Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 28 kwietnia 2024 11:44
Reklama
Reklama CUK kalkulator OC i AC

Mamy 135 kilometrów dróg rowerowych. To i tak kropla w morzu potrzeb.

Urząd Miasta opracował w ostatnim czasie „Koncepcję sieci komunikacji rowerowej w regionie”. Pieniądze na ten cel pozyskano ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014 – 2020.

Tomaszów Mazowiecki według danych z ostatnich lat był jednym z najbardziej zanieczyszczonych miast w województwie łódzkim  i znajdował się na liście WHO najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie (od jakiegoś czasu się to zmienia). Od kilku lat miasto podejmuje liczne działania, które mają na celu  polepszenie jakości powietrza.  Warto wspomnieć tu chociażby wymianę taboru autobusowego w Miejskim Zakładzie Komunikacji. Przez wiele lat sprowadzano do Tomaszowa wyeksploatowane za granicą pojazdy, nie spełniające współczesnych norm ochrony środowiska. Tabor z demobilu zamiast na złomowisko trafiał często do naszego miasta. Od kilku lat zastąpiły go niskoemisyjne autobusy hybrydowe. 

Obecnie nacisk kładziony jest na na wykorzystanie możliwości zrównoważonego transportu, ze szczególnym wskazaniem na konieczność skomunikowania istniejących ścieżek rowerowych i ciągów pieszo – rowerowych. Samorządy lokalne, czyli miasto, gminy i powiat zrealizowały kilka inwestycji w tym zakresie, ale stoją teraz przed wyzwaniem dotyczącym połączenia istniejących elementów i utworzenia funkcjonalnej sieci komunikacji rowerowej, obejmującej swoim zasięgiem główne obiekty i przestrzenie miasta i gmin. 

Stąd pomysł opracowania koncepcji, która z jednej strony będzie punktem wyjścia dla stworzenia narzędzi strategiczno – planistycznych wspierających proces zarządzania obszarem Miasta i Gminy Tomaszowa Mazowieckiego w zakresie rozwoju sieci dróg rowerowych, z drugiej da podstawy do ubiegania się o zewnętrzne środki finansowe, w tym  z perspektywy budżetowej Unii Europejskiej (na lata 2021–2027) .

 

- Przygotowany przez nas dokument jest punktem wyjścia dla dalszych naszych działań oraz prac związanych z przygotowaniem dokumentacji technicznej w zakresie rozwoju tras rowerowych. Tworzenie warunków do rozwoju ruchu rowerowego, który jest możliwy przy odpowiedniej infrastrukturze, to jeden z podstawowych celów, jakie przed sobą stawiamy. Dostrzegamy duże możliwości rozwojowe jakie daje opracowanie planistyczne w zakresie rozwoju tras rowerowych - mówi Prezydent Marcin Witko.

Zdaniem Prezydenta Miasta zintegrowana sieć tras rowerowych powinna obejmować nie tylko miasto Tomaszów Mazowiecki, ale również gminę wiejską Tomaszów Mazowiecki i inne gminy powiatu tomaszowskiego. Koncepcję, jaka powstała opracowano więc w oparciu o  agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, białą Księgę Transportu Komisji Europejskiej, dokument pt. Europa, najpopularniejszy kierunek turystyczny na świecie – nowe ramy polityczne dla europejskiego sektora turystycznego - COM (2010) 352, Program Unii Europejskiej „Cyfrowa Europa” na lata 2021-2027, ramy polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030, unijną strategię na rzecz bioróżnorodności do 2030 r. „Przywracanie przyrody do naszego życia”. Należało także uwzględnić dokumenty planistyczno strategicznym przyjęte na poziomie krajowym i wojewódzkim 

 

 

W mieście i gminie Tomaszów Mazowiecki na potrzeby opracowania nowej koncepcji zinwentaryzowano drogi rowerowe o łącznej długości wynoszącej około 135 km. Na potrzeby opracowania podzielono je na dwie kategorie – drogi o funkcji komunikacyjnej oraz drogi o funkcji rekreacyjno-turystycznej. Drogi o funkcji komunikacyjnej to przede wszystkim drogi o nawierzchni asfaltowej i z kostki brukowej, położone  w terenie zabudowanym, zaś drogi o funkcji rekreacyjno-turystycznej to drogi leśne, gruntowe bądź utwardzone lecz przebiegające najczęściej poza terenem zabudowanym. 

Ze 135 km zinwentaryzowanych dróg na terenie miasta i gminy około 35,5 km to drogi o funkcji komunikacyjnej zaś pozostałe 99,5 km to turystyczne szlaki rowerowe – które na mapy wprowadzono na podstawie gminnych dokumentów turystycznych. Głównym kryterium podziału przy określeniu typów tras, był tu rodzaj dróg (odseparowane od jezdni bądź nie), nawierzchnia, ich oznaczenia oraz kwalifikacja według opracowań gminnych a także lokalizacja.

Przez teren gminy Tomaszów Mazowiecki przebiega długodystansowa trasa rowerowa – Łódzka Magistrala Rowerowa W-E o długości 194km. będąca częścią transeuropejskiej trasy rowerowej, która w założeniu ma łączyć Niemcy, Polskę i Ukrainę. Trasa ta została wytyczona przez szczególnie atrakcyjne tereny i miejscowości regionu. Początek trasy ma miejsce w miejscowości Skalmierz  w powiecie sieradzkim a następnie trasa prowadzi przez powiaty sieradzki, zduńskowolski, łaski, pabianicki, łódzki wschodni, tomaszowski i opoczyński aż do miejscowości Domaniewice

 Drugi przebiegający w pobliżu gminy szlak długodystansowy to Szlak Grunwaldzki z Żarnowa  w powiecie opoczyńskim do Bolimowa w powiecie skierniewickim. 

Niestety w chwili obecnej, system dróg rowerowych na terenie miasta i gminy nie spełnia współczesnych wymagań takich jak: spójność (100% źródeł i celów podróży powinno być dostępnych na rowerze); bezpośredniość  (trasy rowerowe  powinny  oferować jak  najkrótsze  połączenia); bezpieczeństwo (infrastruktura  rowerowa powinna  minimalizować liczbę punktów kolizji  z innymi pojazdami i pieszymi); wygoda (infrastruktura rowerowa powinna ograniczać straty energii,  minimalizować  liczbę zatrzymań,  ograniczać  pochylenia podłużne  oraz  zapewniać wysoką  równość  nawierzchni bez krawężników);  atrakcyjność (trasa ma zapewniać bezpieczeństwo społeczne oraz być dopasowana do  otoczenia.  Powinna być  dobrze  powiązana  z funkcjami miasta i gminy oraz przebiegać w sąsiedztwie zieleni). 


Opracowanie prezentuje wnioski w zakresie stanu i potencjału tras rowerowych. Wskazuje brak spójnego systemu połączeń rowerowych. Zwraca uwagę na fakt, że jakość i technika wykonania tras rowerowych w mieście  odbiega od rekomendowanych standardów tras rowerowych. Trasy wykonane są z kostki brukowej, co ogranicza komfort użytkowników, a w skrajnych przypadkach (np. nieprzewidziane ubytki punktowe w kostce) naraża ich na niebezpieczeństwo.

Niezadowalająca gęstość sieci tras rowerowych na terenie miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki nie jest chyba dla nikogo większą tajemnicą. Dróg dedykowanych rowerzystom brakuje, co z kolei skutkuje skutkuje niską liczbą użytkowników rowerów, a w efekcie  sprawia że użytkownicy Ci korzystają z innych form transportu . W wielu miejscach istniejących dróg rowerowych występują miejsca niebezpieczne. Punkty styku infrastruktury rowerowej  i samochodowej wymagają  zwiększenia zabezpieczeń i poprawy oznakowania. W Tomaszowie brakuje spójnego systemu oznakowania tras oraz promocji i edukacji w zakresie rozwoju tras rowerowych i użytkowania rowerów.

Przygotowując koncepcję, jej autorzy przeprowadzili badania ankietowe. Wzięło w nich udział 126 osób. Spośród nich ponad jedna trzecia deklarowała dojeżdżanie do pracy rowerem (35,20% ankietowanych); 20,80% badanych chodziło do pracy pieszo, a samochodem  do pracy dojeżdżało 47,20% ogółu respondentów, z autobusów miejskich korzystało 11,20% ogółu ankietowanych.

Zgodnie z opinią większości uczestników badania  (59,30% ankietowanych stwierdziło „zdecydowanie tak”; a 22,0% „raczej tak”) ) budowa wygodnej i bezpiecznej trasy / ścieżki rowerowej spowoduje, że będą dojeżdżać do pracy/szkoły rowerem.

W opinii respondentów główne przeszkody, utrudniające poruszanie się rowerem po mieście  i gminie Tomaszów Mazowiecki to: brak ścieżek rowerowych; ruch samochodowy – samochody ciężarowe; tras rowerowych jest mało – są za krótkie; brak bezpiecznych ścieżek rowerowych; wysokie krawężniki problem dla hulajnogi; brak odpowiedniego wjazdu i zjazdu , ścieżki są chodnikami dla rowerów a nie właściwymi ścieżkami rowerowymi jak w większości krajów Europy; nieprzestrzeganie przez ludzi ścieżek dla rowerzystów, zbyt mało przejść po pasach aby nie trzeba było zsiadać z roweru;

Na pytanie: „Czy miasto i gmina Tomaszów Mazowiecki jest miejscem bezpiecznym dla rowerzystów, zachęcającym do korzystania z rowerów”? Zdecydowana większość respondentów odpowiedziała że „nie” (60,97%). Niemal połowa ankietowanych (45,20%) stan techniczny tras i ścieżek rowerowych w mieście i gminie Tomaszów Mazowiecki oceniło na ocenę dostateczną, a 35,70% udzielających odpowiedzi oceniło ten stan na dobry, a 16,70% respondentów oceniło stan techniczny jako zły.

 

Kluczowym założeniem opracowanego dokumentu jest to, aby wpisywał się on w regionalną politykę rowerową województwa łódzkiego. Oznacza to spojrzenie na rozwój tras rowerowych jako spójnego systemu, który funkcjonuje ponadlokalnie i charakteryzuje się jednolitym i wysokim standardem poziomu projektowania i realizacji infrastruktury rowerowej. 

Wizja określa założenia rozwojowe związane z trasami rowerowymi i ruchem rowerowym  na obszarze miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki, wyznaczając tym samym kluczowe obszary na jakich będzie się koncentrować interwencja w perspektywie do 2030 Roku. Wizję sformułowano następująco:

 

W perspektywie do roku 2030 miasto i gmina Tomaszów Mazowiecki dzięki skoordynowanym działaniom postrzegane są jako:

  • obszar przyjazny rowerzystom poprzez funkcjonowanie tras rowerowych o wysokim standardzie spójnych z systemem regionalnym,
  • obszar, gdzie następuje systematyczna poprawa jakości środowiska,
  • obszar, gdzie rozwijają się mobilność rowerowa mieszkańców i poprawia się ich kondycja zdrowotna,
  • obszar coraz bardziej świadomego społeczeństwa w zakresie ekologii i transportu zrównoważonego,
  • obszar, gdzie wzrasta poziom lokalnej gospodarki poprzez tworzenie nowych miejsc pracy przy tworzeniu infrastruktury rowerowej oraz w sferze usług związanych  z komunikacją, rekreacją i turystyką rowerową,
  • obszar gdzie inicjowana jest i rozwijana sfera badań związanych z ruchem rowerowym.

