Działania przygotowawcze do projektu trwają już od 1 lipca tego roku.
Udział w projekcie bierze Muzeum im. Antoniego hr. Ostrowskiego, które jest odpowiedzialne za całą organizację i sprawy techniczne, a partnerami projektu są: Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7, Szkoła Podstawowa nr 11 w Tomaszowie Mazowieckim, którą na konferencji reprezentowała dyrektor szkoły, Aneta Jarząbek i niezależny artysta, Kajetan Luteracki, koordynator i grafik projektu i współrealizator.
Projekt ma na celu przybliżenie uczestnikom poprzez zajęcia i spotkania w muzeum, specyfikę działalności placówki, zbiory i poprzez te zajęcia upowszechnienie różnorodności form popularyzacji wiedzy o muzeum. W ramach projektu odbędzie się też wizyta studyjna w muzeum "Giganci mocy" w Bełchatowie.
Głównym efektem projektu ma być opracowanie dwóch tras aktywnego zwiedzania, które mają być interaktywne, skierowane do różnych grup wiekowych i mają zachęcić do zwiedzania muzeum i poznawania zbiorów zgromadzonych w muzeum.
Uczestnikami projektu mogą być dzieci, młodzież i osoby dorosłe, 15-20 osób. Rekrutacja rozpoczęła się już dziś i będzie trwała do 31 sierpnia 2018.
Uczestnicy będą mieli możliwość brać udział w dziesięciu 2 godzinnych spotkaniach i będą opracowywać dwie muzeotrasy. Wszystkie osoby chętne do uczestnictwa w projekcie mogą zgłosić się osobiście w muzeum lub na stronie
https://www.facebook.com/muzeotrasy/
"Muzeum po raz drugi brało udział w konkursie, który został ogłoszony przez Muzeum Sztuki w Łodzi na dofinansowanie projektów z Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Bardzo Młoda Kultura 2016-2018". Jeżeli chodzi o sam konkurs , to był on trzyetapowy, bo rozpoczynał się warsztatami wiosennymi warsztatami w naszym muzeum, gdzie była informacja o tym konkursie. W tym konkursie brało udział około 30 uczestników z naszego miasta i okolic. Natomiast drugi etap, to napisanie projektu czyli wypełnienie formularza z celami, rezultatami i partnerami. I tutaj, myślę, że taką troszkę trudnością było, chociaż nie wiem czy to jest trudność, wymogiem nowym było partnerstwo już nie z jednym partnerem, jak w zeszłym roku, tylko dwoma partnerami, w tym z sektora edukacji i najlepiej niezależnego artystę spoza Tomaszowa, bo chodziło o ponad lokalność. My jeszcze do ponad lokalności dodaliśmy dobre praktyki z muzeum w Bełchatowie czyli Giganci mocy. Myślę, że to też było ogromnym plusem. Również partnerstwem jest nasze partnerstwo stałe z Towarzystwem Przyjaciół Muzeum, co też zawarliśmy w naszym projekcie. Ale myślę, że same muzeotrasy, samo założenie interaktywnego sposobu zwiedzania nie przez muzealników, tylko przez osoby z zewnątrz, jako efekt partycypacji zapunktowało i to spowodowało, że nasz projekt został doceniony, nasz projekt został dofinansowany, z czego jesteśmy bardzo dumni.
Jeżeli chodzi o szkoły, to tak, trudny wybór. Natomiast Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7 w Tomaszowie współpracuje z nami stale, uczestnicząc w różnych formach działań. Mają jeszcze ostatnie klasy gimnazjalistów takich, którzy uczestniczyli w różnego rodzaju forma muzealnych. Stąd ten wybór, bo i najbliżej, ponadto współpraca jest rewelacyjna. Więc partnerzy, myślę, będą mieli świetne relacje i dzięki temu, mam nadzieję, że projekt będzie po prostu dobry." - powiedziała o tym, jak udało się wygrć konkurs i wybrać partnerów do projektu Dorota Bill-Skorupa, dyrektor muzeum.
"Jesteśmy współpartnerami projektu Muzeotrasy. Myślę, że dlatego uczestniczymy w tym projekcie, że nasi uczniowie jak i nasi nauczyciele bardzo czynnie uczestniczą we wszelkiego rodzaju lekcjach i zajęcia proponowanych przez muzeum. Nasza młodzież bardzo chętnie, bardzo często uczestniczy w wystawach. które są tutaj czynione. Kilku nauczycieli również w szkoleniach i myślę że dlatego tam współpracę nam zaproponowano. Oczywiście jest nam bardzo miło. Jeżeli chodzi o nasze zadania w projekcie, to myślę, że będą one przede wszystkim odnosiły się do celu głównego, czyli do stworzenia muzeotrasy, ponieważ nasi wychowawcy, dwoje, i nasi uczniowie, myślę, że około 10 osób, będą tworzyły te ścieżki, którymi później tomaszowianie będą mogli zwiedzać muzeum." - powiedziałą Aneta Jarząbek, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 11 przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 7 w Tomaszowie Mazowieckim, uczestnika projektu.
Kajetan Luteracki brał udział już w kilku naszych projektach. Od 2015 roku współpracujemy. Początkowo były to projekty, na które mieliśmy niewielkie dofinansowanie, ale efekty były piękne, bo to był np. "Taniec nie tylko pałacowy z historią w tle ". "Uwolnić z magazynów", to już był duży projekt, duże przedsięwzięcie. Teraz Muzeotrasy. Jeszcze był "Rany Jurek", tak że tych projektów troszeczkę było." = powiedziała Dorota Bill-Skorupa kilka słów o tym, jak został wybrany Kajetan Luteracki, który doskonale sprawdził się w wielu poprzednich projektach.
"Znalazłem się tutaj dzięki poprzedniemu projektowi, realizowany w ramach tego samego projektu, Koalicja Kultury, to się nazywało "Uwolnić z magazynów", czego efektem była wystawa stworzona podczas trwania całego projektu, stworzona z rzeczy, które znaleźliśmy w magazynach muzealnych czyli głównie były te eksponaty, które jeszcze nie były wykorzystywane, jeszcze były niepokazywane. No i teraz przeszliśmy do kolejnego projektu, który ma za zadanie stworzyć dwie co najmniej, trasy zwiedzania muzeum. Zakładamy, że będą to trasy polisensoryczne, czyli będą oddziaływać na różne zmysły odbiorców, poprzez dotyk, poprzez słuch. Będziemy starać się przybliżyć eksponaty, bądź ich historię i strukturę tutejszego muzeum, regionu. Będziemy starali się stworzyć te muzeotrasy z grupą osób w różnym wieku. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć efektów. To będzie bardzo stymulujące, żeby wejść w interakcje z ludźmi i odpowiedzieć właściwie na ich realne potrzeby. 15 września będę prowadzić warsztaty z zakresu komunikacji wizualnej. Komunikacja wizualna to jest praktycznie wszystko co do nas dociera, od plakatów, poprzez banery, ulotki czy symbole i piktogramy kierujące nas do wyjścia w danych w placówkach. Będziemy starali się stworzyć muzeotrasy w oparciu o wiedzę, właśnie taką, która pomoże nam sprawnie i efektywnie budować te znaki i kierować ludzkim spojrzeniem tak, aby to wszystko było intuicyjne i przystępne." - powiedział artysta niezależny, również partner projektu, Kajetan Luteracki.
~~
„MUZEUOTRASY – aktywne zwiedzanie tomaszowskiego Muzeum” to muzealny projekt edukacyjny o charakterze partycypacyjnym, skierowany do różnych grup wiekowych ( dzieci, młodzież i osoby dorosłe). Projekt ma na celu przybliżenie uczestnikom Projektu, poprzez zajęcia warsztatowe i spotkania w Muzeum, specyfiki działalności placówki i jej zasobów. Projekt obejmować będzie dziesięć spotkań muzealnych - w tym zajęcia warsztatowe przybliżające działalność Muzeum, , zbiory, ciekawostki , różnorodność metod upowszechniania Muzeum, różne formy komunikacji wizualnej, stymulacji polisensorycznej oraz wizytę studyjną „ Jak robią to inni” w interaktywnym muzeum Giganci Mocy w Bełchatowie, z możliwością wybrania jednej z dwóch oferowanych przez Muzeum audiowycieczek. Efektem Projektu będzie opracowanie przez uczestników bezpośrednich co najmniej dwóch tras zwiedzania tomaszowskiego Muzeum w sposób interaktywny, nietypowy w formie, skierowanych do określonych, wybranych przez uczestników, grup odbiorców( np. rodziny, młodzież, seniorzy osoby dorosłe, zwiedzający indywidualny lub zwiedzający grupowo).
Projekt jest realizowany dzięki nagrodzie przyznanej przez Muzeum Sztuki w Łodzi
w ramach konkursu „ Koalicje Kultury” dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury z programu „ Bardzo Młoda Kultura 2016- 2018” .
Partnerami w realizacji Projektu są: Zespół Szkolno – Przedszkolny Nr 7 w Tomaszowie Mazowieckim – Szkoła Podstawowa Nr 11 i niezależny artysta Kajetan Luteracki – Koordynator Projektu.
Termin realizacji Projektu: 1 lipca – 16 listopada 2018 r.
Odbiorcami bezpośrednimi Projektu będą dzieci, młodzież i osoby dorosłe. Grupa 15 - 20 osób – uczestników dziesięciu 120 minutowych warsztatów muzealnych . Rekrutacja trwać będzie do 31 sierpnia 2018 r. Odbiorcami pośrednimi - zaproszeni goście na podsumowanie Projektu „ Zwiedzać aktywnie - Muzeaotrasy” ( ok 70 osób) oraz zwiedzający Muzeum korzystający z wybranej Muzeaotrasy
Cel główny: wzrost poziomu uczestnictwa mieszkańców Tomaszowa Mazowieckiego i regionu w przedsięwzięciach z zakresu edukacji i animacji kulturowej, poprzez zwiększenie dostępności dziedzictwa kulturowego dla różnych środowisk i grup wiekowych oraz wzrost współpracy pomiędzy podmiotami reprezentującymi sektor kultury, oświaty i niezależnego artysty;
Cele szczegółowe: Wzrost współpracy i partnerstwa muzeum z instytucjami i osobami działającymi w sektorze kultury i edukacji organizacjami pozarządowymi; Zwiększenie dostępu do wydarzeń kulturalnych i możliwości uczestnictwa w bezpłatnych muzealnych spotkaniach warsztatowych łączących kulturę, historię, tradycję, sztukę i przyrodę, oraz opracowanie co najmniej dwóch tras zwiedzania tomaszowskiego Muzeum w sposób interaktywny, nietypowy w formie, skierowanych do określonych, wybranych przez uczestników, grup odbiorców pobudzających do aktywności, rozbudzających zainteresowanie i chęć poznawania dziedzictwa kulturowego z wykorzystaniem nauczania polisensorycznego. Popularyzacja ponadlokalności poprzez współprace z artystą z Łodzi
i wizytę studyjną w Bełchatowie ( wzorowanie się na „ dobrych praktykach sąsiadów), Ukształtowanie w świadomości społeczności potrzeby korzystania z oferty muzealnej; Poszerzenie wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego regionu, jego znaczenia w historii, tradycji i kulturze naszego narodu poprzez bezpośredni kontakt z muzealium. Ukształtowanie w świadomości społeczności lokalnej potrzeby korzystania z propozycji instytucji kultury, w tym działań muzealnych, zmiana postrzegania Muzeum – jako „Skarbnicy” dziedzictwa kulturowego oraz miejsca żywej kultury i miejsca spotkań
i rozwijania zainteresowań, otwartego, przyjaznego dla wszystkich grup wiekowych, pozwalającego na spędzanie wolnego czasu w sposób aktywny, kreatywny i efektywny. Rezultaty: Zwiększenie poziomu uczestnictwa mieszkańców Tomaszowa Maz. w przedsięwzięciach kulturalno–edukacyjnych poprzez zrealizowanie dziesięciu bezpłatnych spotkań muzealnych poszerzających wiedzę o muzealiach, muzeum
i dziedzictwie kulturowym regionu; wzrost współpracy i partnerstwa między instytucjami , organizacjami działającymi w sektorze kultury, edukacji i niezależnymi animatorami
( artystami) oraz działań i współpracy ponadlokalnej, wzrost dostępności dziedzictwa kulturowego, wzrost wiedzy o dziedzictwie regionu, opracowanie i wydanie w formie papierowej jako karty zadań) co najmniej dwóch tras zwiedzania tomaszowskiego Muzeum w sposób interaktywny, nietypowy w formie, skierowanych do określonych, wybranych przez uczestników, grup odbiorców pobudzających do aktywności, rozbudzających zainteresowanie i chęć poznawania dziedzictwa kulturowego z wykorzystaniem nauczania polisensorycznego jako efektu partycypacji społecznej w działania edukacyjne Muzeum, poprawa postrzegania muzeum jako miejsca spotkań, dialogu przyjaznego dla wszystkich grup wiekowych i różnych grup zainteresowań; integracja międzypokoleniowa oraz pogłębianie wiedzy z wykorzystaniem nowoczesnych metod edukacyjnych według zasady „ bawiąc – uczyć” i „nauka poprzez działanie”.
WSTĘPNY HARMONOGRAM PROJEKTU
„MUZEUOTRASY – AKTYWNE ZWIEDZANIE TOMASZOWSKIEGO MUZEUM”
realizowanego dzięki nagrodzie przyznanej przez Muzeum Sztuki w Łodzi
w ramach konkursu „ Koalicje Kultury” dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury z programu „ Bardzo Młoda Kultura 2016- 2018”
W partnerstwie z Zespołem Szkolno – Przedszkolnym Nr 7 w Tomaszowie Mazowieckim – Szkołą Podstawową Nr 11 i niezależnym artystą Kajetanem Luterackim
23 lipca 2018 ro godz. 11.00 – konferencja prasowa w Muzeum
Do 31 sierpnia 2018 r. rekrutacja bezpośrednich uczestników Projektu
Do 1 września 2018 r. - działania przygotowawczo – organizacyjne
Do 31 października 2018 r. - działania promocyjno – informacyjne
Od 1 sierpnia do 14 września 2018 r. - działania administracyjno – techniczne związane
z realizacją projektu
Od 14 września do 31października 2018 r. - realizacja 10 spotkań muzealnych –zajęć warsztatowych, wizyty studyjnej, tworzenie muzeotras
Wstępny harmonogram spotkań muzealnych:
1. 14 IX w godz. 17.00 – 19.00- Poznajmy się” działania zapoznawcze- przedstawienie zespołu projektowego, podział obowiązków i zasad działania Projektu, przybliżenie wystaw stałych poprzez grę terenową „Muzeoquest z historią w tle”
2. 15 IX w godz. 10.00 – 12.00 - Muzealni tropiciele –– zapoznanie z dziejami muzealnictwa, historią tomaszowskiego Muzeum i jego zbiorami - wcielanie się w rolę muzealników, opracowywanie obiektów, tworzenie wystawy z własnych obiektów
3. 15 IX - w godz. 12.00 – 14.00 - Komunikacja wizualna co to znaczy? teoria i praktyka
4. 21 IX w godz. 17.00 – 19.00 - „ Telefon i Muzeum… Współczesne narzędzia promocyjne, edukacyjne i … w pigułce” – warsztaty i prezentacja multimedialna
5. 22 IX w godz. 10.00 – 12.00 - „ Zmysły w procesie poznawania świata” warsztaty
z polisensoryką w tle
6. 29 IX w godz. 10.00 – 14.00 – „ Jak robią to inni” wizyta studyjna w interaktywnym muzeum Giganci Mocy w Bełchatowie
7. 5 X w godz. 17.00 – 19.00 – Muzeotrasy …. – opracowywanie tras zwiedzania tomaszowskiego Muzeum, (przygotowanie kart zwiedzania do druku, zakup pomocy
i materiałów niezbędnych do realizacji Muzeotras).
8. 6 X w godz. 10.00- 12.00 - Muzeotrasy …. – opracowywanie tras zwiedzania tomaszowskiego Muzeum,
9. 12 X w godz. 17.00 – 19.00 Muzeotrasy …. – opracowywanie tras zwiedzania tomaszowskiego Muzeum,
10. 13 X w godz. 10.00 – 12.00 - Muzeotrasy …. – opracowywanie tras zwiedzania tomaszowskiego Muzeum,
19 X/ 20 X – spotkanie z grupa influenserską, ewaluacja tras
Promocja Projektu – akcja promocyjna pt.” Słyszał Pan o Muzeotrasach?”, (promocja
w terenie)
26 X w godz. 17.00 - Uroczysty finał - zakończenie projektu. Krótki wykład i podsumowanie projektu i prezentacja dokumentacji fotograficznej i filmowej oraz –uroczyste udostępnienie Muzeotras zaproszonym gościom i zwiedzającym Muzeum,
Do 16 XI 2018 r. podsumowanie, ewaluacja i rozliczenie Projektu
Napisz komentarz
Komentarze