Proste sposoby na utrzymanie motywacji do treningów

  • 04.10.2021, 19:32
  • redakcja
Proste sposoby na utrzymanie motywacji do treningów
Żyjemy w czasach, kiedy ruch stał się standardową czynnością, którą powinien uprawiać każdy człowiek. Szczególnie jeśli mówi się o osobach, które wykonują pracę biurową i wracają do mieszkania, gdzie nie muszą zajmować się ogrodem, i standardowymi sprawami konserwacyjnymi domu.

Osoby prowadzący taki tryb życia w końcu spotkają się z problemem regularnego przyrostu kilogramów na wadze. Wtedy albo sięga się po ćwiczenia, albo pozostaje w tym stanie, gdzie w kilka lat można przybrać nawet kilkadziesiąt kilogramów. Oczywiście mówiąc o ruchu, nikt nie każe od razu rezygnować z oglądania Netflixa, czy zabawy w darmowe gry hazardowe automaty bez rejestracji w wybranym portalu hazardowym. Niekiedy wystarczy 30 minut intensywnych ćwiczeń dziennie, a to już nie powinno być czymś nieosiągalnym – bez względu na to, jak bardzo ktoś jest zapracowany i jak bardzo nie ma co zrobić z dziećmi.

Największym problemem osób rozpoczynających swoją przygodę z fitnessem jest utrzymanie motywacji. Początkowy zapał zawsze jest ogromny i człowiek myśli, że będzie przenosił góry. Niestety szybko następuje zderzenie z rzeczywistością. Wejście w trening jest trudne fizycznie, ale największa walka rozgrywa się w głowie. Ciało jest bardzo elastyczne – już w kilka tygodni może dostosować się do treningów, sprawiając, że nie będą aż tak męczące, bolesne i staną się… przyjemne. Niestety po kilku tygodniach, a czasem dniach, pojawiają się pierwsze wymówki i zaczyna się prawdziwa walka w głowie. Jak sprawić, żeby utrzymać motywację na stałym – wysokim poziomie?

 

Określenie realnych do spełnienia celów i realizacja małych kroków

Jednym z największych problemów osób rozpoczynających swoją przygodę ze sportem jest to, że określają je na niemożliwym do spełnienia poziomie. Już na samym początku warto zaznaczyć, że osiągnięcie wyników gwiazd fitness z magazynów sportowych jest praktycznie nieosiągalne. Osoby prezentujące idealnie wyrzeźbione ciało poświęcają na to pół swojego życia, a nie kilka godzin tygodniowo. Oczywiście da się w ten sposób dojść do spektakularnej metamorfozy, ale to raczej praca trwająca kilka lat, a nie miesięcy.

Sprzeczne informacje, jakie można znaleźć w Internecie sprawiają, że ludzie szybko zniechęcają się do treningów. Początki z fitnessem dają spektakularne przemiany, ale w aspektach, które początkowo są niedostrzegalne – wygląd przychodzi nieco później. Człowiek zaczyna czuć się o wiele lepiej, jest „lżejszy”, a wejście na trzecie piętro nie sprawia najmniejszej trudności.

Dlatego warto stawiać sobie niewielkie cele. Na przykład przy bieganiu – zejście poniżej średniej prędkości 6 minut na kilometr, a na siłowni podniesienie konkretnej liczby kilogramów. To zapewni satysfakcję, która podtrzyma motywację. Kiedy już trening stanie się nawykiem (kilka tygodni regularnych ćwiczeń) zaczną pojawiać się zmiany wizualne, a motywacja będzie odgrywała już coraz mniejszą rolę.

Regularna zmiana treningu

Nigdy nie można zamykać się na jeden rodzaju treningu. Z czasem zacznie pojawiać się zastój. Efekty treningu znacznie zwolnią i brak progresu sprawi, że w głowie coraz częściej zaczynają pojawiać się myśli o porzuceniu danej sesji treningowej, żeby oddać się przyjemniejszym sprawom. To idealny moment na zmodyfikowanie treningu w taki sposób, żeby znów zaczął dawać tę początkową radość. Eksperci od fitnessu twierdzą nawet, że trening powinien być zbudowany od podstaw nawet co kilka miesięcy i to nie tylko ze względu na motywację, ale efekty. Organizm ludzki może zacząć adaptować się do konkretnego rodzaju treningu i wtedy należy zmienić ćwiczenia, żeby dostał nowego „kopa”. W tym momencie można wyznaczyć sobie kolejne cele, które utrzymają motywację na odpowiednio wysokim poziomie.

Warto zastanowić się nad dodaniem cardio – doskonale wpływa na samopoczucie. Wybór jest ogromny od biegania po okolicy, przez jazdę na rowerze, po korzystanie z maszyn typu ergometr wioślarski, bieżnia, czy orbitrek. To właśnie te treningi mogą mieć ogromny wpływ na sylwetkę. Kiedy inne ćwiczenia z ciężarami budują siłę i masę mięśniową, to właśnie cardio wspomaga organizm w redukcji tkanki tłuszczowej, sprawiając, że ciało nabiera smukłej sylwetki.

Kupno odżywek lub sprzętu podtrzymuje motywację

Ten sposób jest przeznaczony dla osób, które mają już pewien staż i przeszły przez czas początkowej ekscytacji. Odżywki i sprzęt początkującym w ogóle nie są potrzebne. Tym bardziej że osoby rozpoczynające przygodę z fitnessem najczęściej przerywają ją jeszcze zanim rozpocznie się na dobre. Głupio byłoby wydać kilkaset złotych na buty lub odżywki, żeby chwilę później przestać ćwiczyć.

Jeśli jednak ktoś wszedł już w etap regularnych ćwiczeń, to warto od czasu do czasu sięgnąć po coś, co poprawi przyjemność treningu. Mogą to być buty, suplement diety lub smartwatch, który będzie monitorował aktywność podczas treningu. Każdy taki zakup sprawia, że wzrasta motywacja do treningu, który staje się coraz bardziej zbliżony do profesjonalnego.

Influencerzy niekoniecznie mówią dobre rzeczy

Amatorzy ćwiczeń często szukają swojego guru, który będzie ich motywował do działania. Niestety branża fitness obecnie rozrosła się do tak dużych rozmiarów, że początkowo trudno jest rozróżnić te osoby, które przedstawiają swoim odbiorcom merytoryczne porady; od tych, które działają w imieniu sklepów i próbują sprzedać dany produkt.

Tacy influencerzy często sprawiają, że ich odbiorcy demotywują się do działania, ponieważ nie udaje im się osiągać takich rezultatów, jak ich przewodnik. Dlatego zawsze warto zachować trzeźwy umysł. Białko dla kobiet w różowym opakowaniu, które kosztuje dwukrotnie więcej, nie będzie różniło się od standardowego dla mężczyzn, a sprzęt sprzedawany z super rabatami najczęściej można znaleźć o wiele taniej, w standardowych sklepach internetowych.

Dołączenie do społeczności internetowej

Internet daje ogromne możliwości. W każdej chwili można wyszukać dziesiątki grup o tematyce fitnessu na Facebooku, a także wiele ogromnych forów dyskusyjnych, gdzie działa bardzo dużo osób, które nawzajem się motywują i dzielą doświadczeniami. Przebywanie w takiej społeczności znacząco ułatwia utrzymywanie motywacji na najwyższym poziomie – szczególnie dla tych osób, które w swoim otoczeniu nie mają osób interesujących się zdrowym trybem życia.

 

redakcja_

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe