Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 maja 2024 06:30
Reklama
Reklama

Mamy 135 kilometrów dróg rowerowych. To i tak kropla w morzu potrzeb.

Urząd Miasta opracował w ostatnim czasie „Koncepcję sieci komunikacji rowerowej w regionie”. Pieniądze na ten cel pozyskano ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014 – 2020.

Tomaszów Mazowiecki według danych z ostatnich lat był jednym z najbardziej zanieczyszczonych miast w województwie łódzkim  i znajdował się na liście WHO najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie (od jakiegoś czasu się to zmienia). Od kilku lat miasto podejmuje liczne działania, które mają na celu  polepszenie jakości powietrza.  Warto wspomnieć tu chociażby wymianę taboru autobusowego w Miejskim Zakładzie Komunikacji. Przez wiele lat sprowadzano do Tomaszowa wyeksploatowane za granicą pojazdy, nie spełniające współczesnych norm ochrony środowiska. Tabor z demobilu zamiast na złomowisko trafiał często do naszego miasta. Od kilku lat zastąpiły go niskoemisyjne autobusy hybrydowe. 

Obecnie nacisk kładziony jest na na wykorzystanie możliwości zrównoważonego transportu, ze szczególnym wskazaniem na konieczność skomunikowania istniejących ścieżek rowerowych i ciągów pieszo – rowerowych. Samorządy lokalne, czyli miasto, gminy i powiat zrealizowały kilka inwestycji w tym zakresie, ale stoją teraz przed wyzwaniem dotyczącym połączenia istniejących elementów i utworzenia funkcjonalnej sieci komunikacji rowerowej, obejmującej swoim zasięgiem główne obiekty i przestrzenie miasta i gmin. 

Stąd pomysł opracowania koncepcji, która z jednej strony będzie punktem wyjścia dla stworzenia narzędzi strategiczno – planistycznych wspierających proces zarządzania obszarem Miasta i Gminy Tomaszowa Mazowieckiego w zakresie rozwoju sieci dróg rowerowych, z drugiej da podstawy do ubiegania się o zewnętrzne środki finansowe, w tym  z perspektywy budżetowej Unii Europejskiej (na lata 2021–2027) .

 

- Przygotowany przez nas dokument jest punktem wyjścia dla dalszych naszych działań oraz prac związanych z przygotowaniem dokumentacji technicznej w zakresie rozwoju tras rowerowych. Tworzenie warunków do rozwoju ruchu rowerowego, który jest możliwy przy odpowiedniej infrastrukturze, to jeden z podstawowych celów, jakie przed sobą stawiamy. Dostrzegamy duże możliwości rozwojowe jakie daje opracowanie planistyczne w zakresie rozwoju tras rowerowych - mówi Prezydent Marcin Witko.

Zdaniem Prezydenta Miasta zintegrowana sieć tras rowerowych powinna obejmować nie tylko miasto Tomaszów Mazowiecki, ale również gminę wiejską Tomaszów Mazowiecki i inne gminy powiatu tomaszowskiego. Koncepcję, jaka powstała opracowano więc w oparciu o  agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, białą Księgę Transportu Komisji Europejskiej, dokument pt. Europa, najpopularniejszy kierunek turystyczny na świecie – nowe ramy polityczne dla europejskiego sektora turystycznego - COM (2010) 352, Program Unii Europejskiej „Cyfrowa Europa” na lata 2021-2027, ramy polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030, unijną strategię na rzecz bioróżnorodności do 2030 r. „Przywracanie przyrody do naszego życia”. Należało także uwzględnić dokumenty planistyczno strategicznym przyjęte na poziomie krajowym i wojewódzkim 

 

 

W mieście i gminie Tomaszów Mazowiecki na potrzeby opracowania nowej koncepcji zinwentaryzowano drogi rowerowe o łącznej długości wynoszącej około 135 km. Na potrzeby opracowania podzielono je na dwie kategorie – drogi o funkcji komunikacyjnej oraz drogi o funkcji rekreacyjno-turystycznej. Drogi o funkcji komunikacyjnej to przede wszystkim drogi o nawierzchni asfaltowej i z kostki brukowej, położone  w terenie zabudowanym, zaś drogi o funkcji rekreacyjno-turystycznej to drogi leśne, gruntowe bądź utwardzone lecz przebiegające najczęściej poza terenem zabudowanym. 