 

Rozwój tras rowerowych na obszarze miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki powinien być zintegrowany na poziomie międzygminnym (gminy ościenne) i  subregionalnym (poziom Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego), a także powinien być spójny z regionalną polityką rowerową. Takie podejście umożliwi poruszanie się rowerem nie tylko na krótkich odcinkach w granicach miasta lub gminy, ale pozwoli na przemieszczanie się rowerem na trasach długodystansowych oraz łączenie jazdy rowerem z innymi środkami transportu. W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że do chwili obecnej województwo łódzkie nie posiada spójnego systemu oznaczeń dróg rowerowych  

Elementem koniecznym i równoległym do działań infrastrukturalnych jest promocja ruchu rowerowego i edukacja w tym zakresie. Muszą one opierać się na świadomej i zintegrowanej współpracy różnych podmiotów z terenu miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki. Przede wszystkim powinna być  to współpraca zakładająca spójność przekazu, spójność działań informacyjnych, promocyjnych  i edukacyjnych wpływających na wizerunek, rozwój ruchu rowerowego i świadomość społeczną w tym zakresie. Z tego względu istotne jest wypracowanie i wdrożenie nowoczesnych i skutecznych narzędzi informacyjnych, promocyjnych oraz dynamicznie kształtujących świadomość społeczną związaną  z potencjałem, jaki niesie rozwój ruchu rowerowego na analizowanym obszarze.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest inicjowanie i rozwój sfery badawczej związanej z ruchem rowerowym. Działania takie jak: przeprowadzanie pomiarów ruchu rowerowego, analizy bezpieczeństwa, określenie charakterystyki użytkowników tras rowerowych, przeprowadzanie audytów rowerowych jako procedury oceny inwestycji i modernizacji tras rowerowych, prowadzenie regularnych badań społecznych w zakresie potrzeb i jakości korzystania z tras rowerowych, pozyskiwanie wiedzy i korzystanie z doświadczeń zagranicznych organizacji/instytucji zajmujących się ruchem rowerowym („dobre praktyki” i procedury), wpływają na możliwości poprawnego diagnozowania i optymalnego zarządzania ruchem rowerowym w długiej perspektywie czasowej.

 

 

Po naniesieniu na mapę wszystkich istniejących, projektowanych i proponowanych dróg rowerowych na terenie miasta i gminy, wyznaczono siedem poziomów priorytetów. Przyjęto założenie, że najwyższy priorytet posiadają zadania, dla których gotowa jest już dokumentacja projektowa. Dodatkowo priorytet “zerowy” (najwyższy), przyjęto dla dróg gminnych wyznaczonych w sąsiedztwie Zalewu Sulejowskiego jako elementu mogącego znacząco wpłynąć na rozwój turystyki na terenie gminy wiejskiej. Realizacja tego zadania będzie jednak wymagała współpracy z gminami sąsiadującymi - Mniszków, Sulejów oraz Wolbórz, na terenie których, będzie przebiegał dalszy ciąg trasy. W przypadku pozostałych proponowanych dróg rowerowych przyjęto założenie, iż najbardziej intensywny ruch będzie przebiegał przez tereny z największą intensywnością zabudowy oraz na terenach gdzie infrastruktura rowerowa już istnieje i dlatego należy jak najszybciej uzupełniać system na odcinkach pomiędzy odcinkami istniejącymi a także należy umożliwić jak najlepsze połączenie systemu rowerowego z dworcami PKP i PKS.  

Zaleca się aby nowe inwestycje w drogi dla rowerów wykonywać z mieszanek mineralno-asfaltowych grubości co najmniej 4 cm w kolorze naturalnego asfaltu, zapewniającej niskie opory toczenia a także niższe koszty inwestycyjne lub utrzymaniowe od np. kostki betonowej lub nawierzchni szutrowych.  Inny kolor nawierzchni ścieralnej (np. czerwony/bordowy) jest zalecany dla miejsc o podwyższonym ryzyku zdarzeń drogowych jak np. przy węzłach przesiadkowych, w rejonach mocno obciążonych przejść pieszych, intensywnie eksploatowanych w godzinach szczytu i poza nimi.

