28 września w neogotyckim Kościele Zbawiciela w Tomaszowie Mazowieckim odbyła się II edycja „Koncertu w ciemnościach”. Wypełniona świecami świątynia na kilka chwil pogrążyła się w mroku, by całą uwagę słuchaczy skierować na brzmienie chóru Artis Gaudium pod batutą Katarzyny Goljat oraz saksofonowe improwizacje Dave’a Bo. Wydarzenie – z wolnym wstępem – przyciągnęło tłumy i zebrało długą owację. Organizacyjnie wsparły je Parafia Ewangelicko-Augsburska oraz Miejskie Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim.
Miejsce z historią – klimat, który „gra”
Kościół Zbawiciela to trójnawowa, neogotycka świątynia z przełomu XIX i XX wieku. Jej strzelista wieża góruje nad okolicą, a wnętrze zdobią m.in. dzieła z epoki oraz charakterystyczne detale kamieniarskie. Budowę prowadzono w latach 1897–1902, co do dziś nadaje miejscu niepowtarzalny, akustyczny i wizualny charakter sprzyjający koncertom muzyki wokalnej.
Formuła: muzyka bez świateł
Pomysł koncertu jest prosty i zarazem efektowny – ograniczenie światła. Gdy gaśnie oświetlenie, pozostaje dźwięk i wyobraźnia słuchaczy. Taka oprawa pozwala skupić się na barwie głosów, przestrzeni i dynamice utworów, a także na dialogu chóru z solowym saksofonem. Miasto zapowiadało wcześniej, że tegoroczna edycja po ponadrocznym sukcesie znów „oczaruje publiczność” – i tak się stało.
Wykonawcy: Artis Gaudium i Dave Bo
Chór Artis Gaudium działa przy Miejskim Centrum Kultury, występuje od 2016 r., a dziś tworzą go śpiewacy w różnym wieku – od młodzieży po seniorów. Zespół regularnie uświetnia miejskie uroczystości i festiwale, zdobywając nagrody na przeglądach chóralnych. Dyrygentką i założycielką chóru jest Katarzyna Goljat. Saxofonista Dave Bo dopełnił brzmienia chóru nastrojowymi partiami solowymi.
Repertuar: od klasyki po przeboje
Publiczność usłyszała zestaw znanych i lubianych utworów – od kompozycji sakralnych i tradycyjnych pieśni („Dona nobis pacem”, „Greensleeves”), przez „Noc” Zbigniewa Preisnera, po światowe hity: „Hallelujah” Leonarda Cohena, „Let It Be” The Beatles czy „Careless Whisper” George’a Michaela. To właśnie różnorodność repertuaru, w połączeniu z mrokiem i blaskiem świec, sprawiła, że koncert był przeżyciem bardziej „do odczuwania” niż „do oglądania” – jak podkreślali organizatorzy po występie.
Dlaczego ten koncert działa tak mocno?
W czasach scrollowania treści i wszechobecnych ekranów, formuła „ciemności” działa jak detoks dla zmysłów – usuwa bodźce wizualne i wzmacnia skupienie. Podobne projekty pojawiają się w wielu miastach Europy (koncerty przy świecach, „blind concerts”), ale tomaszowski wyróżnia znakomita akustyka zabytkowego wnętrza i lokalna energia międzypokoleniowego chóru, który łączy tradycję z popularnymi przebojami. To połączenie przekłada się na wysoką frekwencję i organiczny „buzz” w mediach lokalnych.
Kiedy i gdzie?
Druga edycja odbyła się 28 września o 19:00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim pw. Zbawiciela przy ul. św. Antoniego 39. Wstęp – wolny. To kontynuacja pomysłu z ubiegłego roku i część szerszej fali wydarzeń kulturalnych, które ożywiają centrum miasta w końcówce września.















































































































Napisz komentarz
Komentarze