TiR-y zniszczyły. Powiat musi naprawić

  • 01.01.2021, 16:03 (aktualizacja 01.01.2021, 16:08)
  • redakcja
TiR-y zniszczyły. Powiat musi naprawić
 Stało się to, co stać się musiało. Jednym z poważniejszych tematów,  z jakimi przyjdzie nam się zmierzyć w najbliższym czasie będzie konieczność dokonania remontów mostów. Już teraz ograniczony ruch samochodów na ulicy Modrzewskiego. Będzie jednak gorzej, bo obiekt na Brzustówce nie jest jednym wymagającym pilnych napraw.

Co gorsza, będą one tym bardziej kosztowne, że odkładane od lat. Obecnie nikt chyba nie ma już wątpliwości , że największy problem w Tomaszowie poza smogiem jest tranzyt prowadzony przez miasto. Nie tylko tworzy zagrożenie i uciążliwości ale przeładowane ciężarówki niszczą miejsko powiatowe ulice. Szczególnie dokuczliwe są te wożące piasek z okolicznych kopalni. Kolejne władze powiatu w sprawie kopalni nie robiły nic. Często ulegały presji, a przecież decyzje dotyczące każdorazowego zwiększenia wydobycia wymagają licznych konsultacji. Również  obowiązujące w Polsce prawo nie jest doskonałe. Nie ma żadnych przepisów, które wymagałby na przykład wśród warunków technicznych dla nowo budowanych hut budowy bocznic kolejowych.

Zamkniętym mostem na ulicy Modrzewskiego oraz wyznaczonymi objazdami zajmowała się w bieżącym tygodniu komisja bezpieczeństwa Rady Powiatu Tomaszowskiego, kierowana przez Grzegorza Glimasińskiego.  Radni zwracali uwagę miedzy innymi na fakt , że decyzja zbiegła się równocześnie z rozpoczęciem remontu odcinka drogi wojewódzkiej numer 713 /Mireckiego/. Ponadto podkreślali, że  drogi przez Młoszów, Swolszewice Małe i Smardzewice nie są dostosowane dla ruchu ciężarówek. Wszystkie one są również mocno wyeksploatowane. Za trzy miesiące staną się więc całkowicie nieprzejezdne.

 Zarząd Dróg Powiatowych twierdzi, że jest to nagła i awaryjna sytuacja.  Czy aby na pewno? Przeglądy obiektów inżynieryjnych mają swoje określone terminy. Ponadto uzgadniając tymczasową organizację ruchu z Zarządem Dróg Wojewódzkich należało brać pod uwagę stan techniczny mostów. Most przy ulicy Modrzewskiego to stosunkowo „młody” obiekt. Powstał z ogromnymi problemami niemal ćwierć wieku temu. Wcześnie w tym miejscu znajdował się most o konstrukcji drewnianej, który rozebrano (przy okazji wydobywając z dna Pilicy transporter opancerzony „Rosie”). Budowa trwała kilka lat. Brakowało funduszy na dokończenia inwestycji. Temat pomógł załatwić Mirosław Kukliński, który w czasach rządów AWS był tomaszowskim posłem.  Teraz okazuje się, że ciężarówki z Białej Góry są w stanie zniszczyć nawet nowoczesne w miarę konstrukcje.

Zarząd Dróg Powiatowych zadecydował na podstawie wykonanej ekspertyzy o ustawieniu znaków ograniczających. Postawiono znaki zakazu B-5 (zakaz wjazdu dla ciężarówek), oraz o ograniczeniu prędkości do 30 km/h i zwężeniu jezdni. Autobusy mogą nadal przejeżdżać przez most. Da ciężarówek wyznaczono tymczasowe objazdy, które mają się kierować się na drogą ekspresową S8 przez węzeł Wolbórz.  Mieszkańcy miejscowości przez które poprowadzono objazdy protestują. Trudno im się dziwić, zważywszy na wysoką uciążliwość Osobnym problemem jest zapora na Zalewie Sulejowskim na tej „długiej prostej” samochody pędzą z prędkościami o wiele przekraczającymi dozwolone 40 km/h. Na tamie jest też dopuszczalna masa całkowita pojazdów ograniczona do 30t. Znaków jednak nikt nie przestrzega i jeżdżą tu nawet ważące 40 ton kolosy

Trzy lata temu, Starosta Mirosław Kukliński podjął decyzję w sprawie nowego oznakowania dojazdów Tomaszowa od Strony Smardzewic a dokładnie kopalni Biała Góra. Nowa organizacja ruchu miała uniemożliwić wjeżdżanie ciężarówek na miejskie ulice. O podobnym rozwiązaniu mówiło się juz od dłuższego czasu.   Starosta niestety decyzję podjął, później się z niej pod presją wycofał. Decyzja, która miała wyprowadzić ciężarówki z miasta, by chronić nasze ulice (chociaż chyba ważniejszym argumentem powinna być ochrona mieszkańców) była oczywiście słuszna. Razem z ładunkiem każda z nich waży 40 ton. Oznacza to, że nawet bez stosownego oznakowania pionowego nie mają one prawa do miasta wjeżdżać. Tomaszowskie mosty mają udźwig do 30 ton, a więc nie może poruszać się po nich ani transport z Białej Góry ani też z  Grudzenia

Samochody z Białej Góry zgodnie z przepisami powinny więc jeździć w kierunku do Sulejowa a następnie Piotrkowa drogą krajową numer 12. W ten sposób każdego dnia omijałoby Tomaszów kilkaset załadowanych piachem Tirów. Władze kopalni protestowały więc przeciwko takiemu rozwiązaniu, ponieważ oznaczałoby ono każdorazowo zwiększenie dystansu o 60 kilometrów a więc podniosłoby koszty transportu. Argumentacja to poniekąd prawdziwa, tylko co ona obchodzi kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców naszego miasta, dla których są one utrapieniem.

Tomaszów potrzebuje obwodnicy. Proponowany ponad rok temu tzw. wariant południowy jest już nieaktualny. Głębsza analiza pozwoliła potwierdzić wątpliwości mieszkańców i jego całkowitą absurdalność. Miasto zabiegać więc będzie o obwodnicę w wersji północnej a więc wyprowadzać ruch tych ciężarówek wprost na drogę krajową numer  48. W przyszłorocznym  budżecie zaplanowano na ten cel wydatki związane z przebudową odcinka ulicy Luboszewskiej.  

redakcja_

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (30)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

tomaszowianin
tomaszowianin 03.01.2021, 20:12
Dobry pomysł Red. na rozbudzenie umysłów komentujących w 2021.
Temat stary. Ze szczepionką należy ostrożniej. Bo jak jedni nie chcą i zostanie, to należy uwalić tych, co uratowali ją przed zniszczeniem. Byle tylko reklamować swoją działalność.
Z piaskiem jest inaczej.
Nikt nie sygnalizuje jakie są zniszczenia wynikające z eksploatacji kopalni Biała Góra; nawet 80 tonowe (nie przesadzam) tiry z piaskiem jeżdżą z cennym piaskiem ul. Głowackiego. Bez ograniczeń niekiedy całą dobę. Kto kiedykolwiek próbował zważyć taki ładunek na trasie? (można skorzystać z wagi w ZGC). Ciężarówy odkryte, zakryte – jak wygodnie i bezpiecznie. Kto na tym zarabia? Kto znowu tą ulicę będzie remontował za nasze pieniądze?
ONI sprzedali, a NAM się NIE OPŁACA odkupić.Ta kopalnia powinna ciągle podlegać polskiemu (nie zagranicznemu) skarbowi.

P. Nawrocki: p. poprosi Kopalnię o info, ile tych tirów w ciągu doby przejeżdża tą ulicą i ile wyjeżdża z Kopalni i niszczy inne ulice. I jakie są plany zagospodarowania terenu po zamknięciu kopalni
Włodarze tego naszego terenu p. nie odpowiedzą. To pytanie na pewno ich przerośnie. Może nowy ZALEW wyłożony szkłem piaskowym?
Proszę się przejechać w stronę Smardzewic, bloków na BG i zobaczyć co się dzieje.
Zza śmiesznych ogrodzeń terenu można zrobić b. dużo pamiątkowych zdjęć.
Dla potomnych.
PS W sprawie szczepionki. Polecam film "Pacjent zero" Wielka Brytania 2018.