Ze 135 km zinwentaryzowanych dróg na terenie miasta i gminy około 35,5 km to drogi o funkcji komunikacyjnej zaś pozostałe 99,5 km to turystyczne szlaki rowerowe – które na mapy wprowadzono na podstawie gminnych dokumentów turystycznych. Głównym kryterium podziału przy określeniu typów tras, był tu rodzaj dróg (odseparowane od jezdni bądź nie), nawierzchnia, ich oznaczenia oraz kwalifikacja według opracowań gminnych a także lokalizacja.

Przez teren gminy Tomaszów Mazowiecki przebiega długodystansowa trasa rowerowa – Łódzka Magistrala Rowerowa W-E o długości 194km. będąca częścią transeuropejskiej trasy rowerowej, która w założeniu ma łączyć Niemcy, Polskę i Ukrainę. Trasa ta została wytyczona przez szczególnie atrakcyjne tereny i miejscowości regionu. Początek trasy ma miejsce w miejscowości Skalmierz  w powiecie sieradzkim a następnie trasa prowadzi przez powiaty sieradzki, zduńskowolski, łaski, pabianicki, łódzki wschodni, tomaszowski i opoczyński aż do miejscowości Domaniewice

 Drugi przebiegający w pobliżu gminy szlak długodystansowy to Szlak Grunwaldzki z Żarnowa  w powiecie opoczyńskim do Bolimowa w powiecie skierniewickim. 

Niestety w chwili obecnej, system dróg rowerowych na terenie miasta i gminy nie spełnia współczesnych wymagań takich jak: spójność (100% źródeł i celów podróży powinno być dostępnych na rowerze); bezpośredniość  (trasy rowerowe  powinny  oferować jak  najkrótsze  połączenia); bezpieczeństwo (infrastruktura  rowerowa powinna  minimalizować liczbę punktów kolizji  z innymi pojazdami i pieszymi); wygoda (infrastruktura rowerowa powinna ograniczać straty energii,  minimalizować  liczbę zatrzymań,  ograniczać  pochylenia podłużne  oraz  zapewniać wysoką  równość  nawierzchni bez krawężników);  atrakcyjność (trasa ma zapewniać bezpieczeństwo społeczne oraz być dopasowana do  otoczenia.  Powinna być  dobrze  powiązana  z funkcjami miasta i gminy oraz przebiegać w sąsiedztwie zieleni). 


Opracowanie prezentuje wnioski w zakresie stanu i potencjału tras rowerowych. Wskazuje brak spójnego systemu połączeń rowerowych. Zwraca uwagę na fakt, że jakość i technika wykonania tras rowerowych w mieście  odbiega od rekomendowanych standardów tras rowerowych. Trasy wykonane są z kostki brukowej, co ogranicza komfort użytkowników, a w skrajnych przypadkach (np. nieprzewidziane ubytki punktowe w kostce) naraża ich na niebezpieczeństwo.

Niezadowalająca gęstość sieci tras rowerowych na terenie miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki nie jest chyba dla nikogo większą tajemnicą. Dróg dedykowanych rowerzystom brakuje, co z kolei skutkuje skutkuje niską liczbą użytkowników rowerów, a w efekcie  sprawia że użytkownicy Ci korzystają z innych form transportu . W wielu miejscach istniejących dróg rowerowych występują miejsca niebezpieczne. Punkty styku infrastruktury rowerowej  i samochodowej wymagają  zwiększenia zabezpieczeń i poprawy oznakowania. W Tomaszowie brakuje spójnego systemu oznakowania tras oraz promocji i edukacji w zakresie rozwoju tras rowerowych i użytkowania rowerów.

Przygotowując koncepcję, jej autorzy przeprowadzili badania ankietowe. Wzięło w nich udział 126 osób. Spośród nich ponad jedna trzecia deklarowała dojeżdżanie do pracy rowerem (35,20% ankietowanych); 20,80% badanych chodziło do pracy pieszo, a samochodem  do pracy dojeżdżało 47,20% ogółu respondentów, z autobusów miejskich korzystało 11,20% ogółu ankietowanych.

Zgodnie z opinią większości uczestników badania  (59,30% ankietowanych stwierdziło „zdecydowanie tak”; a 22,0% „raczej tak”) ) budowa wygodnej i bezpiecznej trasy / ścieżki rowerowej spowoduje, że będą dojeżdżać do pracy/szkoły rowerem.

