Awangarda populizmu

  • 30.05.2020, 20:44 (aktualizacja 30.05.2020, 21:40)
  • Mariusz Strzepek
Awangarda populizmu
Rzadko zdarza mi się pisac dwa felietony jedno dnia. W dodatku oba o tym, że "ciemny lud wszystko kupi". Dodam tylko, że kupi wszystko to, co ten czy inny polityczny szaman mu jako prawdę objawioną podsunie. Tym razem zainspirował mnie Facebookowy wpis posła PO, Krzysztofa Piątkowskiego. Aż przykro patrzeć co ludzie zrobili z partii, która w chwili założenia miała być nowowczesną w działaniu konserwatywną światopoglądowo, liberalną gospodarczo i w dodatku opartą na pragmatyzmie i zdrowym rozsądku. Nie zostało z tego kompletnie nic. Przez lata stała się taką samą populistyczną formacją, jaką jest PiS, a momentami mam wrażenie, że w tej dziedzinie partię z Nowogrodzkiej próbuje przegonić.

Poseł o którym mowa popełnił wpis następującej treści: 

Łódź jak zwykle w awangardzie. Odważna i odpowiedzialna decyzja prezydent Hanna Zdanowska o wykonaniu testów przesiewowych u pracowników łódzkich żłobków i przedszkoli wzorem dla innych miast, które także testują kadrę placówek oświatowych na własny koszt i rękę.

Tymczasem rząd, który najpierw zajadle krytykował tę decyzję dziś – na wyrost i z niewiadomą intencją - ogłasza badania przesiewowe całego społeczeństwa...

Nie wiem czego miałoby być wzorem dla innych samorządów działanie Prezydent Zdanowskiej ale na pewno nie działań o charakterze racjonalnym i rozsądnego gospodarowania pieniędzmi publicznymi. Wydajemy dziesiątki tysięcy złotych i tak naprawdę nie wiemy po co i dlaczego. Jedyne co przychodzi mi do głowy to zyskanie taniego poklasku i nic więcej. nie wiemy co robić, to zrobimy cokolwiek. Dlaczego? Spróbuję to krótko wyjaśnić. 

Otóż niedawno w Łodzi, zaraz po ogłoszeniu decyzji o możliwości otwarcia żłobków i przedszkoli, Prezydent podjęła decyzję, by przeprowadzić badania przesiewowe wśród pracowników wszystkich placówek oświatowych. Wynikiem było około 400 testów dodatnich lub o niejednoznacznym rezultacie, Zaskoczenie? Wcale nie. Wystarczyło trochę poczytać, by wiedzieć, że testy tego rodzaju mają niemal zerową wiarygodność. Jedyne na co wpływają to spokój lub niepokój osoby przebadanej. Co też budzi wiele wątpliwości, bo wyobraźcie sobie co czuje osoba z fałszywym "plusem", zanim nie otrzyma wyniku kolejnych badań. 

 Po co wię je robić? Oczywiście po to, by móc zaprzentować się medialnie, jako troskliwy ojciec albo matka mieszkańców. Bo wartości innego rodzaju trudno jest tutaj dostrzec. Ani przed niczym nie chronią ani nie zapobiegają zarażeniom. Nawet gdybyśmy uznali wynniki testów za wiarygodne, to niech mi ktoś w sposób sensowny wytłumaczy, jakie mają ona znaczenie już pół godziny po ich przeprowadzeniu. Przecież już w najbliższym sklepie można się zarazić wracając po badaniu do domu. 

Czy oznacza, że osoba, której ten test zrobiono jest zdrowa, albo będzie zdrowa dnia kolejnego? Wcale nie. Bo mogła zostać zarażona dwa dni wcześniej. Co jeszcze bardziej zabawne może zostać zarażona też dzień później przez dziecko, z którym będzie miała kontakt w przedszkolu. Nawet jak będzie tzw. "objawowcem", to dowiemy się o tym, dopiero po kilku lub kilkunastu dniach, dosłownie w dowolnej chwili.

Wracając więc do wpisu należy zapytać: Awangarda? Niby czego? Dyletanctwa i bezmyślności? Do tego marnotrawienia publicznych pieniędzy? 

