Wzmacnianie kluczowych kompetencji uczniów ZSP nr 1 podczas wyjazdu do Portugalii

  • 22.11.2019, 21:45
  • Jacek Matyszewski – koordynator projektu „ Młodzież – Kompetencje – Sukces ”
Wzmacnianie kluczowych kompetencji uczniów ZSP nr 1 podczas wyjazdu do Portugalii
W dniach 03.11.2019 – 14.11.2019 czternastu uczniów i trzech nauczycieli Zespołu Szkół Ponadgimnzajlnych nr 1 w Tomaszowie Mazowieckim, uczestniczyło w mobilności zagranicznej do miasta Barcelos w Portugalii.

Wyjazd ten był częścią przedsięwzięcia projektowego pod nazwą „ Młodzież - Kompetencje - Sukces”, realizowanego w ramach krajowego projektu “Ponadnarodowa mobilność uczniów”- Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Uczniowie Mechanika po zakończeniu w październiku zajęć przygotowawczych:  językowych i  kulturowych oraz przygotowaniu psychologiczno - pedagogicznym i szkoleniu BHP, zrealizowali główne działanie, jakim miały być wspólne zajęcia z uczniami  AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DE BARCELOS -  Escola Secundária w Portugalii.

Podczas realizacji programu pobytu,  uczennice i uczniowie ZSP nr 1 brali  udział razem z młodzieżą portugalską w zajęciach w Escola Secundária de Barcelos. Głównym celem prowadzonych działań było rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów ze szczególnym nastawieniem na rozwój i doskonalenie umiejętności językowych, TIK, skutecznego nauczania i uczenia się matematyki oraz nauk przyrodniczych, motywacji uczniów do nauki, a także wzmocnienie postaw obywatelskich i społecznych uczniów. 

Zajęcia w instytucji przyjmującej były prowadzone w międzynarodowych zespołach w języku angielskim,   co sprawiało, że każdy z uczniów miał sposobność używania języka w praktyce. Uczniowie odbyli zajęcia m.in. z zakresu : podstaw  języka portugalskiego, matematyki ze szczególnym wykorzystaniem działań matematycznych w praktyce zawodowej i  życiu codziennym, elektrotechniki,  programowania i robotyki z zastosowaniem urządzeń TI-Innovator i ROVER. Uczyli się zarządzania czasem oraz metod skutecznego uczenia się i zapamiętywania. Uczniowie  pracowali nad określeniem własnego typu osobowości i określeniem własnego stylu uczenia się. W międzynarodowych zespołach uczestniczyli  w grze miejskiej po Barcelos, poznając historię i zabytki tego ciekawego i urokliwego miasta. Uczestniczyli również w rywalizacji sportowej  z rówieśnikami z Portugalii, a także skorzystali  z oferty zajęć w Aquaparku.

Zrealizowali  wydarzenie - Dzień Niepodległości Polski w Porto oraz przedstawili na międzynarodowym forum  historię walki o niepodległość  Polski. Był to znakomity wstęp do debaty na temat patriotyzmu młodych europejczyków. Korzystając z materiałów promocyjnych Powiatu tomaszowskiego i  Miasta Tomaszowa Mazowieckiego oraz  własnych prezentacji , wspaniale promowali powiat, miasto i Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1. W siedzibie Urzędu Miasta, odbyli bardzo  serdeczne spotkanie z wiceprezydent miasta Barcelos - Armandiną Saleiro.

Uczniowie pogłębili wiedzę i świadomość na temat dziedzictwa kulturowego Portugalii.  Poprzez udział w wycieczkach edukacyjno-kulturowych do Porto, Bragi, Esposende, Viana do Castelo  i Póvoa de Varzim wzmocnili wrażliwość na sztukę, historię , religię i różnorodność kulturową tego pięknego kraju.

 W trakcie wycieczek i spacerów brzegiem Oceanu Atlantyckiego , uczniowie podziwiali przyrodę i  niezwykłe krajobrazy północnej Portugalii , jej charakterystyczne budowle, a także walory kuchni portugalskiej . Nauczyciele Mechanika nawiązywali kontakty z nauczycielami z  Portugalii, Słowenii i Węgier,  z nadzieją by w przyszłości realizować nowe projekty.

