Za egzamin zapłacimy więcej?

  • 16.09.2021, 22:12 (aktualizacja 16.09.2021, 22:33)
  • redakcja
Za egzamin zapłacimy więcej?
Rok 2020 działające w całym kraju WORD-y zakończyły, podobnie jak w ubiegłym roku, ze stratą. Tym razem wyniosła ona aż 44,3 mln zł.  Kwota gigantyczna, więc... trzeba podnieść opłaty za egzaminy 

Takiego zdania są marszałkowie województw. Twierdzą, że przyczyną pogarszającej się sytuacji finansowej WORD-ów jest wzrost kosztów stałych działalności m.in. utrzymania infrastruktury przeznaczonej do egzaminowania, paliwa, mediów, podatków od nieruchomości oraz wynagrodzeń. Poważnym wydatkiem jest zakup czy najem pojazdów egzaminacyjnych. WORD-y nie otrzymują dodatkowego wsparcia ze strony administracji zespolonej czy samorządu województw, a skutkiem zmian w przepisach liczba odbywających się codziennie egzaminów jest mniejsza. - Doprowadzono do sytuacji, w której niemal każdego dnia stosunek wpływów za egzaminy do kosztów ponoszonych przez ośrodki jest ujemny, a w szczególności dotyczy to egzaminów na tzw. kategorie ciężkie – czytamy w stanowisku, które 10 września przyjął Zarząd Związku Województw RP.

Katastrofalną sytuację pogłębiła pandemia. Czas pandemii „przy jednoczesnym braku możliwości skorzystania z jakiegokolwiek wsparcia ze strony państwa”, spowodował szereg oszczędności w WORD-ach, które dotknęły wynagrodzeń egzaminatorów. Efektem jest obecnie duża presja środowiska w sprawie waloryzacji stawek wynagrodzenia. Marszałkowie podkreślają ponadto, że sam zawód egzaminatora ulega pauperyzacji. Wskazują, że określone w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 16 stycznia 2013 r. opłaty za przeprowadzenie egzaminów na prawo jazdy są „nieadekwatne” i nie były waloryzowane od ośmiu lat.

Wyjście z sytuacji upatrują w nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 28 czerwca 2019 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (postulują usunięcie z niego §13 ust. 3-4), co ich zdaniem umożliwi dostosowanie liczby przeprowadzonych egzaminów do warunków technicznych WORD-ów, a także upłynni i usprawni ich pracę. Związek Województw RP wnosi również o analizę możliwości pilnego wprowadzenia waloryzacji wysokości opłat za przeprowadzanie egzaminów państwowych na prawo jazdy.

Opłata za egzamin na prawo jazdy

Marszałkowie proponują, by opłata za część teoretyczną egzaminu państwowego wynosiła 0,75 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (biorąc pod uwagę, że w II kwartale tego roku wyniosło ono 5774,13 zł, to opłata za egzamin teoretyczny powinna wynieść 43,3 zł).

W przypadku egzaminów praktycznych sugerowana stawka miałaby wynieść: 3,50 proc. pmw dla kategorii AM; tyle samo dla kategorii B (tj. przy obecnej kwocie pmw – 202 zł); 4,25 proc. pmw dla kategorii B1, C1, D1 lub T; 4,50 proc. pmw dla kategorii A1, A2 lub A; 5 proc. pmw dla kategorii C, D lub B+E; 6,12 proc. pmw dla prawa jazdy kategorii C1+E, C+E, D1+E lub D+E oraz 8,12 proc. pmw dla praktycznego egzaminu państwowego przeprowadzonego w celu wydania pozwolenia na kierowanie tramwajem.

redakcja_

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Egzaminator
Egzaminator 17.09.2021, 19:10
Głupoty piszą, WORD-y mają oszczędności tak jak w Katowicach gdzie oszczędności przewyższają 20 mln zł, dlatego egzaminatorzy domagali się podniesienia pensi która ostatnim razem była podniesiona w 2008 r.
Po nowym roku egzaminator który zaczynać będzie pracę bedzie pracował za najniższą krajową przez 3 lata o dopiero po tym okresie będzie mógł podnosić swoje kwalifikacje.

Pozostałe