Dla pieszych i rowerzystów. Nie zawsze bezpiecznie

  • 04.05.2020, 08:17 (aktualizacja 04.05.2020, 09:34)
  • Mariusz Strzepek
Dla pieszych i rowerzystów. Nie zawsze bezpiecznie
W tej naszej światowej pandemii mamy coraz mniejsze restrykcje i wreszcie możemy udać się na spacer do lasu, pieszo czy też rowerem, do czego bardzo goraco zachęcam, a przy okazji przybliżę błędy i braki w oznakowaniu na najdłuższej i najdroższej ścieżce rowerowej, jaka znajduje się w naszym mieście.

Zacznę od początku ulicy Spalskiej i póki co zakończę na skrzyżowaniu z drogą krajową 48. Zacznijmy od tego, że ciąg rowerowo-pieszy powinien mieć min 3 m szerokości,  a na takich ciągach czy też ścieżkach rowerowych jest zakaz zatrzymywania się oraz nie powinny istnieć  żadne przeszkody typu słupy znaki a nawet drzewa.

Moim zdaniem ta ścieżka powinna być po drugiej stronie ul Spalskiej, przede wszystkim dlatego, że obecnie przecina on 7 skrzyżowań. Gdyby został wytyczony lewą stroną ul. Spalskiej w kierunku Spały, byłoby ich tylko cztery, w dodatku o lepszej widoczności. Może i to nie duża różnica, warto jednak pamiętać, że po prawej stronie pojazdy dojeżdżające do ul Spalskiej z ulic Zakątna, Drewniana, Zgodna, Sosnowa i Żeromskiego nie widzą czy po drodze nie nadjeżdża rowerzysta, co jest to bardzo niebezpieczne.

Ale może opiszę od początku:

Jak widzimy w tm miejscu nie ma znaku C13/16, czyli ciągu rowerowo-pieszego, dlatego pojazd może sobie spokojnie parkować na chodniku, zauważmy po lewej stronie mamy zrobiony nowy chodnik który kieruje nas do jezdni ale jest brak jakiegokolwiek oznakowania. Proszę jeszcze popatrzeć na tabliczkę pod znakiem "Parking". Białe pole to chodnik, a szare jezdnia? 

 

Adam Nawrocki002.jpg

Przejechaliśmy jakieś 100 metrów i widzimy koniec tego parkingu a zaraz znowu parking i to na dodatek na pasie włączeniowym. Jest to niezgodne z Prawem o Ruchu Drogowym.

 

Adam Nawrocki012.jpg

 

Teraz mamy skrzyżowanie z ul. Zakątną i znowu widzimy a zarazem go nie widzimy gdyż nie ma tam znaku, że jest tam ciąg rowerowo-pieszy, więc możemy oczywiście jechać w tym miejscu jezdnią.

 

Adam Nawrocki003.jpg

 

Kolejne skrzyzowanie z ul. Drewnianą. Wydaje się być wszystko w porządku, ale rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów jasno określa jak powinny być ustawione znaki drogowe a mianowicie odległość tarczy znaku powinna być od początku krawężnika od 0,5 metra do 2 metrów, a jak pisałem wcześniej taki ciąg powinien mieć min. 3 metry szerokości. Znak jest za daleko postawiony powinien mieć konstrukcje taką jaka występuje na ul. Legionów. Zauważmy, że już tutaj na takim ciągu występuje słup oświetleniowy drzewa i.t.p.

 

Adam Nawrocki004.jpg

 

Jesteśmy na skrzyżowaniu z ul. Zgodną i jak widać na zdjęciu nie ma znaku oznaczającego ciąg pieszo rowerowy.

 

Adam Nawrocki005.jpg 

 

Skrzyżowanie z ulicą Sosnową i... znowu znaki źle ustawione

 

Adam Nawrocki006.jpg

 

Jak pisałem wcześniej na takim ciągu rowerowo-pieszym nie wolno się zatrzymywać ani parkować.

Obok jest ulica Sucha. Czy tak trudno tam zostawić pojazd i udać się do sklepu? Widać, że nadal mamy prawo "w głębokim poważaniu" i ono jest po to aby je łamać, a każdy kierowca musi zaparkować blisko celu. Jadąc na zakupy pod jakiś większy market parkuję zazwyczaj dalej od wejścia. Mam nogi i mogę się przejść.

 

Adam Nawrocki010.jpg

 

Dlaczego został postawiony tutaj ten znak? Tego nie bardzo rozumiem. Tym bardziej tabliczki, na której jest napisane "Nie dotyczy osób niepełnosprawnych " w naszym dosyć chaotycznym i bardzo skomplikowanym prawie nie może być takiego zestawu znaków. Osoby z kartą parkingową mogą nie stosować się tylko do znaków takich jak : B-1, B-3, B-3a, B-4, B-10, B-35, B-37, B-38 i B-39

 

Adam Nawrocki013.jpg

 

Adam Nawrocki014.jpg

 

Powyżej widzimy znak A-30 z tabliczką T-18, które stosuje się przed takimi miejscami, w których występuje nieoczekiwana dla kierowcy zmiana przebiegu drogi lub kierunku ruchu i jak widać trzeba najpierw jechać w prawo a później w lewo. Gdzie sens, gdzie jakaś logika, skoro widać że jezdnia jest prosta z  drugiej strony jest tak samo.

Druga sprawa widać znak przejście dla pieszych z przejazdem dla rowerów. Jest to bardzo niebezpieczny przejazd bo duża grupa kierowców nie ustępuję pierwszeństwa rowerzyście.

 

Adam Nawrocki011.jpg

 

Dojechaliśmy do końca drogi powiatowej. Dlaczego nie można tutaj skręcić w lewo? Jeżeli tam są dwa pasy ruchu a ja nie mogę to po co są te dwa pasy? Z drugiej strony dlaczego skręcając w prawo z drogi krajowej 48 mamy znak A-7 ustąp pierwszeństwa, skoro ogólne przepisy mówią nam że jadąc od Spały i skręcają w lewo musimy ustąpić nadjeżdżających z prawej strony.

 

Adam Nawrocki015.jpg

 

IMG_20200427_144137.jpg

 

Zawracamy i widzimy linię przerywaną, która zaraz się zmienia w linie jednostronnie przerywaną. Dlaczego nie ma żadnego znaku pionowego nie ma w tym miejscu? Widoczność znakomita, więc czemu tak jest nie wiadomo?

 

IMG_20200427_144437.jpg

 

IMG_20200427_144456.jpg

 

Moja refleksja z tym odcinkiem drogi jest taka, że ktoś, kto projektował najprawdopodobniej robił to zza biurka. Od początku jest źle zaprojektowana, pomijając wszelkie przepisy. Są braki m.in. w oznakowaniu. Dlaczego nikt tego nie kontroluje?

Jest jeden urzędnik na całe miasto i powiat. Tylko jeden, który tym wszystkim powinien się zająć.  Jego zakres obowiązków nawet nie pozwala mu na objazd po tak dużym terenie, bo miasto nie ma takiego etatu. Przez to jest wielko bałagan w oznakowaniu. Dlaczego jak jestem w innym mieście, patrząc na oznakowanie, to Tomaszów jest naprawdę daleko w tyle. Powiat kiedyś wynajmował firmę, która miała wskazywać takie uchybienia ale coś jednak z tym nie jest najlepiej. 