Wyjazd połączony z nauką,  były dla naszych uczniów wspaniałym doświadczeniem i nową  przygodą, a jednocześnie sposobem – okazją do dalszego ich rozwoju osobistego i budowania postaw uczniów skierowanych na osiąganie sukcesu w nauce i karierze zawodowej.

Ostatnie dni pracy w szkole w Barcelos były pełne pracy, bo uczniowie pracowali nad wykonaniem rezultatów cząstkowych projektu – plakaty, prezentacje i opracowania słowników oraz baz danych. Powstała wspaniała galeria zdjęć i filmy związane z  tematyka projektu. Podczas pobytu Portugalii,  miło było nam słyszeć opinie na temat bardzo aktywnej i kreatywnej pracy naszych uczniów, którzy także na każdym kroku godnie reprezentowali naszą szkołę, powiat , miasto i nasz kraj. Uczniowie i nauczyciele otrzymali certyfikaty mobilności zagranicznej, potwierdzające zrealizowane działania i nabyte nowe kompetencje , potwierdzone przez Lidera projektu – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Tomaszowie Maz. oraz Partnera – Zespół Szkół w Barcelos

Projekt jest kolejnym zadaniem szkoły podjętym w celu polepszenia poziomu edukacji oraz pokazania uczniom międzynarodowego aspektu kształcenia i wsparciem  ich rozwoju osobistego.

Uczestnicy niebawem przedstawią wypracowane rezultaty i produkty projektu na spotkaniach z młodzieżą i nauczycielami zainteresowanych projektem szkół. Teraz kolej na przygotowania drugiej  grupy  projektowej , która wyjedzie do Barcelos w marcu 2020.

Jacek Matyszewski – koordynator projektu „ Młodzież – Kompetencje – Sukces ”

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (22)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Ajdejano
Ajdejano 28.11.2019, 21:18
Do "ztm" : tym swoim wpisem (na różowo), wysilił się Pan bardzo, ale jakiejś wielkiej akceptacji na plus ( tak jak i ja - na minus) też Pan nie osiągnął. Nie poparł Pana nawet dracula, który ZAWSZE popiera tych, którzy mnie atakują. Tak więc, średni Pana sukces.

Dlaczego taki średni sukces? Ano dlatego, że Pan sam zagmatwał się w te swoje wywody: jak zwykle - jak każdy nauczyciel. Wy już tak macie.

Pozdrowienia od starego czekisty.
ztm
ztm 28.11.2019, 22:54
Szanowny Panie przecież ja dla plusów nie piszę i tym rożnimy sie od siebie .Sukcesem jest , że czytał Pan i nie atakuje , jedynie klasyfikuje . Takie Pana prawo . Nie rozwinął Pan kwestii zagmatawania, bo pewnie ma Pan z tym problem . Życzę zdrowia i więcej wiary oraz empatii
Ajdejano
Ajdejano 25.11.2019, 16:41
Do "ztm": moje, niezbyt przychylne uwagi do naiwnych ludzi, zachwycających się tymi "jewropiejskimi" (w tym wypadku: portugalskimi) występami naszych uczniów i nauczycieli, odebrał Pan jako moje chamstwo, z czego wynikałby brak szacunku dla ludzi.

Pański wpis jest taki, jak w większości przypadków, wpisy i wypowiedzi naszych typowych nauczycieli: żadnych konkretów, a jedynie takie ogólne ględzenie, z którego nic nie wynika. Tak więc, Szanowny Panie: konkrety, konkrety, KONKRETY, a nie takie ogólne wstawianie kitu. Takiem kitem może Pan czarować jedynie swoich uczniów - jeżeli jest Pan nauczycielem.

