Dogoterapia w przedszkolu

  • 16.03.2021, 18:36 (aktualizacja 19.03.2021, 21:03)
  • redakcja
Dogoterapia w przedszkolu
W bieżącym roku oddział przedszkolny znajdujący się w Szkole Podstawowej nr 6 w ZS- P nr 8 odbywa regularne zajęcia z dogoterapii.

Z wizytą u dzieci pojawiły się już psy rasy chihuahua, szczenię rasy moskiewski stróżujący, pieski rasy yorkshire terier oraz suczka rasy bulterier. W czasie spotkań przedszkolaki poznają zasady, których należy przestrzegać podczas zabawy z pupilem, dowiadują się jak go karmić, w jaki sposób dbać o higienę czworonoga oraz jak zachować się w sytuacji, gdy nas zaatakuje.

Dzieci dowiadują się czym jest mowa ciała psa, czyli najważniejsze sygnały: strach, agresja, chęć zabawy. Każde spotkanie z czworonożnymi pupilami kończą wspólne zabawy i spacer.

Obcowanie z psimi terapeutami jest za każdym razem wielkim wydarzeniem dla przedszkolaków, wzbudza mnóstwo radości, uczy empatii, odpowiedzialności, wspomaga harmonijny rozwój psychomotoryczny, ale też pomaga pokonać lęk przed psami oraz przyczynia się do wzrostu poczucia bezpieczeństwa.

***

Dogoterapia, inaczej kynoterapia, to coraz popularniejsza forma wspierania procesu leczenia, rehabilitacji i rozwoju dzieci i dorosłych. Obecność psa pobudza zmysły i uspokaja pacjentów. Pozwala na usprawnienie procesów ruchowych, intelektualnych i emocjonalnych pacjenta. Sprawdź, jaki pies może zostać terapeutą i jak swoją obecnością może pomagać pacjentom.

Polskie Towarzystwo Kynoterapeutyczne wskazuje następujące formy dogoterapii:

  • Spotkanie z psem (SP) – zajęcia z psem, które mają na celu stworzenie pozytywnego kontaktu pomiędzy uczestnikami a zwierzęciem. W trakcie spontanicznej  (ukierunkowanej przez prowadzącego) uczestnicy przyzwyczajają się do kontaktu z psem, głaszczą go, wydają polecenia. Zajęcia mają za zadanie dostarczenie uczestnikom pozytywnego ładunku emocjonalnego, przełamują lęki w kontaktach z otoczeniem, stymulują rozwój zmysłów i postrzegania, pozwalają oderwać się od otaczającej ich rzeczywistości. W zależności od potrzeb podopiecznych i możliwości placówki mają formę spotkań indywidualnych lub pracy grupowej. 
  • Edukacja z psem (EP) – zajęcia mają na celu usprawnienie sfery intelektualnej i poznawczej dziecka, co wymaga odpowiedniego przygotowania (scenariusza) oraz wiedzy i umiejętności osób prowadzących. Dlatego wyodrębniono je w oddzielnej formie. Zajęcia zwykle odbywają się w przedszkolach i szkołach. Pies używany jako „pomoc naukowa”, motywuje do nauki i poprzez stworzenie przyjaźniejszych warunków zwiększa możliwości przyswojenia wiedzy.  
  • Terapia z psem (TP) – jest to zestaw ćwiczeń ukierunkowanych na konkretny, zaplanowany cel rehabilitacyjny, do których układana jest metodyka w porozumieniu z rehabilitantem lub lekarzem prowadzącym. Charakteryzuje się indywidualnym podejściem do każdego uczestnika, jego możliwości i potrzeb.  

Terapia najbardziej efektywna jest w rehabilitacji dzieci, ze względu na „ukrycie” ćwiczeń rehabilitacyjnych w formie zabawy z psem. Daje również efekty w terapii osób chorych, samotnych i starszych. Działanie w tym przypadku przede wszystkim polega na nawiązaniu psychicznej więzi ze zwierzęciem, co przyspiesza leczenie lub ułatwia przejście choroby. 

redakcja_

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe