Zgodnie z polskim prawem każda pełnoletnia osoba ma obowiązek posiadania ważnego dowodu osobistego zawierającego aktualne dane. Oznacza to, że każda zmiana adresu zameldowania lub stanu cywilnego wiąże się z koniecznością wymiany dowodu osobistego.
Ustawowy termin na aktualizację danych w dowodzie osobistym wynosi 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana (np. ślubu, rozwodu, zmiany adresu).
Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego trzeba złożyć także w przypadku:
- zagubienia dotychczasowego dokumentu,
- zniszczenia dowodu w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym posługiwanie się nim,
- kradzieży dokumentu tożsamości,
- a także nie później niż 30 dni przed upływem terminu ważności obecnego dowodu.
Dotąd za każdorazowe wydanie dowodu osobistego urzędy gmin pobierały opłatę w wysokości 30 zł. Obecnie standardowy dowód osobisty wydawany po raz pierwszy oraz przy wymianie z przyczyn ustawowych jest bezpłatny, z wyjątkiem szczególnych sytuacji określonych w przepisach (np. zawinionego uszkodzenia dokumentu).
































































Napisz komentarz
Komentarze