Fabryki drewna a nie tlenu

  • 25.04.2020, 11:13 (aktualizacja 25.04.2020, 13:00)
  • Mariusz Strzepek
Fabryki drewna a nie tlenu
Mieszkańcy naszego miasta i powiatu od dłuższego czasu zwracają uwagę na masową wycinkę drzew, jaka jest prowadzona na naszym terenie. Harwestery pracują, nie oglądając się na nic. Nawet okresy lęgowe ptaków nie stoją na przeszkodzie. Jaka jest skala tej dzialalności? Trudno tak naprawdę powiedzieć. Próbuję ustalić to od kilku miesięcy. Bezskutecznie. Starostwo Powiatowe nie posiada danych na temat wielkości leśnych wyrębów. Lasy Państwowe ze względu na koronawirusa (idealna wymówka) również od kilku tygodni nie pokusiły się o odpowiedź. Państwo w państwie. "Nie mamy Pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi"?

10 marca wysłałem do Lasów Państwowych oficjalne zapytanie. Do dzisiaj, mimo kolejnych ponagleń, nie otrzymałem na nie odpowiedzi. Chciałem uzyskać następujące dane statystyczne dotyczące nadleśnictw na terenie powiatu tomaszowskiego:

- Ile łącznie hektarów drzew podlegało wycince w kolejnych latach od 2010 do 2020?

- ile metrów sześciennych drewna w tym okresie pozyskiwano?

- jakie gatunki drzew i w jakiej ilości wycięto?

- jaką ilość drzew wycięto ze względów sanitarnych (pasożyty – jakie, itp)?

- Ile dokonano w tym czasie nasadzeń ?

- Jaki obszar terenów leśnych wyłączano z produkcji leśnej i w jakim trybie?

- jak dużo drewna przeznaczono do przetworzenia na terenie kraju?

- ile eksportowano poza jego granice? 

Każde przedsiębiorstwo prowadzące, chociażby w minimalnym stopniu, analitykę własnej działalności (np. na potrzeby GUS) takie dane powinno posiadać od ręki. Lasy Państwowe jak się okazuje... nie. Jak napisać artykuł, kiedy instytucje zobowiązane do udzialenia odpowiedzi, zwyczajnie się od niej uchylają? Pozostaje jedynie formuła felietonowa.

To, że lasy znikają w zastraszającym tempie widać gołym okiem (nie zawsze bezpośrednio z głównych dróg, ponieważ najczęściej wycinka odbywa się głębi kompleksów leśnych). Czy powinniśmy się temu dziwić? Powiedziałbym, że nie. Dlaczego?  Otóż lasy w Polsce traktowane są od dłuższego czasu nie jako fabryki produkujące niezbędny do życia tlen, ale jako przedsiębiorstwa wytwarzające surowiec do produkcji tanich mebli przez koncerny, takie jak na przykład Ikea. O ich jakości świadczy używane nawet na rynku nieruchomości określenie "standard Ikea". Niedawno wynajmowałem w Łodzi takie odświeżone w tym standardzie mieszkanie. Przyklejona do biurka taśma klająca odeszła z niego razem z okleiną. Wytwarzane niegdyś przez rzemieślników meble służyły wiele lat, a często przekazywane były w ślubnym wianie. 

Dzisiejszy świat wypracował nowe normy i wzorce zachowań tzw. konsumenckich. Mimo, że dużo mówi się o ochronie środowiska naturalnego, wciąż działania podejmowane w tym zakresie przez Rządy mają charakter raczej pozorowany. Mamy kupować dużo i często. Przedmiotów tanich ale i mało trwałych a nawet wręcz niepotrzebnych. Do tego przyczyniają się media (przy okazji wrócę do tematu współczesnych form totalitaryzmu), które przekonują, że ważne są trendy, mody itp. Bombardowani takim przekazem idziemy jak owce, tyle, że już nie na strzyżenie ale na rzeź. Smutne? Straszne!

