nie pamiętasz hasła?
Dziś są imieniny: Klaudyny, Romana, Filipiny
×

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies

Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Używamy ich w celach reklamowych i statystycznych a także po to, by dostosować nasze witryny dla indywidualnych potrzeb naszych czytelników i użytkowników. Plików cookie mogą też używać nasi partnerzy, reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy multimediów. Może zmienić ustawiania dotyczące plików cookies na Twojej przeglądarce. Korzystanie z serwisów bez dokonania zmiany oznacza, że pliki COOKIES będą zapisywane w pamięci twojego komputera lub innego urządzenie, z którego korzystasz do przeglądania witryn internetowych. Więcej informacji na temat cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.

Przestrzeń wciąż nieuporządkowana

dodano: 2017-07-04 10:31:43, ostatnia aktualizacja: 2017-07-04 13:00:57

W sprawie tzw. uchwały krajoobrazowej, regulującej funkcjonowanie m.in. reklam w przestrzeni publicznej, należy wyważyć interes publiczny z interesem indywidualnym - uważają władze Tomaszowa Mazowieckiego

24 kwietnia 2015 r. weszła w życie ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz. U. z 2015 r. poz. 774), zwana także  „ustawą krajobrazową”. Dokonała ona zmian w obowiązującym systemie prawnym w celu wprowadzenia mechanizmów i narzędzi umożliwiających skuteczniejszą niż dotychczas ochronę krajobrazu. Ustawa ta, będąca realizacją zobowiązania wobec Unii Europejskiej do wprowadzenia do polskiego systemu prawnego Europejskiej Konwencji Krajobrazowej z 2000 r. (ratyfikowanej przez Polskę w 2004 r.) w pierwszej kolejności chroni krajobraz, ale również pośrednio bezpieczeństwo ruchu drogowego. Ustawa krajobrazowa odnosi się do dwóch poziomów zarządzania terytorialnego: lokalnego i regionalnego.

 

Na szczeblu gmin ustawa koncentruje się na kwestiach reklam oraz opłat reklamowych i kar (które stanowić będą dodatkowe źródło dochodów dla gmin), zasad i standardów kształtowania ogrodzeń i małej architektury. Ustawa ta daje możliwość, ale nie obowiązek przyjęcia dla całego obszaru gminy (z wyłączeniem terenów zamkniętych ustalonych przez organy inne niż minister właściwy ds. transportu) uchwały rady gminy w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych, urządzeń reklamowych, ogrodzeń, a także ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

 

- W 2016 r. Wydział Architektury Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim dokonał przeglądu i analizy regulacji prawnych oraz przykładowych rozwiązań dotyczących zastosowania przepisów „ustawy krajobrazowej” w innych miastach. Przeanalizowano również wpływ tej ustawy na dotychczas sporządzone oraz obecnie opracowywane projekty planów miejscowych w Tomaszowie Mazowieckim. Wskazać należy, że obecnie w opracowaniu jest kilka miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego które w swojej treści posiadać będą stosowne zapisy dotyczące reklam. W trakcie prowadzenia prac nad planami miejscowymi analizą zostają objęte również nośniki reklam. Jednocześnie informujemy, że uchwalone w ostatnich latach plany miejscowe dla miasta Tomaszowa  posiadają stosowne regulacje dotyczące reklam i szyldów, które będą obowiązywać do czasu uchwalenia uchwały reklamowej. - wyjaśnia Joanna Szczepańska, rzeczniczka prasowa Prezydenta Miasta. 

 

 

W wyniku powyższych prac stwierdzono, że konieczne jest wypracowanie konsensusu społecznego, przyjętego także przez rynek reklamowy, zagwarantowanie praw nabytych, uszanowanie potrzeb inwestorów i reklamodawców, przestrzeganie prawa przez wszystkie zainteresowane strony i unikanie monopolu jednego dostawcy reklamy, a także uwzględnianie dynamiki rynku reklamy, w tym unowocześnienia i uatrakcyjnienia nośników reklamowych.

 

Zdaniem władz Tomaszowa Mazowieckiego przed przystąpieniem do sporządzania „uchwały reklamowej” koniecznym jest poznanie stanowiska zwolenników i przeciwników reklam. Ustalenia wprowadzane do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego pozwolić mają na ocenę akceptacji zapisów dotyczących reklam.

 

- Podkreślenia wymaga fakt, że opracowanie uchwały reklamowej jest procesem czasochłonnym i trudnym z uwagi na potencjalne konflikty społeczne i wymaga ogromnej rozwagi dotyczącej wprowadzanych zapisów - dodaje Szczepańska. 

 

Przykładem takiego konfliktu może być Łódź która w listopadzie zeszłego roku uchwaliła kodeks reklamowy a obecnie przyjętą w tej sprawie przez radnych uchwałę zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wojewoda łódzki Zbigniew Rau. Według niego uchwała ingeruje we własność prywatną, ogranicza wolność gospodarczą przedsiębiorców, a także może prowadzić do naruszenia ich praw.

 


Komentarze do tego artykułu są moderowane. Oznacza to, że Twoja opinia pojawi się na stronie po zaakceptowaniu jej przez moderatora. Nie zostanie zaakceptowana żadna wypowiedź zawierająca wulgaryzmy wypowiedziane wprost, skrótami lub wygwiazdkowane. Prosimy używać języka polskiego z zachowaniem zasad pisowni. Nie tolerujemy TaKiEgO StYlU PiSaNiA. Zamieszczanie kilku kolejnych wypowiedzi pod jednym tematem uważamy za „zaśmiecanie” strony. Redakcja nie bierze odpowiedzialności za opinie wyrażane przez internautów.

dodaj artykuł dodaj fotoreportaż
^ do góry