Drogowe kwiatki na Treście i w Smardzewicach

  • 22.11.2020, 16:15 (aktualizacja 22.11.2020, 17:07)
  • redakcja
Drogowe kwiatki na Treście i w Smardzewicach
Czytam ostatnio, że prawie każdy zachwyca się nową drogą prowadzącą od Smardzewic do Tresty. Miałem okazję przejechać się nią i... nie jest tak różowo, jakby się wydawać mogło. Do tego stopnia, że chciałbym zapytać: kto to zaprojektował, kto się pod tym projektem podpisał? Ludzie Ci nie powinni pracować przy projektowaniu czy zatwierdzaniu dróg, bo się po prostu na tym nie znają. Dopiero teraz ta droga jest bardzo niebezpieczna. Po kilkunastu absurdach drogowych jakie mamy w mieście i powiecie, a które miałem okazję opisywać, to jest chyba numer jeden.

Może gdyby projektant troszkę poczytał na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym inaczej by to wyglądało. Ja swoją wiedzę na ten temat zaczerpnąłem  m.in. z podręcznika jaki wydała Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego z Rekomendacją Ministra Infrastruktury o nazwie "Wytyczne organizacji ruchu drogowego" wydanego w czerwcu 2019 r., który wszystkim polecam. Zacznę od początku....

 

 

 

Na powyższym zdjęciu widać po prawej stronie kilkumetrowy ciąg rowerowo-pieszy. Po co? Tego nie wiadomo. W jakim celu znalazł się tu taki krótki odcinek tej drogi? Po lewej stronie mamy drogę przecież drogę dedykowaną dla rowerów...  no właśnie jest to droga tylko dla rowerów pieszy nie ma prawa po niej chodzić... Być może dlatego może nie zaprojektowano tutaj przejścia dla pieszych.

 

 

 

Każdy kierowca powinien wiedzieć, że od słupka "przystankowego" nie można się zatrzymywać w odległości 15 metrów przed i za przystankiem, czyli łącznie 30 metrów. Tutaj jest 25 metrów. Jest to znak P-17. Jak widać dalej mamy linie przerywaną. Konia z rzędem temu, kto jest w stanie racjonalnie wyjaśnić sposób jej wymalowania.  

 

IMG_20201118_110835.jpg

 

Po lewej stronie znajdujemy także nowatorskie rozwiązania. Widzimy, że na odcinku przystanku utworzono fragmentarycznie ciąg rowerowo-pieszy. Zapewne po to, aby piesi mogli tam stać... Niby logiczne, bo jakby pieszy mógł wejść do autobusu, skoro byłaby tylko droga dla rowerów. :D 

 

IMG_20201118_110843.jpg

 

Widać tutaj prawie dobrze oznakowany próg zwalniający. Dlaczego prawie? Bo przed progiem powinien być znak  na jezdni P-25m. Patrząc nieco dalej widzimy odwołanie prędkości 20km/h. Bardzo ładnie... tylko po co? Za tym znakiem, w odległości ok. 20 metrów  jest odwołanie obszaru zabudowanego. Mamy więc zbędne koszty ustawienia znaku. Po prawej stronie widoczne są te słupki. Nie można było wstawić tam barierki takiej samej jak zwidzimy z lewej strony drogi?

 

IMG_20201118_110919_1.jpg

 

Po co tutaj stoją te znaki, skoro nie ma żadnego skrzyżowania? Jesteśmy poza obszarem zabudowanym  i według szerokości jezdni czyli każdy pas ma 2,50 m. Najważniejsze pytanie jakie się nasuwa to: jak ma się w swoim pasie zmieścić pojazd ciężarowy. Według wspomnianego na początku podręcznika zaleca się aby droga dla rowerów była poza jezdnią. Tutaj nie ma nawet opaski o szerokości 50cm bo przynajmniej taka powinna być. Jest to bardzo niebezpieczna droga. Pieszy jest zmuszany iść poboczem. Nawet hulajnogą trzeba jechać jezdnią,  ponieważ polskie prawo mówi że, kierujący hulajnogą jest traktowany, jako pieszy.