Adam N.
Adam N. 06.01.2021, 20:55
Wystarczy spytać przewoźnika czyli p.Kopacza bo on wstawia MAN-y do przewozu piasku i z tego co się dowiedziałem jest kilka samochodów na godzine czyli sporo i sporo przeładowanych. Jak dla mnie powinno się wycofać auta i koleją powinno to się odbywać a na byłym wistomie można przeładowywać na auta tylko trzeba trochę kasy wydać. Miasto i powiat nie powinien się cackać z tym i zrobić całkiwite zakazy wjazdu do miasta nie jeżdzą nawet 50 km więcej ale nasze ulice będą w stanie normalnym.
Zielony
Zielony 02.01.2021, 07:30
Po co taki długi objazd? Marnowanie paliwa i potęgowanie smogu. Puścić ruch wzdłuż Pilicy, na Nowy Port, a z drugiej strony przez Ludwików. Proste rozwiązanie. Tak jak ścieki w stolicy. Do Wisły.
T.J.
T.J. 02.01.2021, 21:22
Tiry z drogocennym piaskiem skierowane przez Nowy Port i Strzelecką naruszyłyby konstrukcję naszej Areny Lodowej. I kto by wyłożył miliony na jej remont?
Je
Je 03.01.2021, 11:21
Wy tak serio??? Może od razu Pilica spływającej z tymi tirami.
Psikuta bez s
Psikuta bez s 01.01.2021, 23:31
A ja proponuje zeby żadna ciezarowka do tomaszowa nie przyjezdzala czy to z paliwem czy jedzeniem. Wtedy nie ktorzy by zobaczyli jak transport jest ważny. Szkoda ze nie ma wyborow bo bylaby mowa o jakies obwodnicy i budowie😀
Adam Nawrocki
Adam Nawrocki 01.01.2021, 21:20
Przez lata było i nadal jest pozwolenie na przekraczanie wagi na mostach i nie mowa i tym moście ale na ul. Nowowiejskiej, Mireckiego czy nawet Warszawskiej fak te ostatnie są wojewódzkie ale są i co będzie jak one zostaną zniszczone wszystkie te mosty mają nośność do 30t,
Czy ta komisja do spraw bezpieczeństwa zna się choć trochę na tym co robi bo moim zdaniem nie .
Są pracownicy w Zarządzie Dróg Powiatowych co zapewne się znają na swojej pracy tylko czy zawsze mają rację myślę że też nie.

Jest specjalny człowiek na stanowisku związanym z Bezpieczeństwem w Ruchu Drogowym ale czy on się na tym zna odpowiem z całą odpowiedzialnością że NIE!!!!.Dlaczego tak twierdzę napiszę w najbliższym felietonie o naszej pięknej nowo wyremontowanej drodze czyli Grota Roweckiego.

Od ponad 2 lat próbuje poprawić oznakowanie w naszym mieście i powiecie co odzwierciedla się na poprawie Bezpieczeństwie w Ruchu Drogowym i wszystkie te wnioski jaki pisze są w trakcie realizacji od ponad 2 lat nie wiem co o tym sądzić.

i ostatnie moje spostrzeżenie co jak widzę nadal w tym mieście tkwi ( zresztą nie tylko w tym mieście robią takie głupoty),
niech mi ktoś mądrze odpowie co oznacza znak B-5 czyli zakaz wjazdu samochodów ciężarowych