Na ziemi żyje nas coraz więcej, więc i tlenu niezbędnego do życia potrzeba jest więcej. Tymczasem my rozprawiamy o wzroście gospodarczym, który oparty jest w głównej mierze na eksploatacji i dewastacji środowiska naturalnego. Czy człowiek jest najgłupszym ze zwierząt? Tak, w dodatku najbardziej chciwym. Często ludzie pytają mnie, czy uważam, że epidemia koronawirusa coś w nas zmieni? Coś na pewno tak, ale nie wyeliminuje ona ludzkiej pazerności. Więc wycinamy lasy, rozprawiając, że to w trosce właśnie o te lasy. Dosyć to kuriozalne. 

Ale to nie jedyny u nas problem, kiedy trzeźwo przyjrzymy się otaczającemu nas światu. Tysiące hektarów gruntów rolnych przekształcanych jest w działki budowlane. Tworzy to koszty i problemy z dostępem do infrastruktury, zakłóca hydrogospodarkę (a narzekamy przecież na suszę). Gmina Tomaszów to naprawdę doskonały wręcz przykład. 

W atrakcyjnych turystycznie miejscowościach (na przykład górskich) buduje się tysiące apartamentowców i to w miejscach, gdzie zdrowy rozsądek nakazywałby ich właśnie zakazywać, Krótkowzroczna polityka lokalnych władz, nastawiona na bieżący dochód, bo trudno to nazwać rozwojem, doprowadzi wcześniej czy później do katastrofy. Całe połacie gruntu betonowane są z przeznaczeniem na parkingi. A górskie ścieżki zaśmiecane i rozdeptywane przez miliony ludzi. Podobnie było we Włoszech, teraz Włosi zaczynają się budzić. Duża liczba turystów, to duża liczba śmieci, wzmożone zapotrzebowanie na wodę oraz konieczność odprowadzenia ścieków. 

Skoro piszemy o chciwości, to warto zauważyć, że chciwość Kowalskiego jest niczym w porównaniu z chciwością korporacji, która jest de facto nieograniczona. Często widzę drwiące uśmieszki, kiedy mówię, że czeka nas globalna wojna straszniejsza niż te, które znamy. Być może będziemy walczyć nie jako narody, ale jako ludzie z globalnymi, nastawionymi na maksymalizację zysku, korporacjami. Walka będzie o tyle trudna, że przeciwnik dysponuje kapitałem, politycznymi wpływami, to on tworzy prawo, lub ma wpływ na jego tworzenie. Sponsoruje polityków i Rządy większośc krajów na świecie. 

Mariusz Strzepek

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (113)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Hiszpan
Hiszpan 14.05.2020, 23:12
Wszyscy musimy zrozumieć, że lasy to nasze wspólne wielkie dobro, a nie prywatny folwark Lasów Państwowych, to nie fabryka drewna, a nasza szansa w walce ze zmianami klimatu, o roli rekreacyjnej nie wspominając.
Grzegorz Bińczyk
Grzegorz Bińczyk 07.05.2020, 23:49
Dlaczego, wbrew Pana opiniom, regularnie zwiększa się lesistość, miąższość i średni wiek lasów w Polsce? Potwierdzają to GUS i doroczne raporty LP o stanie lasów.
MS
MS 08.05.2020, 00:15
Już to wyjaśniałem w innym artykule. Lesistość między 1995 a 2018 rokiem wzrosła z 28 do 29,6 procent. Głównie na terenach prywatnych. Powodem był system dopłat stosowanych przez UE, a nie polityka "zalesiania" prowadzona przez Lasy Państwowe

Zgadzam się natomiast co do tego, że wiele osób nie rozumie konieczności wykonywania cięć pielęgnacyjnych. regulujących zagęszczenie. Postaram się to wyjaśnić przy najbliższej okazji.
Gauga
Gauga 30.04.2020, 17:24
Takie wycinki widać na każdym kroku, jeszcze 5 lat temu było to nie do pomyślenia.
AK-47
AK-47 30.04.2020, 18:45
Bzdura.
Stan Step
Stan Step 30.04.2020, 16:53
Powstrzymać dewastatorów przyrody!
AK-47
AK-47 30.04.2020, 18:47
Zacznijmy od Greenpeace....
WuPe
WuPe 30.04.2020, 10:06
Jest taki profil na YT prowadzony przez leśników (a jakże) Oblicza Lasów. Zachęcam do zapoznania się z nim. Pada tam wiele odpowiedzi na nurtujące pytania.
Piotr
Piotr 29.04.2020, 11:30
Trzeba zlozyc wniosek do Prokuratury! A koniec koncow do TSUE.
!
! 01.05.2020, 11:25
Buahhaahha... no trzeba. Tylko nie czekaj za długo.
Szymon
Szymon 28.04.2020, 20:59
Bilans w naszej Polsce my Polacy musimy mieć dodatni by żyło nam i naszym dzieciom i przyszłym pokoleniom lepiej.
Filip
Filip 28.04.2020, 18:47
Tak się składa, że ostatnio sprawdziłem na stronie GUS (w Banku Danych Lokalnych) ile wycięto/posadzono drzew (nie tylko w lasach) w latach 2005-2018. Bilans ubytków/nasadzeń zarówno dla gminy miejskiej Tomaszów Mazowiecki i powiatu tomaszowskiego jest ujemny, czyli krótko mówiąc więcej się wycina niż sadzi. Dokładne dane poniżej:
1) gmina miejska Tomaszów Mazowiecki - wycięto 7776 drzew, zasadzono 4766 (bilans -3010).
2) gmina wiejska Tomaszów Mazowiecki - wycięto 0 drzew, zasadzono 55 (bilans +55)
3) powiat tomaszowski - wycięto 11452 drzewa, zasadzono 7824 (bilans -3628)
Bilans dla województwa łódzkiego to -6014 drzew.
Najlepszy bilans ubytków/nasadzeń drzew w województwie ma gmina Czarnocin (+17238), a najgorszy gmina Kamieńsk (-14630).
Dane prawdopodobnie dotyczą tylko terenów państwowych, więc nie obejmują drzew wyciętych w czasie obowiązywania lex Szyszko.
m&m
m&m 30.04.2020, 13:41
Tu się dyskusja toczy na temat terenow wyłącznie leśnych, a nie wycinek w miastach czy nasadzeń na bulwarach.
WuPe
WuPe 30.04.2020, 09:44
Wierutne bzdury. Te dane w ogóle nie obejmują lasów, a opierają się na zgłoszeniach wycinki i decyzjach urzędniczych. Niestety bilans jest jeszcze gorszy, bo w zamian za wycinane drzewa sadzone są np. gałęzie. Urzędnik przyjeżdża na kontrolę (ale najczęściej nie) i widzi że nowe nasadzenia są, ale jaka jest ich jakość, to już nie jego kompetencje. W Tomaszowie wybetonowano plac, św. Antoniego, wycięto drzewa z Mościckiego... Otrzymaliśmy nowe nasadzenia? Nie lub takie, które się nie przyjmują dzięki złemu doborowi gatunków i ,,pielęgnacji".
Andrzej
Andrzej 28.04.2020, 10:36
Panie Mariuszu Strzepek. Zwracając się o informację trzeba było zaznaczyć, że jest to na podstawie Ustawy o dostępie dom informacji publicznej. Taki ktoś jak Pan powinien znać tą ustawę. Termin na odpowiedź lub informację o innym terminie odpowiedzi ze względu na czasochłonność zebrania informacji wynosi 14 dni. Po tym terminie przypomniałbym o tym i po odczekaniu kolejnych 14 dni złożył bym zażalenie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (podstawa Kodeks postępowania administracyjnego). Na ogół jest reakcja i sąd też ma określony w kpa termin. W przypadku braku odpowiedzi, przypomnienie , odczekanie kolejnego terminu i Naczelny Sąd Administracyjny (raczej nie ma takiej potrzeby). Taką zasadę stosowałem wielokrotnie i zawsze uzyskiwałem odpowiedzi. Powołanie się na ustawę nie jest konieczne ale pomaga w przypadku konieczności zwrócenia się do WSA. Takie zapytania traktowane są jako zadane na podstawie wymienionej ustawy. Biorąc się za tego typu interwencje należy to robić profesjonalnie a nie jak nowicjusz. Tym razem nie popisał się Pan....Ja w swoich działaniach zwracałem się kilka razy do Prezydenta skąd otrzymywałem odpowiedzi wyjaśniające ale to trzeba chcieć walczyć wytrwale...
WuPe
WuPe 30.04.2020, 09:48
