Rządowy program bez Tomaszowa. Nie będzie obwodnicy?

  • 10.02.2020, 20:40 (aktualizacja 11.02.2020, 12:30)
  • red.
Rządowy program bez Tomaszowa. Nie będzie obwodnicy?
Rząd ogłosił listę obwodnic, jakie zpostały zakwalifikowane do rządowego programu, który PiS zapowiadał w czasie kampanii wyborczej. Nie pomogli "Przyjaciele Powiatu Tomaszowskiego": Antoni Macierewicz, Anna Milczanowska, czy Robert Telus. Nic dziwnego, ponieważ posłowie Ci nie są związanie w żaden sposób z naszym powiatem, a wizytują go głównie przy okazji wyborów i politycznych imprez "kulturalno - oświatowych". Bliższa "koszula ciału". Jakie działanie w tej sprawie podjął Starosta Mariusz Węgrzynowski? Na ostatniej sesji Rady Powiatu, mimo pytań, na ten temat nie dowiedzieliśmy się ani słowa...

W województwie łódzkim zostaną zbudowane obwodnice wokół Łowicza, Srocka, Brzezin, Błaszek i Wielunia. Srock nieco dziwi, bo co prawda obecnie miejscowość jest oblegana przez TIR, to jednak leży w bezpośrednim sąsiedztwie drogi A1. 

W Tomaszowie prowadzono akcję zbierania podpisów w sprawie lokalizaji obwodnicy. Co prawda propozycja jej lokalizaji budzi liczne kontrowersje, to jednak samo umieszczenie na liście mogłoby pozolić na maksymalnie optymalne jej trasowanie. Tak więc na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z naszego miasta będziemy musieli jeszcze długo poczekać i należy poszukac rozwiązań o charakterze alternatywnym. 

- Korki na wieki wieków. Nie będzie obwodnicy Skierniewic, Mokrej Prawej, Tomaszowa i Radomska. Rząd nie zaplanował pieniędzy także na Poświętne czy Inowłódz. Zamiast zbudować brakujący łącznik drogi ekspresowej S8 między węzłem Łódź - Południe a Tomaszowem, będzie tańszy zamiennik w postaci obwodnicy Srocka, co bez obejścia miejscowości Rękoraj niewiele da. Lepszy rydz niż nic, jak to się mówi. Przynajmniej mieszkańcy Srocka będą mieli trochę więcej spokoju i nie będą musieli kolejny raz blokować uciążliwej drogi. Podobnych uwag można mieć wiele do szumnie zapowiadanego programu 100 obwodnic. O Sulejów nawet nie pytam. Postawiono w większości na małe miejscowości i tanie rozwiązania, które nie zastąpią dalekowzrocznych rozwiązań komunikacyjnych. Ci, którzy znaleźli się na liście poczekają nawet do 10 lat na wymarzoną obwodnicę, więc trzeba zachować cierpliwość. Miał być efekt propagandowy i jest. Dobrze, że wspomniane 100 obwodnic nie powstaje w 100 lat, tylko szybciej! - mówi poseł Dariusz Klimczak z PSL do ubiegłego roku cżłonek zarządu województwa łódzkiego,. 

Może to i lepiej, jesli plany budowy obwodnicy Tomaszowa miałyby powstawać ad hoc, bez szerszych konsultacji społecznych. W ramach rządowego programu, którego wyniki naboru ogłoszono w sobotę, powstanie 100 obwodnic o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. To o tyle istotne, że będą one włączone do sieci dróg krajowych.]

- Od początku informowaliśmy, że znalezienie się w tym programie proste nie będzie. Potrzeby w całej Polsce są ogromne w tym zakresie. Co więcej, jak dziś czytamy, przyjęte kryteria programu nas wykluczały, ponieważ program dotyczy dróg krajowych. Naszych planów to jednak nie zmienia. Braliśmy pod uwagę taki scenariusz, dlatego też współdziałamy w ramach trzech samorządów i liczymy na dofinansowania właśnie dla jednostek samorządowych. Cały czas liczymy również na wsparcie parlamentarzystów z regionu, bo droga do obwodnicy nie jest zamknięta - mówi wiceprezydent Tomasz Jurek 

Co zadecydowało o wyborze konkretnych lokalizacji? Jak twierdzi Ministerstwo Infrastruktury, wybór przedsięwzięć do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju. Ponadto część obwodnic ma już opracowaną dokumentację niezbędną do rozpoczęcia inwestycji. Są jednak i takie zadania, dla których przygotowania dopiero się rozpoczną.

Jeszcze w 2020 roku ogłoszone zostaną pierwsze postępowania przetargowe.  Inne realizowane będą na przestrzeni najbliższych 10 lat. Łączny koszt realizacji wszystkich inwestycji to blisko 28 mld zł.

Polecamy także: Komu zależy na tym, by nie powstała S74. Patelnią przez las

loadingŁaduję odtwarzacz...

red.

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (21)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Radny
Radny 12.02.2020, 17:50
Chyba jednak czas na zmianę Starosty. To co odbyło się na ostatniej sesji urąga jakiejkolwiek godności radnego. Kłamstwo na kłamstwie. pora wyciągnąc wnioski. Miał szansę, nie wykorzystał, trudno. Musi się przenieść na miejsce zwykłego radnego. I jeszcze to głosowanie na Zarządzie 2:2. Uważa że jego głos jest podwójny. Bzdura.Zapisy w Statucie wprowadzone przez Kuklińskiego niezgodne z prawem.(moim zdaniem). Będzie to zaskarżone i wstyd będzie wielki.
...)
...) 12.02.2020, 08:20
wykorzystać linię kolejową z BG do huty w Niewiadowie
Sanczo panczo
Sanczo panczo 11.02.2020, 21:15
Po prostu takich mamy włodarzy, wybieramy w samorządzie ludzi którym zależy tylko i wyłącznie na karierze politycznej, na blasku fleszy podczas wzniosłych imprez dziękczynnych, ale to nie jest wina że część wyborców widzi tylko sztandar polityczny a nie człowieka.
Osobiście uważam, iż należy całość środków które miasto, gmina, powiat chcą przeznaczyć na przygotowania pod pseudo obwodnicę (zwykła drogę ze skrzyżowaniami z istniejącymi drogami) wykorzystać pod promowanie, przygotowywanie stref, terenów pod inwestycje.
Jedyną sensowną obwodnicą według mnie, byłaby droga s74 przebiegająca w okolicach Tomaszowa. Wielkim plusem takiego rozwiązania byłoby połączenie naszego miasta ze stolicą województwa oraz Kielcami, dalej w kierunku Polski południowo wschodniej, drogą o parametrach ekspresówki. Dodatkowo wyprowadzono by ruch tranzytowy przez inne miejscowości jak np. Ujazd, przez który sznur Tirów, mieszkańców Opoczna, Tomaszowa przejeżdża w kierunku Łodzi.
Podsumowując nasi samorządowcy będą przygotowywać koncepcje, wydawać pieniądze, mydlić oczy wyborów. Przed wyborami uroczysty podpis i już mamy głosy na następną kadencję. Czy coś z tego będzie to pożyjemy zobaczymy, nikt za parę lat nie będzie pamiętał o obietnicach.
Nasze miasto, powiat nie mają pieniędzy na taką inwestycję, może należy zacząć dobrze zarządzać tym co już mamy a nie wydawać: przykładem żłobek przy ul. Strzeleckiej. Obecnie mieści się w nim przychodnia, wybudujmy w odległości 100 metrów nowy! Budynek po domu dziecka, oddajmy Archidiecezji za symboliczną złotówkę! Przydałby się budynek pod urząd pracy czy inną miejską instytucję. Wybudujmy nowy!
Nie wspominając już o ośrodku Borki ...
Mieszkaniec
Mieszkaniec 11.02.2020, 20:05
No to po obwodnicy.....to w zasadzie była jedyna szansa na jej powstanie, a jej przebieg oczywiście mógł byc w wariancie północnym ale skoro tak zdecydowano... Poza tym jeżeli ten sam obóz rządzący w mieście, powiecie i kraju w tym przyjaciele powiatu i prezydent przyjazny prezydentowi Tomaszowa nie są w stanie się dogadać to chyba dlugo kolejnej szansy nie będzie
Stachu
Stachu 11.02.2020, 20:57
Zrobić zakaz wjazdu Tirów do miasta powyżej 15 ton i gotówka na obwodnicę znajdzie się w krótkim czasie, bo piasek trzeba wybierać i rozwozić.
żona hutnika
żona hutnika 13.02.2020, 10:02
Zakaz? jeszcze czego... Huta musi pracować więc piasek sukcesywnie powinien być dowożony. Tyle czasu jeżdziły drogami Tomaszowa i nic złego się nie stało.
tom
tom 11.02.2020, 13:48
Niestety tak ludzie wybrali i taka kicha jest. Działalność powiatu jest bardzo cieniutka powiedzieć zachowawcza. Na rozkaz z góry nawet Swiątecznej Orkiestry nie poparli - o czy tu mówić. To jakieś cudowanie i przynoszenie wstydu...
.
. 11.02.2020, 19:14
Ludzie ideowo związani z PiSem (częściąich ich postulatów socjalnych), obwodnicę popierali, albo byli co najwyżej zdezorientowani.

Z Tomaszowa to nie „twardy” PiS uwalił ten projekt na etapie rządowych (bo konsultacje zawsze między smorządami a rządem są), a jeśli już to letniość prezydenta miasta.

Także obwinianie starosty Węgrzynowskiego jest absurdalne, w sytuacji gdy przed chwilą samemu darło się szaty by tej drogi w tym miejscu nie było.
Piotrek
Piotrek 11.02.2020, 13:34
Brawo , przynajmniej w centrali mają rozum, kto mądry wydałby 200 mln zł na drogę zakładową dla BG, kto ?
Kiedy budżet całego powiatu to 150 mln zł a starosta się bierze za obwodnicę wartości 200 mln , może za niedługo elektrownię będzie budował ?
Najpierw niech nauczy urzędników wypisywać poprawnie decyzje bo byków bez liku na nich się mnoży :D
Starosta chciał stołeczki wygrzać dla kilku ziomków na kilka lat a tu bum! prosto w W-wy :D

Mam pomysł - wzorem Piotrkowa niech zawierzą powiat i miasto Niepokalanemu Sercu Maryi, wszystkie problemy same się rozwiążą lub znikną.
m
m 11.02.2020, 15:28
"może za niedługo elektrownię będzie budował ?" może elektrownię atomową zplecze w wodę już jest.
Ja
Ja 11.02.2020, 18:06
Jak na budzet 150 mln zatrudnia 300 urzednikow to na obwodnice musialby miec przynajmniej 400 ?
WuPe
WuPe 11.02.2020, 12:43
To tylko dowodzi, że PiS nie bawi się w kolesiostwo;-) To chyba plus?
Przyjaciel
Przyjaciel 11.02.2020, 06:41
No właśnie gdzie są przyjaciele Powiatu Pana Starosty których sam wybiera.... Ale ten Pan ponoć słynnie z obietnic bez pokrycie.....moze czas na zmiany
Hmmm
Hmmm 10.02.2020, 23:43
Dlaczego Srock dziwi ? 95 % Tranzytu od Warszawy skręca wczesniej na DK 12 na Łódź przez Srock. Nie jadąc na ostatni węzeł "piotrkowski" żeby wjechać na A1. Po pierwsze wiecej kilometrów. Po 2 Opłata Viatoll. Dletego w Srocku jest DRAMAT. Byly tam protestu mieszkańców kilka razy. Dziś ok godziny 20. S8 w stronę Katowic całkowite stała jakieś 8-9 km wlaśnie do zjazdu na DK 12 na Srock.
zbynio
zbynio 11.02.2020, 00:47
Nie dziwne, że stała bo teraz jest przecież remont na skrzyżowaniu A1 i S8, nikt się nie pcha na tamten ostatni węzeł bo tam jest rozkopane, a nawet był przez jakiś czas zamknięty całkiem ten kawałek A1. Tam będzie teraz węzeł i po jego oddaniu więcej samochodów będzie skręcać na A1
kierowca
kierowca 10.02.2020, 21:39
Ja czułem że tak się stanie bo miasto widziało tylko wariant południowy a wariant północny jest o wiele lepszy ale cóż nasi mądrzy w mieście są naj naj i co teraz wyszło,
paweł
paweł 10.02.2020, 22:44
Południowa obwodnica byłaby prawie trzy razy dłuższa i droższa od obwodnicy północnej i dlatego nie dostanie dofinansowania. Na tomaszowski wariant S-74 też nie ma co liczyć, kolejne mrzonki i obiecanki dla tłumu.
lch
lch 11.02.2020, 12:59
Co za bzdury... nie jest wcale droższa. Bierze pan pod uwagę tereny bagniste po drugiej stronie i Naturę2000?
paweł
paweł 11.02.2020, 16:31
Nigdy bym nie wyłożył ponad 200 mln zł na obwodnicę Tomaszowa, to zbyt droga inwestycja. Za takie pieniądze wolałbym pobudować np. mieszkania komunalne i wyburzyć wiele ruder, które szpecą Tomaszów.
Józek z bagien
Józek z bagien 11.02.2020, 13:16
Bagna są też w okolicach Józefowa na rzece Rajcha.
m
m 10.02.2020, 21:24
Nawet na św. Antoniego i cudowny obraz to jest bardzo krótki czas.
8 lutego po południu wręczone zostały figur i obrazy, a ogłoszenie o obwodnicach w sobotę 8 lutego rano na spełnienie pobożnych życzeń powiatu i miasta brakło czasu.

Pozostałe