W opinii respondentów główne przeszkody, utrudniające poruszanie się rowerem po mieście  i gminie Tomaszów Mazowiecki to: brak ścieżek rowerowych; ruch samochodowy – samochody ciężarowe; tras rowerowych jest mało – są za krótkie; brak bezpiecznych ścieżek rowerowych; wysokie krawężniki problem dla hulajnogi; brak odpowiedniego wjazdu i zjazdu , ścieżki są chodnikami dla rowerów a nie właściwymi ścieżkami rowerowymi jak w większości krajów Europy; nieprzestrzeganie przez ludzi ścieżek dla rowerzystów, zbyt mało przejść po pasach aby nie trzeba było zsiadać z roweru;

Na pytanie: „Czy miasto i gmina Tomaszów Mazowiecki jest miejscem bezpiecznym dla rowerzystów, zachęcającym do korzystania z rowerów”? Zdecydowana większość respondentów odpowiedziała że „nie” (60,97%). Niemal połowa ankietowanych (45,20%) stan techniczny tras i ścieżek rowerowych w mieście i gminie Tomaszów Mazowiecki oceniło na ocenę dostateczną, a 35,70% udzielających odpowiedzi oceniło ten stan na dobry, a 16,70% respondentów oceniło stan techniczny jako zły.

 

Kluczowym założeniem opracowanego dokumentu jest to, aby wpisywał się on w regionalną politykę rowerową województwa łódzkiego. Oznacza to spojrzenie na rozwój tras rowerowych jako spójnego systemu, który funkcjonuje ponadlokalnie i charakteryzuje się jednolitym i wysokim standardem poziomu projektowania i realizacji infrastruktury rowerowej. 

Wizja określa założenia rozwojowe związane z trasami rowerowymi i ruchem rowerowym  na obszarze miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki, wyznaczając tym samym kluczowe obszary na jakich będzie się koncentrować interwencja w perspektywie do 2030 Roku. Wizję sformułowano następująco:

 

W perspektywie do roku 2030 miasto i gmina Tomaszów Mazowiecki dzięki skoordynowanym działaniom postrzegane są jako:

  • obszar przyjazny rowerzystom poprzez funkcjonowanie tras rowerowych o wysokim standardzie spójnych z systemem regionalnym,
  • obszar, gdzie następuje systematyczna poprawa jakości środowiska,
  • obszar, gdzie rozwijają się mobilność rowerowa mieszkańców i poprawia się ich kondycja zdrowotna,
  • obszar coraz bardziej świadomego społeczeństwa w zakresie ekologii i transportu zrównoważonego,
  • obszar, gdzie wzrasta poziom lokalnej gospodarki poprzez tworzenie nowych miejsc pracy przy tworzeniu infrastruktury rowerowej oraz w sferze usług związanych  z komunikacją, rekreacją i turystyką rowerową,
  • obszar gdzie inicjowana jest i rozwijana sfera badań związanych z ruchem rowerowym.

 

Rozwój tras rowerowych na obszarze miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki powinien być zintegrowany na poziomie międzygminnym (gminy ościenne) i  subregionalnym (poziom Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego), a także powinien być spójny z regionalną polityką rowerową. Takie podejście umożliwi poruszanie się rowerem nie tylko na krótkich odcinkach w granicach miasta lub gminy, ale pozwoli na przemieszczanie się rowerem na trasach długodystansowych oraz łączenie jazdy rowerem z innymi środkami transportu. W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że do chwili obecnej województwo łódzkie nie posiada spójnego systemu oznaczeń dróg rowerowych  

Elementem koniecznym i równoległym do działań infrastrukturalnych jest promocja ruchu rowerowego i edukacja w tym zakresie. Muszą one opierać się na świadomej i zintegrowanej współpracy różnych podmiotów z terenu miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki. Przede wszystkim powinna być  to współpraca zakładająca spójność przekazu, spójność działań informacyjnych, promocyjnych  i edukacyjnych wpływających na wizerunek, rozwój ruchu rowerowego i świadomość społeczną w tym zakresie. Z tego względu istotne jest wypracowanie i wdrożenie nowoczesnych i skutecznych narzędzi informacyjnych, promocyjnych oraz dynamicznie kształtujących świadomość społeczną związaną  z potencjałem, jaki niesie rozwój ruchu rowerowego na analizowanym obszarze.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest inicjowanie i rozwój sfery badawczej związanej z ruchem rowerowym. Działania takie jak: przeprowadzanie pomiarów ruchu rowerowego, analizy bezpieczeństwa, określenie charakterystyki użytkowników tras rowerowych, przeprowadzanie audytów rowerowych jako procedury oceny inwestycji i modernizacji tras rowerowych, prowadzenie regularnych badań społecznych w zakresie potrzeb i jakości korzystania z tras rowerowych, pozyskiwanie wiedzy i korzystanie z doświadczeń zagranicznych organizacji/instytucji zajmujących się ruchem rowerowym („dobre praktyki” i procedury), wpływają na możliwości poprawnego diagnozowania i optymalnego zarządzania ruchem rowerowym w długiej perspektywie czasowej.