Skąd wnioski, że redaktor nie użył tego trybu?
m&m
m&m 28.04.2020, 09:04
Może najpierw należy sprawdzić te dane, a potem dopiero pisać takie rzeczy i prowokować komentarze o wyrzynaniu lasów. Głupotą by było nie gospodarować takim majątkiem, jakim są polskie lasy. A gospodarowanie, to m.i. wycinka i handel drewnem. Ale generalnie od dziesiątek lat tych lasów raczej przybywa (moi ze się mylę, to wyprostujcie). To, że gdzieś, przed czyimiś oczami się zetnie parę hektarów, to nie znaczy, że gdzieś indziej nie obsadzono dwa razy więcej. Skądś to drewno musi się brać. A bierze się dużo. Gorszy lament powinien być, jak platfusy chciały poprywatyzować ten największy polski skarb. Gdyby się okazało, że ktoś rzeczywiście zarządził wycinanie lasów bez ładu i składu, to pierwszy bym sznur przez latarnię przerzucał dla zdrajców narodu, ale tu takiej sytuacji chyba nie ma... No chyba, że wreszcie odpowiedzą. Albo można o tym gdzieś przeczytać? Na pewno można.
WuPe
WuPe 30.04.2020, 09:54
Dokładnie. Dodatkowo mali rolnicy przestali gospodarować. Teraz na wsiach nie hoduje się już kilku świnek, krówek, a nawet najmniej problemowego ptactwa. Nie uświadczysz porannego piania koguta i wieczornego ryczenia krów przed dojeniem. Te wszystkie małe pola obsadzane są najczęściej sosną, a nierzadko puszczone samopas przemieniają się w brzozowe młodniki. W okolicach Tomaszowa na naszych bardzo nieurodzajnych glebach jest tego cała masa.
Anna
Anna 27.04.2020, 23:56
Wokol Lunlina też wycięto mnistwo piekntch drzew. Nie poznałam lasu po odwolaniu zakazu wstępu. Mam duzo zdjęć tej dewastacji. Nadleśnictwo Świdnik, lesnictwo Zemborzyce
WuPe
WuPe 30.04.2020, 09:55
Za tego typu wypowiedzi możesz ponieść konsekwencje prawne.
Ajdejano
Ajdejano 28.04.2020, 18:56
"Wokol Lunlina też wycięto mnistwo piekntch drzew."
Co za piękna polszczyzna tej niedouczonej dziewuchy.
Zenek
Zenek 29.04.2020, 07:36
Jest nauczyciel polonista, jak zwykle żeby tylko się przyczepić.
WuPe
WuPe 30.04.2020, 09:56
A Ty oszołom śledzący psychopatycznie komentarze Ajdejano. Stalking?
Zenek
Zenek 01.05.2020, 08:19
Pomyliłeś pojęcia jak ktoś zaczyna oceniać to musi się liczyć z tym że sam podlega ocenie.
Ajdejano
Ajdejano 29.04.2020, 15:07
Zenuś: lepiej dobrze pilnuj firmy. Dobrze na tym wyjdziesz.
Pozdrowienia od starego czekisty.
Zenek
Zenek 01.05.2020, 08:21
Zachowam komentarz
Ajdejano
Ajdejano 01.05.2020, 11:58
I to mi się podoba. Przy okazji spytam: jak tam świetna woda znad rzeki ?!
Zenek
Zenek 01.05.2020, 15:17
Nie celuj bo nic z tego
patriota
patriota 27.04.2020, 20:57
mieszkam kolo Gorzowa a wiec jeden z najbardziej zalesionych terenow w Polsce, wycinka trwa co najmniej od 2014 byc moze tez wczesniej. kase kradna z pewnoscia..
AK-47
AK-47 27.04.2020, 21:38
Sprawdź czy to nie Niemcy odbierają w ten sposób rekompensaty za Vaterland....
WuPe
WuPe 27.04.2020, 21:32
Kradli to Szwedzi, Niemcy i Ruscy.
AK-47
AK-47 27.04.2020, 23:05
Ale koło Gorzowa to raczej Niemcy....
Łukasz
Łukasz 27.04.2020, 17:45
Autor pisze "To, że lasy znikają w zastraszającym tempie widać gołym okiem". Gołym okiem to możesz Pan sobie coś pooglądać. A dane na temat zalesienia Polski przeczą pańskim populistycznemu twierdzeniu. Niech Pan zacznie sprawdzać dane a nie tworzyć paradziennikarstwo
Ajdejano
Ajdejano 28.04.2020, 13:23
Paraznawcą gospodarki leśnej, to jesteś właśnie Ty - koleś. Dlaczego ? Ano dlatego, że nie zauważasz "drobnej" różnicy pomiędzy wycinaniem w pień całych połaci leśnych, czyli - jak leci: stare, młode, chronione, nie chronione, a potem - sadzenie małych sadzonek, które po około 80-100 latach będą nadawały się do wycinki. Nie przez leśników-złodziei naszego dobra narodowego, tylko może przez prawdziwych leśników.
Prawdziwy leśnik wie, że każda totalna wycinka, czyli dewastacja lasu, a potem zasłanianie się, że przecież znów się zasadziło, to zwykłe draństwo i złodziejstwo.