Przywołując tomaszowski przykład pojawienia się ogniska zakażeń na oddziale wewnętrznym. Wczoraj doktor Robert Szlachciński wyjaśniał nam, że nie znamy źródła zakażenia. Prawdopodobnie wirus przywędrował do nas już ze 2 tygodnie temu, razem z pacjentem, który trafił niby do izolatki, albo razem z osobą, u której testy wirusa nie wykazały. Tak to działa. 

Od początku epidemii sporo mówię i piszę o procedurach. Znajome pielęgniarki, które kumają "czaczę" też często to podkreślają. I wcale nie gadają pierdół o kocach i ciasteczkach, tylko o realnej robocie i prawdziwych problemach dotyczących m.in. komunikacji, izolacji oddziałów i zabezpieczenia pacjentów z grup ryzyka. Zwracają uwagę, że nie da się zastosować jednych procedur dla wszystkich placówek medycznych w kraju.

Są co prawda w internecie podręczniki przygotowane przez chińskich specjalistów, ale mogą być one jedynie ogólnym zbiorem dobrych praktyk, które ktoś wypróbował i poleca. Wcale nie muszą się one sprawdzić u nas. Opracowując procedury bezpieczeństwa należy podejść indywidulanie do każdej placówki, oddziału, a nawet każdego pomieszczenia. Tu nie da się zastosować procedury wytnij/wklej. 

Istotą walki z epidemią jest zabezpieczenie personelu medycznego. Dlatego by nie zarażał pacjentów? Nie do końca. Nie ze względu też na ryzyko nagłej śmierci na Covid 19 (bo prawdopodobieńśtwo jej wystąpienia jest jednak nikłe) ale na możliwość zgonów pacjentów na inne schorzenia, którym nie będą mogli udzielić pomocy medycy, którzy trafią na kwarantannę lub z powodu braku miejsc w szpitalach wyłączonych z pracy. Dziwi mnie, że tak trudno to pojąć decydentom niezależnie od ich koloru ich legitymacji partyjnych 

Mariusz Strzepek

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (33)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

m&m
m&m 08.06.2020, 08:25
No co? Posłuchajcie wywiadów z Budką albo Schetyną. To mistrzowie w udzielaniu odpowiedzi nie na temat i mówieniu o niczym. Są w tym bardzo sprawni, ale nie da się tego słuchać.Przypomnijcie sobie jak często zmieniają zdanie o 100% w zależności od sytuacji i nastrojów. Gdyby ktoś im zrobił badanie, że sondaże skoczą, to są w stanie zaprzeczyć samym sobie w jednej chwili. A przy obecnej ilości informacji pamięć ludzka jest bardzo krótka i na tym żerują. Można nie lubić Korwina, ale czy nie każdy polityk powinien mieć wyrazisty światopogląd ? A tak, to wybiera się śliskich gości, których jedyną wizją jest wizja rządzenia.
Wiolet
Wiolet 08.06.2020, 16:59
Wyluzuj bo wylewu dostaniesz a szpital chyba wiesz, ludzie nie gęsi swój rozum mają
m&m
m&m 12.06.2020, 20:12
Pisałem to na luzie. Szpital... Wiem. Ludzie właśnie gęsi jak nie wiem co...
m&m
m&m 02.06.2020, 10:55
No przecież to PO- awangarda populizmu. Wszystko się zgadza.
varan
varan 31.05.2020, 18:58
"Nawet gdybyśmy uznali wynniki testów za wiarygodne, to niech mi ktoś w sposób sensowny wytłumaczy, jakie mają ona znaczenie już pół godziny po ich przeprowadzeniu. Przecież już w najbliższym sklepie można się zarazić wracając po badaniu do domu."
Dokładnie tak. Tym bardziej testowanie całej populacji jest pozbawione sensu.
Może tym razem jakiś instruktor np garncarstwa ;) ,będący znajomym kogoś z rządu, postanowił zarobić szybko grubszą kasę ?
Łodzianka
Łodzianka 31.05.2020, 10:53
Najważniejsze, że nasza Hanka łodzianom odpowiada. Od 10-ciu lat prezydent Łodzi. A w ostatnich wyborach 80 proc. poparcia, jak nikt w kraju.
,
, 31.05.2020, 16:06
Zgadza się.

A 80 % uprawnionych nie glosuje. „Miasto meneli” Euforia po łyku jabola, a potem tylko pomstowanie. Głosują cwaniaczki które z urzędow żyją i rodzinki. Stąd takie wyniki. Jest fajny porfil na FB, gdzie jakiś młądrzejszy chłopak punktuje Zdanowską bardzo meytorycznie. Podliczając budżet. „Niezatapilana Łódź” Jakoś tak.
Łódź
Łódź 31.05.2020, 19:45
Wara ci od Łodzi nie twoja sprawa pilnuj swojego ogona.
Do,
Do, 31.05.2020, 19:37
To i tak więcej jak pis 40 %poparcia z 40% co poszło na wybory
powiad
powiad 31.05.2020, 02:46
To w takim razie dlaczego tak wiele poświęcono tu miejsca na informację, że przedszkolankom w gminie Ujazd również zrobiono testy na koronawirusa? Nikt w tych "artykułach" nie użył słowa populizm wobec działań władz owej gminy.
Red
Red 31.05.2020, 20:59
Bo to jest prywatna propaganda, już dwa tygodnie temu kpiono, śmiano się, że wybory w I turze że wymiana Kidawy - Błońskiej na i nagle ***zka. Boli? Ma boleć!!! Niestety każda władza ma to do siebie, że w pewnym momencie zaczyna odpływać!!!
Ujazd
Ujazd 31.05.2020, 18:14
Z jednej strony pawlak zbadal nauczycieli na koronawirusa wszyscy jaki gospodarz na medal a jak zabral nauczucielom kase to cicho sza nikt nic nie pisze!
diko
diko 31.05.2020, 20:24
Lider Edukacji
Jak to mówią? Krowa która dużo muczy, mało mleka daje?
Jak to mówią? Krowa która dużo muczy, mało mleka daje? 31.05.2020, 18:52
hehe :)) No to tak się robi
.
. 30.05.2020, 23:58
Prostacki PR z ktorego Zdanowska już słynie. Cale urzędowanie sprowadza się do takich zabaw. Tracą inwwestycje za inwestycją. Ostatnio LG wiec i na powazniejsze sprawy po prostu brakuje. Ludzi mami się fałszywą troską o dzieci a z jedno przedszkole chociaz otworzyła podczas tych trzech kadencji? Pytam bo nie slyszałem. W Nowosolnej cos powstalo, ale to juz nie jest jej teren.

Co tam w koncu z tym tunelem z Fabrycznej do Kaliskiej?
Tera powie, ze koronawirus, ze hajsu nie ma. No ale przeciez to juz bylo zapowiadane z 3 lata temu... I?

Najgorsze to jednak te walace sie masowo kamienice.
My spadniemy ludnosciowo za 2-3 lata ponizej Belchatowa (2 tysiace ludzi - taka jest roznica dzis), ale Łódź za 10 lat bedzie miala cos okolo 600-630 tysiecy (dzis 730) No i tlumaczenie ze te 100 tysiecy zamieszkalo pod Łodzią bedzie balamutne. Wiekszosc zmigruje do Warszawy, starsi będą wymierać. Część mlodszych wybierze emigracje.

Łódź nie jest dla nas zadnym wzorem odpowiedzialnych polityk miasta w zadnym obszarze. To miasto jest od lat tylko administrowane, a prezydent skupia sie jedynie na wizerunku.

Podniecanie sie dworcem do dzis stanowiacym jedynie stacje przesiadkową, podnoecanie sie zadaszeniem przystanku tramwajowego... W takim duzym miescie? No to jest żałosne.

Dworzec powstal z pieniedzy unijnych pozyskanych przez PKP PLK, Łódź jako miasto doprowadzilo drogi dojazdowe i wstawilo przystanki dla autobusow. Przystanki na ktorych - jak sie ludzie, zala w wozytowce Google, nie ma miejsc siedzacych. No to są kpiny podnoszone do rangi skoku cywilizacyjnego. Nie ma o czym ani pisac, ani rozmawiac. Wiekszosc w Łodzi pracuje w prostych zawodach typowych dla malych miast, garstka wykonujke prace biurową, ktora traktuje jedynie jako wykonywanie odgornych instrukcji. Nie slyszalem poza tym tunelem, by Lodz miala jakis plan rozwojowy. Gdzie chca byc za 25 lat? Etapach realizacji. No chociaz na papierze. Miasto z unowersytetem, z politechniką. Zero.
W duzo mniejszym Szczecnie, juz o Wroclawiu nie mowiac, takie rzeczy sa opracowywane. W Łodzi zero.
Ona przebada przedszkolanki...