 

 

Po naniesieniu na mapę wszystkich istniejących, projektowanych i proponowanych dróg rowerowych na terenie miasta i gminy, wyznaczono siedem poziomów priorytetów. Przyjęto założenie, że najwyższy priorytet posiadają zadania, dla których gotowa jest już dokumentacja projektowa. Dodatkowo priorytet “zerowy” (najwyższy), przyjęto dla dróg gminnych wyznaczonych w sąsiedztwie Zalewu Sulejowskiego jako elementu mogącego znacząco wpłynąć na rozwój turystyki na terenie gminy wiejskiej. Realizacja tego zadania będzie jednak wymagała współpracy z gminami sąsiadującymi - Mniszków, Sulejów oraz Wolbórz, na terenie których, będzie przebiegał dalszy ciąg trasy. W przypadku pozostałych proponowanych dróg rowerowych przyjęto założenie, iż najbardziej intensywny ruch będzie przebiegał przez tereny z największą intensywnością zabudowy oraz na terenach gdzie infrastruktura rowerowa już istnieje i dlatego należy jak najszybciej uzupełniać system na odcinkach pomiędzy odcinkami istniejącymi a także należy umożliwić jak najlepsze połączenie systemu rowerowego z dworcami PKP i PKS.  

Zaleca się aby nowe inwestycje w drogi dla rowerów wykonywać z mieszanek mineralno-asfaltowych grubości co najmniej 4 cm w kolorze naturalnego asfaltu, zapewniającej niskie opory toczenia a także niższe koszty inwestycyjne lub utrzymaniowe od np. kostki betonowej lub nawierzchni szutrowych.  Inny kolor nawierzchni ścieralnej (np. czerwony/bordowy) jest zalecany dla miejsc o podwyższonym ryzyku zdarzeń drogowych jak np. przy węzłach przesiadkowych, w rejonach mocno obciążonych przejść pieszych, intensywnie eksploatowanych w godzinach szczytu i poza nimi.

Planując rozbudowę systemu rowerowego na terenie miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki można również rozważyć spowolnienie ruchu na danej drodze lub ograniczenie natężenia ruchu samochodowego. Ulice ze uspokojonym ruchem nie wymagają budowy żadnej dodatkowej infrastruktury rowerowej. Ze względu na zbliżoną prędkość wszystkich pojazdów ruch powinien odbywać się wspólnie w jednej przestrzeni. W sąsiedztwie głównych tras rowerowych oraz przy głównych stacjach B&R zaleca się lokalizowanie infrastruktury towarzyszącej, takiej jak np.: samoobsługowe stacje naprawcze.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
varan 20.08.2023 22:15
Im nowsza droga dla rowerów tym gorszy bubel. Jedyna droga która spełnia normy, to ddr od ul. Podleśnej do zakrętu przed grotami, no i jeszcze te 200 metrów wyznaczonego pasa dla rowerów na Smugowej, natomiast asfaltowa nawierzchnia wzdłuż ul. PCK i Nowy Port jest już mocno zniszczona.

Rena 17.08.2023 10:49
Zdecydowanie ścieżki rowerowe powinny być wykonane z asfaltu - są wygodniejsze dla rowerzystów i tańsze. Potwierdzają to opinie ekspertów. Nie wiedzieć czemu w naszych okolicach wykonuje się ścieżki z kostki brukowej, dodatkowo mocno wyniesionej aż powstaje tzw. fala na obszarze zabudowanym przy wjazdach na posesje. Może warto skorzystać (co napisano w artykule) z doświadczeń innych krajów np. Niemiec, Belgii, Austrii, Szwajcarii. Nawet całkiem niedaleko, bo w Pabianicach powstają aktualnie świetne asfaltowe ścieżki rowerowe.

Ppppp 16.08.2023 16:57
Zróbmy jak Nowy Targ pomiar zanieczyszczeń powietrza wystawimy za miasto i wszystko gitara.