Ty nie widzisz tego, co właśnie gołym okiem widzą wszyscy inni. I dlatego jesteś, niestety, tylko paraznawcą gospodarki leśnej i lasu.
as
as 27.04.2020, 10:16
Powiedziałabym nawet, że człowiek jest najgorszym pasożytem na ziemi. Gdyby zabrakło owadów, człowiek też zginie (pszczoły to tylko jeden w wielu przykładów). Gdyby zabrakło człowieka owady nawet tego nie zauważą.
Jokero
Jokero 27.04.2020, 09:32
Niestety w calej Polsce ten sam problem,banda zlodzieji i degeneratow zrobila sobie istny folwark z naszego kraju...jezeli ludzie w co smiem powatpiewac nie przejrza na oczy to zniszcza wszystko co bylo budowane przez cale pokolenia w naszym kraju
WuPe
WuPe 27.04.2020, 21:35
To nie jest komentarz a zwykłe g.
? wirus
? wirus 27.04.2020, 08:56
Chęć zysku zgubi człowieka
Kierowca
Kierowca 26.04.2020, 20:21
W Tomaszowie jest najdroższe paliwo, w Piotrków 95-3,80 , Opoczno 95-3,85 Ujazd 95-3,9, Rawa 95-3,89. Tomaszów 95 od 4,19 do 4,25. Tak stacje pomagają w naszym mieście
WuPe
WuPe 27.04.2020, 21:36
W TM na 2 stacjach jest poniżej 4.
Matka Polka
Matka Polka 26.04.2020, 19:13
Nie sądziłam, że kiedyś zgodzę się z panem MS, ale tu brawo dla niego. Uwielbiam spacerować po lesie, jesienią zbierać grzyby a w pozostałych porach roku po prostu tam oddycham, odpoczywam się wyciszam. Z przerażeniem patrzę na skalę wycinki w okolicach TM. Ludzie co my zostawimy naszym dzieciom? Czym one będą oddychać? Gdzie pójdą na spacer? Na wysypisko śmieci czy na pustynię? Zacznijmy myśleć nie tylko o swoich czterech literach ale min. O naszych dzieciach, wnukach czy prawnukach?
Rrrrrr
Rrrrrr 30.04.2020, 10:48
To gdzie będą spacerowaly T woje dzieci, wnuki ? Bo jak teraz nie wytniemy 100 letnich,zdrowych sosen,to za 20-40 lat zostawimy potomnym posusz pod nogami i nad głowami
WuPe
WuPe 26.04.2020, 20:54
To jest niezdrowy populizm. Wskaż przeręby które nie są powtórnie zadrzewiane.
Przyrodniczka
Przyrodniczka 29.04.2020, 09:14
Panie Leśniku, obrońco masowych wycinek!!! To co wycinacie całymi kwadrantami to zalesiacie, owszem. Czy te sadzonki przy takiej suszy się utrzymają? Daj Boże!!! Las tam będzie za 30 lat, więc skorzystają z niego nasze wnuki. Ale do wycinek dołączacie tworzenie całej sieci dróg, bardzo szerokich, gęsta jest to sieć. Dodatkowo przerzedzacie istniejący drzewostan wyrzynając co grubsze i zdrowsze drzewa. Z Puszczy Knyszyńskiej pozostały smutne zagajniki, łyse polany i bogata sieć dróg. W całej Polsce za PISu lasy się postarzały???
Rrrrr
Rrrrr 30.04.2020, 10:53
Bład,w lasach obowiązuje plan urządzania lasu sporzadzany na okres 10 lat,dla większości nadleśnictw obowiązuje jeszcze ten zaakceptowany przez PO,PSl......nie głosuję na PIS ,ale mówmy prawdę
Leśnik
Leśnik 26.04.2020, 14:52
Opieramy się na konkretnych danych a nie na fantazji i domysłach..
Eko
Eko 16.05.2020, 05:16
Prawo powinno. Stanowić. Tak. Jak natura. W. Rolnictwie. To co zasadziles to wycinaj a nie odwrotnie Cwaniaki i nie mam
WuPe
WuPe 26.04.2020, 14:27
Mam dziwne wrażenie, że jak nie rozkradli nam lasów Szwedzi, Niemcy, Ruscy, czy PRL przez lata rabunkowych eksploatacji i wywózki naszych drzew poza granice, to nie zrobią nam tego współcześni, wykształceni leśnicy. Las rośnie długo, czasem dorastamy wraz z nim i przyzwyczajamy się do jego obecności w sąsiedztwie. Niemniej to co nas otacza poza drobnymi wyjątkami, to sztuczne plantacje przeznaczone do gospodarki leśnej. Już za mojego życia małe brzozowe zagajniczki przy drodze do Spały przemieniły się w regularny las. Kiedyś skończą w płytach meblowych, a na ich miejsce nasadzone zostaną kolejne. Mało tego, nasadzeń w Polsce przybywa zarówno na terenach państwowych jak i prywatnych. Po wejściu Polski do UE wielu rolników odpuściło sobie uprawę w zamian za nasadzenia i dopłaty z Brukseli. Coraz więcej pół przemienia się w nieużytki i tereny dziko zadrzewione. Coraz więcej nadleśnictw wypiera monokulturę sosnową mieszankami liściastymi by zwiększyć bioróżnorodność tracąc przy tym pewne zyski z sosny. Efektów tych zabiegów nie doczekamy, ale kolejne pokolenia już tak. To że redaktorowi wycięto las pod domem nie znaczy że w Polsce odbywa się ,,niekontrolowana wycinka" jak to ujął w tendencyjnej ankiecie.
447
447 26.04.2020, 19:39
O Żydach zapomniales, a Komorowski w drugiej kadencji mial podpisac ustawe o rekompensatach za mnienie bezsapadkowe (Polski żyd, ginie podczas wojny z cala rodzina - masa przypadkow, 90% tomaszowskiego TTBSu), zatem lasy mialy pojsc na to.

Bylo cos takiego, z palca sobie nie wyssalem, a relacjonuje teksty w legalnie wydawanych w Polsce tygodnikach jak "Sieci" czy "DoRzeczy" a i "Polityka" przynajmniej kilkukrotnie po 2010 o tym pisala, chociaz oczywiscie w szyderczym dla Polakow tonie.

Dzis to jest jeden z glownych postulatow Konfedracji, a Braun dawal to nawet w spocie wyborczym w 2015 roku (do dzis na YT)
Już płacimy
Już płacimy 27.04.2020, 11:03
rocznie 240 mln zł (100 euro na głowę dla 50 tys) dodatku dla emerytów. "Do miesięcznych świadczeń kwalifikuje się każdy mieszkający w Izraelu, kto urodził się jako obywatel polski, ucierpiał podczas wojny pod okupacją niemiecką bądź też ukrywał się. To samo dotyczy małżonka. To samo dotyczy kolejnej okupacji – sowieckiej – do roku 1956”."
Nie rozumiem dlaczego płacimy odszkodowania za zbrodnie na Żydach, których nie my dopuściliśmy się, tylko Niemcy.
Mało tego. Autorem obu systemów byli Żydzi.
A więc, systemy Żydów mordowały/wypędzały Żydów, a my im płacimy emerytury.
f
f 27.04.2020, 17:03
no są jednak obywatele polscy, także bez związku. Jeśli nie uczestniczyli w zbroniach komunistyczych, mają prawo odbierać świadczenia, gdziekolwiek sobie żyją.

Pozostałe