nie pamiętasz hasła?
Dziś są imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa
×

Uwaga! Nasze strony wykorzystują pliki cookies

Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Używamy ich w celach reklamowych i statystycznych a także po to, by dostosować nasze witryny dla indywidualnych potrzeb naszych czytelników i użytkowników. Plików cookie mogą też używać nasi partnerzy, reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy multimediów. Może zmienić ustawiania dotyczące plików cookies na Twojej przeglądarce. Korzystanie z serwisów bez dokonania zmiany oznacza, że pliki COOKIES będą zapisywane w pamięci twojego komputera lub innego urządzenie, z którego korzystasz do przeglądania witryn internetowych. Więcej informacji na temat cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.

"Dobra, zmiana" idzie do oświaty

dodano: 2017-01-10 21:53:05, ostatnia aktualizacja: 2017-01-12 01:59:35

W grudniu rząd PIS urodził nam reformę oświaty. Wczoraj niestety podpisał ją Prezydent. Wejdzie w życie od jesieni 2017r. W samej Warszawie koszty zmian szacuje się na ponad 50 mln zł, a w Tomaszowie i całej Polsce??? W całej Polsce mówi się o kosztach nawet do miliarda złotych!!!Chcę podzielić się swoimi przemyśleniami na ten jeden z najważniejszych tematów. To temat dotyczący edukacji naszych dzieci i młodzieży. Można nawet zapytać, co może być ważniejszego niż interes i dobro naszych pociech?

Likwidacja gimnazjów - do tego można śmiało tę reformę sprowadzić - spowoduje totalny, ogólnopolski bałagan organizacyjny, wygeneruje potężne koszty  administracyjne. To pisanie setek tysięcy zwolnień pracowniczych, regulaminów i innych aktów normatywnych dla nowych jednostek. Budynki zmienią użytkowników. Do wymiany setki tysięcy umów (prąd, komórki, woda, ogrzewanie itd…) i pieczątek. Pokrzyżuje reforma plany uczniów i rodziców, którzy już zaplanowali wybór szkoły ponadpodstawowej. Najważniejszy efekt to wymiana na ogólnopolską skalę dyrektorów szkół, podobnie nauczycieli i pracowników administracyjnych, gdzie się tylko da - na swoich.  

 

Oficjalnie MEN podaje kilka powodów reformy. Każdy szalenie kontrowersyjny, by nie powiedzieć mocniej: wyssany z palca, by coś tam ludziom powiedzieć.

 

 

Rok akademicki 2005/2006 był rekordowy jeśli chodzi o liczbę studentów - 2 miliony osób. Kolejne roczniki były mniej liczne. Dziś studiuje mniej niż 1,5 mln osób. Niż demograficzny powoduje, że uczelnie bardziej zabiegają o studentów i obniżają wymagania. Z tego powodu selekcja jest mniejsza i każdy kandydat bardzo pożądany. Dlatego naprawdę trudno uznać, że  akurat gimnazja są powodem negatywnej opinii niektórych rektorów dotyczącej poziomu studentów, na którą powołuje się pani minister jako jedno z uzasadnień reformy.


O ile inna diagnoza minister Zalewskiej (nierówności w dostępie do wysokiej jakości edukacji istnieją) jest słuszna, to proponowane rozwiązanie likwidacji gimnazjów jest pomysłem dziwacznym, by nie powiedzieć głupim. Szczególnie że wśród rozwiązań postulowanych przez „dobra, zmiana” trudno znaleźć takie, które mogłyby doprowadzić do wyrównywania szans edukacyjnych. Nie będzie nim z pewnością podniesienie wieku rozpoczynania edukacji szkolnej. Tym bardziej nie będzie ograniczenie dostępu do edukacji przedszkolnej dla trzylatków, których miejsca w najbliższym roku szkolnym zostaną „zajęte” przez sześciolatki, które nie poszły do szkoły. Elementem wyrównywania szans nie będzie także wydłużenie edukacji wczesnoszkolnej do czterech lat. Oznacza ono, że dopiero dzieci jedenastoletnie spotkają nauczycieli przedmiotowych, a więc specjalistów w swoich dziedzinach. Wreszcie trudno uznać za element wyrównywania szans skrócenie okresu powszechnej edukacji ogólnokształcącej z 9 lat (6 lat podstawówki plus 3 gimnazjum) do 8 lat szkoły powszechnej. Zmiana to spowoduje, że młodzi ludzie, wybierając między liceum ogólnokształcącym, technikum a szkołą branżową (obecnie zawodówką), będą rok wcześniej podejmowali decyzję dotyczącą przyszłej edukacji, a często o przyszłym zawodzie.

 

W prezentacji MEN można czytać: „Celem planowanej reformy, w obliczu katastrofalnego niżu demograficznego, jest uratowanie potencjału polskiej edukacji”. Diagnoza może i jest słuszna (do szkół wejdą roczniki coraz mniej liczne), jednak sprawa się komplikuje, gdy przyjrzymy się liczbom. Od 2017 do 2022 r. liczba trzynastolatków w kolejnych rocznikach będzie rosła: w bieżącym roku 13-latków jest 350 640, w 2017 r. będzie ich 356 680, a w „rekordowym” 2022 – 430 030. Potem liczba dzieci mających 13 lat zacznie spadać. (Liczba 14-latków zacznie maleć od roku 2024 a 15-latków będzie spadała od 2025 roku). Oznacza to, że przez najbliższe dziewięć lat w wieku gimnazjalnym będą najliczniejsze roczniki ostatniego wyżu demograficznego. Według prognozy GUS rok 2016 jest ostatnim, w którym liczba dzieci siedmioletnich będzie większa niż w roku poprzednim. Potem liczebność roczników zaczynających podstawówkę (szkolę powszechną) będzie tylko spadać. Gdyby, więc mędrcy nie z Syjonu, ale z PIS uznawali te same kanony logiki co reszta zachodniej cywilizacji, to zostaje zapytać: czy prognoza dotycząca spadku liczby dzieci w wieku szkoły podstawowej jest argumentem, żeby zlikwidować podstawówki?

 

Kolejny wymieniony w prezentacji argument za likwidacją gimnazjów to zmiana podstawy programowej. Trudno jednak uwierzyć, że po to, aby zmodyfikować treść programów czy zmienić liczbę godzin poszczególnych przedmiotów (np. zwiększyć liczbę godzin historii, fizyki czy chemii, nie wiadomo zresztą kosztem jakich innych przedmiotów), konieczne jest likwidowanie jednego etapu z systemu edukacji??? To, że ideologiczne podstawy programowe zostaną w pośpiechu zmienione, na jedynie słuszne, to nikt wątpliwości nie ma.


Minister Zalewska podaje jeszcze jeden powód „stworzenie systemu oświatowego na miarę XXI wieku”. Nie wiadomo jednak, co taki „nowoczesny system” oznacza dla MEN. Niejasne jest także, w jaki sposób „dobra, zmiana” zamierza ten system osiągnąć, likwidując gimnazja. Ze względu na braku konkretów trudno w ogóle dyskutować z tym argumentem inaczej niż, że partia NOWOCZESNA nie ma z tym nic wspólnego


Pikantnym dodatkiem do tej reformy jest to, że polityczni autorzy oświatowej rewolucji głosowali w 1998 roku za utworzeniem gimnazjów m.in. Jarosław Kaczyński czy Antonii Maciarewicz. Z kolei Poseł Anna Zalewska obecnie minister MEN w opinii z 2013r zdecydowanie wypowiadała się za niełączeniem szkoły podstawowej i gimnazjum, ponieważ „skoncentrowanie w jednej placówce dzieci i młodzieży prowadzić będzie nie tylko do przeludnienia, ale też wzrostu zachowań agresywnych”.

 

Jakie są rzeczywiste powody likwidacji 7856 gimnazjów w całej Polsce? Twierdzę, że to:


1) Wojna z samorządami jako element procesu recentralizacji Polski. Samorządy w Polsce są w zdecydowanej większości poza wpływami PIS. Wdrażając te zmiany, poniosą ich koszty finansowe oraz będą obiektem  złości zwalnianych nauczycieli, dyrektorów, pracowników administracji. Samorządy też zmierzą się z frustracją rodziców oraz samych dzieci i młodzieży. I dobrze im tak? Przecież Prezes nigdy nie krył nigdy niechęci do samorządów.


2) Cała ta hucpa będzie okazją do konkursów na dyrektorów. Szkoły powszechne będą innymi jednostkami niż podstawówki oraz gimnazja i dlatego zostaną rozpisane konkursy na nowych dyrektorów. Konkursy, w których najwięcej do powiedzenia będą mieli kuratorzy oświaty „dobrej, zmiany” – wymienieni przez PIS od razu po wyborach, jeszcze w 2015r.

 

 

ARKADIUSZ GAJEWSKI - Pozyskujmy miliony z UE dla Ziemi Tomaszowskiej

ARKADIUSZ GAJEWSKI - Pozyskujmy miliony z UE dla Ziemi Tomaszowskiej

Rodowity Tomaszowianin, absolwent (1990) II LO im. Żeromskiego w Tomaszowie. Ukończył Administrację na UŁ, Rachunkowość i Zarządzanie na SGH, Bankowość na AE, Menedzęr Sportu na PKMS.  Posiada licencje Min Skarbu do RN i Min Finansów do Rachunkowości. 

Właściciel Kancelarii Konsultingowej PARTNER oraz wspólnik Biura Rachunkowego PARTNER spółka cywilna w Tomaszowie.

Zaczynał pracę w Banku Pekao SA, później: Skarbnik Miasta, prywatny przedsiębiorca, Wicedyrektor PUP oraz Wicedyrektor COS OPO Spała (2014-2016).

Doświadczony samorządowiec, Skarbnik Miasta Tomaszowa (1998-01); radny Rady Miasta Tomaszowa (2010-14); od 2014r Radny Sejmiku Województwa Łódzkiego z listy Platformy Obywatelskiej oraz członek Rady Rynku Pracy przy Staroście Tomaszowskim. 

więcej »

