To właśnie ten brakujący fragment od lat blokował domknięcie szybkiego połączenia pomiędzy granicą województwa łódzkiego a Radomiem. Teraz, gdy dwa wcześniejsze odcinki mają już podpisane umowy, a trzeci wchodzi w etap przetargu, pełna ekspresowa trasa w tym rejonie staje się bardzo realna
13 kilometrów nowej ekspresówki
Planowany odcinek Wieniawa – Radom Południe będzie mieć ponad 13 kilometrów długości. Droga zostanie zbudowana w standardzie dwujezdniowej ekspresówki – po dwa pasy ruchu w każdym kierunku
Zadaniem przyszłego wykonawcy będzie nie tylko fizyczne wybudowanie trasy, ale też opracowanie kompletu projektów budowlanego i wykonawczego oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym decyzji ZRID zezwalającej na realizację inwestycji drogowej.
W ramach kontraktu powstaną obiekty inżynierskie, drogi do obsługi ruchu lokalnego, system odwodnienia i oświetlenia, a także chodniki oraz ścieżki rowerowe. Przewidziano montaż urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu – ekranów akustycznych, barier energochłonnych czy przejść dla zwierząt.
Nowy fragment połączy się z drogą ekspresową S7 na węźle Radom Południe, co pozwoli wygodnie wjechać zarówno w kierunku Warszawy, jak i Krakowa
30 kilometrów S12 już zakontraktowane
Przetarg na odcinek Wieniawa – Radom Południe to kolejny krok w realizacji całego ciągu S12 pomiędzy granicą województwa łódzkiego a Radomiem. W 2024 roku GDDKiA podpisała dwie umowy w systemie „projektuj i buduj”: na fragment granica woj. łódzkiego – Przysucha (ok. 14,4 km, wykonawca Budimex S.A.) oraz na odcinek Przysucha – Wieniawa (ok. 14,7 km, konsorcjum Mirbud S.A. / Kobylarnia S.A.).
Łącznie daje to około 30 kilometrów ekspresówki już zakontraktowanej. Dla obu odcinków wykonawcy złożyli do wojewody mazowieckiego wnioski o wydanie decyzji ZRID. Przy sprawnym przebiegu procedur budowlane prace w terenie mogą rozpocząć się w II kwartale 2026 roku, a zakończenie robót planowane jest na koniec 2028 roku.
Łącznik między zachodem i wschodem kraju
S12 jest projektowana jako jedna z głównych osi komunikacyjnych południowo-wschodniej Polski. Docelowo ma połączyć autostradę A1 w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego z przejściem granicznym w Dorohusku na granicy z Ukrainą, przebiegając przez województwa łódzkie, mazowieckie i lubelskie oraz takie miasta jak Piotrków, Radom, Lublin i Chełm
Nowa ekspresówka przejmie ruch z bardzo obciążonej dziś drogi krajowej nr 12. Z jednej strony usprawni przejazd pomiędzy centrum kraju, Ziemią Łódzką, południowym Mazowszem i Lubelszczyzną, z drugiej – wyprowadzi tranzyt, zwłaszcza ciężarowy, z miejscowości leżących przy obecnej „dwunastce”. To oznacza realną poprawę bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców tych gmin, które od lat zmagają się z hałasem, spalinami i korkami pod oknam
Co dalej?
Ogłoszenie przetargu w Dzienniku Urzędowym UE to dopiero początek procedury. Najpierw potencjalni wykonawcy zgłoszą się do udziału w postępowaniu, później GDDKiA zaprosi wybrane firmy do złożenia ofert cenowych. Po wyborze najkorzystniejszej oferty i podpisaniu umowy wykonawca przygotuje projekty oraz będzie starał się o decyzję ZRID
Choć na dokładny harmonogram dla odcinka Wieniawa – Radom Południe jeszcze poczekamy, widać wyraźnie, że układ ekspresowej S12 między granicą województwa łódzkiego a Radomiem wchodzi w decydującą fazę. Jeśli wszystkie procedury pójdą zgodnie z planem, w drugiej połowie obecnej dekady kierowcy powinni zobaczyć w tym rejonie zupełnie nową jakość podróży – z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, wyższym poziomem bezpieczeństwa i znacząco krótszym czasem przejazdu.





















































Napisz komentarz
Komentarze