Hybrydy dojadą też do Tomaszowa

  • 16.07.2020, 16:20
  • Mariusz Strzepek
Hybrydy dojadą też do Tomaszowa
Łódzka Kolej Aglomeracyjna planuje zakup 3 sztuk fabrycznie nowych, trzyczłonowych, pociągów hybrydowych. Dzięki temu skład będzie mógł kursować jako pociąg elektryczny, zasilany z sieci trakcyjnej oraz jako spalinowy, po liniach niezelektryfikowanych.

Tabor stworzy możliwość uatrakcyjnienia rozkładu jazdy, pozwoli dojechać do miejscowości, w których obecnie brakuje połączeń kolejowych. Po zakupie hybryd ŁKA planuje uruchomić połączenia pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane: nr 25 - relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. - Opoczno oraz nr 53 - relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. - Spała. I tak z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego będzie kursowało 36 pociągów, z Łodzi do Opoczna pojedzie 20 składów, a z Łodzi do Spały pojadą 4 weekendowe pociągi. Harmonogram realizacji projektu zakłada:

  • rozpoczęcie dialogu technicznego – w pierwszym tygodniu lipca br.,
  • podpisanie umowy z wykonawcą – w IV kwartale br.,
  • przekazanie do eksploatacji pierwszych pociągów hybrydowych – 2023 r.

Mimo wielu ograniczeń spowodowanych epidemią koronawirusa, Spółka cały czas się rozwija i realizuje założone cele. Jest to możliwe m. in. dzięki znacznemu wsparciu Samorządu Województwa Łódzkiego, który utrzymał na niezmienionym poziomie kwotę należnej Spółce rekompensaty z tytułu realizacji usług w 2020 roku oraz skorzystaniu z rozwiązań Tarczy Antykryzysowej. Podjęte przez ŁKA działania oraz współpraca z władzami rządowymi i samorządowymi przyczyniły się do utrzymania stabilnej sytuacji finansowej Spółki i ochrony miejsc pracy. 

Zakup pociągów hybrydowych jest kolejnym etapem rozwoju łódzkiej kolei, w którym Spółka inwestuje w powiększanie swojej floty pociągów. Planowane jest dofinansowanie inwestycji w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Obecnie ŁKA dysponuje 34 nowoczesnymi składami: 14 pojazdami EZT Impuls II firmy Newag S.A. oraz 20 dwuczłonowymi EZT FLIRT3, firmy Stadler Polska, z których 10 zostanie rozbudowanych o trzeci dodatkowy człon (rozpoczęcie - III  kwartał br., zakończenie - I kwartał 2022 r.). 

 

   Obrazek przedstawia mapę połączeń po zakupieniu pociągów hybrydowych
 

Mariusz Strzepek

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (2)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

emk
emk 16.07.2020, 19:52
Kapitalna wiadomość, szkoda że dopiero w 2023r.
ŁKA pokazuje Polregio jak powinna wyglądać kolej regionalna.
Jeszcze tylko niech spółki dogadają się odnośnie przywrócenia regularnego ruchu z Łodzi przez Tomaszów w kierunku Radomia (i dalej Kielc/Lublina), a MZK doda więcej kursów na dworzec.
witek
witek 16.07.2020, 20:43
Kursy do Drzewicy ŁKA miały już być od czerwca, ale odłożyli je do grudnia - wtedy w Drzewicy przesiadka do KM do Radomia.

Pozostałe