Komentarze do tego artykułu są moderowane. Oznacza to, że Twoja opinia pojawi się na stronie po zaakceptowaniu jej przez moderatora. Nie zostanie zaakceptowana żadna wypowiedź zawierająca wulgaryzmy wypowiedziane wprost, skrótami lub wygwiazdkowane. Prosimy używać języka polskiego z zachowaniem zasad pisowni. Nie tolerujemy TaKiEgO StYlU PiSaNiA. Zamieszczanie kilku kolejnych wypowiedzi pod jednym tematem uważamy za „zaśmiecanie” strony. Redakcja nie bierze odpowiedzialności za opinie wyrażane przez internautów.
Wybierz sposób wyświetlania:
liniowy
drzewo
0 (0) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
załosne: zaprawdę żałosne te pańskie wystąpienia. Sfolguj działaczu i odpłyń na boczne przypływy.
Nie można marnować wszystkiego, proszę Pana.
wtorek, 28 lutego 2017, godzina 18:50:54
+1 (5) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
melex43: tym wszystkim POpieraczom gimnazjow i obecnego systemu nauczania proponuje aby wzieli zbiory zadan z fizyki, matematyki, chemii ze szkoly podstawowej z lat 80tych i po 3 zadanka z kazdego przedmiotu zadali absolwentom gimnazjow...lub swoim dzieciom...wynik bedzie zalosny...a wy 40 latkowie takie zadania z terscia rozwiazywaliscie......nie dlatego ze dzieciaki to glaby.....to wynik 3 letnich gimnazjow czyli podejscia nauczycieli na zasadzie....3 lata mordegi i niech dalej leca bo przeciez takie glaby przyszly....no a w szkole sredniej.....3 lata mordegi i dalej niech ida.....kto dzis widzial aby uczen gimnazjum nie zdal z klasy do klasy? no wszyscy sa promowani.....same orly sokoly sie rodza odkad gimnazja powstaly......a w pracy rekrutuje studenta 4 roku politechniki.....trzeba wyliczyc srednice tloka silownika znajac sile ktora jest potrzebna i cisnienie hydrauliczne ktore bedzie dostepne i co.....no kandydat zapytal sie czy firma nie ma programu kompuetrowego do takich obliczen.....no nie ma :) no to poprosil o dostep do komputera i mozliwosc skorzystania z wujka google......reasumujac.....dzi eci maja sie w szkole uczyc, maja jak najdluzej pibierac nauke w obrebie jednej szkoly i miec zapewnione kompetentne stabilne otoczenie a nie co 3 lata zmieniac szkoly, nauczycieli i zaliczac koljne bale absolwentow ku uciesze administracji tych szkol
poniedziałek, 30 stycznia 2017, godzina 21:38:45
+1 (3) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
znudzony: Ludzie miliardy złotych i totalny bałagan dla PIS jest bez znaczenia. Liczy się, że w proigramie będzie więcej religii i cudów nad Wisłą. I o to chodzi
piątek, 20 stycznia 2017, godzina 02:13:30
-1 (3) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @26
były uczeń: To nie jest chamstwo ani też arogancja,tylko normalne spojrzenie na sytuacje,a nie udawanie ,że wszystko jest dobrze podczas gdy tak nie jest,nauczyciele to bardzo specyficzna grupa społeczna,mają przywileje z czasów komuny podobnie zresztą jak cała publiczna banda nierobów.Wybierając studia trzeba było myśleć przyszłościowo,a nie drogą na skróty jaką jest panstwowa posadka.Nauczyciele mają 2 miesiace wakacji,2 tygodnie ferii,wolne wekendy długie,a o normalnych wekendach nie wspomnę,wiesz ile to daje w sumie wolnego czasu w skali roku? daje to ok 180 dni wolnych w roku ,a wiec kto tu jest arogancki w swych oczekiwaniach? Gimnazja beda zlikwidowane i koniec,a ci nauczyciele,którzy nie znajdą zatrudnienia niech sie dokształcą i szukają innego zatrudnienia,bo ja gdy straciłęm pracę,to nie dałem gęby na całą Polskę jak to nauczyciele,tylko zrobiłem sobie odpowiednie kursy (za swoje pieniądze) i znalazłem pracę,a nauczyciele skoro boją się szukać innej pracy,to jest tylko dowodem nieudacznictwa,lenistwa i braku kreatywności co w sposób definitywny dyskredytuje takiego człowieka do pracy w szkolnictwie.
czwartek, 19 stycznia 2017, godzina 18:10:29
+2 (4) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @17
uczeń: koniecznie zlikwidować kartę nauczyciela,wtedy płacić się będzie za to za co powinno,a nie za to co przysługuje według tej karty!!
czwartek, 19 stycznia 2017, godzina 17:58:55
+2 (2) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Mel 23: Do były uczeń. Dziecko! Co ty wyniosłeś ze szkoły? Chamstwo, arogancję. Mój Boże, ile ty masz lat.
poniedziałek, 16 stycznia 2017, godzina 13:59:17
-2 (10) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
były uczen: i nareszcie nauczyciele straca te swoje stołki dyrektorskie w gimnazjach ,nie dosc ,że pracujecie najmniej spośród wszystkich ludzi w Polsce,to pokazujecie swoje moralne dno,czego dowodem sa wasze protesty w obronie stołków do których tak was przyspawało ,że można było stwierdzić ,że to wasza część ciała,dodatkowo zabrałbym wam karty nauczyciela i skonczyłoby sie branie pieniedzy za NIC NIE ROBIENIE!!.
poniedziałek, 16 stycznia 2017, godzina 13:26:01
+2 (6) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
: Znalazłem pewien artykuł w necie dotyczący nauki w szkołach.
Oto wypowiedź jednego z internautów:
"Najmłodsza moja córka przeszłą gimnazjum i liceum i mam mieszane uczucia ale: w świecie noblistów, wysokich technologii, dobrobytu i tolerancji jest tak: 6 lat elementary, 3 lata secondary, 3 lata high school . Ten cykl uczenia się blokuje waszym dzieciom możliwość edukacji na zachodzie, bo trudno będzie ustalić na jakim etapie jest dziecko, a wiem to z własnego doświadczenia, gdyż średnia córka kontynuowała naukę na zachodzie. Po pierwszej klasie liceum /po 8 latce/ i straciła 2 lata !!! Pamiętam jak najmłodsza opisywała co się działo z prymusami z małych miasteczek jak przyszły do gimnazjum w mieście wojewódzkim, to były pała za pałą, bo po tych wiochach i mieścinach wszyscy się znają i oceny 5-tki 6-tki stawia się dzieciom sołtysów, radnych."
niedziela, 15 stycznia 2017, godzina 11:46:45
+1 (7) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
rodzic: zabawa dorosłych, kosztem dzieci, miliony złotych na tabliczki, pieczątki czy nowe umowy i angaże, szkoda gadać
sobota, 14 stycznia 2017, godzina 15:57:18
-2 (4) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Monikak: Dla niektórych tu piszących reforma jest ok i ja pewnie sama bym tak myślała gdybym nie miała dziecka którego dotkną pierwsze lata tej reformy.Moje dziecko jest w czwartej klasie podstawówki.Jakaś część uczniów z każdej szkoły podstawowej poczynając od klasy 4 na 6 konczac musi pójść do gimnazjum( czytaj od wrzesnia podstawówka).Czy kogoś interesuje dobro dzieci? Stresy dla uczniów i rodziców, brak poczucia bezpieczeństwa, ciągłe zmiany to jest nasz system oświaty.
piątek, 13 stycznia 2017, godzina 22:44:58
+6 (6) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Marcin Piwowarski: Wypowiedziałem się na temat opinii autora w sprawie likwidacji gimnazjów na jego profilu Facebook. Powyższy felieton nie dotyka kwestii dobra ucznia ,dotyka kwestii administracyjnych i politycznych nie pochyla się nad zagadnieniami merytorycznymi związanymi z procesem wychowawczym i procesem kształcenia dziecka. Pozdrawiam
czwartek, 12 stycznia 2017, godzina 23:24:30
+10 (18) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Jeśli: dojdzie do referendum to wynik zaskoczy wnioskodawców i raczej negatywnie. Gimnazja w opinii rodziców to porażka.
środa, 11 stycznia 2017, godzina 13:08:46
+6 (18) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
mianowany: Idiotycznie wysokie koszty i masowe zatrudniania katechetów jako dyrektorów. To wszystko. Brawo Panie Arku za trochę prawdy...
środa, 11 stycznia 2017, godzina 12:42:41
+12 (16) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @17
Ja: bym poszedł jeszcze dalej i pochylił się nad nadużywaniem ochrony związkowej w szkołach przez "nauczycieli". Miernoty tworzą sztuczne związki (liczące 1-2 osoby!) i to jest patologia! Najczęściej na trzech nauczycieli, dwa cieniasy są w związkach, a trzeci nawet najlepszy jest typowany do zwolnienia z braku godzin! Oczywście są sądy pracy i wyroki mówiące o nadużyciu ochrony, pogwałceniu konstytucji, ale dyrektorzy wolą pójść na łatwiznę. Temat dla naszych posłów.
środa, 11 stycznia 2017, godzina 09:27:33
+6 (10) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
buuu: Jeszcze potrzebna jest selekcja wśród kadry. Przecież zwolnienia pracownicze są nieuniknione....? Wszyscy nauczyciele nie pozostaną w zatrudnieniu...? Tym bardziej że nadchodzi niż demograficzny. Mam nadzieję że z dziećmi będą pracować Ci najlepsi pedagodzy, a nie nauczyciele dla których szkoła jest tylko płatnikiem składek ZUS i skończą się korepetycje z zagadnień zawartych w podstawie programowej. Mam także nadzieję że wraz z reformą oświaty pójdzie likwidacja- to może za duże słowo- ale pochylenie się nad tak kontrowersyjną Kartą Nauczyciela.
środa, 11 stycznia 2017, godzina 08:37:04
+8 (12) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @11
To: czego chcą ludzie? To akutat najmniej niektórych politykierów obchodzi. Oni przecież wiedzą zawsze najlepiej ;)
wtorek, 10 stycznia 2017, godzina 22:13:52
+7 (23) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Alvin: Nie jestem miłośnikiem PIsu , ale ta reforma jest ok , wszyscy rozgarnięci ludzie wiedzą ,że gimnazja nie wypaliły . To było takie wypychanie dzieciaków bez przygotowania dalej . Szkoda ,tylko ,że tak późno to sie dzieje .
wtorek, 10 stycznia 2017, godzina 17:23:08
+5 (21) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Tomaszowianka ( bezpartyjna): Jestem jak najbardziej za likwidacją gimnazjów. Ta reforma sprzed wielu lat była całkowicie nieprzemyślana, podobnie jak ,, pchanie" sześciolatków do szkoły.Układ do którego wracamy jest najlepszym systemem edukacyjnym. Pan Broniarz ( przewodniczący ZNP)podobnie jak autor artykułu, miał na temat reformy z 1999 r. zupełnie podobne zdanie jak dziś tj. Czy Wam panowie chodzi o edukację polskich dzieci czy o uklady i podkopywanie tego co robi ówczesny rząd.
wtorek, 10 stycznia 2017, godzina 16:11:22
+1 (21) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @11
AK-47: Czy trzeba było kończyć aż II LO ( i studia!) aby wysnuwać wniosek iż wprowadzenie reformy oświaty to wojna z samorządami albo przypisywać jej chęć "zagarnięcia" stanowisk dyrektorów szkół? Czy wystarczy przynależność do PO?
wtorek, 10 stycznia 2017, godzina 15:41:18
+8 (14) ↑ tak ↓ nie ! zgłoś
dodaj odpowiedź
Komentarz jest odpowiedzią na komentarz nr @8
AK-47: A Pan Arkadiusz jak głosował (jakie miał zdanie) gdy wprowadzano gimnazja?
wtorek, 10 stycznia 2017, godzina 15:26:06

dodaj artykuł dodaj fotoreportaż
zobacz również
^ do góry