Testy opon ADAC - co warto o nich wiedzieć i czemu są doskonałym wsparciem, gdy nie wiemy, jakie opony wybrać?

  • 03.08.2021, 08:42 (aktualizacja 03.08.2021, 10:17)
  • redakcja
Testy opon ADAC - co warto o nich wiedzieć i czemu są doskonałym wsparciem,…
Na rynku motoryzacyjnym dostępnych jest obecnie kilkaset modeli opon samochodowych. W zależności od tego, jakim funduszem dysponujemy, możemy wybierać spośród ogumienia klasy premium europejskich i amerykańskich marek, jak również ekonomicznych dalekowschodnich producentów. Czasami jednak cena nie idzie w parze z jakością. Na szczęście z pomocą przychodzą nam profesjonalne, niezależne testy bezpieczeństwa, realizowane rokrocznie przez czołowe europejskie automobilkluby. Dlaczego te testy są tak ważne?

Co to jest ADAC?

ADAC to niemiecki automobilklub założony w 1903 roku, zrzeszający ponad 17 milionów członków. Jest to największe stowarzyszenie motocyklistów i drugi pod względem wielkości automobilklub na świecie. Każdego roku pod okiem wykwalifikowanych specjalistów stowarzyszenie ADAC przeprowadza serię testów bezpieczeństwa m.in. fotelików dziecięcych czy opon samochodowych. Zwłaszcza te drugie testy cieszą się rokrocznie olbrzymim zainteresowaniem. Testy opon ADAC cieszą się doskonałą renomą głównie ze względu na rygorystyczną metodologię i niezależny charakter testów. Zgodnie z niemieckim system oceniania, im opona otrzyma niższą notę, tym lepiej. Skala ocen waha się od 0,6 do 5,5, gdzie oczywiście 0,6 jest oceną najwyższą.

Jakie parametry są brane pod uwagę w trakcie testów?

W testach ADAC biorą udział modele opon przeróżnych marek z różnych półek cenowych. Końcowa ocena wystawiana jest na podstawie 5 parametrów, z czego najważniejszym jest zachowanie opony na mokrej nawierzchni. Odpowiada on za 40% końcowego wyniku. W następnej kolejności sprawdzane jest zachowanie ogumienie podczas jazdy i hamowania na suchej nawierzchni oraz żywotność opony. Te dwa parametry odpowiadają po równo za 20% końcowego wyniku. Ostatnimi kategoriami branymi pod uwagę przy ocenie jest zużycie paliwa i generowanie hałasu. Te z kolei odpowiadają kolejno za 10% końcowego wyniku.

 

Test opon letnich ADAC 2021

W tegorocznej edycji testów niemieccy specjaliści poddali badaniom modele letnie o rozmiarach 205/55 R16. W badaniu wzięło udział piętnaście marek. Niestety, żadnej z opony nie udało się uzyskać oceny bardzo dobrej. Notę dobrą uzyskały zaledwie trzy modele, z czego najlepiej poradziło sobie ogumienie Continental PremiumContact 6 i Semperit Speed-Life 3, które zdobyły ex aequo 2,2 punkty. Aż 11 opon otrzymało ocenę zadowalającą, a King Meiler Sport 1 może się pochwalić oceną zaledwie dostateczną. Miejmy nadzieję, że producenci opon potraktują to badania jak zimny prysznic i nadal nieustannie będą dążyli do udoskonalania technologii produkcji ogumienia. Kto wie, być może w przyszłym roku w tym rozmiarze doczekamy się choć jednej oceny bardzo dobrej?

Co ciekawe, jeśli spojrzymy na wyniki z poszczególnych kategorii, okazuje się, że modele, które wygrały ogólny ranking, w żadnej z nich nie były najlepsze. ADAC bierze jednak pod uwagę wszechstronność opon, stąd także wysoki wynik Conintentala i Semperita. Na mokrej powierzchni najlepiej zachowała się opona Falken Azenis FK510. Michelin Primacy 4 może się pochwalić natomiast najwyższą skutecznością na suchych nawierzchniach, a także najdłuższą żywotnością. Najmniej punktowane kategorie, czyli generowanie hałasu i zużycie paliwa, wygrały kolejne Sava Intensa UHP 2 oraz Viking ProTech NewGen. Testy ADAC są doskonałą okazją do sprawdzenia topowych modeli w kontekście stosunku ceny do jakości. Często się okazuje, że opony znacznie tańsze w ogólnym zestawienie wypadają niewiele gorzej niż popularne marki. To właśnie dlatego testami ADAC powinien się zainteresować każdy fan motoryzacji, ceniący sobie dobre rozwiązania w niskiej cenie.

Wsparcia merytorycznego udzielili specjaliści z Oponyprofi.pl

redakcja_

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe