nie pamiętasz hasła?
Dziś są imieniny: Bogny, Sławosza, Żelisława
×

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies

Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Używamy ich w celach reklamowych i statystycznych a także po to, by dostosować nasze witryny dla indywidualnych potrzeb naszych czytelników i użytkowników. Plików cookie mogą też używać nasi partnerzy, reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy multimediów. Może zmienić ustawiania dotyczące plików cookies na Twojej przeglądarce. Korzystanie z serwisów bez dokonania zmiany oznacza, że pliki COOKIES będą zapisywane w pamięci twojego komputera lub innego urządzenie, z którego korzystasz do przeglądania witryn internetowych. Więcej informacji na temat cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.

Ile to kosztuje i dlaczego dymi

dodano: 2018-04-24 21:59:43, ostatnia aktualizacja: 2018-04-24 22:05:55

Radnych nachodzą czasami różne wątpliwości. Na przykład stojąc na przystanku autobusowym mogą zainteresować się wydobywającymi się z rur wydechowych pojazdów transportujących ludzi spalinami. Skoro są hybrydowe, to dymu być nie powinno. A tymczasem jest. Coś więc chyba nie gra. Albo autobus felerny, albo cała te ekologia to "pic na wodę fotomontaż". Piszą więc i pytają. Odpowiada Prezes Balazy z MZK.

W nawiązaniu do Pańskiej prośby dotyczącej „wyjaśnienia sytuacji związanej z ruchem autobusów na terenie działania tomaszowskiej firmy MZK” informuję:

 

1. Nie jest prawdą, że wszystkie nowe autobusy „używają wyłącznie silników spalinowych diesel”. Odjazd aut z przystanków odbywa się z wykorzystaniem silnika elektrycznego. W pewnych przypadkach – z uwagi na panujące warunki jazdy, mające wpływ na produkcję energii elektrycznej (odległość pomiędzy przystankami, ukształtowanie terenu, zaplanowany rozkład jazdy, praca ogrzewania/klimatyzacji, technika jazdy kierowcy etc.) – odjazd może odbywać się przy pracującym silniku spalinowym. Nadmieniam, że z czysto technicznego punktu widzenia nie jest możliwa sytuacja, aby silnik elektryczny w hybrydzie o układzie szeregowym nie pracował podczas jazdy – przekazuje on zawsze napęd na osie. Jako osobie, która „uczestniczyła w budowie i konstytuowaniu napędów elektrycznych” fakt ten zapewne jest Panu Radnemu znany.

 

2. W kwestii „zatruwania naszego miasta” informuję, że stopień emisji substancji szkodliwych przez nowe autobusy, nawet przy ciągłej pracy silnika spalinowego jest nieporównywalny do starego taboru. Hybrydowe Solarisy wyposażone są w silniki spełniające najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin Euro 6. Prawie 90% dotychczas wykorzystywanych aut nie spełniało żadnej z norm Euro, bądź normy Euro 1 i Euro 2. W przypadku zaledwie 5 aut były normy Euro 3 i 4. Zwracam uwagę, że faktyczna emisja substancji szkodliwych przez stare auta była z racji wysłużenia sprzętu jeszcze wyższa

 

 

3. Trudno zgodzić się ze stwierdzeniem Pana Radnego o „gigantycznym zadłużeniu naszego miasta powstałego przez zakup nowych hybrydowych autobusów”. Przypominam, że Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki i MZK uzyskały na ich zakup dofinansowanie w wysokości 85% wartości, co oznacza, że wydając około 5,5 mln zł pozyskaliśmy sprzęt o wartości circa 37,5 mln zł.

 

4. Jeśli chodzi o dane dotyczące kosztów zakupu paliwa i płynów eksploatacyjnych za miesiące marzec 2017 i marzec 2018, to kształtują się one następująco: 153 647,70 zł w 2017 r. i 202 907,82 zł w 2018 r. Rozumiem, że oczywistym jest dla Pana Radnego, że z porównania powyższych danych nie można wyciągnąć jakichkolwiek wniosków dotyczących skali oszczędności w spalaniu nowych aut w stosunku do starego taboru – wprowadzony 15.01.2018 r. nowy rozkład jazdy (wzrost liczby wozokilometrów z 1,7 mln do ponad 2,2 mln wozokilometrów, wzrost ilości zatrzymań z 175 tys. do 300 tys., nowe trasy, napięte czasy przejazdów wymagające bardziej dynamicznej jazdy), zwiększenie komfortu podróży (ciągła praca urządzeń wentylacyjno-grzewczych w nowych autach, praca systemu ITS), wzrost cen paliwa w 2018 r., ciągła eksploatacja części starych pojazdów, konieczność opanowania przez kierowców MZK techniki jazdy nowym typem samochodów i szereg innych okoliczności czynią takie porównanie bezcelowym.

 

Uprzedzając kolejne pytanie informuję, że przeciętne spalanie autobusu hybrydowego Solaris, zapewniającego pasażerom pełny komfort podróży wynosiło w kwietniu br. 27 litrów i wykazuje tendencję zniżkową – przewidujemy, że docelowo osiągnie wartość poniżej 25 litrów. Przeciętne spalanie starych aut przy braku jakichkolwiek udogodnień dla pasażerów w kwietniu 2017 r. kształtowało się na poziomie 31 litrów.

 

5. Kontynuując kwestię oszczędności – koszty utrzymania autobusów nie ograniczają się tylko do kosztu zakupu paliwa. Obejmują również koszt części (marzec 2017 – 46 919,39 zł, marzec 2018 – 14 880,96 – w całości na utrzymanie starych autobusów, części do aut hybrydowych – 0 zł (gwarancja)) czy koszty pracy (marzec 2017 – 143 747,02 zł, marzec 2018 – 94 004,65 zł).

 

Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia są dla Pana Radnego satysfakcjonujące.    

 

Łączę wyrazy szacunku.


Komentarze do tego artykułu są moderowane. Oznacza to, że Twoja opinia pojawi się na stronie po zaakceptowaniu jej przez moderatora. Nie zostanie zaakceptowana żadna wypowiedź zawierająca wulgaryzmy wypowiedziane wprost, skrótami lub wygwiazdkowane. Prosimy używać języka polskiego z zachowaniem zasad pisowni. Nie tolerujemy TaKiEgO StYlU PiSaNiA. Zamieszczanie kilku kolejnych wypowiedzi pod jednym tematem uważamy za „zaśmiecanie” strony. Redakcja nie bierze odpowiedzialności za opinie wyrażane przez internautów.
Wybierz sposób wyświetlania:
liniowy
drzewo
0 (0) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
powerbus: szkoda że nie wykorzystano pomysł forka hybrydy autobusu z gazem i prądem ... ale podobno darczyńca miał obiekcje
wtorek, 1 maja 2018, godzina 23:55:08
+3 (5) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Rafał Goździk: Radni chyba chcą tabor taki jak był za czasów Pana byłego prezydenta Tomaszowa Maz co był z demobilu najtańszym kosztem skutki było widać.

Ale cóż taka rola radnych .
sobota, 28 kwietnia 2018, godzina 00:36:30
+1 (5) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
x: Zbliżają się wybory i trzeba przyhejtować tym których się nie lubi ,czepiając się czego tylko się da.
A tak na marginesie to co to znaczy dymi ,a na fizyce było może o różnicy temperatur.... oj dyletantów nie brakuje...
piątek, 27 kwietnia 2018, godzina 13:21:35
+2 (4) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @27
Doktorek: Powtarzam: jakie konkretnie wyjaśnienia nie pokrywają się z prawdą i w czym Cię okłamano??? Przestań pisać mglistymi ogólnikami tylko pisz o konkretach!
czwartek, 26 kwietnia 2018, godzina 19:19:24
-5 (7) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @23
Pikio: Mamy mieć, jak najbardziej, ale nie mamy słuchać wyjaśnień niepokrywających się z prawdą. Komunikacja miała być też darmowa a nie jest. Chodzi o populizm który daje wygraną, a chyba nie chcemy być oklamywani celem osiągnięcia wygranej w wyborach. Z innej strony myślę, że nie była to najistotniejsza inwestycja, istotne ie zostały zrealizowane.
czwartek, 26 kwietnia 2018, godzina 18:50:05
+5 (7) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Rafał Goździk: I znowu krytyka na MZK Tomaszów Maz uważam aby radni zajęli się inymi problemami w mieście a nie opluwali MZK Tomaszów Mazowiecki jak jest teraz dobrze.
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 23:48:30
-1 (1) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @19
Mario: Te niekompetentne ręce w kolejnych wyborach was nie pokonają, one was zmiażdżą.
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 21:49:39
+1 (5) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @21
Doktorek: Skoro nie są głupie to wskaż, na które konkretnie nie otrzymał radny/bezradny odpowiedzi? KONKRETNIE!!! Bez pisania o niekompetencji, bez żadnych argumentów na poparcie swych tez.
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 19:45:05
+3 (3) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @19
Br: Ale o co chodzi? To sa ogolniki jakies. Mamy nie mieć jak innemiasta nowoczesnych autobusow?
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 19:42:10
+1 (3) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Adam: Zakup nowych jest ok. Miasto dostało dotację. Jeżdżą częściej. Komfort jazdy itd. Jeśli idzie o hybrydy to fakt że to pic. Palą 10% mniej od starych gratów. Ale to nie wina Witko tylko mówiąc słowami klasyka taki mamy klimat. Silniki elektryczne na jednym wale ze spalinowym jak jest w lokomotywach spalinowych nie przejdą bo lobby paliwowe by zbankrutowało. Podobnie silnik na sprężone powietrze. Wynalazł go Polak i100 lat temu jeździły na nim tramwaje w Paryżu.
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 19:29:56
+2 (10) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @6
Pikio: Pytania nie są głupie, ktoś chce zrozumieć, inni (wyborcy PiS) wierzą ślepo w propagandę, mam nadzieję, że jak każą wam skoczyć w ogień to skoczycie bez pytań
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 18:07:25
+1 (3) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @17
Doktorek: A co nie wychodzi z tą ekologią konkretnie? Silniki elektryczne pracują, diesle są czyste - Euro6 to o co chodzi????
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 18:03:56
+1 (9) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @18
Pikio: współczuję, mam nadzieję, że jednak nie należy pan do reprezentatywnej części tomaszowian, chociaż po ostatnich wyborach nie jestem przekonany, mam nadzieję, że to jednak wina frekwencji, zapomnieliśmy jak może być źle jak odda się władze w niekompetentne ręce.
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 18:02:18
-5 (9) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @13
Jw: Buahahaha dobre, dobre:) Możecie Państwo teraz obserwować zaklinanie rzeczywistości, przez różnych małych i większych, którzy chcieli by rządzić. Tak rządzić. Nie działać na rzecz Tomaszow.
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 16:38:38
+1 (7) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @14
Nikt tu nie mówi ze stary tabor jest lepszy: ale nie wolno tak w czambuł chwalić nowego mimo wielu nieścisłości w jego ocenie . Bo ogólnie wychodzi na to że z tą ekologie hybryd nie do końca jest tak jak twierdzą Witko i jego poplecznicy... . A co do Pinokia to ktoś w mieście ma niepokojąco podobny nos...i też wciąż kłamie...
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 16:30:21
-5 (7) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @15
Ja: Napisałeś wystarczająco dużo żeby sporo sie o Tobie dowiedzieć.
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 15:40:34
+5 (9) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @14
Pikio: Lepsze samopoczucie po kilku obraźliwych słowach w kierunku osoby o której się nie wie nic?
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 15:24:06
-2 (12) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @11
Ja: Niby kiedy tak mówił? Podaj jakieś źródło, link. 15 to pali dynamiczny samochód osobowy a nie wielotonowy autobus z parem dzięsiątków pasażerów. To fizycznie niemożliwe.
Widzę, ze przedstawiciele starej ekipy podszywający sie pod zwykłych mieszkańców bedą teraz przekonywać, ze stare graty sa lepsze. Śmieszni jesteście.
I jakie odpowiedzi były wymijające? Które konkretnie? Ja tu widzę konkretne liczby w odpowiedzi na pytania ignoranta, który nie wie nawet co to hybryda i dla którego każdy diesel - stary czy nowy to to samo. Zmień nick na Pinokio bo chyba masz od kłamstw taki długi nos jak on.
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 14:31:41
+3 (11) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @7
Pikio: Ja tu widzę dobre pytania i wymijające odpowiedzi Pana Bałazego
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 13:29:46
+4 (10) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @5
Pikio: chyba trochę oderwane od rzeczywistości, jak się zaczyna zgłębiać temat to okazuje się, że to czyste silniki są czyste ale przy założeniach ... nie do spełnienia w realnym świecie
środa, 25 kwietnia 2018, godzina 13:28:36

dodaj artykuł dodaj fotoreportaż
^ do góry