Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 20 maja 2025 15:46
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama
Reklama

Walka o rynek – jak sprawdzić, kto jest konkurencją dla Twojego biznesu?

Badaniem konkurencji określa się proces analizowania ofert oraz działań podejmowanych przez różne przedsiębiorstwa z branży. Polega na ocenie rywali pod kątem ich siły oraz słabości, jakości produktów i obsługi klienta, polityki dystrybucji, a także strategii marketingowej i cenowej. Dzięki tego typu badaniu można dogłębnie poznać rynek i bezpośrednią, jak również pośrednią konkurencję.
Reklama

Sposoby badania konkurencji

Istnieją różne sposoby badania konkurencji bezpośredniej i pośredniej. Wśród najczęściej stosowanych metod można wyróżnić desk research, wywiad gospodarczy, badania marketingowe i mystery shopping.

Reklama

Desk research

Desk reaserch to metoda badania konkurencji polegająca na gromadzeniu i przetwarzaniu informacji pochodzących z prasy branżowej, dotychczas przeprowadzonych analiz rynku oraz statystyk i raportów sporządzonych przez instytucje publiczne.

Wywiad gospodarczy

Wywiad gospodarczy w badaniu konkurencji polega na pozyskaniu i analizowaniu danych związanych z sytuacją prawną, kadrową, handlową, finansową i ekonomiczną rywala. Koncentruje się przede wszystkim na informacjach dotyczących jego produktów i klientów. Dzięki wywiadowi gospodarczemu można określić, czy strategia biznesowa konkurencji przynosi pożądane rezultaty.

Badania marketingowe

Badania marketingowe wykorzystywane są do pozyskania danych pozwalających na przeprowadzenie dogłębnej analizy. Zakładają zdobycie informacji bezpośrednio od uczestników rynku – klientów, producentów oraz dystrybutorów – przy użyciu ankiet, wywiadów telefonicznych i internetowych badań opinii.

Mystery shopping

Mystery shopping to metoda badania konkurencji polegająca na zaangażowaniu osób, które pozują na klientów i odgrywają wcześniej przygotowany scenariusz. Może to być zarówno zwykłe robienie zakupów, jak i stworzenie określonego problemu w celu sprawdzenia reakcji i sposobu jego rozwiązania. Dzięki wykorzystaniu mystery shopping można przetestować sprawność funkcjonowania rywala biznesowego w praktyce i na tej podstawie ocenić jego realną kondycję.

Pełny obraz konkurencji i sytuacji rynkowej można uzyskać po zsumowaniu wyników uzyskanych przy użyciu każdej z metod. Opieranie się tylko na jednej z nich stwarza ryzyko błędu i może prowadzić do poniesienia strat finansowych przez firmę.

Narzędzia pomocne w badaniu konkurencji i monitorowaniu jej strategii marketingowych

W badaniu konkurencji i monitorowaniu jej strategii, profesjonalne agencje marketingowe posługują się zaawansowanymi narzędziami. Wśród najczęściej wykorzystywanych należy wymienić SEMrush, Brand24, Netskaner, SimilarWeb, Ahrefs oraz Senuto.

SEMrush

SEMrush to narzędzie umożliwiające monitorowanie pozycji stron, sprawdzanie słów kluczowych oraz analizowanie linków konkurencji. Pozwala dobrać odpowiednie strategie SEO i tworzyć efektywne płatne kampanie reklamowe celem poprawy pozycji w wyszukiwarce Google.

Brand24

Brand24 jest narzędziem służącym do monitorowania wzmianek o marce w sieci. Umożliwia śledzenie opinii klientów o danej firmie, zamieszczanych na portalach społecznościowych, blogach i forach, a także analizę sentymentu. Narzędzie to pozwala ponadto na otrzymywanie powiadomień o negatywnych komentarzach.

Netskaner

Netskaner to narzędzie do analizy konkurencji internetowej, umożliwiające zapoznanie się z opiniami klientów, identyfikację rywali na lokalnym rynku i wyszczególnienie haseł, na jakich pozycjonuje się dana branża.

SimilarWeb

SimilrWeb jest narzędziem dostarczającym szczegółowych informacji na temat ruchu na stronach web i jego źródeł. Pozwala na porównywanie się z konkurencją i optymalizowanie własnych działań marketingowych w celu zwiększenia ich skuteczności, a także analizę kategorii rynkowej.

Ahrefs

Ahrefs to narzędzie umożliwiające analizę struktury linków prowadzących do witryn internetowych konkurencji i identyfikację jej słabych punktów w celu późniejszego wykorzystania ich na własną korzyść.

Senuto

Senuto to jedno z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych do analizy konkurencji SEO. Umożliwia obserwację i pozyskiwanie informacji pod kątem najważniejszych parametrów, a także określenie wspólnych i różnych słów kluczowych. Analiza konkurencji SEO z wykorzystaniem Senuto pozwala porównać konkretne podstrony i zweryfikować je zarówno pod kątem optymalizacji pod SEO, jak i pod względem estetyki witryny oraz spełniania wymogów user experience (UX).

Poznanie rynku i konkurencji – dlaczego jest to tak ważne?

Poznanie rynku i konkurencji pozwala osiągnąć wiele korzyści. Umożliwia między innymi:

  • zidentyfikowanie luk rynkowych,
  • scharakteryzowanie grupy docelowej,
  • lepsze zrozumienie oczekiwań i zachowań klientów,
  • dostosowanie oferty do potrzeb konsumentów,
  • dotarcie do nowych odbiorców,
  • zdobycie przewagi konkurencyjnej,
  • ujawnienie trendów na rynku,
  • zdobycie informacji o innowacjach,
  • opracowanie i wdrożenie skutecznej strategii biznesowej,
  • skonstruowanie skutecznego planu rozwoju firmy,
  • zminimalizowanie ryzyka popełnienia kosztownych błędów.

Przeprowadzenie stosownych badań i poznanie rynku oraz konkurencji jest nieocenione w rozwoju przedsiębiorstwa, pozyskiwaniu klientów i wdrażaniu nowych produktów oraz usług. Pozwala firmie lepiej odnaleźć się w branży i osiągnąć sukces finansowy.

Reklama

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Opinie

ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.

Jak wybrać najlepszy beton w Warszawie? Praktyczny poradnik dla inwestorów

Wybór betonu w Warszawie to decyzja, która ma ogromny wpływ na trwałość i bezpieczeństwo każdej inwestycji budowlanej. Jako inwestor wiem, jak ważne jest, aby wybrać materiał najwyższej jakości, który spełni wszystkie wymagania projektu. Dlatego przygotowałem ten poradnik, aby podzielić się doświadczeniami i wiedzą na temat wyboru najlepszego betonu w Warszawie.Data dodania artykułu: 20.05.2025 13:32
Jak wybrać najlepszy beton w Warszawie? Praktyczny poradnik dla inwestorów

Hennig-Kloska: są duże środki na wsparcie samorządów w adaptacji do zmian klimatu

Polska uruchamia, także dzięki środkom UE, ogromne nakłady finansowe na wsparcie samorządów w adaptacji do zmian klimatu – podkreśliła we wtorek we Wrocławiu minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. Przypomniała, że gminy powyżej 20 tys. mieszkańców będą musiały przygotowywać plany takiej adaptacji.Data dodania artykułu: 20.05.2025 13:16
Hennig-Kloska: są duże środki na wsparcie samorządów w adaptacji do zmian klimatu

Mentzen zaprasza Trzaskowskiego i Nawrockiego na rozmowę na YT; chce, by podpisali deklarację

Sławomir Mentzen zaprosił kandydata KO na prezydenta Rafała Trzaskowskiego i popieranego przez PiS Karola Nawrockiego na rozmowę do niego na kanale YouTube. Zapowiedział, że poprosi ich o podpisanie deklaracji zgodnej z oczekiwaniami jego wyborców.Data dodania artykułu: 20.05.2025 13:10
Mentzen zaprasza Trzaskowskiego i Nawrockiego na rozmowę na YT; chce, by podpisali deklarację

Szefowa sztabu Trzaskowskiego: rozmowy ws. debaty prezydenckiej zerwane po telefonie ze sztabu PiS

Szefowa sztabu Rafała Trzaskowskiego Wioletta Paprocka przekazała, że rozmowy ws. debaty prezydenckiej przed drugą turą zostały zerwane po telefonie ze sztabu PiS. Wcześniej wicerzecznik PiS Mateusz Kurzejewski napisał, że "TVP odmawia rozszerzenia debaty o Republikę i wPolsce.pl".Data dodania artykułu: 20.05.2025 13:07
Szefowa sztabu Trzaskowskiego: rozmowy ws. debaty prezydenckiej zerwane po telefonie ze sztabu PiS

Andrzej Śliwka (PiS): będziemy przekonywali wyborców Mentzena, Brauna, Zandberga do poparcia Nawrockiego

Będziemy przekonywali wszystkich wyborców, i Grzegorza Brauna i Sławomira Mentzena i Adriana Zandberga - powiedział we wtorek poseł PiS Andrzej Śliwka, pytany o rozmowy dotyczące poparcia w drugiej turze wyborów prezydenckich popieranego przez PiS Karola Nawrockiego.Data dodania artykułu: 20.05.2025 13:05
Andrzej Śliwka (PiS): będziemy przekonywali wyborców Mentzena, Brauna, Zandberga do poparcia Nawrockiego

MEN chce, by nauczyciel był funkcjonariuszem publicznym; prezes ZNP sceptyczny

Jeszcze przed wakacjami rząd ma zająć się nowelizacją, która przewiduje, że nauczyciel będzie miał status funkcjonariusza publicznego. Sceptyczny wobec propozycji jest prezes ZNP Sławomir Broniarz; Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich zauważa, że sama zmiana przepisów nic nie da.Data dodania artykułu: 20.05.2025 13:03
MEN chce, by nauczyciel był funkcjonariuszem publicznym; prezes ZNP sceptyczny

Trump: dokonaliśmy pewnych postępów, Putin chce pokoju

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump powiedział w poniedziałek, że podczas swojej rozmowy telefonicznej z Władimirem Putinem "dokonał pewnych postępów" i ocenił, że rosyjski przywódca chce pokoju. Stwierdził też, że rolę w doprowadzeniu do zakończenia wojny może odegrać papież Leon XIV.Data dodania artykułu: 20.05.2025 12:57
Trump: dokonaliśmy pewnych postępów, Putin chce pokoju

Hydrate for Great Moments” - nowa kampania OSHEE z Igą Świątek

OSHEE, lider w segmencie napojów funkcjonalnych - rozpoczyna nowy rozdział w swojej komunikacji. Marka właśnie wystartowała z nową kampanią „Hydrate for Great Moments” z udziałem globalnej ambasadorki Igi Świątek. To odpowiedź na zmieniający się styl życia konsumentów - dynamiczny, pełen osobistych ambicji i codziennych momentów, które zasługują na uwagę.Data dodania artykułu: 20.05.2025 12:47
Hydrate for Great Moments” - nowa kampania OSHEE z Igą Świątek
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.

Polecane

W pacjencie zawsze widzieć człowieka

W pacjencie zawsze widzieć człowieka

Nowoczesna medycyna nieustannie przekracza kolejne granice, udoskonalając terapie i pomagając kolejnym pacjentom. Bez zmian pozostają jednak codzienne potrzeby chorego człowieka - poza skutecznym leczeniem niezbędne mu są uwaga, nadzieja, pocieszenie, ukojenie lęku i wsparcie; życzliwa rozmowa, na którą zabiegany personel medyczny nie zawsze ma czas i siły. Najszybciej zdrowieje ten, kto nie jest sam. Trudno tym tezom zaprzeczyć. Z czym jednak spotykamy się na co dzień? Z dominacją pieniądza, arogancją, brakiem wrażliwości. Pacjent ma wrażenie system opieki zdrowotnej stworzy jest nie dla niego, ale dla personelu medycznego. A przecież jest on tylko jego częścią. Bez pacjenta, lekarze i pielęgniarki nie byliby potrzebni.Data dodania artykułu: Dzisiaj, 11:00
Przed nami mecz na własnym boiskuNajwiększy przegrany? Czy przewidywalna klapa?W pacjencie zawsze widzieć człowiekaAkcja „Badamy nie tylko mamy” w Galerii TomaszówOxva Oneo, Xlim V2 i VPrime – nowoczesne funkcje, które robią różnicęCo Wam zrobiły te przystanki?W Urzędzie Gminy Lubochnia dostępna jest fotobudka.Noc Muzeów od samego ranaDni Antoniańskie na sportowoOdszkodowanie za Sybir – jak wygląda proces ubiegania się o rekompensatę?PKW: Trzaskowski (31,36 proc.) i Nawrocki (29,54 proc.) w drugiej turze wyborówNawrocki wygrywa w powiecie, przegrywa w mieście
Reklama
Reklama
Produkty brudnej kampanii

Produkty brudnej kampanii

Dziennikarze Wirtualnej Polski, Szymon Jadczak oraz Patryk Słowik ustalili, kto stoi za reklamami politycznymi promującymi Rafała Trzaskowskiego i szkalującymi jego konkurentów w Internecie. Okazuje się, że pojawia się tu pracownik i wolontariusze fundacji Akcja Demokracja, której prezesem jest człowiek, który jeszcze kilka tygodni temu był asystentem posłanki Koalicji Obywatelskiej. Reklamy były publikowane przez profile na Facebooku "Wiesz Jak Nie Jest" i "Stół Dorosłych", których administrator jest nieznany. Na promocję wydał on jednak więcej niż komitety wyborcze Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego. Skąd pochodziły pieniądze? Wszystko wskazuje na to, że z zagranicy. Ustalenia dziennikarzy są szokujące. Co ciekawe fakt finansowania reklam ze źródeł zagranicznych, potwierdził rządowy Ośrodek Analizy Dezinformacji NASK. Co na to politycy Platformy Obywatelskiej? Twierdzą, że mamy do czynienia z prowokacją. W takie tłumaczenie uwarzą co najwyżej najbardziej fanatyczni zwolennicy tej patii.
GKS Wikielec – Lechia Tomaszów Mazowiecki 1:2 (1:1)

GKS Wikielec – Lechia Tomaszów Mazowiecki 1:2 (1:1)

Bardzo ważne wyjazdowe zwycięstwo odnieśli piłkarze Lechii Tomaszów Mazowiecki. Podopieczni trenera Bartosza Grzelaka wygrali w spotkaniu 30. kolejki Betclic I grupy III ligi z GKS Wikielec 1:2 (1:1). Taki rezultat pozwolił powiększyć przewagę punktową nad dolną częścią tabeli co jednocześnie pozwoli drużynie na spokojniejsze skupienie się na końcówce sezonu.
Reklama
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama