie się zatrzymać. Dla kontrastu. Mieszkam teraz w Tomaszowie. Na osiedlu ogrodzonym, na którym parkujący gość- kierowca naraża się na wizytę Straży Miejskiej. Mało tego. Wielu mieszkańców ma dwa samochody i pomimo non stop wolnych miejsc również naraża się na wizytę Straży Miejskiej wzywanej z pasją przez "życzliwych aktywistów " trąbiących o "kulturze", ponieważ zaparkowało nie na swoim numerku. Teren ograniczony. Ok. Nie dla każdego parking strzeżony. Ale jaka jest alternatywa? Na ulicy niedawno naustawiano znaki zakazu. Czyli nikt nie pomyślał: kurczę- każdy blok w okolicy ma tu szlaban. Przyjedzie np. dziadek w goście i nie ma gdzie stanąć. Może by ten zasrany przez psy trawnik przerobić na parking? Nie. Lepiej zabronić WSZYSTKIEGO tym "chamom" co się odważyli odwiedzić moje Getto. Jeżeli ktoś do mnie przyjeżdża i się pyta: gdzie mam się zatrzymać, to tak naprawdę nie mam co odpowiedzieć. Takie podejście świadczy o tym, że nie dorośliśmy w Tomaszowie do strzeżonych osiedli. Niektórzy posuwają sie za daleko w walce o swoje i wyganianiu "obcych" To prawdziwa antykultura, albo prościej chamstwo ukryte pod płaszczykiem chęci zrobienia porządku. Moim zdaniem będą to Getta jeżeli tereny wokół grodzonych bloków będą dodatkowo naszpikowane zakazami zatrzymania bez dodatkowych zatoczek, parkingów dla masy ludzi, którzy próbują funkcjonować pomiędzy tymi gettami. Temat naprawdę poważny i do rozważania przez nasze władze.
sobota, 3 marca 2018, godzina 10:37:14
+4 (4) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Robert: W zasadzie to nie rozumiem ludzi,którzy przyjeżdżają z innego miasta,pakują się na osiedle ze szlabanem i maja pretensje,że nie mogą później wyjechać,bo szlaban zamknięty...Ja jadąc do innego miasta,ba,nawet w inną część naszego miasta nie wjeżdżam tam gdzie jest szlaban.Dla mnie jest to jasny sygnał,że ludzie mieszkający na danym osiedlu nie chcą tam nikogo obcego.Dalej idąc,skoro płace czynsz,podatek od gruntu,jakieś fundusze remontowe etc.to mam prawo do tego,aby wracając z pracy,móc spokojnie zaparkować swoje auto w miejscu,gdzie mieszkam,a nie szukać przez 10 minut albo i dłużej miejsca parkingowego,bo ktoś sobie tam przyjechał i zostawił auto.Szlabany jak najbardziej popieram.I dodatkowo powinny być umieszczone znaki zakazu wjazdu z wyjątkiem mieszkańców danego osiedla.Przykład,jedno osiedle przy ul.Św.Antoniego przy szkole Autobis.Idąc tam pieszo,nie zauważyłem braku miejsc do parkowania.A przeciwników takiego rozwiązania polecam zapoznać się z uczuciem,jak to jest wracać o 23 lub 24 z pracy i szukać parkingu,bo na własnym osiedlu nie możesz znaleść miejsca,dlatego że zajmują je rejestracje EL,WI,EPI itd.Pogotowie,,Policję,Straż i inne służby można wyposażyć w specjalne piloty i będzie po problemie.
sobota, 3 marca 2018, godzina 09:18:11
+2 (2) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @27
m&m: Myślałem, że napiszesz: "sprawa powinnam się zająć rada miejska, bo..." powinni przemyśleć, że jak się stawia szlabany i zakazy( co nie powinno być zabronione i często ma uzasadnienie), to może jakieś miejsca dla nietubylców też by się zdało zaplanować. A jak ich nie ma , to może nie karać tych nieszczesnych kierowców mandatami w różnych miejscach, tylko przemyśleć rozwiązania jak im pomóc, bo kierowca powinien dobrze sie czuc nie tylko u siebie na parkingu ogrodzonym plotem i szlabanem. Bo tak w 21 w funkcjonuje świat, że każdy musi szybko autem i wszędzie. I tym powinnabzajac się rada mieska:) A getto, to inny temat.
Ale Ty napisałeś coś innego.
piątek, 2 marca 2018, godzina 19:04:27
-1 (5) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
ok: sprawa powinna zająć sie RADA MIEJSKA,dosyć głupot ty mieście!Zakazać zamykania bram i szlabanów np.do godz 21od7 rano.PO OTWIRAC TE GETTA,WYGLĄDAJĄ JAK KRAINA DUCHÓW.ZAMIAST SIĘ INTEGROWAC JAKO SPOŁECZEŃSTWO,TO POWSTAJĄ PRZEPAŚCIE MIĘDZY NIMI.BO PARU FILOZOFOM SIĘ UBZDURAŁO I WODE LUDZIOM Z MÓZGU ZROBILI. ZAKAZAŁBYM MIESZKANCOM TYCH OSIEDLI,NA WJAZD NA DROGI MIEJSKIE I POWIATOWE BEZ OPŁAT JEŚLI NIE CZUJĄ SIE MIESZKAŃCAMI TEGO MIASTA.CHCĄ ŻYĆ TYM GRAJDOLE TO NIE CHCEMY ICH NA ULICACH.PRECZ GETAMI!!!!!!!!!!!!!!!
piątek, 2 marca 2018, godzina 11:07:50
+1 (1) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @23
kolo: jest taka miejscówka jadąc od ronda .. za przejściem a przed znakiem zakazu i masz dwa bloki w zasięgu a druga za wyjazdem z parkingu w prawo obok wjazdu na posesję i po sprawie
piątek, 2 marca 2018, godzina 10:01:02
+1 (1) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @13
kolo: jak w szlafroku to może napiwek w naturze
piątek, 2 marca 2018, godzina 09:57:02
0 (0) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @18
kolo: uwierz wiem piszę
piątek, 2 marca 2018, godzina 09:53:30
+2 (2) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @16
Jax: Nie muszę wjeżdżać do klatki ale byłoby miło mieć stanąć gdziekolwiek w pobliżu bez ryzyka mandatu czy skasowania auta a akurat na Seweryna nie ma w ogóle gdzie się zatrzymać, chyba że trzeba latać z żarciem przez całe osiedle tylko niech nikt pretensji nie ma później że zimne bo pogoda ostatnio nie rozpieszcza
piątek, 2 marca 2018, godzina 09:13:43
+2 (2) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @13
Jax: Na 4 piętro najczęściej mi trafiają się dostawy a napiwek to sporadyczna sprawa w tych przypadkach
piątek, 2 marca 2018, godzina 09:11:11
+2 (4) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @20
m&m: Wcale nie jestem zadowolony w 100% ze wszystkich aspektów mieszkania "za płotem" . Nie podoba mi się grodzenie tylko ze względu na zaklepanie sobie miejsca parkingowego (choć podkreślam nie odmawiam nikomu prawa do tego). Miasto powinno być przyjazne dla swoich wszystkich mieszkańców i dostosowane do jego potrzeb. Między innymi do tego, żeby mieszkańcy mieli gdzie parkować swoje auta( gadanie, żę tomaszów, to małe miasto i nie potrzeba auta pozostawiam bez komentarza- szczęśliwi są tacy ludzie, którzy mogą tak pisać). Pamiętam osiedle z dzieciństwa- gra w palanta na terenie, gdzie jest parking, czy w hokeja na ulicy, bo ruch był mały... Teraz się to zmieniło a miejsc parkingowych nie przybyło odpowiednio w stosunku do zwiększenia się ilości samochodów. Jeżeli jakiś teren jest ogrodzony i ma oprócz parkingu jakąś infrastrukturę- ławki, piaskownice itd, gdzie mogą się bezpiecznie bawić dzieciaki, to jest to ok. Ale stawianie samych szlabanów wiąże się zawsze z tym, że ktoś poza nim zostaje z dużym problemem. A miasto nic z tym nie robi tylko jeszcze zakazy zatrzymania stawia. To brak myślenia.
piątek, 2 marca 2018, godzina 07:42:12
0 (4) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @14
?: Nie rozumiem - jak Ty mieszkasz na ogrodzonym terenie to dobrze ale jak inni to już złe ?
piątek, 2 marca 2018, godzina 06:48:14
+2 (2) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Mieszkaniec Stolarskiej: U Nas, na Stolarskiej, od niedawna mamy dwa szlabany, jeden wjazdowy, a drugi wyjazdowy z parkingu. Są znaki, ale co z tego... Większa połowa zmotoryzowanych lokatorów chyba za ujmę uważa wyjeżdżanie szlabanem wyjazdowym, bo po co... , bo trzeba objechać parking dookoła, już jest za daleko. Trzeba jechać prosto, pod zakaz... Szkoda gadać!
Druga sprawa to auta mieszkańców sąsiednich bloków Przodownika parkujące na nie swoim parkingu (na części nie odgrodzonej szlabanami)...
piątek, 2 marca 2018, godzina 02:21:38
0 (4) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
m&m: kolo chyba nie używa auta
czwartek, 1 marca 2018, godzina 16:00:24

dodaj artykuł dodaj fotoreportaż
 Przypominamy o ciszy wyborczej 

   Komentarze dotyczące wyborów i kandydatów będą przez nas usuwane aż do zamknięcia lokali wyborczych     

 Przypominamy o ciszy wyborczej 

   Komentarze dotyczące wyborów i kandydatów będą przez nas usuwane aż do zamknięcia lokali wyborczych     

 Przypominamy o ciszy wyborczej 

   Komentarze dotyczące wyborów i kandydatów będą przez nas usuwane aż do zamknięcia lokali wyborczych     

 Przypominamy o ciszy wyborczej 

   Komentarze dotyczące wyborów i kandydatów będą przez nas usuwane aż do zamknięcia lokali wyborczych     

 Przypominamy o ciszy wyborczej 

   Komentarze dotyczące wyborów i kandydatów będą przez nas usuwane aż do zamknięcia lokali wyborczych     

 Przypominamy o ciszy wyborczej 

   Komentarze dotyczące wyborów i kandydatów będą przez nas usuwane aż do zamknięcia lokali wyborczych     

 Przypominamy o ciszy wyborczej 

   Komentarze dotyczące wyborów i kandydatów będą przez nas usuwane aż do zamknięcia lokali wyborczych     

 Przypominamy o ciszy wyborczej 

   Komentarze dotyczące wyborów i kandydatów będą przez nas usuwane aż do zamknięcia lokali wyborczych     

^ do góry