Zakaz wstępu do lasu, to nie najlepszy pomysł

  • 06.04.2020, 09:53 (aktualizacja 09.04.2020, 15:28)
  • Mariusz Strzepek
Zakaz wstępu do lasu, to nie najlepszy pomysł
3 kwietnia Dyrekcja Lasów Państwowych podjęła decyzję o tymczasowym zakazie wstępu do lasów, motywując ją troską o zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców. To uzasadnienie budzi wątpliwości, ponieważ w walce z chorobą COVID-19 kluczową rolę odgrywa odporność organizmu, a ta jak wiadomo wymaga przebywania na świeżym powietrzu. Potwierdza to Światowa Organizacja Zdrowia, która opracowała Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, w której ruch odgrywa podstawową rolę w utrzymaniu zdrowia fizycznego, ale także psychicznego. 

Posłanka Anita Sowińska pragnie też zwrócić uwagę, że Lasy Państwowe nie mają uprawnień do wprowadzenia zakazu wstępu do lasu z innych przyczyn niż jest to wymienione w Ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach art. 26., ust. 3. W swoim komunikacie Lasy Państwowe powołują się na rekomendację Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, ale przecież rekomendacja nie jest żadnym aktem prawnym i budzi wątpliwości kto właściwie ponosi odpowiedzialność za tę decyzję. 

W związku z tym, Posłanka Lewicy Anita Sowińska zwróciła się do Ministra Zdrowia z pytaniami:

Szanowny Panie Ministrze, 

  1. W jakiej formie została wydana wspomniana rekomendacja Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego? Jeśli była to forma pisemna, proszę o przesłanie kopii tej rekomendacji. 
  2. Czy Lasy Państwowe dopuściły się przekroczenia swoich uprawnień wydając tymczasowy zakaz wstępu do lasu z naruszeniem Ustawy o lasach? 
  3. Na podstawie jakich opinii ekspertów, np. immunologów i wirusologów, została wydana rekomendacja, że zakaz wstępu do lasu przyczyni się do poprawy zdrowia i bezpieczeństwa mieszkańców w trakcie epidemii COVID-19? Proszę o udostępnienie mi tej opinii. 
  4. Czy opinia ekspertów – jeśli taka była – uwzględniała wpływ zakazu spacerów po lesie na układ odpornościowy i zdrowie psychiczne ludzi? 
  5. Jakie według Pana jest ryzyko spotkania innych osób w lesie w odległości mniejszej niż 2 m?

W obliczu pandemii choroby COVID-19 Lasy Państwowe mają do odegrania ważną rolę społeczną – zachowania korzystnego wpływu lasów na warunki życia i zdrowia człowieka (art. 7. ust 1 pkt. 1 Ustawy o lasach). Posłanka ufa, że zakaz zostanie szybko zniesiony, gdyż jego konsekwencje mogą być odwrotne od zamierzonych.

Mariusz Strzepek

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (46)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

WuPe
WuPe 08.04.2020, 19:40
W lasach jest bardzo sucho, mogli wydać zakaz wchodzenia do lasu z powodu suszy i dyskusji by nie było.
Łysy
Łysy 07.04.2020, 18:18
Kto "toto" wybrał na posła?Komuchy mają problem,bo PIS zabronił.Pokonanie epidemii a po co.
Ajdejano
Ajdejano 07.04.2020, 16:57
MY Polacy mamy zaszytą w tyle głowy taką fajną rzecz: jak nam czegoś zabraniają (nie ważne: nie słusznie, lub w słusznej sprawie), to u nas ZAWSZE rodzi się postanowienie: zabraniają ?! A ja się, ku....., z tym nie zgadzam. I nawet do własnego lasu (3 sosenki i dwie brzózki) pójdę, chociaż ostatnio byłem tam dwa-trzy lata temu.
WuPe
WuPe 08.04.2020, 19:42
Mam większy las prywatny i do niego nie zamierzam wchodzić, bo nie mam buntowniczej chcicy. W ogóle założę się, że większość hejterów pod tym artykułem do lasu nie zamierzała i nie zamierza wchodzić.
Xyz48
Xyz48 07.04.2020, 01:02
Jak to miło,że mam własne podwórko i namiastkę lasu za nim. Chyba zaczne w koncu z tego korzystac bo inaczej oszaleje.
Ajdejano
Ajdejano 06.04.2020, 19:52
Do varan: 100 % racji. Ale kto o tym pomyśli?! Przecież nie durnowaci urzędnicy i funkcjonariusze.
WuPe
WuPe 08.04.2020, 19:37
Chłopie lub kobieto... durnowate to są Twoje niektóre wpisy na tej stronie. Przepisy mają być proste, a nie skomplikowane z litanią podpunktów.
varan
varan 06.04.2020, 18:57
Najbardziej rozbawił mnie obrazek z wybrzeża. Zamiast podejść do tego z głową i zezwolić niespokrewnionym chodzić pojedynczo, małżeństwom we dwójkę, rodzinom maksymalnie we trójkę (jak mają więcej dzieci to np jeden rodzic z dwójką dzieci, drugi póżniej z drugą dwójką) zachowując odstęp od pozostałych np 15 m (w lasach powinno być podobnie) , to się bezsensownie na długości 500 km plaży na ewentualnego jednego spacerowicza urządza obławę z lądu, powietrza i morza ! A wystarczyłby prewencyjnie patrol konny czy na quadzie aby ww przeze mnie zasady były przestrzegane.
WuPe
WuPe 08.04.2020, 19:35
Ale chodzi o to, że masz siedzieć w domu, nie łazić. Przepisy są skrótowe i napisane w ten sposób by człowiek łopatologicznie myślący wiedział o co chodzi, a służby miały jak najmniej pracy. Po co tworzyć zbędą tabelę wskazań, wyjątków, wykluczeń? Będzie widniał punkt, , że małżeństwa mogą chodzić razem, to odezwą się z wrzaskiem homoseksualiści itd. Sam napisałeś litanię, kto mógłby chodzić z kim i jaką ilością dzieci.,. To absurd. Jeszcze policję chcesz zaprzęgać zbędnie do roboty? Nie myśl egoistycznie.
Ajdejano
Ajdejano 06.04.2020, 16:44
Do "wwww" poniżej: ależ ty, ku....., jesteś szpeniocha. Swój las mosz i se bedziesz chodził !!! Ja pier....!!!
Mieszkaniec TM
Mieszkaniec TM 06.04.2020, 21:33
Tak, ja też się wybieram do mojego lasu sobie pochodzić. I nikt nie ma prawa mi zabronić bo to jest mój las!
wwww
wwww 06.04.2020, 15:16
Po swoim lesie będdę chodził ile mi sięę tylko podoba
Sławek
Sławek 06.04.2020, 14:23
Dziwi mnie takie infantylne Państwa podejście do tego tematu - piszę do komentujących. Jak myślicie - czy za m-c, dwa, trzy, pół roku, rok coś się zmieni? Nie będzie chorych, którzy będą zarażać innych? Otóż będą. Nie popadajmy w paranoje. Higiena, zdrowy rozsądek muszą wystarczyć!
Prasa internetowa
Prasa internetowa 06.04.2020, 20:24
informuje, że okres nasilonej działalności wirusa w Polsce może potrwać do lipca.
Oby nie trwał tak długo.
WuPe
WuPe 06.04.2020, 15:17
Dziwi mnie Twe podejście ponieważ zakaz wstępu do lasu został omówiony i logicznie zinterpretowany w każdej TV jaką oglądałem (prócz tvn - bo tam od lat trwa stan wojenny). W skrócie Ci wyjaśnię, że on nie służy likwidacji wirusa;-)
oczywiście
oczywiście 06.04.2020, 16:21
Oczywiście , że masz rację w swoim skrócie myślowym.Oczywiście , że zostało to omówione i logicznie zinterpretowane we wszystkich TVPis. Oczywiście , że masz fobie . Oczywiście , że to się leczy. Oczywiście zdrówka życzę.
WuPe
WuPe 08.04.2020, 19:22
Jestem zdrowy, po prostu mnie śmieszy przekaz w TVN, bo ilekroć oglądam Fakty, to dziwię się jak to się dzieje, że ludzie nie boją się wychodzić na ulicę i nie uciekają z tego kraju;-)
Sławek
Sławek 06.04.2020, 15:41
Omówiony może i został. Nie wiem czy logicznie. Z zasady nie oglądam TV. Od czasu do czasu przeglądam internet. A co do TV - każda stacja kreuje rzeczywistość tak jak ten, co jej płaci. Krótka zasada.
WuPe
WuPe 08.04.2020, 19:19
Internet to najgorsze i najmniej poważne źródło informacji, bo nie masz pewności co do osoby zasiadającej po drugiej stronie klawiatury. A co do TV, to w naszym kraju istnieje nie tylko TVP i TVN;-)
oczywiście
oczywiście 06.04.2020, 20:12
Sławku ,moje ironiczne odniesienie skierowane było do WuPe. A co do stacji (telew.,radiowych) w każdej płacą i nie w tym problem. "Wolna Europa" , Głos Ameryki" też płaciły swoim redaktorom (sorry- mój pesel przywołał te tytuły) ale jakoś te przekazy dla mnie różniły się od przekazów PR czy TVP (jeden program) .To były różne , sprzeczne światy. Można było wtedy jak i dzisiaj wierzyć w jeden lub drugi Świat. Wolny wybór. Internet też nie jest jednoznaczny , spotykasz się tam z czymś wspaniałym albo z szambem pełnym fekalii . Pozdrawiam.
ateista
ateista 06.04.2020, 14:14
nagle wszystkim przypomniało się że są parki, lasy, że istnieje coś takiego jak jogging i rower...
siedź na *** i nie kuś losu; to się niedługo skończy i będziesz mógł biegać i jeździć do woli, po parkach, lasach i gdzie tam będziesz chciał bez wyrzutów sumienia, że.... mogłeś kogoś zarazić lub że ktoś mógł przez Ciebie umrzeć
WuPe
WuPe 06.04.2020, 13:41
Podobno da się podważyć każdy zakaz Szumowskiego, pytanie, czy jest to racjonalne i mądre? Wiadomo, że zawsze, znajdzie się sporo niedopowiedzianych debili (debil - dorosły człowiek lekko upośledzony umysłowo zachowujący się jak dziecko), którzy na każdym kroku szukają buntu i poklasku, na szczęście osób racjonalnie myślących jest więcej. Działania pani Sowińskiej w takiej chwili są absurdalne, dla mnie osobiście kastrują je ze zdrowego rozsądku i powagi mandatu posła.
XYZ
XYZ 06.04.2020, 12:25
Dzień przed zamknięciem lasów byłem na spacerze i spotkałem raptem 1 biegacza przez około godzinę. Teraz nawet tam nie można iść ale stać w kolejce ze starymi babmi to już można. Z pieskiem na spacer można ale z małym dzieckiem już nie można. I na koniec dodam tylko że zgodnie z konstytucją w obecnej sytuacji można wyjść bo nie ma żadnego stanu wyjątkowego a mandatów absolutnie nie przyjmujcie.
Sceptyk
Sceptyk 06.04.2020, 17:29
Ale z psem wychodzi się z powodów fizjologicznych bo raczej mało jest psów korzystających z nocnika albo pampersa.
Pawełek
Pawełek 06.04.2020, 15:15
Wszystko się zgadza, byle cię ktoś zarażony nie opluł biegnąc z tego lasu lub parku. Wtedy ty XYZ staniesz się kimś wyjątkowym i absolutnie nie będziesz musiał już płacić za nic. Zalegniesz po prostu w jakimś szpitalu ze "starymi babami" jak bozia da i jak oczywiście zdążysz :-)
varan
varan 06.04.2020, 18:40
Gadasz głupoty jak pewien policjant z KGP na polsat news, który stwierdził że idąc pojeżdzić na rowerze można się natknąć na klatce na chorego sąsiada i się zarazić. Ale idąc do sklepu to już na nikogo chorego się nie natkniesz.
Mnie przez 40 lat jeszcze żaden biegacz, ani rowerzysta nie opluł. Może powiedz ileż to razy Ty zostałeś opluty przez biegacza. Myślę że większa jest szansa trafienia "6" w lotto.
Pawełek
Pawełek 06.04.2020, 21:07
Oby to nie był ten jeden, jedyny, jedyniutki i ostatni raz w twoim życiu (przez 40 lat)
Byłbyś pewnie mocno zdziwiony, bardziej niż przy trafieniu tej *6* w lotto co?
Ty widać kumkasz, jak ten policjant z KGP :-))
Ajdejano
Ajdejano 06.04.2020, 11:37
Pani posłanka Sowińska, od czasu do czasu lubi puszczać takie różne bączki, które maja dokopać aktualnie rządzącym. Dobrze, że to sa tylko takie bączki, takie pier..... po kątach głupot - tylko po to, aby dobrze wypaść wśród swoich (tzn. czerwoniaków). Jak posłanka jest taka pewna tego, co opowiada o tych lasach, to niech złoży zawiadomienie do sądu, a sąd z pewnością, w trybie natychmiastowym zasądzi tym lasom karę śmierci, bo uniemożliwili palantom odświeżania się i natleniania swoich organizmów.

Niech posłanka uważnie przeczyta wpisy poniżej (za wyjątkiem "Suwerena", któremu wypady do lasu już zaszkodziły).
Logika
Logika 06.04.2020, 11:24
Całkiem popier... liło. Witamina D słoneczko, spacery z zachowaniem higieny, wzmacnianie odporności a nie gnuśnienie w chałupie i popadanie w depresję a wtedy organizm też słabszy przez doła. Tak, słabszy! Ogarnijcie się ludzie i otrząśnijcie z tej głupoty. Większość zakarzeń to szpitale i dpsy a zdrowych w domach pozamykali. Gdzie oni mają głowy? Ciągną ten kraj do upadku. Zacznijcie logicznie myśleć a nie to co wam wpajają media bo u nich najbardziej sprzedaje się oglądalność ze strachem, horror, itp...
Jarek
Jarek 07.04.2020, 02:43
SUUUUPER. POPIERAM. Co ma byc to i tak bedzie! Ludzie opanujcie sie i pomyslcie logicznie -media nas strasza, a rzad robi z nas idiotow.
varan
varan 06.04.2020, 18:28
Brawo. Zgadzam się w 100%.
Ktis
Ktis 06.04.2020, 11:23
Oczywiscie ze jest sluszna.Dzis na ulicach wszedzie pelno ludzi.I co ciekawe ludzi starszych.Nie wiem i nie mnie oceniac ludzi,ale zastanowny sie ,czy nie lepiej teraz troche sie pomeczyc zeby to sie szybciej skonczylo.
Dlaczego więcej ludzi starszych?
Dlaczego więcej ludzi starszych? 06.04.2020, 20:20
Dlatego, że oni zaopatrują w żywność i załatwia wszystkie sprawy członków swojej rodziny, która siedzi w domu, bo boi się zakazić. Jeżeli starszy człowiek się zakazi i zejdzie z tego świata toż to same korzyści. Drapnie się kasę za "skórkę", a i w chacie będzie luźniej.
Sceptyk
Sceptyk 06.04.2020, 17:34
A ja ciągle widzę z balkonu młodzież chodzący trójkami,dzieci z psem bez osoby dorosłej na Zapiecku też
Aga
Aga 06.04.2020, 11:12
Jeżeli chodzi o formalności to nie dyrekcja LP zakazala wstępu. Sprawdźcie najpierw źródła a później wypowiadajcie sie na ten temat. Pani posłanka jak i piszący artykuł powinien się doinformować.
Suweren.
Suweren. 06.04.2020, 11:12
https://oko.press/ludzie-masowo-protestuja-przeciwko-zakazowi-wejscia-do-lasu-czy-ministerstwo-zdejmie-ograniczenia/
Suweren.
Suweren. 06.04.2020, 11:00
Tsk,tak,macie rację w tych komentarzach.Nie wychodzcie w ogóle z domu.Czekajcie tam na koronę,i jeszcze nie otwierajcie okien,nie róbcie zakupów.
WuPe
WuPe 06.04.2020, 13:30
Nie, lepiej zostać ,,bohaterem własnego ego" i wychodzić z domów jak robili to chociażby Włosi haha;-)
Jeżeli dla ciebie
Jeżeli dla ciebie 06.04.2020, 12:39
porządki świąteczne są ważniejsze od życia, to proszę bardzo możesz cały dzień siedzieć w najruchliwszym miejscu w Tomaszowie. Mnie tam rybka.
Ja wolę stosować się do zaleceń lekarzy, bo świat jest piękny. A swoją drogą, czy całą zimę nie sprzątasz tylko czekasz na święta z generalnym sprzątaniem?
Marek
Marek 06.04.2020, 10:46
Wszystkim tym.ktorzy wymadrzaja sie na temat obostrzen,.rowniez zakazu wstepu do lasu dedykuje i proponuje mobejrzenie relacji.z wojny na polu walki z koronawirusem we Włoszech i Hiszpanii. Popotrzcie na relacje jak ludzie chorzy mecza sie jakie wysilki robi sluzba zdrowie, jaka jest tam skala zachorowan. CHCECIE TAKIEJ SKALI? Wymyslanie "racjonalnych" rozwiazan ma sie w tym przypadku nijak. Koronawirus jest od Was madrzejszy. Przestancie!!!!!!!Czy wy tak musicie zawsze? Nawet w obliczu smierci?
Ona
Ona 06.04.2020, 13:49
Marek przestań oglądać tylko TVP, włącz myślenie!
Marek
Marek 06.04.2020, 20:06
Tvn jest ok. Tak? Obluda
Logicznie
Logicznie 06.04.2020, 11:25
Propaganda. Pogadaj z Włochami.
Amma
Amma 06.04.2020, 10:40
Ludzie stosujcie się do zaleceń i przestańcie marudzić i doszukiwać się złego

Pozostałe