 

Tabela 7.4. Zalecane kryteria segregacji ruchu rowerowego i innych pojazdów

dopuszczalna prędkość pojazdów

warunki dopuszczenia ruchu mieszanego

w funkcji wartości natężenia ruchu pojazdów

proponowane rozwiązania techniczno-organizacyjne

 

≤ 30km/h

oraz strefy ruchu uspokojonego

(zamieszkania i „strefa 30”),

natężenie ruchu

≤ 2500 p/d

ruch rowerów na jezdni

(ruch mieszany,

kontraruch rowerów,

kontrapas dla rowerów,

pas ruchu dla rowerów)

 

30 ÷ 50 km/h

natężenie ruchu

> 2500 p/d

ruch rowerów prowadzony na jezdni (kontrapas dla rowerów

pas ruchu dla rowerów)

lub poza jezdnia

(droga dla rowerów,

droga dla rowerów i pieszych*

 

> 50 km/h

ruch mieszany stanowi duże zagrożenie

bezwzględnie zalecane drogi dla rowerów poza jezdnią

ruch rowerów poza jezdnią

(droga dla rowerów,

droga dla rowerów i pieszych*

 

*/ w sytuacjach wynikających z uwarunkowań lokalnych, np. zagrożenia brd rowerzystów i/lub konieczności zachowania ciągłości trasy rowerowej.

 

IMG_20201118_111003.jpg

 

Wjeżdżamy do Tresty i mamy obszar zabudowany.

 

IMG_20201118_111009.jpg

 

Widzimy nie oznakowany próg zwalniający.

 

IMG_20201118_111110.jpg

 

Wykonawca tutaj troszkę zaoszczędził gdyż zrobił pasy dla pieszych i przejazd dla rowerów nie zgodnie z przepisami. One jasno określają jak to ma być wykonane. Znak P-10 czyli przejście dla pieszych powinien mieć minimalną długość 4 metry a znak P-11 czyli przejazd dla rowerów powinien być oddalony od przejścia dla pieszych do 0,5 metra.

 

IMG_20201118_111236.jpg

 

Dlaczego tutaj jest ciąg rowerowo-pieszy, skoro wszędzie jest tylko droga dla rowerów?

 

IMG_20201118_111247.jpg

 

Wracając widzimy że, znowu zrobiła się droga tylko dla rowerów.

 

IMG_20201118_111312.jpg

 

Tutaj widać przejście dla pieszych oraz zmianę na ciąg rowerowo-pieszy ale zapomniano wymalować znaku P-17 czyli linii przystankowej.

 

IMG_20201118_111454.jpg

 

Z progami na wjeździe do obszaru zabudowanego bardzo dobrze pomyślano, gdyż każdy musi wyhamować, ale te drogi dla rowerów są bardzo złe. Zauważmy, że zarządca drogi nie wiem dlaczego upiera się na robieniu takiej drogi z kostki, skoro wiadomo, że to najgorsze  rozwiązanie z możliwych. Dlaczego? Już wyjaśniam.

Dla rowerzysty najważniejsze są następujące cechy nawierzchni :

*równość – brak wstrząsów i małe opory toczenia,

* szorstkość – bezpieczne pokonywanie zakrętów i hamowanie,

* dobre odwodnienie – bezpieczeństwo jazdy,

* małe opory toczenia – mniejszy wysiłek energetyczny rowerzysty, niski poziom wibracji i hałasu.

Dlatego nawierzchnie asfaltowe są obecnie preferowanym rozwiązaniem. Nie posiadają takich wad jak nawierzchnie z kostki. Są stosunkowo łatwe i szybkie w wykonaniu (także w kolorze). Inne zalety to: trwałość, równość i małe opory toczenia, brak wibracji oraz komfort i pozytywny odbiór przez użytkowników. Nawierzchnie asfaltowe są nawierzchniami ekologicznymi i nie mają negatywnego wpływu na otoczenie .

Nawierzchnie gruntowe są dość tanie i szybkie w wykonaniu. Stosuje się je na szlakach turystycznych w lasach i innych terenach zielonych. Ich zaletą jest dostosowanie do naturalnego otoczenia, a wadami są nierówności, podatność na warunki atmosferyczne oraz mniejsza trwałość i konieczność częstych zabiegów utrzymaniowych .

Nawierzchnie betonowe dróg dla rowerów są rzadko stosowane. Można wyróżnić nawierzchnię: z betonu cementowego, z betonu wałowanego oraz wodoprzepuszczalne (żywiczne lub z betonu cementowego) .

Nawierzchnie prefabrykowane są wykonywane np. z kostki lub płyt. W przeszłości były często stosowane, jednak obecnie nie są zalecane. „Decydują o tym takie cechy jak wibracje obniżające komfort użytkownika, większe zużycie energii (nawet o 30-40%) przez rowerzystę w porównaniu do jazdy po nawierzchni asfaltowej, mała trwałość (pogorszenia równości) oraz podatność na rozwój roślinności i zwiększoną konieczność zabiegów utrzymaniowych z tym związanych” .

O oświetleniu tej drogi już nie będę się rozpisywał bo to jest... prawdziwa tragedia.

Jak widać nie wszystko co robią "drogowcy" jest zgodne z prawem jak i bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Czasem wydaje się, ż dla zarządców dróg najważniejszym jest zrobić i przeciąć wstęgę. Bezpieczeństwo ma drugorzędne znaczenie. Skoro, jest tam dopuszczony ruch samochodów ciężarowych i autobusów miejskich które mają masę po 20 ton i szerokość większą od pasa ruchu to tą drogę dla rowerów szybko rozjadą.

Zarządcy dróg zanim rozpiszą przetarg  powinni się wspomóc opiniami specjalistów, którzy się na tym znają.

redakcja_

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (21)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Michał
Michał 02.12.2020, 15:19
Tylko narzekac i sie czepiac. Bo to Polska wlasnie
Onn
Onn 03.12.2020, 02:47
Twój komentarz właśnie pokazuje jskim pustym jesteś
aa
aa 30.11.2020, 14:06
Oprócz tego, ze sciezka jest wylozona sliską kostką )ale to probelm całej Polski), to wszystko jest ok.

PiS buduje na potęgę, narzekają ci którzy przyez 20 lat nic nie robili odbierając pensje / diety.

Co do kostki zamiast czerwonego asfaltu, muszą być też jakieś argumenty za bo nie jestem pierwszy który na to narzeka. Może to jest tańsze, może chodzi o to, że łatwiej rozłożyć i złożyć w przypadku koniecznosci jakichś prac ziemnych.

Takze postkomuniści nie jęczeć. Sami póki co nie zrobiliście nic, wybudowaliscie chalupki pod miastem i tyle nam z was.
Ujazd
Ujazd 25.11.2020, 10:33
Prosze wrzucic zdjecie nowej ul.przedszkolnej w ujezdzie ,tak jest przejscie dla pieszy na srodku wjazdu na teren szkoly,to jakis twgi muzg mosial wymyslyc:)kto tam pomyslal o bezpieczenstwie dzieci?ale car usmiwchniety;)
Sasiad
Sasiad 10.12.2020, 12:49
I do tego po niecalym roku oddania przedszkola poprawiamy kosteczke wokol niego.Kabareciarze;)
Ajdejano
Ajdejano 24.11.2020, 13:45
Ludziska: nie dziwcie się temu drogowemu knotowi, temu badziewiu.
To badziewie było:
1. Projektowane przez kompletnych ignorantów.
2. Zatwierdzane przez kompletnych ignorantów i nierobów ze starostwa
3. Wykonywane przez kompletnych nierobów i ignorantów.

PS. Taki mamy świat - w dobie wirusa.... mózgu.
Adam N.
Adam N. 24.11.2020, 23:00
Projekt zrobiła firma projektowa z Piotrkowa zatwierdził ją Wójt Gminy F.Szmigiel za kwotę 1.733.000,00 zł zrobila to firma z Piotrkowa :PEUK"
Ajdejano
Ajdejano 25.11.2020, 12:17
Panie Adamie (pozdrowienia i przypomnienie: o Ludwikowie pamiętam), czyli: Wy zaprojektowaliście, wójt łaskawie przyklepał kosztorys projektowy, a Tomek K. wykonał projekt. W takim razie, nie odniósł się Pan do tych "drogowych kwiatków" , opisanych w materiale powyżej.
A kto ma się do tego materiału lepiej odnieść, jak nie Pan ???

Adam N
Adam N 29.11.2020, 21:55
To jest mój materiał ale błędnie został podpisany
Architekt krajobrazu
Architekt krajobrazu 24.11.2020, 15:42
Takich knotów mamy mnóstwo niby całościowo ładnie bo nowe ale w detalach dno np.:
- kompletny brak skoordynowania przekrojów poprzecznych i funkcjonalności ul. Antoniego z ul. Warszawską
- kompletnie wymieszanie standardów wykończenia nawierzchni w parku bulwary i na przystani tj. jedne ścieżki w grysie inne w betonie jeszcze inne w gumie, grys sypiąc się na w/w wykończenia niszczy je a ponadto kompletny brak komfortu na zagrysionej gumie czy kostce
- całe mnóstwo WC i sanitariatów na przystani - po co ? a gastronomi brak ?
- budowa sieci kanalizacji do oczyszczalni po kilkadziesiąt kilometrów od Tomaszowa co podnosi znakomicie koszty funkcjonowania ZGWiK poprzez to że buduje się mnóstwo przepompowni które muszą mieć zasilanie podstawowe i rezerwowe za które płaci się jak za zboże
- Arena lodowa technicznie doskonała - biznesowo totalna klapa - wymaga przebudowy modelu biznesowego działania
- plac Kościuszki - tiry granitu efekt w najlepszej ocenie obojętny
- WC w parku Rodego lepiej wyeksponowane z iluminacjami świetlnymi niż nasz bohater obok Tadeusz Kościuszko (koszta toalety nie będę komentował)
- inwestycje starostwa z ostatniego biuletynu -> kilka razy kilkaset tysięcy złotych = marność
- ulica Szopena bez egzekwowania gwarancji - zapadliska
- jakość kostki brukowej na parkingach obok targowiska - nie spełniona mrozoodporność lub złe utrzymanie poprzez sypanie soli kostka się sypie
- zadaszenie targowiska trąci dalekim wschodem lub gorzej , strona wizualna słaba , bardziej przypomina to gniazda dla gołębi
- Stasiolas i wybrukowane pobocza z omijaniem drzew - bez komentarza
- remont Warszawskiej z przyległymi - hmmm nie wiem czy zieleńcami czy miejscami parkingowymi - nie da się zjeść ciastka i mieć ciastka lub być częściowo w ciąży jak to mówią
- ławka niepodległości - bez komentarza
- budynek Sądu w Tomaszowie - bez komentarza
- budynek ZUS w Tomaszowie - bez komentarza
- budynek US w Tomaszowie - bez komentarza

tak w skrócie - żeby nie było zbyt dołująco to sukces na 100%
- zajezdnia MZK z zakupem taboru
- MDM
- oczyszczalnia (choć podobno nieprawidłowo na początku eksploatowali)
- budynek starostwa - ciekawa architektura , nowoczesny i wygodny - wszystkie działy w jednym miejscu
- galeria Tomaszów -prywatna inwestycja
- żłobek - nowy
- basen na Ostrowskiego

powodzenia w nowych inwestycjach w regionie
Miś
Miś 24.11.2020, 09:38
niezgodności tej inwestycji z prawem wykaz (rozporządzenie WT dla dróg):
- § 46. Usytuowanie ścieżki rowerowej
1. Usytuowanie ścieżki rowerowej i ścieżki pieszo-rowerowej względem jezdni powinno zapewnić bezpieczeństwo ruchu.
2.Odległość ścieżki rowerowej i ścieżki pieszo-rowerowej od krawędzi jezdni oraz ich usytuowanie powinny spełniać wymagania określone w § 43 tj.:
Chodnik usytuowany bezpośrednio przy jezdni, pasie postojowym lub zatoce postojowej powinien być wyniesiony ponad ich krawędź na wysokość od 6 cm do 16 cm i oddzielony krawężnikiem. Ustalenie to nie dotyczy przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerzystów oraz zjazdów.

ponadto:

Odległość chodnika od krawędzi jezdni nie powinna być mniejsza niż1,0 m – w przypadku drogi klasy GP i niższej poza terenem zabudowy (Przy rozbudowie i przebudowie dróg dopuszcza się przyjęcie mniejszych odległości ... pod warunkiem zastosowania ogrodzenia oddzielającego chodnik od jezdni lub innych rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo ruchu.) !!!

TEGO TAM NIE MA - zatem jak kogoś zabije to śmiało donosić do prokuratury a i cywilnie wygrana w ręku.

ponadto:
§ 37. Pobocza gruntowe drogi klasy GP i dróg niższych klas
1. Pobocza gruntowe drogi klasy GP i dróg niższych klas powinny mieć szerokości, z zastrzeżeniem § 38, nie mniejsze niż:
...
4) 0,75 m - na drodze klasy L lub D.

i wiele innych !
Gosc
Gosc 24.11.2020, 19:17
Ten artykuł bardzo rzeczowy jest o ścieżce a nie chodniku i nie trzeba zageszczac komentarzy
69
69 23.11.2020, 22:13
Trzeba donieść na Projektanta do ŁOIIB a inwestorowi wytaczac procesy za szkody za pomocą ubezpieczalni - tyle w temacie. Sprawa wbrew pozorom prosta.
waa
waa 23.11.2020, 16:24
Progi zwalniające - TAK! Ale niszczące NIE! Te na tej drodze to naprawdę ABSURD...
69
69 22.11.2020, 22:39
Brawo za rzeczową recenzję !!! Dziody w gminach i małych powiatach - wszystko co mądre w świecie a na miejscu sami szamani !
tut
tut 22.11.2020, 18:01
Wykonanie tych progów ma dwa zadania - zwolnić i rozprawiczyć zawieszenie. Co za " fachowiec "zainstalował taki badziew! Kto to odebrał?!
SA.
SA. 22.11.2020, 17:33
Dlaczego taka sytuacja, jeżeli ktoś ją tak szczegółowo przeanalizował nie jest zgłaszana do odpowiednich organów.
A jeżeli to je przynosi oczekiwanego rezultatu do organów nadrzędnych, kontrolnych. Przecież ci co opisali "Wytyczne organizacji ruchu..." po coś to wydali.
m&m
m&m 22.11.2020, 17:29
Większość rzeczy dla mnie to czepialstwo, ale z jednym się zgodzę. Ścieżki rowerowe z kostki do debilizm. Jak mam potem się ***, jadąc autem, do kolarzy, że nie chcą ścieżka jechać? Ktoś próbował po kostce na takiej oponce?
rowarzysta
rowarzysta 23.11.2020, 13:23
Ciekawą byś mine jakbyś jechał rowerem i od tyłu by cie ktoś autek puknął co byś powiedział a jak ktoś wpadnie w poślizg i potrąci dużą grupę rowerzystów to czyja będzie wina.
Mieszkaniec tresty
Mieszkaniec tresty 24.11.2020, 16:02
Dokładnie
Krawężnik nie istnieje tiry jeżdżą po drodze rowerowej
m&m
m&m 23.11.2020, 16:32
No to po to jest ten czerwony pas, żeby tam rowerem jeździc a nie autem. W przeciwieństwie do wcześniejszego okresu, gdy go nie było. Jeździłem wcześniej i teraz i widzę duża poprawę sytuacji- jako rowerzysta. Brak czy źle postawiony znak tego nie zmieni, że jest po prostu fajnie, że będzie można bezpieczniej przemieszczac się rowerem czy nawet pieszo. Tyle w temacie. Jest wiele innych tematów do narzekania. Można by napisać, że się w ***ch poprzewracało ;))… ale w sumie jak już coś robią, to niech to będzie już zrobił nr do końca. Zatrudnijcie wreszcie autora tych artykułów, to nie będzie czego poprawiać i nikt się nie będzie czepiał:)
rowerzysta
rowerzysta 23.11.2020, 23:35
Idzie o to że taka ścieżka nie ma krawężnika i każdy pojazd pojedzie po niej i nawet nie zauważy niech przypadkiem ktoś się zagabi bo luknie na telefon albo żar z peta mu na spodnie spadnie i ma każdy pozamiatane a tak zawsze jakiś krawężnik ratował takie sytuacje . Myślenie nie boli.Tym bardziej jak ktoś będzie jechał prawie 100 km/h.

Pozostałe