Ajdejano 16.08.2023 14:50
Ludzie, czepiacie się różnych drobiazgów, które na tym etapie nie zostały uzgodnione i zaprojektowane. Po przyjęciu ogólnej koncepcji, etap projektowania z pewnością rozstrzygnie wszystkie sprawy techniczne i prawne. Ten etap pozwoli na ubieganie się o unijną kasiorkę i dopiero wówczas będzie realizowany. To jest program na rowerowe trasy dla miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki, czyli obejmuje Miasto Tomaszów Mazowiecki i wiejską Gminę Tomaszów Mazowiecki. Jednym słowem, obejmuje kawałek powiatu tomaszowskiego. Dlatego, dziwię się, że nikt nie zwrócił uwagi na inną kwestię: dlaczego w sprawie tych ścieżek rowerowych, obejmujących kawałek powiatu tomaszowskiego, Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego i Wójt Gminy Tomaszów Mazowiecki nie zaprosili Starosty Tomaszowskiego ? Ten temat, to przecież powinna być i jego broszka (???). W moim, wrednym przekonaniu, ci bonzowie tych dwóch gmin, po prostu olali gościa, bo wiedzą, że dla tego gościa-katechety, dużo ważniejsze są inne sprawy. Facio wei, że po jakichkolwiek wyborach, zorganizuje sobie taką, powiatową sitwę powiatowych radnych, którzy ZAWSZE jego wybiorą na starostę. Pozdrowienia od starego pisiora.

wyborca PIS 17.08.2023 11:29
Mogli zaprosić wicestarostę, Starosta i tak ma kupę roboty że ledwo to ogarnia.

Ajdejano 16.08.2023 14:49
Ludzie, czepiacie się różnych drobiazgów, które na tym etapie nie zostały uzgodnione i zaprojektowane. Po przyjęciu ogólnej koncepcji, etap projektowania z pewnością rozstrzygnie wszystkie sprawy techniczne i prawne. Ten etap pozwoli na ubieganie się o unijną kasiorkę i dopiero wówczas będzie realizowany. To jest program na rowerowe trasy dla miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki, czyli obejmuje Miasto Tomaszów Mazowiecki i wiejską Gminę Tomaszów Mazowiecki. Jednym słowem, obejmuje kawałek powiatu tomaszowskiego. Dlatego, dziwię się, że nikt nie zwrócił uwagi na inną kwestię: dlaczego w sprawie tych ścieżek rowerowych, obejmujących kawałek powiatu tomaszowskiego, Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego i Wójt Gminy Tomaszów Mazowiecki nie zaprosili Starosty Tomaszowskiego ? Ten temat, to przecież powinna być i jego broszka (???). W moim, wrednym przekonaniu, ci bonzowie tych dwóch gmin, po prostu olali gościa, bo wiedzą, że dla tego gościa-katechety, dużo ważniejsze są inne sprawy. Facio wei, że po jakichkolwiek wyborach, zorganizuje sobie taką, powiatową sitwę powiatowych radnych, którzy ZAWSZE jego wybiorą na starostę.

Katarzyna 16.08.2023 10:07
zacznijmy od najważniejszej ścieżki rowerowej w tym mieście-odcinek przy kapliczce niebieskie źródła, skansen pilicy, most,przystan-nie ma jak dojechać z dzieckiem bezpiecznie..można przez źródła gdzie Panowie siedzą piją i wygłaszają uwagi na temat rowerzystów lub chodnikiem lub jezdnią narażając swoje życie i dziecka.

Taxi 15.08.2023 19:48
Asfalt i to nawet czerwony jest tańszy od kostki i o wiele lepszy dlaczego w Łodzi są asfaltowe ścieżki . Co do tego projektu widziałem go i ma wiele błędów z drugiej strony po co ścieżka na drodze osiedlowej czyli ul. Wiejskiej.

Przemo 15.08.2023 16:33
Ścieżki rowerowe powinny być asfaltowe a nie z kostki. Kostka to błąd, twarda do biegania, szybko się rozchodzi. Powinna być asfaltową ścieżka z Tomaszowa nad Zalew, dookoła z połączeniem przez Sulejów z Piotrkowem, ale asfaltową i to by tu obudziło turystykę jak uczyniono nad zalewem Czorsztyńskim

Alchemik 15.08.2023 23:44
Ścieżka rowerowa jak nazwa wskazuje jest do jazdy rowerem. Nie do biegania.

ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Polecane
Ekstraklasa piłkarska - Widzew - Lech 1:1Lechia zwycięska na wyjeździeZmarł ks. prałat Edward WieczorekLewica ogłosiła program do PE: prawa pracownicze, Karta Praw Kobiet, Europejski Fundusz MieszkaniowySondaż: 64,3 proc. badanych za budową umocnień na granicy z Rosją i Białorusią, 16,5 proc. przeciwOgórek trzecim wiceprzewodniczącymTragiczny pożar na ulicy KołłątajaZapraszamy na spotkanie z RzecznikiemHejt, cyberprzemoc i mowa nienawiściSynoptyk IMGW: niedziela przyniesie więcej opadów i burzW niedzielę w Kościele katolickim przypada uroczystość Zesłania Ducha Świętego„Inny punkt widzenia – Wiosenne przebudzenie”
Reklama
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Napisz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama