Zieloni wizjonerzy w Popielawach

  • 25.02.2011, 11:48
  • Mariusz Strzępek
Zieloni wizjonerzy w Popielawach
Uczestnicy konkursu Zielony Wizjoner rozpoczęli prace nad przygotowaniem konsultacji społecznych wokół wymarzonych inwestycji w swoich gminach. Do projektu zakwalifikowało się pięćdziesiąt zespołów uczniowskich ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całej Polski. Zwycięży drużyna, która najlepiej poradzi sobie z tym niełatwym zadaniem. Uczestnikiem konkursu z terenu powiatu tomaszowskiego jest Gimnazjum w Popielawach.

Organizatorem konkursu jest Centrum Informacji o Środowisku UNEP/GRID-Warszawa, które  jest ośrodkiem działającym w sieci ustanowionej przez Program ONZ ds. Środowiska (UNEP – United Nations Environment Programme). Działa od 1991 roku w strukturze krajowej część Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska.

 

Centrum oddało do dyspozycji  uczestników nowoczesne narzędzie do geowizualizacji w Internecie – portal Geokonsultacje+ (www.geokonsultacje.edu.pl ). Dzięki niemu młodzi „wizjonerzy” będą mogli zaprezentować swój autorski pomysł wykorzystując mapy i specjalny formularz, umożliwiający zbieranie komentarzy i opinii wszystkich zainteresowanych. Do współpracy z młodzieżą zaproszona zostanie lokalną społeczność, przedstawiciele władz samorządowych oraz instytucji zarządzających obszarami chronionymi.

 

Każdy, kto odwiedzi portal będzie mógł zobaczyć projekty inwestycji oraz zgłosić swoje uwagi np.: na temat lokalizacji danego przedsięwzięcia. Jednym z zadań drużyn biorących udział w konkursie jest uwzględnienie istniejących lub planowanych w okolicy elementów infrastruktury oraz sąsiedztwa obszarów cennych przyrodniczo, jak obszary chronione, pomniki przyrody czy siedliska roślin i zwierząt.

 

Jednym z efektów prac każdego z zespołów będzie trójwymiarowy model inwestycji. - Uczniowie z entuzjazmem i energią uczestniczą w zajęciach pokazowych – mówi Monika Rusztecka, koordynator projektu. – Tuż po ich zakończeniu przystępują do planowania swoich prac. Ogromnym zaangażowaniem wykazują się również nauczyciele – opiekunowie grup szkolnych, których pracę i zapał w realizacji projektów interdyscyplinarnych zawsze niezwykle podziwiamy. Chcemy, aby udział uczniów i nauczycieli w projekcie zaowocował systematycznym zainteresowaniem najbliższą okolicą oraz zaangażowaniem w życie lokalnych społeczności. Mamy nadzieję, że współpraca z władzami samorządowymi pozwoli także na wypracowanie dobrych praktyk w zakresie prowadzenia konsultacji społecznych w gminach – dodaje. 

 

W ramach programu 34 uczniów Gimnazjum w Popielawach, zrzeszonych w działającym od wielu lat szkolnym kółku ekologicznym, przez najbliższe kilka miesięcy przygotowywać będzie wirtualną ścieżkę edukacyjną o tematyce ekologicznej obejmującą obszar gminy Rokiciny.  – Opiekunem grupy i osobą, która zgłosiła nasze dzieci do projektu jest nasza nauczycielka pani Elżbieta Woźna. – mówi dyrektor gimnazjum mgr Małgorzata Lewandowska.- Na uczestnictwie uczniowie korzystają dodatkowo w taki sposób, że organizowane są lekcje, w czasie których eksperci Centrum Informacji o środowisku przeszkolili naszą młodzież.

 

Eksperci wspierają szkolne drużyny na wszystkich etapach działań. Poprowadzone przez specjalistów interdyscyplinarne lekcje pozwalają zapoznać uczestników z narzędziami internetowymi, pomogają dobrać metody prowadzenia komunikacji z interesariuszami i dostarczą wiedzy z zakresu zrównoważonego rozwoju i partycypacji społecznej.

 

Dla nauczycieli opracowano scenariusze lekcji i inne materiały dydaktyczne, które ułatwić mają przekazywanie młodzieży wiedzy i kształtowanie umiejętności w tych istotnych z punktu widzenia budowania społeczeństwa obywatelskiego obszarach.

 

Zaprojektowana przez uczniów z Popielaw w oparciu o konsultacje społeczne „ścieżka ekologiczna” będzie miała charakter wirtualny. – Czy uda się zrobić coś więcej zależy od funduszy przeznaczonych przez gminę – dodaje pani dyrektor.

 

- Głównym celem naszego projektu jest zaznajomienie młodziezy z tematyką zagospodarowania przestrzennego oraz zachęcenie do większej aktywności w swoich miejscowościach - wyjaśnia Monika Rusztecka. - Uczymy młodych ludzi, że ich głos ma także znaczenie.  Dzięki temu w przyszłości będą mogli włączyć się bardziej aktywnie w życie lokalne swoich miejscowości. 

 

Program duży nacisk kładzie na kształtowanie świadomości  dotyczącej "konsultacji spolecznych", które powinny stanowić płaszczyznę dialogu pomiędzy władzami a społecznościami lokalnymi. -  Chodzi o to, żeby młodzież wyrobiła w sobie pewien nawyk, umiejętność dyskutowania, zadawania pytań i wyrażania własnych opinii bez obaw - tłumaczy koordynator "Zielonych wizjonerów". - Uczymy, że mieć własną opinię nie jest niczym złym a wręcz pożądanym

 

Okazją do zebrania i podsumowania doświadczeń z lokalnych konsultacji będzie ogólnopolski piknik naukowy pod hasłem: Partycypacja społeczna dla rozwoju zrównoważonego, który odbędzie się we wrześniu w Warszawie.

 

Nagrodą dla zwycięzców konkursu będą multimedialne tablice szkolne. Przygotowano także nagrody dla poszczególnych uczestników oraz klas.

Mariusz Strzępek
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe