nie pamiętasz hasła?
Dziś są imieniny: Eustachego, Filipiny, Faustyny
×

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies

Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Używamy ich w celach reklamowych i statystycznych a także po to, by dostosować nasze witryny dla indywidualnych potrzeb naszych czytelników i użytkowników. Plików cookie mogą też używać nasi partnerzy, reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy multimediów. Może zmienić ustawiania dotyczące plików cookies na Twojej przeglądarce. Korzystanie z serwisów bez dokonania zmiany oznacza, że pliki COOKIES będą zapisywane w pamięci twojego komputera lub innego urządzenie, z którego korzystasz do przeglądania witryn internetowych. Więcej informacji na temat cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.

Getto Tomaszów Mazowiecki: spacer edukacyjny

dodano: 2018-09-14 10:20:02

Fundacja Pasaże Pamięci zaprasza do udziału w spacerze śladami tomaszowskiego getta. Podczas spaceru poznamy historię getta oraz głównych bohaterów i miejsca z listów Lutka Orenbacha.
 · 

   Poszukujemy osoby, która w ciekawy i nieszablonowy sposób potrafi pisać na temat kultury     

 · 

   Poszukujemy osoby, która w ciekawy i nieszablonowy sposób potrafi pisać na temat kultury     

 · 

   Poszukujemy osoby, która w ciekawy i nieszablonowy sposób potrafi pisać na temat kultury     

 · 

   Poszukujemy osoby, która w ciekawy i nieszablonowy sposób potrafi pisać na temat kultury     

 · 

   Poszukujemy osoby, która w ciekawy i nieszablonowy sposób potrafi pisać na temat kultury     

 · 

   Poszukujemy osoby, która w ciekawy i nieszablonowy sposób potrafi pisać na temat kultury     

 · 

   Poszukujemy osoby, która w ciekawy i nieszablonowy sposób potrafi pisać na temat kultury     

 · 

   Poszukujemy osoby, która w ciekawy i nieszablonowy sposób potrafi pisać na temat kultury     

 
Miejsce i godzina spotkania: Plac Kościuszki (Punkt Informacji Turystycznej), 6 października, godz. 11.00

Czas trwania spaceru: 2h

Prowadzenie: dr Justyna Biernat (Polska Akademia Nauk, Fundacja Pasaże Pamięci)

Koszt według zasady „zapłać, ile zechcesz”. Wszystkie zebrane pieniądze zostaną przeznaczone na publikację książki „Sen o teatrze. Listy z tomaszowskiego getta”, która ukaże się w grudniu bieżącego roku.

Zapisy: drogą mailową fundacja.pasazepamieci@gmail.com oraz telefonicznie 695-175-928
 
 

 · 

   Portal NaszTomaszow.pl wspiera tomaszowską kulturę     

 · 

   Portal NaszTomaszow.pl wspiera tomaszowską kulturę     

 · 

   Portal NaszTomaszow.pl wspiera tomaszowską kulturę     

 · 

   Portal NaszTomaszow.pl wspiera tomaszowską kulturę     

 · 

   Portal NaszTomaszow.pl wspiera tomaszowską kulturę     

 · 

   Portal NaszTomaszow.pl wspiera tomaszowską kulturę     

 · 

   Portal NaszTomaszow.pl wspiera tomaszowską kulturę     

 · 

   Portal NaszTomaszow.pl wspiera tomaszowską kulturę     

Komentarze do tego artykułu są moderowane. Oznacza to, że Twoja opinia pojawi się na stronie po zaakceptowaniu jej przez moderatora. Nie zostanie zaakceptowana żadna wypowiedź zawierająca wulgaryzmy wypowiedziane wprost, skrótami lub wygwiazdkowane. Prosimy używać języka polskiego z zachowaniem zasad pisowni. Nie tolerujemy TaKiEgO StYlU PiSaNiA. Zamieszczanie kilku kolejnych wypowiedzi pod jednym tematem uważamy za „zaśmiecanie” strony. Redakcja nie bierze odpowiedzialności za opinie wyrażane przez internautów.
Wybierz sposób wyświetlania:
liniowy
drzewo
+1 (1) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @12
Ile chciejstwa, a ile historii?: Byłoby ciekawie, ale wchodziły też stricte żydowskie partie. Z biegiem lat polskich (katolickich), mieszkańców przybywało. W końcu na tyle, że byliśmy zdecydowanie dominującą większością.

To co jest dla mnie mega ciekawe to to, że ludzie którzy jeszcze urodzili się na wsiach i uczyli - bądź nie - przy lampach naftowych w chałupach krytych strzechą, robią frekwencjie rzędu 85%-90%. Dzisiaj jesteśmy piśmienni, każdy codziennie coś czyta - choćby SMSa. Myślę, że większość ma pojęcie kto jest u władzy, kto w opozycji - przynajmniej z grubsza, a gdy pójdzie nas 55% to jest klaskanie uszami. Ludzie mieli wówczas poczucie wartości własnej państwowości i to przecież w warnukach w których chleb dawał Niemiec (czy schrystianiozwany w celu łatwiejszego prowadzenia interesow Żyd z Niemiec), czy po prostu Żyd ze swoją diametralnie odmiennią obyczajowością i religią.

Nic nie słyszałem o zorganizowanych wystąpieniach antyżydowskich w Tomaszowie - mówiąc wprost o pogromach, tego tu nie mieliśmy. A przecież zdarzły się na wschodzie ( co skrupulatnie wylicza próbując uzasadnić późniejszą partycypacje Żydów represjach wobec Polaków po 17 września 1939, czy potem już w całym kraju po 1945, które wylicza Paweł Śpiewak w totalnie NIEnaukowym eseiku "Żydokomuna"), pogromów w Tomaszowie (HISTORYCZNE źródła na to nie wskazują), nie było niemniej trudno mówić o powszechnej wzajemnej życzliwości pomiędzy Polakami i Żydami, gdy ludzie potem w wyborach głosują na polityków którzy rożnice i rozbieżne interesy deklarują wprost.

Dlatego tak bardzo mnie razi, gdy teraz tworzy się - najcześciej za pieniądze z naszych podatków - autorskie wersje historii, które opierają się  na domysłach, podpartych - korespondencją miłosną...

Co to ma być ? O czym ma to świadzyć? Z jednej strony twarde dane urzędowe z wolnych wyborów co do których uczciwego przebiegu nie padają zarzuty, z drugiej strony - listy Lutka z Getta. Zerowa wartość poznawcza.

Zdaje sobie sprawę, że można na tym zrobić doktorat (chociaż w tym wypadku, zrobiono jeszcze na czymś innym, zupełnie z obecną tematyką nie związanym), tak ja można dostać Nike na spisaniu własnej niechęci do Polaków w opowiadaniach rodzinnych.
Potem taka osoba funkcjonuje w debacie jako równoprawny historyk i ci określa co jest jest prawomocne z naszej przeszłości a co nie...
Żenuący, pogardliwy stosunek do faktów.

Wracajac, tworzenie stricte żydowskich partii i warunek jaki stawiały na wejściu jest za to dowodem na to, jak mocne poczucie odrębności polskiej większości czuli Żydzi. Dzisiaj podobne warunki stawia co najwyżej ONR, Ruch Narodowy. I to też w niepisanej formie.

Tam ci ktoś uzależniał - matka Żydówka? To wchodzisz. Nie? Won!
czwartek, 20 września 2018, godzina 11:25:24
+1 (1) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @11
AK-47: Czy można więc zaryzykować twierdzenie, że na tych wybranych do Rady narodowców głosowali.....Żydzi?
środa, 19 września 2018, godzina 14:42:35
+2 (2) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @9
na czuja: a z 10-15 tysięcy na 30-40 tysięcy mieszkańców.
środa, 19 września 2018, godzina 08:26:45
-2 (2) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Seba: Będziemy :)
wtorek, 18 września 2018, godzina 22:47:44
+3 (3) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @8
AK-47: Jaka wielka była w Tomaszowie diaspora żydowska w latach 1918-1939?...
wtorek, 18 września 2018, godzina 18:38:28
+3 (3) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @2
Czujemy się oszukiwani: Mnie też interesuje, ale to nie jest historia.

To jest bajkopisarstwo. Sielanka wspólnego zamieszkiwania w sytuacji gdy we wszystkich wyborach samorządowych w Tomaszowie w latach 1918-1939 wygrywali ...narodowcy.
Fakty versus tkliwe bajania, które po cichu przemyca się do kanonu wiedzy. Co to za wiedza? Na podstawie listów Lutka z getta? Jednostkowe, subiektywne postrzeganie i to jeszcze w czasie gdy polowano na nich jak na zwierzęta.

