Reklamy w chaotycznym nieładzie. Czy powstanie uchwała krajobrazowa?

  • 04.03.2020, 20:40 (aktualizacja 04.03.2020, 21:13)
  • Mariusz Strzepek
Reklamy w chaotycznym nieładzie. Czy powstanie uchwała krajobrazowa?
Wiele miast w Polsce przyjęło tzw. uchwały krajobrazowe. Mają one na celu ograniczenie ekspansji reklam w przestrzeni publicznej. Zdaniem wielu samorządowców ale i przede wszystkim mieszkańców wprowadzają one chaos i szpecą polskie miasta. Część z reklam wisi na elewacjach budynków latami. Zdarza się, że są brudne i porozdzierane. Ich części zwisają tworząc zagrożenie dla przechodniów. Na nieład reklamowy wskazują też mieszkańcy Tomaszowa. Do naszej redakcji w tej sprawie przychodzą dziesiątki maili. Co na to władze miasta?

Należy zacząć od podstawy prawnej. Jest nią ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Daje ona możliwość, ale nie obowiązek przyjęcia dla całego obszaru gminy (z wyłączeniem terenów zamkniętych ustalonych przez organy inne niż minister właściwy ds. transportu) uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych, urządzeń reklamowych, ogrodzeń, a także ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

- Wydział Architektury tut. Urzędu dokonał przeglądu i analizy regulacji prawnych oraz przykładowych rozwiązań dotyczących zastosowania przepisów „ustawy krajobrazowej” w innych miastach. Przeanalizowano również wpływ tej ustawy na dotychczas sporządzone oraz opracowywane projekty planów miejscowych w Tomaszowie Mazowieckim. W wyniku powyższych prac stwierdzono, że konieczne jest wypracowanie konsensusu społecznego, przyjętego także przez rynek reklamowy, zagwarantowanie praw nabytych, uszanowanie potrzeb inwestorów i reklamodawców, przestrzeganie prawa przez wszystkie zainteresowane strony i unikanie monopolu jednego dostawcy reklamy, a także uwzględnianie dynamiki rynku reklamy, w tym unowocześnienia i uatrakcyjnienia nośników reklamowych. Przed przystąpieniem do sporządzania „uchwały reklamowej” koniecznym jest poznanie stanowiska zwolenników i przeciwników reklam. Podkreślenia wymaga fakt, że opracowanie uchwały reklamowej jest procesem czasochłonnym i trudnym z uwagi na potencjalne konflikty społeczne i wymaga ogromnej rozwagi dotyczącej wprowadzanych zapisów - odpowiada na nasze pytania dyrektor Dariusz Żeleźny. 

Tomaszowski magistrat podkreśla dodatkowo, że obecnie część obszaru miasta objęta jest miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego które ustalają zasady i warunki sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych. Również znaczna część ścisłego centrum miasta objęta jest planem miejscowym który reguluje kwestie realizacji reklam, a zatem miasto posiada akty prawa miejscowego służące uporządkowaniu przestrzeni publicznej.

Czy aby na pewno wszyscy tych zapisów przestrzegają? Wydaje się to wątpliwe. Egzekucją powinna zajmować się straż miejska. - W roku 2019 przeprowadziliśmy dwie interwencje dotyczące uszkodzonych banerów reklamowych, zobowiązując właścicieli do niezwłocznego ich naprawienia. Jedna z tych interwencji miała miejsce na ul. Warszawskiej, natomiast druga na ul. Barlickiego. W codziennej służbie strażnicy mają za zadanie zwracać uwagę na wszelkie niebezpieczeństwa jakie mogą dotknąć mieszkańców Tomaszowa, dotyczy to także uszkodzonych banerów i reklam - wyjaśnia komendant Sławomir Wieruszewski. My podpowiemy strażnikom, że nie umocowane dokładnie i poobrywane banery reklamowe wiszą co najmniej od kilku tygodni na ogrodzeniach przy rondzie Legionistów. 

Osobnym problemem są nie uprzątnięte reklamy wyborcze. Wielkoformatowa reklama Pawła Sałka wisi na skrzyżowaniu Szeroka - Barlickiego, mimo że wybory skończyły się wiele miesięcy temu. 

Odnośnie banerów i reklam wyborczych ma tu zastosowanie art. 110 Ustawy z dnia 05 stycznia 2011 roku "Kodeks wyborczy". W roku  2019 Straż Miejska w Tomaszowie Mazowieckim odnotowała dwie takie interwencje. W obydwu przypadkach banery były na terenach prywatnych, co z godnie z przytoczoną ustawą nie stanowi naruszenia prawa, gdyż pozostawały tam za zgodą właścicieli  nieruchomości - mówi komendant.   

Część uchwał krajobrazowych, jakie podejmują polskie samorządy obejmuje także zakaz ogradzania budynków i części miejskich obszarów. W Tomaszowie odgradzanie się stanowi coraz częstszą praktykę, prowadzoną pod pozorem poprawy bezpieczeństwa, a de facto sprowadzającej się do cohrony lokalnych miejsc parkingowych. Jak odnosi się do niej Urząd Miasta.  

Odpowiadając na nasze pytania magistrat wyjaśnia, że zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 23 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, budowa ogrodzeń nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Wobec powyższego zgodnie z przepisami ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniui zagospodarowaniu przestrzennym, budowa ogrodzenia nie wymaga również uzyskania od Prezydenta Miasta decyzji o warunkach zabudowy. Jedynie budowa ogrodzenia o wysokości powyżej 2,2 m wymaga zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo budowlane dokonania zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej którym jest starosta powiatowy. W związku z powyższym w obecnym stanie prawnym Prezydent Miasta nie ma bezpośredniego wpływu na realizację ogrodzeń oraz nie posiada danych dotyczących ilości wygrodzonych przestrzeni.

Mariusz Strzepek

Podziel się:

Oceń:

Czy jesteś za ograniczeniem ilości reklam w przestrzeni publicznej

Komentarze (4)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

m
m 05.03.2020, 16:07
Następnym problemem są reklamy świetlne często ze zmieniającymi się kolorami. Powinien być całkowity zakaz używania w reklamach kolorów: czerwonego, żółtego, zielonego ze względu na możliwość mylnego wpływu na kierowców. W najgorszy wypadku może doprowadzić do kolizji lub wypadku.
m
m 05.03.2020, 16:05
Sprawa reklam: jakie mają być maksymalne wymiary, gdzie i w jakim miejscu (nie zasłaniać widoczności dla samochodów) jest wałkowana przez nasze samorządy od kilu już lat. Jak na razie efekt jest taki jak widać - coraz więcej, coraz większe, wieszane wszędzie (elewacje, płoty często przy granicy działek).
Michael
Michael 04.03.2020, 22:28
A co Państwo powiedzą na plakaty wyborcze, które do dnia dzisiejszego wiszą na przeciwko kościoła NMP (ul.Słowackiego) przy skrzyżowaniu z ulicą Krzyżową. Kiedy były ostatnie wybory? Rok temu? A ile powinny wisieć do wyborach? 30 dni? Dobrze mówię?
Też nie ma się tym kto zająć

Także uwaga drodzy politycy na Straż Miejską!!! ;-)
25a
25a 04.03.2020, 21:15
Na przeciw magdonalda taka ładna kamienica
I tak oklejona ja rozumiem pieniądz ale aż tak

Pozostałe