Oszuści ukarani! To kolejne takie postępowanie w tym roku

  • 06.08.2019, 08:53 (aktualizacja 09.08.2019, 16:14)
  • Mariusz Strzepek
Oszuści ukarani! To kolejne takie postępowanie w tym roku
Spośród napływających do nas od rana informacji, dosyć istotna wydaje się ta, która mówi o kilkumilionowej karze, jaką na firmę Exito, nałożył Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przedsiębiorca zapłaci ją za oszukańcze praktyki, przed którymi niejednokrotnie przestrzegalismy naszych czytelników na łamach portalu razem z powiatową rzeczniczką konsumentów, Agnieszką Drzewoską. Jak się ustrzec przed krętaczami? Najlepiej nnie korzystać z telefonicznych zaproszeń na różnego rodzaju prezentacje i pokazy
  • Nagroda dla każdego. Losowanie atrakcyjnych prezentów. Tak firma Exito z Opalenicy zachęcała konsumentów do udziału w pokazie.
  • Jednak nagrody nie istniały, a za prezent trzeba było zapłacić.
  • Za oszukiwanie seniorów prezes UOKiK nałożył prawie 4 mln zł kary.

 Exito z Opalenicy (Wielkopolska) to firma, która sprzedaje na pokazach maty lecznicze, urządzenia do masażu, roboty kuchenne, oczyszczacze powietrza i inne. Ofertę kieruje w dużej mierze do seniorów. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływało wiele skarg. Dały one podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko Exito w maju 2019 r.

Nagroda dla każdego. Exito zaprasza na pokaz wabiąc konsumentów obietnicą prezentu dla każdej osoby, która weźmie w nim udział. Co więcej, pracownicy spółki informują, że podczas prezentacji odbędzie się losowanie nagród. W rzeczywistości upominki nie istnieją, a wylosowana „nagroda” tak naprawdę jest płatna – pracownicy przedstawiają umowę jej zakupu.

Nieistniejące promocje. Firma prezentuje ofertę jako szczególną okazję. Twierdzi, że konsument może zaoszczędzić nawet kilkanaście tys. zł. Tymczasem koszt zestawów jest sztucznie zawyżany, a ceny sprzed promocji nigdy nie istniały. Tymi wszystkimi zabiegami Exito chce namówić konsumentów do tego, żeby kupowali kosztowne produkty.

Brak możliwości odstąpienia od umowy. Exito twierdzi, że konsumenci nie mogą zrezygnować z zakupów, ponieważ kupili produkty z promocji lub wyroby medyczne. Jest to niezgodne z prawem – każda osoba, która zawiera umowę na prezentacji, może odstąpić od zakupu w ciągu 14 dni.

– Nie ma taryfy ulgowej dla firm, które oszukują seniorów. Celem Exito była jak największa sprzedaż metodami sprzecznymi z prawem. Nie znalazłem w tym przypadku żadnych okoliczności łagodzących, dlatego nałożyłem wysoką karę. Jest to do tej pory najwyższa kara za pokazy. Mam nadzieję, że to będzie lekcja dla nieuczciwych przedsiębiorców – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożył na Exito prawie 4 mln zł kary (3 936 270 zł). Firma musi zaprzestać stosowania kwestionowanych praktyk ze względu na nałożony na nią rygor natychmiastowej wykonalności. Klienci otrzymają od Exito listy z informacją o decyzji.

Decyzja nie jest prawomocna, ponieważ Exito może odwołać się do sądu. Ma na to 30 dni od odbioru decyzji.

Warto przy okazji zauważyć, że wcześniej karę w wysokośći 2,7 miliony złotych nałożono na podobną firmę na firmę VGET POLSKA. W trakcie kontroli UOKiK ustalił, że firma zapraszała konsumentów telefonicznie na bezpłatne badania w ramach „Akademii Zdrowia” albo akcji „Zdrowa Polska”. Nie ujawniała handlowego charakteru pokazów. W trakcie prezentacji uczestnicy byli badani przy użyciu urządzenia AM Scan, a przedstawiciele interpretowali wyniki tych badań i diagnozowali choroby. Później namawiali do zakupu produktów, takich jak VitronMed czy VitronMagnetic, które miały pomóc w pozbyciu się rzekomych dolegliwości. Jednak AM Scan nie jest wyrobem medycznym do oceny stanu zdrowia, a oferowane urządzenia nie leczą chorób. Urząd stwierdził więc, że konsumenci byli wprowadzani w błąd, a informacja o chorobach mogła wpływać na decyzję o zakupie.

Mariusz Strzepek
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (3)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Alojzy KlepQ
Alojzy KlepQ 07.08.2019, 10:02
Takie pokazy organizuje się w alaba***tro na dzieci polskich. Pamiętajcie o tym kupując tam cokolwiek - właściciel ww nie ma NIC przeciwko wynajmowaniu sal oszustom/naciągaczom.
Mało pracy, zwykła dbałość
Mało pracy, zwykła dbałość 07.08.2019, 15:56
Nie wiem nic o tym, ale mogliby sobie dokleić tę jedną literkę R w „restauracja”, bo od roku nie ma jak zrobić zdjęcia tego - jak by nie było - hotelu.

Prowadzi pewnie to ktoś młody, sprawdzajacy jedynie kasę, a że tak coraz mniejsza, to porzucajacy wszystko inne.
bleeeee
bleeeee 07.08.2019, 15:58
Gdyby chociaż jakieś drzewa tam były gdzie w kadrze można by to lisciem zasłonić. Ale wyraz na samym środku fasady.

To samo sklep zoologiczny tej wariatki w koloworych włosach (z 5 chomików tam kupiłem w dzieciństwie) Kończysz interes, to uprzątnij też szyldy.

Pozostałe