Czym jest intercooler i jaką rolę pełni w samochodzie?

  • 20.01.2020, 20:35 (aktualizacja 24.01.2020, 16:06)
  • Artykuł partnera
Czym jest intercooler i jaką rolę pełni w samochodzie?
Intercooler to nic innego jak międzystopniowa chłodnica powietrza, trafiającego ze sprężarki do cylindra. Celem stosowania tego elementu jest przede wszystkim zwiększenie wydajności silnika. Warto zapoznać się z mechanizmem działania tzw. chłodnicy doładowania.

Jak działa intercooler?

Pozornie intercooler budową przypomina klasyczną chłodnicę płynu chłodniczego. Jednak w tym przypadku przez urządzenie w rzeczywistości nie przepływa żadna ciecz, tylko powietrze, które ulega schłodzeniu. W zdecydowanej większości przypadków przy chłodnicy powietrza nie ma wentylatora. Obniżenie temperatury następuje w czasie jazdy samoczynnie. Tym samym do intercoolera trafia powietrza gorące emitowane przez element doładowujący. Potem jest ono schładzane i poprzez układ dolotowy trafia do silnika. Spore znaczenie ma przy tym pojemność intercoolera. Jeśli jest ona zbyt duża, niemożliwe może być utrzymywanie właściwego ciśnienia. Powstaje wówczas tzw. turbodziura. Z kolei pojemność zbyt mała sprawia, że potencjał silnika jest po prostu niewykorzystany.

Najczęstsze awarie intercoolera

Podobnie jak wszystkie inne elementy w samochodzie, również i intercooler może w końcu ulec uszkodzeniu. Eksperci z iParts.pl zwracają przy tym uwagę, że sporo zależy w rzeczywistości od sposobu eksploatacji samochodu.

Najpopularniejsze usterki intercoolera to m.in. nieszczelność czy zanieczyszczenie powodujące niewłaściwy przepływ powietrza. Na skutek oddziaływania kamieni czy innych przedmiotów znajdujących się na drodze, intercooler może ulec zniszczeniu zewnętrznemu, co prowadzi do jego rozszczelnienia. Zjawisku temu sprzyja także korozja. Dodatkowo w starszych samochodach do układu niekiedy dostaje się olej. Powoduje on zanieczyszczenie intercoolera, który z czasem przestaje należycie spełniać swoją rolę. Dzieje się tak m.in. wówczas, gdy turbosprężarka jest już mocno zużyta. Czasami za zanieczyszczenie chłodnicy doładowania odpowiada również zawór ERG, przez który przepływają spaliny. Rozwiązania w takiej sytuacji są dwa – próba wyczyszczenia tego elementu lub zakup nowej części.

Rodzaje intercoolerów

Nie wszyscy wiedzą o tym, że istnieją różne rodzaje intercoolerów. W samochodach z silnikami doładowywanymi stosowane są klasyczne urządzenia z wlotem i wylotem schłodzonego powietrza, znajdującymi się po tej samej stronie. Czasami stosuje się również intercoolery typu cross-flow. Dają one gwarancję skutecznego chłodzenia. Wynika to z faktu, że wlot i wylot znajdują się w tym przypadku po przeciwnych stronach.

W kwestii charakterystyki urządzenia wiele zależy też od samego koncernu. Przykładowo, niektórzy producenci oferują tylko chłodnice doładowania posiadające wentylator, który wymusza niejako obieg powietrza. Poza tym wyróżnia się chłodnice wodne czy systemy natrysku wody prosto na wspomniany intercooler. Możliwości jest więc naprawdę wiele. Niezależnie od tego, jaka chłodnica doładowania jest potrzebna, z pewnością każdy znajdzie dobry intercooler w iParts.pl. Jest to sklep internetowy z wyjątkowo bogatą ofertą.

Artykuł partnera

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (5)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Kacper
Kacper 14.04.2020, 12:07
Dział motoryzacyjny, więc artykuł jak najbardziej na miejscu! Również jestem zdania, że chcąc poszerzać swoją wiedzę z przeróżnych dziedzin życia warto czytać jak najwięcej tego typu wpisów, które prezentują różne spojrzenie na te same tematy.
Mc
Mc 21.01.2020, 22:19
A na fotce chłodnica cieczy, bo intercooler nie ma korka. Nie dało się prost i zwięźle napisać. Np. tak: intercooler to chłodnica powietrza doładowanego, dzięki której sprężone, zazwyczaj przez turbosprężarkę, powietrze doładowane jest schładzane w intercoolerze poprzez wymianę ciepła z powietrzem atmosferycznym opływającym ten element, dzięki czemu zwiększamy ładunek powietrza dostający się do cylindrów, a w konsekwencji umożliwia to podanie większej ilości paliwa i tym samym wygenerowanie przez silnik wyższego momentu obrotowego i jego pochodną, czyli moc. Dodam tylko, że jestem amatorem ale lubię motoryzację
Daniel
Daniel 21.01.2020, 07:54
A ja akurat lubię poczytać takie artykuły. Czasem coś ciekawego wpadnie przy okazji.
RNI
RNI 20.01.2020, 22:55
To jest biuletyn miejski czy motoryzacyjny ? wg. czemu ma służyć ten artykuł ? takie info jest wszędzie w Internecie.
@
@ 21.01.2020, 11:36
W Mieście gdzie dwie największe szkołý są związane z motoryzacją nie brakuje zainteresowanych tego typu rozwiązaniami. To jest raz.

Dwa, niegrzeczne są tego typu uwagi pod czyimiś tekstami i jakbyś się nie stawiał, potem jakbyś się nie rzucał, w końcu i tak z tym upadniesz. Upadniesz, potem stąd wyjedziesz, do jakiejś nory na Białołęce. Już pal sześć jeśli na kredyt, ale pewnie nawet nie, bo wynajmowana. Bez końca. Jak u Kieślowskiego. Agresja, przemoc, a jak się bliżej przyjrzeć to niemoc.

Ja uważam, że jeśli już coś burzyć to jeszcze przed tym z jakimś konkretnym planem budowy. Jeśli rewolucja, to z planem co potem. bo nigdy nie jest tak że bez kosztów.

Zdaje się, żę nawet w tej przypowieści o z kamieniem na kamieniu, który się nie ostatnie, też coś tam było potem, że na nowo.

W Tobie nie ma nic na nowo, tylko burzyć.

Pozostałe