Niestety, taki przekaz znajduje odbiorców co po czytelnictiwe największych łódzkich dziennikow - Dziennika Łódzkiego i Gazety Wyborczej Łódź widać - na bieżąco polityką miasta ludzie zupelnie sie nie interesują.
To nie chodzi o znajomosc samorzadu, ale cokolwiek beknąć. Podoba sie, nie podoba sie, juz o forsowaniu jakich rozwiazan przez trolling nie wspominajac. Nikt sie nie odzywa, a zamieszczony komentarz po kilku dniach nie ma ani pozytywnych ani negatywnych ocen... Ponure jaja. Zachecam do wchodzenia na łódzką Wyborczą.

Komentarze pod tekstami oczywiscie nie swiadcza o tym, ze nikt tekstu powyzej nie czyta. No ale jesli 700-tysiecznym miescie przez wiekszosc dni nie ma zadnych komentarzy - znaczy, ze czyta garstka. Dla mnie to na poczatku nie do uwierzenia bylo. Ale jednak tak jest. Zreszta poruszana przez redakcje tematyka tez sporo mowi. Przykazd ksiedza buntownika Lemanskiego - jednego z kilkunastu jego spotkan w Polsce, regionalny oddzial duzej gazety robi tematem okladkowym... Premierę "Wladcy pierscieni" w kinie przy Galerii Handlowej to samo...

Takie tematy w łódzkim grzbiecie dawane są na jedynce.

Kto ma subskrybcje Wyborczej tego zachecam do przeskakiwania pomiedzy miastami i zerkniecia ilu jest komentujacych pod tekstami juz nawet nie Warszawy, ale Wroclawia, a ilu pod łódzkimi tekstami. Nawet nie ma sensu tam cokolwiek napisac, bo nikt nic nie odpowie. Zero reakcji.

W Dzienniku Łódzkim i mutacjach - Nasze Miasto, Express Ilustrowany itd, od niedawna trzeba sie tez logowac - co zawsze zniecheca do komentowania, no ale gdy tego nie bylo, tez nie bylo lepiej.

Nie czytaja ludzie gazet po prostu w Łodzi.
Mlodsi to jest pewnie przejrzenie jedynki Onetu, Pudelka i swojego Facebooka na ktorym tematyka miejska nie jest obecna i tyle. Reszta aktywnosci w sieci to zycie osobiste.

Na wskors robotnicze miasto, no wlasciwie bez elit skoro na eksponowane stanowiska trafiaja ludzie z ...Tomaszowa.

Dla Tomaszowa oczywiscie przyjemnie ze Moskwa jest wice-ptrezydentką Łodzi no ale przez te kilka miesiecy cos zrobila? Reprezentantka de facto partii koalicyjnej - SLD, nic wiecej. To nie sa tegie glowy, to jest aparat partyjny.
varan
varan 31.05.2020, 18:48
Łódż na koniec roku 2018 miała 685 tyś mieszkańców, masz dane mniej więcej z przed dekady. Rocznie ubywa około 6 tyś osób.
jednorożec
jednorożec 31.05.2020, 19:45
to przepraszam. To co piszesz jest całkiem prawdopodobne
Gość
Gość 31.05.2020, 10:42
No ale ludzie z Łodzi też trafiają na eksponowane stanowiska w Tomaszowie np prezes naszego szpitala prosto z Wamu. Chyba nie ma w kwestii pracy, obejmowania stanowisk jakichś regionalizacji.
z
z 31.05.2020, 17:43
Inna sytuacja. Skończ takie studia jak on, też trafisz
Miejscowy
Miejscowy 31.05.2020, 22:46
Co ty nie powiesz? A jak tam postępowanie CBA wobec prezesa zakończone już (za WAM) ? Wyniki jakieś są, czy pod dywan?
/
/ 01.06.2020, 23:20
Nie wiem o czym piszesz, pewnie jak większość.

Nie wiem jak Ci odpisać nagrzeczniej... może tak? Zwisa mi to.
?
? 31.05.2020, 09:11
A co nas Łódź obchodzi u nas pieniądze skąd? nie z Unią. A u nas czym się podniecamy, park, przystań, ogólnie mogą być ale jako dodatek do rozwijającego się miasta, a tu nikt nie inwestuje żadnego zakładu nowych miejsc pracy
@?
@? 31.05.2020, 09:48
Jeżdzą robole całymi kolumnami starch poniemieckich gratów na Wysoką rano i z powrotem pod wieczór.
Trochę autobusami. Nie mają gdzie się widocznie przebrać bo wracają w poparanych spodniach. Tak się dziś pracuje w większych zakładach.

Jak na 60-tysięczne miasteczko to nie jest źle. 40-50-100 km na wschód od Warszawy, jeszcze na Mazowszu pustynia. Pełne pociagi o godzinie 4-5 nad ranem do Warszawy. Ochroniarze, sprzątaczki, pracownicy marketów. Znałem chłopaka z Siedlec, który tam i mieszkał i studiował, ale do pracy codziennie pociągiem przyjeżdzał jako konsultant telefoniczny w jednym z telekomów do Warszawy. To znaczy, że nie ma tam żadnych inwestycji.

Nie wiem jak jest teraz, ale z 5 lat temu to ochroniarz osiedla w Warszawie siedział na  „posterunku” 3 doby, potem miał z dwie wolne, wracał na nie tam na wschod, i znowu przyjeżdżał na 3 doby. Prawo? Jakiś kodeks pracy? Co to kogo obchodziło? On przecież wykonywał zlecenie. „Nikt nikogo nie zmuszał” No tak :)) :((

Łódź nas obchodzi o tyle, że duże miasta wskazuje się jako źródła nowczesnych idei, pSZYSZłość panie :)) Łodź taka nie jest, masa sloganów i to też cytowanych nieporadnie, nic poza tym. Jako że jest to jednak bardzo duże – jak na polskie warunki – miasto, to jest przykład traconych szans na całą Polskę. Lokalizacja bardzo dobra, ośrodek uniwersytecki i ...robota po Biedronkach. Ewentualnie rozwożenie miodu po całej Europie minibusem.

Wizerunek w Polsce? Zaraz po Radomiu.
Do@?
[email protected]? 31.05.2020, 10:32
Cała ta opowieść to opis roboli twoim zdaniem którzy ciągle gdzieś jeżdżą za chlebem, a przecież mieszkają tu i tu powinni mieć możliwość pracy i godziwych zarobków. Nawet taka Łódź to i tak większe możliwości rozwoju dla młodych, mogą i powinni szukać czegoś wiecej bo tu na miejscu nic dobrego ich nie czeka. Nikt tu nie stawia na młodych a tym bardziej o to żeby zaprosić firmy żeby chciały tu inwestować. No cóż dobrze że młodym jeszcze się chce gdzieś ruszać
w
w 31.05.2020, 13:52
Zgadza się. W Łodzi więcej magazynów, więcej montowni.

Jeden z Tomaszowa motorkiem enduro dojeżdża. Majac 18-20 lat może tak jeździć, zobaczymy co będzie myślał około 40stki, gdy będzie robił to samo, za te same pieniądze.
Póki co – jest samozatrudniony... Nawet mnie przekonywał, że jest super, biuro mu ksiegowość prowadzi, a on tylko sobie jeździ tam magazynować.

Ruszać się, ruszać.
Do w
Do w 31.05.2020, 14:49
No nie wiadomo o co Ci człowieku chodzi daj ludziom pracę tu na miejscu, zaproponuj coś. Oświeć nas
Do Do w Dzisiaj, 14:49
Do Do w Dzisiaj, 14:49 31.05.2020, 18:44
Dla większości praca w Tomaszowie jest taka sama jak w Łodzi. Szukasz czegoś to niedługo do Brico będą zatrudniać.
Do do w dzisiaj 19:41
Do do w dzisiaj 19:41 31.05.2020, 19:42
Ja nie szukam tylko zajmijmy się swoim podwórkiem bo u nas eldorado?
.
. 01.06.2020, 23:45
Proporcjonalnie do Łodzi, tak. Jest w Tomaszowie dużo lepiej.

Są co prawda agencje łowców niewolników, wywożące – nawet nie o świcie, bo w środku nocy godzina 3-4 po północy, ludzi gdzieś tam do Rawy, Mszcoznowa...

ALE, z całym szacunkiem dla tych ludzi, są to ofiary ostatnich 30 lat Dziś 50+, bez matury nawet, często z jakimś stopniem inwalidztwa (są firemki które specjalizują się w zatrudnianiu – do zwyczajnej pracy ludzi niepełnosprawnych. Dostają dofinansowanie, no ale dochodzi do patologii tego stopnia, że przychodzi ochroniarz, który nie ma nogi. Powtarzam za znanym ekonomistą Zuberem chyba z Tok FM. Jeden z tych stałych tam gadajacych. Nie sądzę by kłamał i to nie jest wcale gość jakoś lewicujący. Przeciwnie.

W ubegłym roku jeździłem sobie w nocy rowerem po Tomaszowie, bo tak miałem ustawione godziny pracy, a też w dzień był koszmarny upał. Noc w noc – właśnie przed 4 na przystanku nad Lidlem przy Mościckiego zabiera się grupa 10-15 osób z czego gołym okiem w nocy widać, że każdemu coś jest. A to kuleje, a to jakieś ręce dziwnie ułożone. Przyjeżdża wysłużony autobus i wsiadają.

Podobnie z przystanku przy Warszawskiej vis a vis skelpu monopolowego Kapsel i fotografa. Tam przed Kołątaja.

Tutaj się tak nie mówi, za jakiś czas będzie się rzeczy nazywać po imieniu, bo młodsi sobie na to nie pozwolą. Nawet z tych pijackich domów. To jest wyzysk ludzi, którzy nie mają innego wyjścia. Mają rentę w wysokości 800 zł i rachunki na pozimie 1200 - 1400 zł. To jest praca ponad siłý 50–latka, za symboliczną jałmużnę.

Jeszcze przed I wojną światową w Tomaszowie dochodziło na tym tle do dużych strajków, które zbierały na placu św. Antoniego (dziś tereny parku Rodego), kilka tysiecy ludzi.

I jeśli nie będzie korekty (no ale na to nikt się sam się nie decyduje, to musi być wymuszone przez Państwo), będzie już niebawem to samo.

Przed I wojną światową w Tomaszowie dochodziło również do egzekucji czeladników na właścicielach u których pracowali. W źródłach które ja sobie czytam nie ma nic na temat porachunkach na tle narodowosciowych polsko–żydowskich, ale zważywszy, że książki były wydane za komuny, to mogli wyciszyć ten wątek. Tak czy siak, chodziło o głodowe pensje, uragający godności ludzkiej stosunek na codzień. Nie chce sie nawet myśleć do czego dochodzilo, wiedząc jak dziś po tych 100 latach s***syny potrafią się zachowywać w tych biznesikach, gdzie wykorzystuje się seksualnie kobiety z rodzin pracowników, czy upominającemu sie o wynagrodzenie ucina się palce w lesie. To są historie z postępowań teraz w Polsce. Wtedy w dużo gorszych warunkach gdzie dochodziłeś z roboty przez 2-3 godziny do wsi piechotą by przespać się 4-5 godzin to było na pewno na porządku dziennym.

Ludzie i wtedy i teraz mają wewnatrz poczucie poniżenia, nie żyjemy na otoczonej oceanem wyspie do której żadne wieści z zewnatrz nie dochodzą. We Francji przez rok na ulicach większych miast ludzie palili opony bo im paliwo do aut do których są zmuszeni, podniesiono o kilkanaście eurocentów...

Kaczyński powinien rozwiazać parlament i oddać władzę jeśli postkomuniści blokują wybory. W ***. Za 5 lat może już nie on, ale tego typu formacja wróci a złodziejstwo neoliberalne rozniesie po prostu ulica. Tylko no to już będzie już gwałtowne. Podziały między ludźmi widać w każdym miasteczku. Latarnii zabraknie :(
Przestań
Przestań 02.06.2020, 06:23
Jak od rodziców nie dostaniecie grosza i 500+ to sami otworzycie te biznesy po co robisz u kogoś otwórz swój byznes zobaczymy. Wy dopiero z takimi poglądami zrobicie raj
Popis
Popis 30.05.2020, 22:47
Oczywiście: Pańskie dywagacje w materiale powyżej mają uzasadnienie.
Różne wygibusy z tzw. totalnej opozycji skrzętnie korzystają z obecności tego wirusa, i natychmiast atakują rządzących. Takie ich wilcze prawo.
Jednak, ta POrąbana totalna opozycja wychodzi na tej swojej totalnej opozycji bardzo słabo. I to mnie cieszy.
No nie
No nie 02.06.2020, 06:27
Nie ciesz się bo zamienił stryjek torebkę na kijek
Red
Red 30.05.2020, 22:38
masz melodię, robić źle nie robić też źle.... Ah ci platformersi

Pozostałe