"Za czym kolejka ta stoi... na co w kolejce tej czekasz"

  • 19.04.2019, 09:58 (aktualizacja 19.04.2019, 14:39)
  • Joanna Sztymelska
"Za czym kolejka ta stoi... na co w kolejce tej czekasz" Starostwo Powiatowe w Tomaszowie Mazowieckim - widok od ul. Św Antoniego
Pod koniec ubiegłego roku, z inicjatywy Prezydenta miasta Tomaszowa Mazowieckiego, Pana Marcina Witko, radni Rady Miejskiej przyjęli uchwałę o nowych stawkach podatku od środków transportu. Miejscy samorządowcy przy jej pomocy obniżyli dotąd obowiązujące opłaty do minimalnego poziomu ustawowego.

Celem tego działania było zachęcenie przedsiębiorców do rejestracji firm transportowych na terenie miasta i powiatu tomaszowskiego. Dzięki temu nasze samorządy mają mieć szansę pozyskać udział w podatkach płaconych przez firmy transportowe. Przez całe lata podmioty zajmujące się transportem rejestrowały swoje firmy w innych miejscowościach, argumentując swoje decyzje właśnie wysokimi opłatami.

Przedsiębiorcy zwracają jednak uwagę, że w ślad za "przyjaznym" podejściem do nich miasta nie idą działania w Starostwie Powiatowym. Głównym problemem jest czas, jaki muszą spędzić w Urzędzie, by zarejestrować lub przerejestrować swoje pojazdy. Sugerują, że dobrym pomysłem byłoby stworzenie dodatkowego okienka "dedykowanego" przedsiębiorcom. Mogłoby być ono czynne tylko w ograniczonym zakresie czasowym np. przez 3-4 godziny każdego dnia lub w określone dni tygodnia.

Wniosek w tej sprawie do Zarządu Powiatu złożył przewodniczący Komisji Zdrowia Rodziny i Spraw Społecznych, Mariusz Strzępek. Był on przedmiotem analizy dokonanej przez pracowników oraz naczelnika Wydziału Komunikacji, Cezarego Krawczyka. Weryfikowano także sposób funkcjonowania podobnych wydziałów w powiatach ościennych oraz w stolicy województwa. Stwierdzono, że proponowane rozwiązanie nie przyniesie spodziewanych efektów i nie przyczyni się do skrócenia czasu oczekiwania na rejestrację pojazdów przez podmioty gospodarcze.

Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego obsługuje każdego dnia ok. 250 interesantów, w tym znaczna cześć to właściciele lub pełnomocnicy podmiotów gospodarczych. Zarząd Powiatu przywołuje też liczbę zarejestrowanych w mieście podmiotów gospodarczych, które w większości dysponują pojazdami podlegającymi przepisom ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Wyodrębnienie jednego lub dwóch okienek na jednej sali operacyjnej, spowodowałoby skumulowanie wniosków w tej grupie interesantów i nie przyniosło zakładanego efektu. 

Urzędnicy przy okazji wywodzą, że w przypadku uruchamiania oddziałów lub delegatur firm zarejestrowanych poza terenem miasta, uzyskanie niższej stawki podatkowej nie jest uwarunkowane dokonaniem rejestracji pojazdu w Starostwie Powiatowym w Tomaszowie Mazowieckim. Rejestracja poza terenem powiatu nie powoduje utraty przywileju zastosowania niższej stawki podatkowej. 

- Jak zwykle mamy do czynienia z niezrozumieniem istoty sprawy. Tak właśnie argumentują osoby, które same nigdy działalności gospodarczej nie prowadziły. Chodzi nie tylko o same stawki podatku ale i o pewną aurę przyjaznej atmosfery. Poza tym nie mówimy tu o rejestracji wszelkiego rodzaju pojazdów (w tym skuterów), ale o pojazdach, które są objęte podatkiem od środków transportowych, a więc o ciężarówkach, ciągnikach siodłowych i autobusach. Samo wyodrębnienie okienka, nie oznaczałoby odstąpienia od możliwości rejestracji tych samochodów przez innych pracowników. Miałoby stanowić jedynie dodatkowe udogodnienie w określonych dniach czy porach dnia - mówi radny Mariusz Strzępek.  

Powiat proponuje jednak innego rodzaju usprawnienie. Wydział Komunikacji wdrożył system wysyłania powiadomień drogą elektroniczną o możliwości odbioru gotowych dowodów rejestracyjnych w urzędzie. Został również zwiększony czas rezerwacji wizyt za pośrednictwem internetu na konkretną godzinę w danym dniu.

W przypadku firm transportowych przy bardzo dużej liczbie pojazdów przedstawionych jednorazowo do rejestracji (powyżej 8 sztuk) stosowana jest zasada umawiania się na konkretny dzień i wskazany pracownik wydziału rejestruje te pojazdy lub pozostawiane są dokumenty, a odbiór następuje w określonym terminie.  

W ostatnim czasie uruchomiono również nową usługę w formie transmisji na żywo, który umożliwia bezpośredni podgląd przez interesantów na bieżący stan realizowanych biletów na sali rejestracji pojazdów

 

 

loadingŁaduję odtwarzacz...

Joanna Sztymelska
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Mieszkaniec  Powiatu TM
Mieszkaniec Powiatu TM 23.04.2019, 17:29
Wydział komunikacji potrzebuję zmian. Na dzień dzisiejszy działa on mało efektywnie świadczą o tym chociażby nieustające kolejki i bardzo częsty brak numerków umozliwiających obsługe interesantów.
Poza tym pracownicy i kierownicy tego wydziału już dawno zapomnieli o tym , iż pracują tam by pomagać ludzią a nie utrudniać. Mam nadzieję, że ktoś z władz w końcu zajmie się tym poważnym problemem, który dotyczy nas wszystkich. Na chwilę obecną strach kupić samochód gdyż trzeba wziąć z paracy kilka dni wolnego, żeby w końcu cudem udało się go zarejstrować.

Pozostałe