Do draculi.
Dla beki, z idiotami nie należy zaczynać. Dlaczego? Bo to są właśnie idioci. He, he, he.
ztm
ztm 25.11.2019, 17:38
KONKRET 1 - cytat z Pana " Wtedy, na tych wycieczka, obozach przyjaźni uczyliśmy się kochać sowietów, teraz unia daje nam kasę, abyśmy p i l n i e uczyli się zwyczajów i języka np. portugalskiego, który jest u nas powszechnie, pilnie poszukiwany. " - gdzie jest napisane że głównym celem projektu jest pilne uczenie się j. portugalskiego ? To tylko jeden z elmentów - będąc w kraju partnera projektu wypada i należy przynajmniej poslugiwać się najważniejszymi zwrotami . Tyle i tylko tyle .

KONKRET 2 - cytat z Pana " Reszty tych bzdur, wymienionych powyżej nie dotykam " Prosze napisać konkretnie co jest bzdurą, bo łatwo jest krytykować jednym słowem , nie odnosząc się konkretnie do założeń i celów oraz przewidywanych rezultatów .

KONKRET 3 cytat z Pana " W opisanym powyżej, patologicznym przypadku, obowiązywała zasada: jest kasiorka? Jedziemy ! Co nam szkodzi ! "
Czy zna Pan chociaż założenia Programu PO WER i tego projektu ( Ponadnarodowa Mobilność Uczniów ) ? Czy wie Pan w jaki sposób aplikowało sie by zostać beneficjentem ? Czy sądzi Pan , że kasa sobie leżała i kazdy kto chciał ja wziął ? Czy zna Pan liczbę złożonych wniosków i liczbę wniosków , które otrzymało dofiansowanie ? Czy orientuje się Pan ile czasu pisze się wniosek i ile trzeba wklądu pracy by doprowadzić do realizacji takiego przedsięwzięcia ? Czy sądzi Pan , że poza wyjazdem na mobilność zagraniczną nauczyciele - opiekunowie nic nie robią ? Kto wg Pana składa raporty lub przygotowuje dokumenty i utrzymuje stalł kontakt z partnerem zagranicznym na każdym etapie realizacji projektu ?

KONKRET 4 cytat z Pana " Dlaczego pojechało TYLKO trzech nauczycieli, anie np. ośmiu, albo najlepiej czternastu?
Przecież unia i tak dałaby kasiorkę. Tak jak kiedyś dawał zsrr i tppr. "
Zapewniam Pana , że aby być uczestnikiem projektu i jechać na mobilność , to trzeba najpierw wykonać pracę. Po drugie regulamin krajowy projektu i warunki uczestnictwa oraz przepisy sztywno określają liczbę opiekunów . Proszę sobie wyobrazić , że każda sprawa jest konsultowana z krajowym opiekunem projektu. Każdy wydatek i udział osób jest przedmiotem ustaleń , konsultacji i stosowania przepisów i respektowania umów.

Wcale nie ubolewam na tym , że nie jest Pan ekspertem od ocen projektów i rozdawania pieniędzy , bo przy takim powierzchownym podejściu do spraw doprowadziłby Pan do tego , że nikt nie odważyłby sie wnioskować o realizacje projektów .
Dziwię się także kwestionowaniu przez Pana udziałowi młodych ludzi w tego typu przedsięwzięciach. Nie mam zamiaru także przekonywać o zaletach i korzyściach - szkoda czasu i jednocześnie współczuję, że zatrzymał się Pan w czasach cyt " zsrr i tppr " . Wspomnienia młodzieży będą o wiele bogatsze i zapewniam , że ich udział w projektach to dla nich wielka szansa oraz faktycznie zmienia życie i otwiera umysły .
Nie pisałem nigdzie o Pana chamstwie , to Pan swierdził . Wyraziłem tylko braki w wychowaniu i braki w szacunku dla ludzi - dla ich pogladów , pracy i zaangażowania . Pana ocena kompetnie mnie nie interesuje , wyraziłem tylko zdziwienie , że nie znając kompletnie zasad i warunków wnioskowania i udziału w tego typu projektach , zabiera Pan zdanie czyniąc z siebie jedynego nieomylnego i wyrrawnego eksperta . Człowiek uczy się całe życie, mnie sprawia to ogromną przyjemność.
Ajdejano
Ajdejano 23.11.2019, 01:33
Odezwali się światli "jewropiejcy". Najlepsi są ci z 23:55 i z 0:48 (na różowo).
Do tego pierwszego: stuknij w stół, a nożyce się odezwą. Jak szybko znalazł się wielbiciel komuny i tych świetnych pociągów pokoju. Szkoda czasu na takich gigantów.

