Czy Powiat Tomaszowski będzie płacił odszkodowania gminie Wolbórz?

  • 01.03.2021, 08:27 (aktualizacja 01.03.2021, 09:39)
  • redakcja
Czy Powiat Tomaszowski będzie płacił odszkodowania gminie Wolbórz?
Tak zapowiada burmistrz Wolborza, Andrzej Jaros. Wszystko przez objazdy, jakie dla ciężarówek jadących z piaskiem z kopalni na Białej Górze wyznaczyło Starostwo Powiatowe, po tym, jak uszkodzeniu uległ most na Pilicy w dzielnicy Brzustówka. Ciężkie samochody, które wcześniej rozjeżdżały miejskie ulice, powodując wielomilionowe straty, jeżdżą obecnie przez nieprzystosowane do takiego transportu drogi w gminie Wolbórz. ja twierdzi wójt, już zniszczona jest nowa droga w miejscowości Młoszów. Problem mają nie tylko w Wolborzu. Ciężarówki niszczą obecnie także drogi w gminie Tomaszów oraz rozjeżdżają to, co jeszcze pozostało z ulicy Dąbrowskiej. To efekt nie tylko braku obwodnicy, ale przede wszystkim ekspansywnej polityki eksploatacyjnej złóż piasku prowadzonej przez niemieckiego właściciela kopalni. Znikają nie tylko drogi ale hektary okolicznych lasów.

Kiedy kilka lat temu, ówczesny Starosta Powiatu tomaszowskiego, Mirosław Kukliński, postanowił zamknąć miejskie ulice dla ruchu ciężarówek z Białej Góry wybuchła wielka awantura. Protestowali między innymi właściciele kopalni, władze gminy Tomaszów, która jest beneficjentem części płaconych rzez spółkę podatków. Powiat straszono (nie wiedzieć czemu) procesami, a kierowcy pod osłoną nocy demontowali drogowe oznakowanie.  

Starosta ostatecznie ze zmiany organizacji ruchu się wycofał. nie trzeba było długo czekać, by most zemknięto. Tym razem ze względu na uszkodzenia. W złym stanie są także inne mosty. Remont W713 odsłonił uszkodzenia  również tego na ulicy Mireckiego. Większość z nich jest częścią dróg powiatowych, a samorządu na kosztowne remonty nie stać. 

Burmistrza Wolborza jest bardzo wzburzony, twierdzi na stronie internetowej miasta, że Zarząd Powiatu Tomaszowskiego skierował bez uzgodnienia z nim wszystkie ciężarówki o masie powyżej 3 ton, m.in. te dostarczające piasek z kopalni Biała Góra do Huty Szkła w Niewiadowie (przyp. red. Biała Góra nie dostarcza piasku do Niewiadowa). Denerwuje się, że dziesiątki ciężarówek w kilka tygodni zniszczyły nową nawierzchnię drogi w Młoszowie, która nie jest przystosowana do ruch ciężkiego i na której stoją znaki zakazujące ruchu ciężarówek. 

- Jesteśmy zbulwersowani tą sytuacją i decyzjami powiatu tomaszowskiego. Mamy dokumentację filmową i zdjęciową pokazująca sznur ciężarówek jadących po naszych drogach. Nie można w ten sposób rozwiązywać problemu z wyznaczeniem objazdu, niszcząc drogi u sąsiada, którym jest Gmina Wolbórz. - mówi Andrzej Jaros Burmistrza Wolborza. 

Burmistrz wskazuje, że obecnie  powiat tomaszowski przygotowuje projekt czasowej organizacji ruchu dla ciężarówek. Jest zbulwersowany faktem, że ta czasowa organizacja ma trwać ok. 3 lata. 

Andrzej Jaros, interweniując w sprawie niszczonej drogi w Młoszowie, spotkał się  z Wójtem Gminy Tomaszów oraz przedstawicielami zarządu dróg w Piotrkowie Trybunalskim i kopalni piasku Biała Góra. 

- Problem jest bardzo poważny, zniszczono nam nową drogę w Młoszowie, co więcej dalej powiat tomaszowski planuje, na okres co najmniej 3 lat niszczyć nam tę drogę, bo nie mają jak poprowadzić objazdu z powodu zamkniętego mostu w Tomaszowie Mazowieckim. Będziemy domagali się od powiatu tomaszowskiego naprawy tej drogi. - dodaje Burmistrz, 

Irytacji władz Wolborza trudno się dziwić. W inwestycje drogowe inwestują skromne środki finansowe, jakie posiadają. W podobnej sytuacji są też inne samorządy. Od lat mówi się o konieczności budowy obwodnicy miasta. Powinna ona rozwiązać problem z ciężarówkami w Tomaszowie. Jednak nie stanowi ona rozwiązania o charakterze systemowym. Ktoś bowiem wydaje zgody na lokalizację inwestycji w postaci np. huty szkła ni zwracając uwagi, czy będzie miała ona dostęp do bocznicy kolejowej, by piasek przewozić za pomocą kolei. Ze strony kopalni nie powinno być problemu, bo odpowiednią bocznicę posiada. 

