Najlepszy wśród najlepszych

  • 07.10.2019, 20:36
  • Mariusz Strzepek
Najlepszy wśród najlepszych
Media społecznościowe to kanał komunikacji, który gwarantuje dotarcie do dużej grupy odbiorców. Brzmi jak banał, ale nadal wiele samorządów nie potrafi z niego korzystać. Tomaszów Mazowiecki jest tu liderem. Proflik Kocham Tomaszów - administrowany przez rzeczniczkę prasową Prezydenta Miasta należy do najlepszych w Polsce. Joanna Budny i jej zespół nie pierwszy raz zostali docenieni za swój wkład pracy przez gremium złożone z prawdziwych zawodowców w dziedzinie PR.

Często włodarze miast mylą media z "tubami propagandowymi". Dotyczy to także tych o charakterze społecznościowym. Mają one tę zaletę, że można się nimi posługiwać nie tylko w sprawach informacyjnych, ale także do aktywnej dyskusji o sprawach ważnych dla mieszkańców. Atutem social mediów jest więc skrócenie dystansu między władzą a mieszkańcami. Doskonale wyczuwa to Marcin Witko, który w wielu internetowych dysputach udział bierze osobiście. Co ciekawe, rozmowy prowadzi żywym, nie pozbawionym emocji, ale kulturalnym językiem. 

Media społecznościowe mają sporo wad. Posiadają na przykład własne algorytmy, które decydują, jakie treści zobaczą użytkownicy. Pozwalają na manipulowanie treściami, a nawet na blokowanie niewygodnych użytkowników i kasowanie komentarzy. Na profilu tomaszowskiego magistratu takich rzeczy nie ma. Można otrzymać bana za formę wypowiedzi, ale nigdy za to, że ktoś wyraża własną opinię. 

Jakiś czas temu sieć Obywatelska Watchdog Polska sprawdzała w kilku województwach, jak samorządowcy radzą sobie w sieciach społecznościowych. Poszczególne miejscowości zapytano jakie media społecznościowe prowadzą, kto jest ich administratorem, czy fanpejdże mają regulamin i czy blokuje się na nich użytkowników. Okazało się, że 72 proc. z 399 zbadanych gmin prowadzi profil na Facebooku. Tylko 3 procent gmin, prowadzących profil w serwisie Facebook ma regulamin dotyczący zasad dyskusji. 18 proc. zablokowało przynajmniej 1 użytkownika. Rekordziści zablokowali od 34 do 105 użytkowników.

Same urzędy z różnym zaangażowaniem podchodzą do komunikacji w Internecie. W przypadku 30 proc. (83) badanych fanpejdży osoby, które je prowadzą, zajmują stanowiska administracyjne lub są... informatykami. Stosunkowo rzadko gminy uznają, że komunikacja w mediach społecznościowych jest na tyle odpowiedzialnym zadaniem, że należy powierzyć je osobie na kierowniczym stanowisku – tak jest w przypadku tylko 26 proc. (75) gmin. Najczęściej fanpage gmin na FB prowadzą osoby odpowiedzialne w urzędzie za komunikację. W pojedynczych przypadkach stronę gminy prowadzi wyspecjalizowana zewnętrzna firma, osoba lub instytucja. To jednak wiąże się z bardzo wysokimi kosztami. 

Osobnym tematem w raporcie są oficjalne i nieoficjalne profile na Facebooku czy Twitterze wójtów, burmistrzów i prezydentów. Internauci narzekają najczęściej, że to właśnie oni najczęściej blokują użytkowników. W przypadku Marcina Witko widać odmienne podejście. Na jego profilu Facebookowym widnieje blisko 5000 użytkowników. Wielu z nich to jego otwarci przeciwnicy (chociaż i klakierów nie brakuje). 

Wiele fanpejdży należących do samorządów przypomina raczej tablice ogłoszeniowe. Jest na nich dużo udostępnień, czasem polubień, ale mało wypowiedzi.  Kocham Tomaszów jest inne. Niesie ze sobą pozytywny przekaz. Często za sprawą fotografii wykonywanych przez Dariusza Kwapisiewicza, z  którym miasto ma podpisaną umowę. 

Wszystkie Jednostki Samorządów Terytorialnych oraz Administracji Państwowej, a także spółki samorządowe  mają możliwość udziału w konkursie „KRYSZTAŁY PR-u”. Jego celem  jest promowanie i nagradzanie najbardziej wartościowych inicjatyw Jednostek Samorządów Terytorialnych i organów Administracji Państwowej jako inspiratorów kreatywnych działań i rozwiązań.

Konkurs obejmuje następujące kategorie:

  1. Najlepszy wizerunek w mediach społecznościowych
  2. Najlepszy film promocyjny
  3. Najlepsza kreatywna kampania promocyjna
  4. Najlepszy event społeczny
  5. Najlepsza gazeta miejska/biuletyn
  6. Najlepsza kampania promocyjno-informacyjna spółki samorządowej.

Co istotne udział w konkursie jest bezpłatny. W tegorocznej edycji konkursu tomaszowski magistrat został nagrodzony aż w dwóch kategoriach. Przy czym za wizerunek otrzymał nagrodę Grand Prix: 

Najlepszy wizerunek w mediach społecznościowych

Urząd Miasta Torunia
Gmina Miasto Sierpc
Gmina Miejska Ciechanów – Grand Prix
Urząd Miasta Legnicy
Urząd Miasta w Tomaszowie Mazowieckim – Grand Prix

Najlepszy film promocyjny

Gmina Olkusz
Urząd Miasta Rumi
Gmina Miasta Rzeszów – Grand Prix
Urząd m.st. Warszawy
Urząd Miasta w Tomaszowie Mazowieckim

Mariusz Strzepek
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

WuPe
WuPe 07.10.2019, 23:59
,,nadal wiele samorządów nie potrafi z niego korzystać. Tomaszów Mazowiecki jest tu liderem" - to zdanie sygeruje iż Tomaszów jest liderem samorządów które nie potrafią korzystać z mediów społecznościowych;->

Pozostałe