Mariusz Strzepek

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (7)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

G M
G M 06.05.2020, 07:50
Ta ścieżka rowerowa to totalna porażka, nie dość że kierowcy traktują ją jak parking(sklep przy Szczesliwej, Dworcowej, i za Malinowa) to jadąc juz w kierunku Spaly trzeba uważać nie tyle na innych co na drzewa, kto to projektował, jakby nie można było jej zrobić wzdłuż torów bezpieczniej i bez hałasu i smrodu z samochodów, a tak z innej beczki to nie rozumiem tego kto ustawiał znaki na tym małym parkingu na Farbiarskiej obok Targowiska, może by tak zamienić wjazd na wyjazd wtedy można by wjechać i wyjechać z niego od strony Bulwarow
Parkingowy
Parkingowy 06.05.2020, 17:25
Co do parkingu na ul.Farbiarskiej zgłaszane podobne rozwiązanie jakiś rok temu do Komisji do spraw BRD i temat ucichł gdyż tak szybko u nas pracują urzędasy.
Pies
Pies 05.05.2020, 20:51
Zawsze ustepuje pierwszeństwa. Nie masz w tej chwili większych zmartwień?
WuPe
WuPe 04.05.2020, 23:16
Masakra. Aczkolwiek rozumiem intencje skrzyżowania spalskiej z drogą 48. Na dobra sprawę nikt w lewo nie skręca. Jeździ tam cała masa ludzi na pamięć. Juz lepiej postawić ten znak ustąp pierwszeństwa niż go nie stawiać i mieć nadzieję, że ktoś pamięta przepisy ruchu drogowego...
varan
varan 04.05.2020, 18:39
Tych drzew to bym się nie czepiał, przynajmniej pochłaniają zanieczyszczenia z samochodów w tym dużej ilości ciężarówek oraz dają cień, a poza tym pieszych na Spalskiej garstka, rowerzystów też setki na raz się nie przemieszczają więc spokojnie każdy się mieści.
Natomiast zgadzam się co do tego, że ciąg powinien być po drugiej stronie ulicy (chyba nawet pisałem o tym w komentarzu gdy był budowany) ze względu na mniejszą ilość skrzyżowań i ul Szczęśliwą która po lewej stronie jest uliczką osiedlową.
m
m 04.05.2020, 14:59
"po prawej stronie pojazdy dojeżdżające do ul Spalskiej z ulic Zakątna, Drewniana, Zgodna, Sosnowa i Żeromskiego nie widzą czy po drodze nie nadjeżdża rowerzysta, co jest to bardzo niebezpieczne."
Na tych wszystkich skrzyżowaniach bezwzględnie muszą być takie zabezpieczenia jak z ul. Szczęśliwą. Przejścia powinny być dalej odsunięte od ul. Spalskiej (tak żeby swobodnie mógł zatrzymać się samochód) oraz muszą być łańcuch odgradzające chodnik od jezdni.
zejk
zejk 11.05.2020, 11:55
Akurat przy skrzyżowaniu Szczęśliwa X Spalska, posesja na rogu jest tak wygrodzona, że między płotem a barierką nie mogą minąć się dwie osoby prowadzące rowery. Widoczność dla rowerzystów nadjeżdżających od strony spały przy tym skrzyżowaniu też jest kiepska, ale rozumiem, że inaczej nie może być w tym miejscu, bo taka jest substancja i koniec.

Natomiast przy skrzyżowaniach Spalskiej z Sosnową, Zgodną, Zakątną i Drewnianą wystarczyłyby zwierciadła, które dawałyby widoczność kierującym samochodami na ścieżkę i rowerzystom, czy nie zbliża się jakiś samochód z tych ulic. Na spalskiej za Malinową przy wyjeździe z osiedla też zamontowano w końcu takie zwierciadło i sprawdza się ono dobrze. Tam też posesja jest odgrodzona betonowym płotem przy samej osiedlowej uliczce i często tam dochodziło do kolizji i wywrotek rowerzystów (sam widziałem 2 razy przed zamontowaniem zwierciadła). Uważam, że stawianie szykan rowerzystom, to ostateczne rozwiązanie, najpierw należy wykorzystać takie rozwiązania, które pomogą zachować możliwie płynny ruch dla wszystkich jego uczestników.

Pozostałe