Przeciwnicy takiego rozwiązania zwracają uwagę na wyższy koszt transportu kolejowego. Pytanie tylko, czy uwzględniają koszty napraw ulic i mostów. Bo one też stanowią obciążenie związane z zarobkową działalnością wydobywczą. Tyle, że jest ono przeniesione na lokalne samorządy. Tych kosztów nie są w stanie pokryć nawet odprowadzane przez firm podatki. 

redakcja_

Podziel się:

Oceń:

Zdjęcia (5)

Komentarze (15)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

T.m
T.m 10.03.2021, 10:12
A ja mam pytanie czy zarzadca drog wojewodzkich bedzie placil odszkodawanie strarostwu w tomaszowie za to ze przez remont 713 zdewastowana jest wiekszosc drog powiatowych?Droga wojewodzka kiedt miala byc otwarta?bo juz zapomnialem.
kierowca
kierowca 05.03.2021, 14:36
wystarczy żeby na patelnię ładowali dozwoloną ilość a nie po 30 t piachu + masa naczepy i ciągnika co daje na 5 osi naciski dużo większe niż dopuszczalne w Polsce 11,5 t na oś dla najlepszych dróg klasy A, S, G, GP. U nas mamy marne drogi w klasie Z, L a samochody z BG rozjeżdżają je masą >11,5 t na oś - trwałość takie drogi leci na łeb na szyję i po 2 3 latach zostaje szuter.
Ajdejano
Ajdejano 02.03.2021, 19:02
Ludziska: te Wasze wpisy, to taki jeden , wielki kociokwik: gdzieś dzwonią, ale nie wiadomo po co, "... podobno jest film że sznurem samochodów jak jadą przez tę miejscowość.", "...pokazana na zdjęciach droga, to droga nie gminy Wolbórz lecz Powiatu Piotrkowskiego".

Ogólnie - totalnie świrujecie, ponieważ nie stosujecie zasady: najpierw trzeba pomyśleć, co się chce napisać, a dopiero potem - napisać.

Poza wszystkim: nauczcie się, ludziki, pisać po polsku.
Myśleć
Myśleć 04.03.2021, 18:27
też trzeba się nauczyć.
Marcin R
Marcin R 02.03.2021, 09:47
Skoro są zakazy to dlaczego te ciężarówki jeżdżą, podobno jest film że sznurem samochodów jak jadą przez tę miejscowość. Najwyższe mandaty, znaki zakazu wjazdu dla tirów powyżej 3.5t i sprawa załatwiona. Jesli postawią zakazy i dobre mandaty za łamanie zakazów to przerzucą się na tory.
mieszkaniec2
mieszkaniec2 02.03.2021, 08:17
pokazana na zdjęciach droga, to droga nie gminy Wolbórz lecz Powiatu Piotrkowskiego. Jest od lat w bardzo złym stanie. Tegoroczna zima i zwiększony ruch ciężarowy tylko ujawniły jej tragiczny stan. Problem to droga z Młoszowa do węzła w Wolborzu, ale tam jest ograniczenie dla ciężarówek ,więc gdzie jest dzielna Policja. Ciężarówki z Młoszowa powinny pojechać na węzeł w Studziankach.
Gość
Gość 02.03.2021, 13:17
Na zdjęciu widać drogę na borki to jest gmina Wolbórz
Wolborzanin
Wolborzanin 01.03.2021, 23:07
Powiat robi co chce nie konsultuje się z nikim bo myśli że jest ponad wszystkim a tutaj wielki Zonk od strony Jarosa i bardzo dobrze. Jaros powienien wystawić wielki rachunek sumienia może nasi się otrząsną można było poprowadzić przez groty i swoimi drogami i byłby święty spokój sami by naprawiali a tak dostaną rachunek i skąd wezmą kase na to.
Justyna
Justyna 02.03.2021, 07:36
Dobrze że nie puszczono tomaszowskich ciężarówek przez samo miasto Wolbórz. Ucierpiałby zacny kościół jedyna pozostałość po świetności miasta, w granicach dawnego Wolborza.
rwd
rwd 01.03.2021, 18:30
To kopalnia powinna zapłacić za zniszczone drogi.
mieszkaniec
mieszkaniec 01.03.2021, 13:21
Dodajmy że takie odszkodowania za zniszczenia dróg mogą opiewać na kilka milionów złotych. Tiry niszczą bez opamiętania drogi sąsiada przewożąc drogocenny kruszec z nieszczęsnej kopalni Biała Góra do hut Ujazdu. Tylko patrzeć jak podatnik powiatu tomaszowskiego będzie obciążony dużo wyższym podatkiem po to, aby pokryć takowy rachunek.
Jagoda
Jagoda 01.03.2021, 20:35
Biała Góra nie wozi piasku do Niewiadowa
Ewka
Ewka 01.03.2021, 12:44
Brawo! teraz czekamy na reakcję gminy Inowłódz! Przez remonty w Tomaszowie ciężarówy rozjeżdżają Spałę i Inowłódz! Nagminnie przekraczają prędkość i niszczą drogi!
T.J.
T.J. 01.03.2021, 13:28
Czy aby most w Inowłodzu nie będzie kolejnym zdewastowanym i zamkniętym mostem?
Włodek
Włodek 02.03.2021, 10:06
Most w Inowłodzu jest bardzo solidny! nawet 80 tonowce moze brać na swe barki, jedynie drogi u nas marne nie przystosowane do takich ciężarów.

Pozostałe