NaszTomaszow.pl zrobił z relacje z HISTORYKIEM, podkreślam historykiem, proszę sobie odsłuchać po wklejeniu na You Tube:

"Odczyt dr. Andrzeja Wróbla dotyczący wyborów w Tomaszowie Mazowieckim w latach 1917-1939"

W szkołach osiem godzin lekcyjnych, powtarzam OSIEM godzin lekcyjnych poświeca się na obejrzenie "Shoah" Lanzmanna, a nie poświeca sie 20 minut by wspomnieć o namacalnej przecież historii jaką są przecież wyniki wyborów w mieście.

Efektem - wśród ludzi, którzy po szkole, po studiach jeszcze interesują się, bo są i tacy którym to wisi - efektem jest radykalizacja. Zwyczajnie czujemy się oszukani i oszukiwani.
wtorek, 18 września 2018, godzina 09:42:34
+3 (3) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @6
AK-47: Zawsze potrafili dobrze liczyć.....
poniedziałek, 17 września 2018, godzina 19:06:47
+7 (7) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
wupe : Śmieszne że ,,władcy świata" nie są zainteresowani swoją historią, pozostawiając sponsoring książki w gestii gojów.
poniedziałek, 17 września 2018, godzina 15:01:11
-4 (12) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Poproszę prowizje za naganianie na spotkanie: Justyna, z tych datków proszę mi odpalić 13,99 na czerwone Chesterfieldy. Pies z kulawą nogą by się pod tym tematem nie odezwał, gdyby nie mogę zarzuty.

Temat pojawia się w zajawkach, kto wie czy nie wyskoczy na jadna z pierszych. A jakby był cisza, a przez kilka dni była, to zniknął pomiędzy "szczepieniami dla dziadków" i "jaką emalie wybrać do metalu"
sobota, 15 września 2018, godzina 17:21:31
0 (10) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
? coraz mniej boję się: Będziemy teraz 5 godzin czekać na wejście lub odrzucenie niewulgarnych komentarzy?
sobota, 15 września 2018, godzina 16:06:29
+4 (12) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @2
@Marcin: 1. "Co do Twojej tezy o mniejszościach zgadzam się. Są jednak ludzie, którzy interesują się historią Tomaszowa. Nie odbieraj im szansy dowiedzenia się więcej o swoim mieście"

Z listów, które za historyczne zostały uznane tylko przez teatrolożkę? To jest takie niby nie, ale jednak podszywanie się pod źródło historyczne.

2. "Idąc do księdza też płacisz" Ostanie raz byłem z 30 lat temu. ale co to ma do rzeczy?

3. "Dużo jadu jest w Tobie" Heh, będziesz mi tu teraz rewidował życie prywatne, przy temacie prób fałszowania historii :))
sobota, 15 września 2018, godzina 16:05:40
0 (14) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @1
Marcin: Żydów akurat nie pognano, ale w większości wymordowano. Co do Twojej tezy o mniejszościach zgadzam się. Są jednak ludzie, którzy interesują się historią Tomaszowa. Nie odbieraj im szansy dowiedzenia się więcej o swoim mieście. Idąc do księdza też płacisz .Dużo jadu jest w Tobie. Przez przypadek dałem Ci plusa, więc masz jednego mniej.
sobota, 15 września 2018, godzina 11:33:43
-2 (20) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Życzę dzisiejszej pogody :): Mam nadzieję, ze pogoda będzie taka jak dzisiaj :)

Niczemu to nie służy. Tomaszow jak i cała Polska na pognaniu mniejszości zyskał. Jest mniej konfliktów, bo przynajmniej nie ma tak wielu sprzecznych interesów etnicznych jak w miedzywojniu.

Nikt Pani nie chcę dac pieniędzy na wydanie tych pseudohistorucznych relacji, to zbiera Pani kasę na spacerach... Żenujące. Zwykle takie spotkania organizowane są za darmo.

Fundacja Batorego która jest monopolista przy rozdzielaniu funduszy norweskich w Polsce, nie kwapi się by rzucić parę groszy na listy z Tomaszowa? Pytała Pani w ogóle? Skoro i tak pozbawiaja nas możliwości rozwoju trwoniac pieniądze które przyznane są Polsce a nie tylko nielicznej, ale wplywowej diasporze zydowskiej, skoro i tak trwonia, to moze tez rzuca na cos takiego.

Zdaje się ze program rozwoju demokracji lokalnej koordynuje w FB, zydowka - Ingeborga Janikowska-Lipszyc. Nie powinno być problemu.
sobota, 15 września 2018, godzina 08:04:10

dodaj artykuł dodaj fotoreportaż
^ do góry