Do tego drugiego: po prostu gigant!!!
Nie wiedziałem, że mamy w naszym grajdole takich entuzjastów języka portugalskiego i hiszpańskiego. Ponadto cytat:
"Potem studia jakieś techniczne, albo interdyscyplinarne - wyjazd do Ameryki Łacińskiej już jako specjalista i powrót do Kraju po 5-10 latach z bogatym doświadczeniem."
Marzenia, marzenia...... o tym wyjeździe do Ameryki Łacińskiej."

Na jakim ty, człowieczku, świecie żyjesz ?!

Nie podobam tobie się ja (widzę, że mnie dobrze znasz - cwaniaczku, dzięki Adminowi) i moje wpisy, napisz tutaj na tym portalu jawnie - do kogo się zwracasz - cwaniaczku.
Obraziłem ciebie czymkolwiek?! Wychyl się i postaw mi jakieś zarzuty (używając mojego nazwiska) i nie cwaniakuj - lokalny spryciulo.
Ostrzegam: jeżeli dalej będziesz robił takie podchody, potrafię ciebie znaleźć - sądownie.
ztm
ztm 23.11.2019, 21:22
Szanowny Panie ....... i wystarczy . Na jakąkolwiek dyskusję i polemikę nie pozwalają mi Pana braki, przede wszystkim wychowania i szacunku dla ludzi . Zdrowia życzę , bo to najważniejsze .
Vlad_Palovnick
Vlad_Palovnick 23.11.2019, 13:14
Sądownie...😀
Chłopaku....😀
Więcej czytaj mniej pisz.
Czytujcie posty Ajdejano dla beki😀
Buziaki😎
.
. 23.11.2019, 01:51
Na takim świecie, żyje że podobne programy wymiany młodzieży samemu pomogły mi w życiu. Perspektywa której ty nigdy nie osiągniesz, nie dlatego że nie mogłeś, ale jesteś zapartym, zacietrzewionym kolkiem. W gruncie rzeczy dużo bardziej roszczeniowym niż te socjalne nieroby, do których ludzi w mieście sprowadza.

Bo czym innym jest sytuacja, że jeśli ktoś nie ma z domu żadnego kapitału kulturowego, społecznego (kontakty, jakiś autorytet rodziców), a czym innym jest wszystko jest a życie mija na konsumpcji, a następnie defekacji na innych. Bleeee, obrzydliwy, mentalnie chyba zawsze stary dziad.
.
. 23.11.2019, 01:44
Zna cię każdy kto dłużej czyta twoje wpisy. Sam się chwalies masa decyzji, za które powinies się tylko wstydzic. Sękty dziadu.
Ajdejano
Ajdejano 22.11.2019, 23:41
Jak czytam ten materiał powyżej, to przypominają mi się czasy komuny. Różnica jest tylko taka, że takie bezsensowne rejterady, teraz funduje unia europejska (czytaj: związek socjalistycznych republik europejskich), a kiedyś jeździło się do sowietów tzw. pociągami przyjaźni za kasę towarzystwa przyjaźni polsko-sowieckiej, czyli naszych, ciężko wypracowanych i ukradzionych nam przez komunę pieniędzy.

Wtedy, na tych wycieczka, obozach przyjaźni uczyliśmy się kochać sowietów, teraz unia daje nam kasę, abyśmy p i l n i e uczyli się zwyczajów i języka np. portugalskiego, który jest u nas powszechnie, pilnie poszukiwany.
Reszty tych bzdur, wymienionych powyżej nie dotykam.

W opisanym powyżej, patologicznym przypadku, obowiązywała zasada: jest kasiorka? Jedziemy ! Co nam szkodzi !
Dlaczego pojechało TYLKO trzech nauczycieli, anie np. ośmiu, albo najlepiej czternastu?
Przecież unia i tak dałaby kasiorkę. Tak jak kiedyś dawał zsrr i tppr.
ŻK
ŻK 23.11.2019, 14:00
Czytajac Pana/Pani komentarze zastanawiam się ile jadu i nienawisci potrafi pomiescic organizm ludzki...Zamiast wylewać ten jad w internecie prosze sie wziąć za Siebie , dokształcić, wyjść do ludzi i zaszczepić w Swoim umysle inne uczucie niz tylko nienawiść do wszystkich i wszystkiego. Jest Pan/Pani bardzo samotnym człowiekiem współczuje...
Żyć lokalnie, myśleć globalnie. Matyszewski to co robisz jest piękne i…
Żyć lokalnie, myśleć globalnie. Matyszewski to co robisz jest piękne i prosimy Cię o więcej! 23.11.2019, 00:48
1. Po portugalsku mówi się w jednym z najludniejszych krajów świata czyli w Brazylii.

2. Znajac podstawy portugalskiego bardzo łatwo przeskoczyć na hiszpański, tak jak z hiszpańskiego na francuski. Jeśli chodzi o hiszpański to po chińskim dziś najbardziej perspektywiczny język.

3. Przez kilka dni mogli tylko lizać język z którym dotychcas nie mieli nawet okazji się zetknąć. Jeśli się spodoba ktorejs/któremus to możliwości samoksztalceniowe - przynajmniej do poziomu intermediate, są obecnie nawet w mniejszym mieście nieograniczone. Przez dwa-trzy lata można wypracować sobie taki poziom, że spokojnie można komunikować się.

4. Potem studia jakieś techniczne, albo interdyscyplinarne - wyjazd do Ameryki Łacińskiej już jako specjalista i powrót do Kraju po 5-10 latach z bogatym doświadczeniem.

Ty tego nie zrozumiesz Ajdejano, bo poza studiami, których bez PRLu nie udałoby Ci się skończyć, nigdzie poza Tomaszowem nie byłeś. Wróciłeś po prostu po 5 latach z Warszawy, pozamykałeś nam w Tomaszowie resztke rentownych zakładów, i myślałeś że poczucie że jesteś powiatowym Balcerowiczem, zagwarantuje ci jakąś posadę - no przynajmniej eksperta :)) - w samorządzie. Oczywiście dożywotnio, bo jesteś niewyczeralnym źródłem samowiedzy. Po prostu śpisz w nocy, a geniusz sam ci narasta i narasta.

Skończyło się jak musiało się skończyć każdemu, kto myśli że skończy studia i do końca życia będzie już tylko od tego odcinal kupony - na montowaniu bojlerów wykorzystując polniewolnikow bez kwalifikacji i ciągłym narzekaniu. Teraz już nie wiem jak możemy Ci pomóc? Może powinies chodzić po szkołach jako przykład postawy jak nie powinno się żyć. Jako ofiara 30-lecia polskiego kapitalizmu(?)

Im nie podetniesz skrzydeł, bo sami widzą, że warto się uczyć, warto współpracować, no a przede wszystkim ze będąc Polka czy Polakiem z mniejszego miasta, drogi rozwoju WRESZCIE nie mają poblokowane.
🎃
🎃 23.11.2019, 00:54
Ajdejano, oczekuję teraz skrupulatnego podłączenia literówek. Niektóre zrobilem celowo, więc dawaj.
?
? 22.11.2019, 23:55
Ale co ty masz do Portugalczyków?

Zresztą trzymając się twoich analogii, to akurat w pociągu pokoju do Ruskich nie było nic złego. Ludzie chlali – ale to jest też rosyjska tradycja, więc czemu nie? – ale oprócz tego zwiedzali masę muzeów które do dziś na całym świecie uznawane są za wartościowe. Z pińć złotych zwykle, czyli jakieś koszty które polska strona musiała ponieść na widoczne oznakowanie grupy.

Z takiego tomaszówka, rodząc się na jakejś Kaczce, o własnych siłach byś zobaczył petersburski Ermitraż. Jak świnia niebo.
Vlad_Palovnick
Vlad_Palovnick 23.11.2019, 13:22
Idziesz za grubo. Żeby rozszyfrowac co to Ermitraż Ajdejano użyje googla i dowie się ze to muzeum, a żeby iść do muzeum, wystarczy przecież że wsiądzie w darmowe MZK i przyjedzie do Tomaszowa. 😉
?
? 22.11.2019, 23:58
Nie mówiąc już o tym, że najwięcej kasy na wymianę uczniowską/akademicką łożą Stany, nawet za kadencji konserwatystów. Fundacje, fundacyjki, wieloletnie programy.
Tiny.cc/ZSP1
Tiny.cc/ZSP1 22.11.2019, 22:24
Pan Matuszewski świetny Nauczyciel i organizator. Niejedna szkoła zazdrości. Oddany, zaangażowany, pełen pasji. Co chwila coś wymyśla i proponuję. Dziękuję!

Chciałbym też podziękować za takie "drobne szczegoly" jak zabieranie na zorganizowane wyjazdy zagraniczne polskiej flagi i tomaszowskiej z herbem.
Miasto jest z Was dumne, a Wy też nie macie się czego wstydzić.

Brawo Mechanik! Najstarsza tomaszowska szkoła techniczna! Pierwsza średnia w wolnej Polsce! Brawo!
Tiny.cc/ZSP1
Tiny.cc/ZSP1 22.11.2019, 22:29
Pan Jacek MatYszewski. Przepraszam. Słownik podmienił.
m
m 22.11.2019, 22:24
"czternastu uczniów i trzech nauczycieli"
Kiedyś była zasada na wszystkich wyjazdach, że na 10 uczniów przypadał 1 nauczyciel.
Podczas realizacji programu pobytu, uczennice i uczniowie ZSP nr 1 brali udział … prowadzonych działań było rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów ze szczególnym nastawieniem na rozwój i doskonalenie umiejętności językowych, TIK, skutecznego nauczania i uczenia się matematyki oraz nauk przyrodniczych, motywacji uczniów do nauki, a także wzmocnienie postaw obywatelskich i społecznych uczniów.
Co w czasie tej wycieczki robili nauczyciele (na pewno mile spędzali czas).
wers
wers 22.11.2019, 23:10
sądzę, że realizacja projektu to nie wycieczka, ale możesz sobie tak mysleć. Twoje prawo . Znasz sie na pisaniu projektów i jego prowadzeniu i raportowaniu ? Czy znasz kto zatwierdza te zasady o których piszesz ? Czy sądzisz , że nauczyciele nic nie robili i nie byli w żaden sposób odpowiedzialni za młodzież ? Pewnie zawsze masz rację, pewnie rodzina jest z ciebie zawsze dumna , pewnie nie musisz mysleć i czytać oraz uczyć się bo jak mówił klasyk - twój zawód to dyrektor
.
. 22.11.2019, 23:23
To jest też kwestia bezpieczeństwa. To są nadal jednak dzieciaki. Sam transport, odprawa na lotniskach. Z jednym nauczycielem można sobie pójść na wycieczkę do tomaszowskiego muzeum. Tu trzeba ogarnąć stadko zagranicą, by kompletne wróciło do Ojczyzny.

Dobrze, że byli, a dobrze ze rówieśników z krańca kontynentu spotkali, trochę lokalnej rzeczywistości lizneli. Program wypełniony zajęciami, wszędzie trzeba dotrzeć na czas... to nie jest wszystko takie proste jak z fotela się wydaje.
Brawo Mechanik!
Brawo Mechanik! 22.11.2019, 22:31
Kiedyś była taka zasada i nie jeździli nigdzie. Teraz jest inna i jeżdżą co pół roku gdzieś.
Poducz się języka, bądź trochę bardziej otwarty na współpracę z ludźmi, też gdzieś pojedziesz. Niech przestanie Cię wypalac ta toksyczna zazdrość. Szkodzisz w ten sposób sobie i najbliższym.

Pozostałe