Uchwalając budżet miasta na 2008 rok prezydent Rafał Zagozdon twierdził, że ma on charakter pro-inwestycyjny i pro-rozwojowy. Doświadczenie uczy jednak, że plan wydatków ze stycznia nijak się ma do ich zrealizowania w grudniu. Często dokonuje się przesunięć nadmiaru środków finansowych, które nie zostały wydatkowane zgodnie z planem. Najczęściej te „oszczędności” powstają w wyniku niezrealizowania zaplanowanych inwestycji
Mariusz Strzępek
03.03.2008 20:11
(aktualizacja 17.10.2025 15:32)
Jak wyglądają przygotowania do realizacji wydatków inwestycyjnych przedstawimy na podstawie informacji Referatu Zamówień Publicznych naszego Urzędu Miasta.
W styczniu Wydział Inwestycji UM przygotował wytyczne oraz wnioski do Referatu Zamówień Publicznych o wyłonienie projektantów na dokumentacje projektowo – kosztorysowe.
Referat wystąpił z zapytaniem do 9 projektantów na następujące zadania: - budowa ul. Zgodnej – wpłynęła 1 oferta, - budowa ul. Rolnej i Lewej – wpłynęła 1 oferta, - budowa ul. Kolejowej– wpłynęła 1 oferta, - budowa ul. Piaskowej – wpłynęła 1 oferta, - budowa parkingu i drogi dojazdowej do budynku przy ul. Stolarskiej 1/3 – wpłynęła 1 oferta, - remont schodów przy ul. Pięknej wraz z budową alejki do ul. Pięknej – wpłynęła 1 oferta, - budowa ul. Strefowej – zapytanie wysłano do 1 projektanta – wpłynęła 1 oferta (aktualizacja dokumentacji), ofertę złożył tylko jeden projektant.
Wysokie „obłożenie” pracą. Najwyraźniej brakuje w Polsce inżynierów z uprawnieniami do projektowania. Inną sprawą jest, że osoby te nie chcą podejmować się „małych” projektów, których koszt jest dużo niższy a pracochłonność równie wysoka, jak przy projektach dużych, o charakterze kompleksowym.
Termin realizacji powyższych projektów określono w przypadku inwestycji tegorocznych (parking ul. Stolarska, schody przy ulicy Pięknej) na koniec maja. W pozostałych przypadkach na 15 września br.
Należy więc przyjąć, że firmy budowlane (o ile jakieś przystąpią do przetargu) wejdą na teren budów najwcześniej w polowie lipca.
Ponadto wystąpiono z zapytaniami na następujące zadania: - budowa ul. Gajowej – zapytanie wysłano do 6 projektantów – otwarcie ofert – 11.03.08, - budowa ul. Kaktusowej – zapytanie wysłano do 6 projektantów – otwarcie ofert – 11.03.08, - budowa ul. Cegielnianej i Ugaj - zapytanie wysłano do 6 projektantów – otwarcie ofert – 11.03.08, - wykonanie ekspertyzy budynku MOK przy ul. Browarnej - zapytanie wysłano do 11 projektantów - nie wpłynęła żadna oferta, - odnowienie zabytkowego pałacu ślubów - zapytanie wysłano do 4 projektantów – nie wpłynęła żadna oferta.
Referat Zamówień Publicznych ponownie wystąpi z zapytaniami do wykonawców w przypadkach, w których nie wpłynęła żadna oferta.
Ponadto w postępowaniu podprogowym został wyłoniony projektant na boisko przy SP nr 14. Termin przedłożenia dokumentacji projektowo-kosztorysowej został wyznaczony na dzień 10 kwietnia br.
W sprzyjających okolicznościach prace przy boisku rozpoczną się na początku czerwca i zakończą się wraz z końcem wakacji.
W ramach remontów bieżących przeprowadzono obmiary w placówkach oświatowych oraz przygotowano dokumentację kosztorysową oraz wnioski do Referatu Zamówień Publicznych na prace renowacyjne w placówkach szkolnych. Wysłano łącznie 31 zapytań, na które zgłosiło się 28 wykonawców. Prace renowacyjne polegające na malowaniu i cyklinowaniu sal lekcyjnych zostały przeprowadzone w miesiącu lutym, podczas ferii zimowych.
Ponadto został ustalony z użytkownikiem zakres remontów w budynku „Przyjaźni” przy ul. św. Antoniego. W związku z adaptacją części pomieszczeń na potrzeby Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przygotowano kosztorysy oraz niezbędną dokumentację w celu uzyskania wszelkich pozwoleń. Realizacja, polegająca na adaptacji pomieszczeń nastąpi w marcu.
Dokonano uzgodnień z Zakładem Energetycznym Łódź Teren S.A., w celu przygotowania wniosków do Referatu Zamówień Publicznych na wyłonienie wykonawców na roboty elektryczne umieszczone w budżecie miasta. Chodzi o drobne prace związane z ustawieniem pojedynczych słupów oświetleniowych na ulicach: Strzeleckiej, Rumiankowej, Białobrzeskiej, Legionów, Smugowej, Wodnej. Nieco poważniejszym zadaniem będzie budowa oświetlenia ulicy Wilczej. Łączny koszt tych prac szacuje się na około 100 tys. złotych.
Przygotowano również wytyczne dla projektantów na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na wymianę kabla energetycznego zasilającego maszynownię toru łyżwiarskiego. Koszt około 120 tys.
Wykonywane są również w chwili obecnej dokumentacje dotyczące: - basenu przy ZS nr 4, - dwóch budynków mieszkalnych przy ul. Spalskiej-Żeromskiego, - nowej siedziby O.K. Tkacz.
Rozpoczęto również przygotowywanie dokumentacji oraz wniosków w celu uzyskania pozwolenia na budowę nowego przedszkola przy ul. Gen. Grota-Roweckiego. Koszt inwestycji to blisko 6 mln złotych. Rozpoczęcie budowy 2009 rok.
Inwestycje już rozpoczęte: - budowa boiska przy ZS nr 4 (wykonano 90 % pierwszego etapu robót), - termomodernizacja Przedszkola nr 7, - budowa ul. Parkowej i Świerkowej (roboty brukarskie, korytowanie drogi), - budowa ul. Tulipanowej (wykonanie kanalizacji deszczowej, roboty brukarskie), - budowa ul. Batalionów Chłopskich (wykonawca rozpoczął etap związany z wykonaniem kanalizacji deszczowej), - budowa budynku wielorodzinnego przy ul. Słowackiego.
Wszystko wskazuje na to, że już w marcu nastąpi odbiór nowej sali gimnastycznej przy SP nr 7. W chwili obecnej prowadzone są prace wykończeniowe.
Urząd Miasta wystąpił również z wnioskami o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego na następujące zadania: - budowa ul. Niebrowskiej, - budowa ul. Czarnieckiego, Pomorskiej, Słowackiego, - budowa ul. Bocianiej, Nadpilicznej, Inżynierskiej.
Zdecydowana większość wydatków inwestycyjnych miasta ma związek z pracami rozpoczętymi w latach ubiegłych.
Dosyć wysokie nakłady finansowe przewidziane są na wykonywanie dokumentacji dla przyszłych inwestycji.
Wszystko wskazuje na to, że obecna kadencja władz miejskich zostanie skrócona co najmniej o pół roku. Pozostały więc nieco ponad dwa lata, a odliczając od tego okres kampanii wyborczej, półtora roku. Co uda się zrobić w tym czasie? Odpowiedź na to pytanie przyniesie nie tak daleka przyszłość. Na dzień dzisiejszy mamy tylko plany i zapowiedzi a przecież wszyscy czekamy na nasza "małą Irlandię".
Podziel się
Oceń
Napisz komentarz
Komentarze
Zdezorientowany
06.03.2008 21:48
Czy ta pani Adamska -dyrektorka Miejskiej Biblioteki Publ. to rodzina "tych" Adamskich?
pap
06.03.2008 07:42
Ciekawe ile w tym prawdy? Takie by znów przekręty Zagozdon robił?
kiki
04.03.2008 22:01
OOOoooo to jest przekręt i to dużej miary.
LID
04.03.2008 21:36
Długa wyliczanka, widać autor ma trochę wiedzy i dojścia, szkoda tylko, że pominął jeszcze jedną i to ważną "inwestycję". Dlaczego brak informacji, że z-ca prezydenta Wendrowski zakupił nowe meble do swojego gabinetu, a stare jeszcze prawie nowe przekazał w prezencie partii SLD. Meble po Żerku są w siedzibie SLD na ul.Jerozolimskiej. Ponoć odbiór kwitował sam Adamski. A może to był ekwiwalent związany z wyprawką za zwolnienie z pracy? Dziwne, że nasztomaszów o tym nie wie, a może nie chce wiedzieć?
VIOL
04.03.2008 13:42
to co oni dostają(miesięcznie wypłaty) inni by domy sobie budowali a oni tylko żyją za to zabrać im podzielić sie taka sama ich praca jak nasza my też jesteśmy ludzie. niektórzy z nas ciężej nawet pracują i co i ledwo maja co do garnka włożyć i liczyć trzeba czy wystarczy a oni siedzą i pieniążki zbierają...
.
04.03.2008 10:08
Ile jeszcze zmarnowanych bez sensu okazji,ile chamstwa i prostactwa rodem z dzikiej Azji,ile wściekłej nienawiści,pychy i głupoty,ile przez wyborczą urnę przepchanej miernoty,ile nowych gabinetów jeszcze się przekręci z racji nieprawdopodobnej ich niekompetencji,ilu głupców się wyniesie nad autorytety,ilu się złodziei schowa za imunitety.Tomaszowską litanię śpiewajmy bo wiemy że niestety nie ma końca chociaż my żyjemy Jan Kaczmarek
Miłośnik miasta
03.03.2008 20:37
Narzekali na poprzednie władze a sami ,,uronieni po pachy" i idzie im ałabjej niz poprzedniej władzy-tak uważam
Napisz komentarz
Komentarze