Ajdejano
Ajdejano 02.01.2021, 21:40
Panie Adasiu (tak piszę, ponieważ się dobrze znamy): 100 - 200 % racji. I tak, trzymać!
I moja myśl: z głąbami Pan nie wygra. Ponadto: ma Pan mój telefon: Ludwików - aktualny....
Adam N.
Adam N. 05.01.2021, 21:12
W czwartek robię zdjęcia na całym tym obszarze i w sobotę coś napiszę
Kierowca
Kierowca 01.01.2021, 23:18
Teraz tak patrzę na to kto zasiada w tej komisji do spraw bezpeiczeństwa publicznego i transportu i posługując się rożnymi portalami społecznościowymi widzę że ci co tam zasiadają naprawdę nie znają się na tym bo albo są to osoby które mają swój zajazd albo osoby mające swoje sklepy itp nie mający żadnego wykształcenia w tym kierunku a myślę że o tym żadnego doświdczenia żenada.
varan
varan 01.01.2021, 20:28
"Razem z ładunkiem każda z nich waży 40 ton. Tomaszowskie mosty mają udźwig do 30 ton,"
To niech ładują o 10-12 ton mniej i niech ktoś to kontroluje. Zamiast łożyć na naprawę dróg i mostów lepiej zainwestować w wagi przy wjeżdzie do miasta i kontrolować każdą ciężarówkę, albo wstawić swoich kontrolerów na wagi w kopalniach, aby przeciążone ciężarówki nie wyjeżdżały z nich. Jeśli się nie zgodzą, to niech sobie nadkładają te kilkadziesiąt kilometrów.
"Tomaszów potrzebuje obwodnicy. Proponowany ponad rok temu tzw. wariant południowy jest już nieaktualny. Głębsza analiza pozwoliła potwierdzić wątpliwości mieszkańców i jego całkowitą absurdalność."
Brawo ! Ale mimo wszystko głębsza analiza trwająca ponad rok, czegoś co samo nasuwa się chyba każdemu zdroworozsądkowemu człowiekowi widzącemu trzy ważne drogi przebiegające na północy miasta, niezbyt dobrze świadczy o ludziach w starostwie.
AW
AW 01.01.2021, 20:27
Jaki problem, aby prezydent miasta oficjalnie poprosił o systematyczne kontrole ITD z wagą. Gdyby przez jakiś czas egzekwowano zakazy skończyłyby sie problemy. Tak na marginesie - co robi tomaszowska "drogówka" przecież oni również mogą skierować ciężarówki na wagę i ukarać...
Ajdejano
Ajdejano 02.01.2021, 21:34
Brawo!!! 100 - 200% racji.
rwd
rwd 01.01.2021, 18:17
''TiR-y zniszczyły. Powiat musi naprawić'' - Tylko, że na życzenie Powiatu. Czyli nie ma tematu. Właściwie to jest bo zapłacimy my podatnicy , a nie właściciele kopalni i kierownictwa powiatu.
mieszkaniec
mieszkaniec 01.01.2021, 17:42
Tirom zrobić zakaz wjazdu do miasta, miasto dla mieszkańców a Tiry na obwodnice. Domy popękane te na Brzustówce i te na Szczęśliwej. Zakazać wjazdu a piach na tory czy obwodnice.
Ajdejano
Ajdejano 01.01.2021, 17:26
"Tiry zniszczyły. Powiat musi naprawić."
Szanowny Panie Mariuszu: już w tytule materiału powyżej bierze Pan nas pod to, co koń pod brzuchem nosi.
Tiry zniszczyły - O.K. "Powiat musi naprawiać"?! To chyba jakiś żart (z nas - czytelników tego portalu). Powiat ??? A kto to jest ten "Powiat" ??? Otóż, ten "Powiat" to jest jeden z wyłudzaczy naszych - Polaków pieniędzy (podatków), które to nasze podatki, z reguły - totalnie marnuje.

Pytam: kto zabronił Wam-naszym radnym i zarządowi powiatu tak ustalić jazdę ciężkiego taboru samochodowego przez miasto, aby mosty nie zostały zniszczone ?!?!
Nie macie mózgów i technicznego pomysłu - baranie łby ?!?! To nie pchajcie się między wódkę i zakąskę - baranie łby !!!

Zarząd Dróg Powiatowych i starosta katecheta: to są ludzie, którzy dobro mieszkańców powiatu mają głęboko w du... żym poważaniu.
Czy Wy - radni tego nie kumacie?!?! Owszem - tak, doskonale kumacie, ale z tymi bancwołami jesteście jedną szajką.
Psikuta bez s
Psikuta bez s 01.01.2021, 23:37
Trafny komentarz
Mieszkaniec
Mieszkaniec 01.01.2021, 16:42
Aha, czyli jak inni sie nie zgadzają na budowę nowej obwodnicy 'bo nie będą mieli gdzie biegać', to trzeba ją umieścić pod samymi oknami mieszkańców ul. Wysokiej. Bardzo ciekawe rozwiązanie, zwłaszcza że i tak jest bardzo duży ruch tranzytowy, a chodnika i oświetlenia jak nie było tak nie ma.
Gość
Gość 02.01.2021, 17:06
Wysoka jest drogą krajową i od dawma jest tam ruch tranzytowy....a niedlugo bedzie przebudowa. I ponadto- to gdzie te samochody mają jeździć skoro nawet nie po drgach krajowych i niewielkiej w sumie zabudowie.... zawsze coś nie tak..
Mieszkaniec
Mieszkaniec 03.01.2021, 01:09
Tamtejsza zabudowa powstała dużo wczesniej niż owa droga krajowa. Niech budują na terenach nie zamieszkałych, lub planowanych pod zabudowe. Tak, zawsze coś nie tak, podobnie jak dla mieszkańców ulicy Szczęśliwej jest po prostu uciążliwe. Plan remontu ul. Wysokiej już istnieje w głowach decydentów od bardzo dawna, tylko jakoś do tej pory nikt nic nie zrobił. Łatwo jest decydować i przerzucać problem na innych, ale rozsądnego rozwiązania nikt nie proponuje. Wysoka, Warszawska i Ujezdzka już są wystarczająco zakorkowane, zwłaszcza jak zamknięty jest przejazd.
Maniek
Maniek 01.01.2021, 20:18
Najlepiej żeby z Wysokiej ludzie wynieśli się po dobroci.
kierowca
kierowca 03.01.2021, 12:01
Ulica Wysoka to pozostałość Kaczki, wysiedlić do reszty i pobudować solidną wylotówkę
Wysoka
Wysoka 03.01.2021, 13:30
Myślę, że nikogo nie stać na taką odważny ruch jak wysiedlenie około 1000 osób.
Mieszkaniec
Mieszkaniec 03.01.2021, 01:12
Jeśli zapewnione zostaną zastępcze lokale mieszkalne to jak najbardziej.
Kondominium czy rownoprawne panstwo UE?
Kondominium czy rownoprawne panstwo UE? 01.01.2021, 16:39
Odważny, prawdziwy tekst za ktory dziekuje. Czy w końcu postawimy się Niemcom z Quarzwerke Biała Góra GmbH?
Czy nadal bedziemy uwazac ze kazde pierdniecie w jakas odkrywkę ktora powiekszy zatrudnienie o 5 operatorow koparek to jest giga inwestycja za ktora powinnismy byc im wdzieczni i przymykac oko na koszty funkcjonowania tego biznesu tutaj?

Kopalnia stawiana przez Polaków, gdyby dzis byla nadal polska pewnie partycypowalaby w kosztach napraw mostów ktore ona przede wszystkim eksploatuje. No Ceramika Paradyz na przyklad pomaga w remoncie najstarszego kosciola luteranskiego i drugiego najstarszego zabytku w Tomaszowie czyli kosciola na placu Kosciuszki.

Komunikacja z niemieckim biznesem wyglada jak proba zgloszenia reklamacji w Aldi: "Pisz pan do centrali"

Ale mysle sobie, ze skoro malej 5 milionowej Litwie udalo sie przyblokowac wazna inwestycje polskiego Orlenu w Mozejkach, gdzie odmawiali nam koniecznego remontu jedynynych torow kolejowych prowadzacych do portu i to przezwiele lat w czasach rządów nieudaczników z Platformy Obywatelskiej, to moze uda sie w czasach dobrej zmiany cos na Nimcu wymusic?

Firmo Quarzwerke Biała Góra GmbH! Czas placic jakas kase lokalenej spolecznosci za dewastacje drogowe i - to co widac golym okiem codziennie - za kilogramy piachu przy kraweznikach kazdej ulicy w Tomaszowie.
Edek
Edek 01.01.2021, 19:13
Zarówno zakład " Biała Góra" jak i " Euroglas Niewiadów" posiadają własne bocznice kolejowe które mogą dostosować do transportu własnej produkcji. Trzeba tylko postawić przed nimi taki warunek.
Dziura-odkrywka w ziemi którą fedruje Quarzwerke jest dramatycznie ogromna, co z ze środowiskiem? niech współfinansują naprawę dróg tranzytowych to skłoni ich do rozwiązań transportu koleją.
?
? 02.01.2021, 04:43
Mądrze mówisz Edek. Jak Ci pomóc?
Kierowca
Kierowca 01.01.2021, 22:03
Tylko co ma wspólnego Biała Góra i Euroglas ? Przecież Biała Góra bierze piach z innej kopalni
Gość
Gość 02.01.2021, 17:08
Coś Ci nie poszło w yym tekście....chyba odwrotnie🙂
Maniek
Maniek 01.01.2021, 20:14
Przede wszystkim należałoby zacząć od rzetelnego bilansu ile dochodów dostaje rocznie gmina i powiat od właściciela kopalni w postaci różnego rodzaju podatków. Chyba nie jesteśmy tak bogaci żebyśmy mogli całkowicie zamknąć tę kopalnię i zatrzymać dalszą degradację tamtego terenu. Choć przymus w postaci wożenia piachu koleją wydaje się niezbędny, bo koszty remontu wszystkich mostów i dróg robią się kosmiczne.

Pozostałe