Planując rozbudowę systemu rowerowego na terenie miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki można również rozważyć spowolnienie ruchu na danej drodze lub ograniczenie natężenia ruchu samochodowego. Ulice ze uspokojonym ruchem nie wymagają budowy żadnej dodatkowej infrastruktury rowerowej. Ze względu na zbliżoną prędkość wszystkich pojazdów ruch powinien odbywać się wspólnie w jednej przestrzeni. W sąsiedztwie głównych tras rowerowych oraz przy głównych stacjach B&R zaleca się lokalizowanie infrastruktury towarzyszącej, takiej jak np.: samoobsługowe stacje naprawcze.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
varan 20.08.2023 22:15
Im nowsza droga dla rowerów tym gorszy bubel. Jedyna droga która spełnia normy, to ddr od ul. Podleśnej do zakrętu przed grotami, no i jeszcze te 200 metrów wyznaczonego pasa dla rowerów na Smugowej, natomiast asfaltowa nawierzchnia wzdłuż ul. PCK i Nowy Port jest już mocno zniszczona.

Rena 17.08.2023 10:49
Zdecydowanie ścieżki rowerowe powinny być wykonane z asfaltu - są wygodniejsze dla rowerzystów i tańsze. Potwierdzają to opinie ekspertów. Nie wiedzieć czemu w naszych okolicach wykonuje się ścieżki z kostki brukowej, dodatkowo mocno wyniesionej aż powstaje tzw. fala na obszarze zabudowanym przy wjazdach na posesje. Może warto skorzystać (co napisano w artykule) z doświadczeń innych krajów np. Niemiec, Belgii, Austrii, Szwajcarii. Nawet całkiem niedaleko, bo w Pabianicach powstają aktualnie świetne asfaltowe ścieżki rowerowe.

Ppppp 16.08.2023 16:57
Zróbmy jak Nowy Targ pomiar zanieczyszczeń powietrza wystawimy za miasto i wszystko gitara.

Ajdejano 16.08.2023 14:50
Ludzie, czepiacie się różnych drobiazgów, które na tym etapie nie zostały uzgodnione i zaprojektowane. Po przyjęciu ogólnej koncepcji, etap projektowania z pewnością rozstrzygnie wszystkie sprawy techniczne i prawne. Ten etap pozwoli na ubieganie się o unijną kasiorkę i dopiero wówczas będzie realizowany. To jest program na rowerowe trasy dla miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki, czyli obejmuje Miasto Tomaszów Mazowiecki i wiejską Gminę Tomaszów Mazowiecki. Jednym słowem, obejmuje kawałek powiatu tomaszowskiego. Dlatego, dziwię się, że nikt nie zwrócił uwagi na inną kwestię: dlaczego w sprawie tych ścieżek rowerowych, obejmujących kawałek powiatu tomaszowskiego, Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego i Wójt Gminy Tomaszów Mazowiecki nie zaprosili Starosty Tomaszowskiego ? Ten temat, to przecież powinna być i jego broszka (???). W moim, wrednym przekonaniu, ci bonzowie tych dwóch gmin, po prostu olali gościa, bo wiedzą, że dla tego gościa-katechety, dużo ważniejsze są inne sprawy. Facio wei, że po jakichkolwiek wyborach, zorganizuje sobie taką, powiatową sitwę powiatowych radnych, którzy ZAWSZE jego wybiorą na starostę. Pozdrowienia od starego pisiora.

wyborca PIS 17.08.2023 11:29
Mogli zaprosić wicestarostę, Starosta i tak ma kupę roboty że ledwo to ogarnia.

