Też popełniasz ten błąd? Możesz dostać mandat

  • 22.08.2021, 09:16 (aktualizacja 25.08.2021, 11:28)
  • News4Media
Też popełniasz ten błąd? Możesz dostać mandat fot. iStock
Od grudnia 2019 roku jazda na suwak to nie tylko zwykła uprzejmość, ale obowiązek wszystkich kierowców. Wynika on z przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dzięki tej zasadzie znacznie szybciej można rozładować drogowy zator i zapewnić większą płynność ruchu.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała podstawowe błędy, jakie popełniają kierowcy podczas jazdy na suwak. Najczęstszym jest blokowanie pasa ruchu tak, aby inni kierowcy nie mogli przejechać do końca pasa, na którym nie możliwości kontynuacji ruchu.

"Takie zachowania powodują utrudnienia i stwarzają zagrożenie. Są też karalne zgodnie z Prawem o ruchu drogowym." - informuje GDDKiA.

Drogowcy przypominają, że kierowcy, którzy jadą kończącym się pasem ruchu, nie mogą wpychać się za jednym przepuszczanym samochodem i wymuszać pierwszeństwa. Zgodnie z przepisami kierujący jadący pasem, który ma kontynuację, ma obowiązek wpuścić jedno auto. 

"Ważne, aby nie próbować zjeżdżać z kończącego się pasa ruchu wcześniej. Należy dojechać do jego końca i dopiero wtedy zmieniać pas ruchu." - dodaje GDDKiA.

Jazda na suwak - o tym musisz pamiętać

Drogowcy radzą stosowanie jazdy na suwak w przypadku kończącego się jednego lub więcej pasów ruchu i tylko w sytuacji dużego natężenia ruchu oraz zatorów drogowych, potocznie zwanych korkami.

W tym celu: 

- wykorzystaj całą długość pasa, który się kończy i jedź nim do końca, 

- utrzymuj prędkość zbliżoną do pojazdu poruszającego się pasem obok, 

- bezwzględnie wcześniej zasygnalizuj kierunkowskazem innym, że chcesz zmienić pas ruchu, 

- jadąc pasem, który ma kontynuację, masz obowiązek wpuścić samochód jadący obok na kończącym się pasie ruchu. 

Dość nietypowa, ale możliwa jest sytuacja z trzema pasami ruchu, kiedy jadący środkowym pasem ruchu musi wpuścić auta z dwóch skrajnych pasów (prawego i lewego). Wówczas przepuszcza po jednym samochodzie najpierw z prawego pasa, następnie z lewego pasa ruchu. 

Jazda na suwak - wideo

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała wizualizację jak stosować jazdę na suwak.

Jaka kara?

Taryfikator mandatów przewiduje przypadek, w którym prowadzący utrudnia ruch lub uniemożliwia wjazd innym pojazdom. Gdy dojdzie do takiego wykroczenia policja ma prawo ukarać kierowcę mandatem karnym na kwotę od 50 do 500 złotych.

 

News4Media

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Adam N.
Adam N. 22.08.2021, 21:26
I jak zwykle są jest to błędnie opisane i wprowadzanie kierowców w błąd tak jak to zrobiła telewizja o pieszych mówiąc że pieszy ma pierwszeństwo jak dochodzi do przejścia a jest to wielka nieprawda bo pieszy ma pierwszeństwo jak wchodzi na przejście a jest wielka różnica tak samo z jazdą na suwak przytoczę tutaj trochę do poczytania aby każdy wiedział na czym to polega:

Zgodnie z nowymi przepisami (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy – Prawo o ruchu drogowym) w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z kilkoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu nie będzie miał (jak dotychczas) obowiązku ustępowania pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu (mającym kontynuację), na który zamierza wjechać.

Przepis art. 22 ust. 4a ustawy wskazuje, że w takiej wyjątkowej sytuacji drogowej kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu (mającym kontynuację) jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na pas sąsiedni, na którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

Przywołany wyżej przepis należy czytać zgodnie z intencją ustawodawcy, który miał na celu przede wszystkim zapewnienie większej płynności ruchu na całym przekroju (szerokości) jezdni. Tym samym należy uznać, że kierujący pojazdem znajdujący się na pasie, na którym z różnych względów (zanikanie, przeszkoda) nie można kontynuować jazdy, jest w uprzywilejowanej sytuacji i powinien zostać „wpuszczony” przez kierującego jadącego sąsiednim pasem na pas ruchu, na którym kontynuowanie jazdy jest możliwe. Jednocześnie należy wskazać, że dla stosowania nowej zasady (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy — Prawo o ruchu drogowym) muszą zaistnieć jednocześnie dwa warunki:

po pierwsze, musi występować znaczne zmniejszenie prędkości, a więc zazwyczaj będzie to spowolnienie „zatorem drogowym”, w którym pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością. Przyczyną zatoru drogowego może być zarówno duże natężenie ruchu, jak również kolizja, bądź awaria pojazdu, itp.,

Warto podkreślić, że zasada „jazdy na suwak” nie znajduje zastosowania w przypadku istotnego zmniejszenia prędkości pojazdów względem prędkości dopuszczalnej, gdy ta zmniejszona prędkość będzie nadal wyższa, niż w przypadku zatoru drogowego (np. przypadek spowolnienia ruchu z 90 km/h do 40 km/h). Co istotne, zasada „jazdy na suwak” nie będzie miała zastosowania również w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy.

Pozostałe