Z danych GUS wynika, że zakupów przez internet w ciągu ostatnich 12 miesięcy w Polsce w 2025 r. dokonało 69,7 proc. osób w wieku 16–74 lata, wobec 67,4 proc. w 2024 r.). W miastach e-zakupy robiło 73,8 proc. mieszkańców, a na terenach wiejskich - 63,7 proc.
Dane pokazały, że w 2025 r. o 0,3 pkt. proc. wzrósł odsetek gospodarstw domowych z dostępem do internetu - obecnie posiada go 96,2 proc. rodzin. Odsetek gospodarstw domowych z dostępem do internetu przez szerokopasmowe łącze stacjonarne spadł o 1,8 pkt. proc. (do 70,3 proc.), a przez szerokopasmowe łącze mobilne - wzrósł o 2,3 p. proc. (do 78,2 proc.).
Z usług administracji publicznej przez internet w ostatnich 12 miesiącach skorzystało 61,1 proc. osób w wieku 16–74 lata, z czego w miastach - 66,6 proc., a na terenach wiejskich - 53 proc. Najczęstszym celem była wysyłka deklaracji podatkowych (39,4 proc.), wyszukiwanie informacji (36,2 proc.) oraz odbiór korespondencji urzędowej online (30,9 proc.). Około 29 proc. osób chciała pobrać lub wydrukować formularz albo uzyskać dostęp do informacji osobistych. Najrzadziej Polacy korzystali z e-administracji, by złożyć wniosek o urzędowe dokumenty (7,8 proc.).
Jak podał GUS, umiejętności cyfrowe Polaków są uzależnione od wieku. Podstawowe lub ponadpodstawowe kompetencje ma 75,7 proc. osób w wieku 25–34 lata i 73,6 proc. w grupie 16–24. Wśród osób od 65 do 74 roku życia odsetek ten wyniósł 12,3 proc.
W bieżącym roku stronę WWW posiada 67,5 proc. firm, a konta w mediach społecznościowych - blisko połowa z nich (47,8 proc.). Z płatnych usług chmurowych korzysta 55,3 proc. przedsiębiorstw, najczęściej w ramach poczty elektronicznej (37,3 proc.), oprogramowania biurowego (28 proc.) oraz przechowywania plików (21,8 proc.).
Według danych GUS technologię sztucznej inteligencji w br. stosuje 8,7 proc. przedsiębiorstw, w tym w celu generowania tekstu lub głosu – 5,3 proc., a w celu analizy tekstu – 2,1 proc. AI jest głównie używana w marketingu i sprzedaży (5 proc.) oraz w HR (3,7 proc.).
Analitykę danych prowadzi 25,9 proc. firm (wzrost o 6,6 pkt. proc. względem 2023 r.). Ponadto 51,3 proc. przedsiębiorstw używa e-Doręczeń w kontaktach z administracją. (PAP)
































































Napisz komentarz
Komentarze