Ajdejano 16.08.2023 14:49
Ludzie, czepiacie się różnych drobiazgów, które na tym etapie nie zostały uzgodnione i zaprojektowane. Po przyjęciu ogólnej koncepcji, etap projektowania z pewnością rozstrzygnie wszystkie sprawy techniczne i prawne. Ten etap pozwoli na ubieganie się o unijną kasiorkę i dopiero wówczas będzie realizowany. To jest program na rowerowe trasy dla miasta i gminy Tomaszów Mazowiecki, czyli obejmuje Miasto Tomaszów Mazowiecki i wiejską Gminę Tomaszów Mazowiecki. Jednym słowem, obejmuje kawałek powiatu tomaszowskiego. Dlatego, dziwię się, że nikt nie zwrócił uwagi na inną kwestię: dlaczego w sprawie tych ścieżek rowerowych, obejmujących kawałek powiatu tomaszowskiego, Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego i Wójt Gminy Tomaszów Mazowiecki nie zaprosili Starosty Tomaszowskiego ? Ten temat, to przecież powinna być i jego broszka (???). W moim, wrednym przekonaniu, ci bonzowie tych dwóch gmin, po prostu olali gościa, bo wiedzą, że dla tego gościa-katechety, dużo ważniejsze są inne sprawy. Facio wei, że po jakichkolwiek wyborach, zorganizuje sobie taką, powiatową sitwę powiatowych radnych, którzy ZAWSZE jego wybiorą na starostę.

Katarzyna 16.08.2023 10:07
zacznijmy od najważniejszej ścieżki rowerowej w tym mieście-odcinek przy kapliczce niebieskie źródła, skansen pilicy, most,przystan-nie ma jak dojechać z dzieckiem bezpiecznie..można przez źródła gdzie Panowie siedzą piją i wygłaszają uwagi na temat rowerzystów lub chodnikiem lub jezdnią narażając swoje życie i dziecka.

Taxi 15.08.2023 19:48
Asfalt i to nawet czerwony jest tańszy od kostki i o wiele lepszy dlaczego w Łodzi są asfaltowe ścieżki . Co do tego projektu widziałem go i ma wiele błędów z drugiej strony po co ścieżka na drodze osiedlowej czyli ul. Wiejskiej.

Przemo 15.08.2023 16:33
Ścieżki rowerowe powinny być asfaltowe a nie z kostki. Kostka to błąd, twarda do biegania, szybko się rozchodzi. Powinna być asfaltową ścieżka z Tomaszowa nad Zalew, dookoła z połączeniem przez Sulejów z Piotrkowem, ale asfaltową i to by tu obudziło turystykę jak uczyniono nad zalewem Czorsztyńskim

Alchemik 15.08.2023 23:44
Ścieżka rowerowa jak nazwa wskazuje jest do jazdy rowerem. Nie do biegania.

Reklama
Polecane
Prokuratura nie zmienia kwalifikacji czynu. Zabójczy pirat drogowy wciąż ściganyProkuratura nie zmienia kwalifikacji czynu. Zabójczy pirat drogowy wciąż ściganyProkuratura Okręgowa w Piotrkowie Trybunalskim informuje, że w śledztwie prowadzonym przeciwko Sebastianowi M. podejrzanemu o spowodowanie wypadku komunikacyjnego ze skutkiem w postaci śmierci trojga pokrzywdzonych, po przeanalizowaniu zgromadzonego dotychczas materiału dowodowego, w tym w szczególności uzyskanej w dniu 15 kwietnia 2024 roku uzupełniającej opinii biegłego z zakresu wypadków drogowych, stwierdzono brak podstaw procesowych do zmiany podejrzanemu dotychczasowego zarzutu na zarzut spowodowania katastrofy w ruchu lądowym ze skutkiem w postaci śmierci w/w osób, tj. przestępstwa kwalifikowanego z art. 173 § 3 k.k. Różnica jest istotna ponieważ wiąże się z maksymalnym wymiarem kary. W przypadku katastrofy wynosi on 15 lat, natomiast gdy mamy do czynienia z wypadkiem jest to co najwyżej lat 8. Opinia biegłego potwierdza natomiast zasadność stawianego podejrzanemu zarzutu, jako wyłącznemu sprawcy wypadku drogowego, do którego doszło w dniu 16 września 2023 roku na autostradzie A1. Śledztwo nadal pozostaje w toku.Data dodania artykułu: Wczoraj, 08:56
Pomagają młodszemu koeldzeDzień Balonów po raz pierwszy w Tomaszowie Mazowieckim !Zakończenie roku szkolnego klas maturalnych w II LOOstatni dzwonek w „Wyspiańskim”Nu-Med z certyfikatem ISO!Miejskie nieruchomości na sprzedażPodyskutuj o ulubionych książkachJuż od 17 do 19 Maja na Placu Kościuszki w Tomaszowie Mazowieckim zawitają Food trucki!Prokuratura nie zmienia kwalifikacji czynu. Zabójczy pirat drogowy wciąż ściganyProgram Rewitalizacji po poprawkachBezpieczni w ruchu drogowymPolicja ostrzega przed oszustami
Reklama
„Burza” nad Pilicą „Burza” nad Pilicą Miejskie Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim serdecznie zaprasza na otwarcie wystawy „Burza” nad Pilicą. Wydarzenie odbędzie się 27 stycznia o godzinie 10 w Skansenie Rzeki Pilicy (ul. Modrzewskiego 9/11). Głównym moderatorem spotkania będzie Jakub Czerwiński, szerzej znany jako Irytujący Historyk. Wstęp wolny w godz. 10-12.Tego dnia w budynku skansenowej świetlicy wyeksponowana zostanie wystawa pamiątek związanych z historią 25. Pułku Piechoty Armii Krajowej z okresu II wojny światowej. Tam też będzie można zobaczyć m.in. sztandary, archiwalne zdjęcia, orzełki, opaski, hełmy, elementy umundurowania i wyposażenia wojskowego.Oddział 25. pp AK został sformowany w lipcu 1944 roku w Barkowicach Mokrych nad Pilicą na bazie oddziałów partyzanckich i dywersyjnych Inspektoratu Piotrkowskiego AK w ramach akcji „Burza”. Działał głównie w lasach koneckich i przysuskich do 9 listopada 1944, kiedy to został rozformowany jako oddział zwarty, z poleceniem prowadzenia dalszej walki małymi oddziałami.Warto zaznaczyć, że w oddziałach 25. pp AK służyło kilkudziesięciu tomaszowian na czele z dowódcą, majorem Rudolfem Majewskim ps. „Leśniak”, który obecnie jest patronem Jednostki Strzeleckiej 1002 w Tomaszowie Mazowieckim.W roku 2024 przypada 80. rocznica Akcji „Burza” i sformowania 25. Pułku Piechoty Armii Krajowej, stąd też pomysł na tematyczną wystawę w Skansenie Rzeki Pilicy. Eksponaty pochodzą ze zbiorów Fundacji Con Ignis z Piotrkowa Trybunalskiego. Organizatorem wydarzenia jest Miejskie Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim oraz Fundacja Con Ignis z prezesem zarządu Jakubem Czerwińskim.Wystawę będzie można oglądać do końca kwietnia 2024 r.Data rozpoczęcia wydarzenia: 27.01.2024
„Weselny toast” „Weselny toast”  „Weselny toast” to francuska komedia, na którą Miejskie Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim zaprasza 8 maja do sali kinowej KiTka przy ul. Niebrowskiej 50. Film zostanie wyświetlony w ramach cyklu Ale Kino i będzie to już ostatni seans przed wakacyjną przerwą. Początek o godz. 18. Jak można przeczytać w opisie filmu, w „Weselnym toaście” znajdziemy wszystko to, za co uwielbiamy francuskie komedie: romantyczną miłość, wigor, odrobinę nostalgii i cięty humor, którego ostrze łagodzi czułość, z jaką odmalowane są słabości bohaterów. Laurent Tirard („Facet na miarę”, „Mikołajek”), który wyreżyserował ten obraz, do komedii podszedł w świeży i oryginalny sposób, wplatając w nią elementy stand-upu. Pokazał, że męczące rytuały stają się znacznie milsze, jeśli choć trochę polubimy swoją rodzinę. A wtedy może nawet będziemy gotowi na założenie własnej.Główny bohater, 35-letni Adrien, jest neurotykiem i właśnie rozstał się z dziewczyną. Podczas rodzinnej kolacji zostaje poproszony o wygłoszenie toastu na weselu siostry. Czego będzie chciał życzyć młodej parze, gdy jego związek legł w gruzach? Czy wyjdzie ze strefy komfortu i będzie walczył o swoją miłość? Przekonacie się, przychodząc na film. Bilety w cenie 9 zł dostępne są w sekretariacie Miejskiego Centrum Kultury przy pl. Kościuszki 18 oraz przez serwis Biletyna.pl (https://biletyna.pl/film/Sala-Kinowa-KiTKA-Cykl-ALE-KINO-Weselny-toast/Tomaszow-Mazowiecki).Zapraszamy w imieniu organizatorów.Data rozpoczęcia wydarzenia: 08.05.2024
Białobrzeska Majówka Białobrzeska Majówka Piknik rodzinny pod tytułowym hasłem odbędzie się 11 maja w Miejskim Centrum Kultury Za Pilicą przy ul. Gminnej 37/39. Organizatorzy przygotowali dla jego uczestników wiele atrakcji. Będzie z nich można skorzystać w godz. 16−19. Wstęp wolny. Na najmłodszych czekać będzie m.in. gra terenowa z nagrodami, a także: ogromna zjeżdżalnia, stoiska plastyczne, na których wykonać będzie można np. makramowy breloczek, ścieżka sensoryczna i tor przeszkód. Nie zabraknie też ogromnych baniek mydlanych, balonów, szczudlarza i cukrowej waty. Główną atrakcją dla dzieci będzie magik Pan Buźka, który przedstawi show „Magia Żółtoksiężnika”. Dużo będzie działo się również na scenie. Zaprezentują się m.in.: Dziecięcy Zespół Pieśni i Tańca „Ciebłowianie”, DFC Latino, uczestnicy zajęć wokalnych i tanecznych z MCK Za Pilicą, a w bajkowy świat przeniesie wszystkich grupa teatralna „Zeróweczka” z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 8 w Białobrzegach, która pokaże nagrodzony Złotą Maską na tegorocznych Tomaszowskich Teatraliach spektakl „Królewna Śnieżka”. Będzie też czas dla Kwadransowych Grubasów, z którymi wspólnie świętować będziemy 25-lecie działalności klubu. Na stoiskach partnerów wydarzenia będzie można przybić piątkę z Miśkiem i Kropelką, zagrać w koło fortuny, sprawdzić umiejętności językowe czy wykonać kolorową pracę plastyczną. Dodatkowo będzie można skorzystać z konsultacji koordynatora opieki onkologicznej oraz zmierzyć ciśnienie i poziom cukru. Dostępny będzie również punkt Nadleśnictwa Smardzewice, w którym będzie można otrzymać sadzonki drzew. Nie zabraknie również wozu strażackiego, do którego będzie można wsiąść, i pokazów pierwszej pomocy prowadzonych przez druhów z OSP w Białobrzegach. Na sali koncertowej dostępne do obejrzenia będą dwie wystawy: prac malarskich artystów ze Stowarzyszenia Amatorów Plastyków oraz uczestników zajęć malarstwa i rysunku w MCK Za Pilicą. Na stoiskach będzie można również zakupić słodkie ciasta oraz ciepłe dania, jak np. grillowaną kiełbaskę czy pyszne pierogi.Wstęp na wydarzenie jest wolny.  Data rozpoczęcia wydarzenia: 11.05.2024
Food trucki Food trucki Już od 17 do 19 Maja na Placu Kościuszki w Tomaszowie Mazowieckim zawitają Food trucki!Piknik rodzinny organizowany przez Sowa Events bedzie miał do zaoferowania mnóstwo atrakcji.Dla głodomorów przyjadą foodtrucki reprezentujące kuchnie z całego świata. Wśród serwowanych dań nie może zabraknąć: amerykańskich burgerów, hiszpańskich churrosów, frytek belgijskich, węgierskich langoszy, tajskiego padthaia oraz wiele innych przysmaków z różnych zakątków naszego globu.Dla spragnionych będzie przygotowana strefa orzeźwienia, czyli stoisko pełne dobroci. Serwujemy tam autorską lemoniada, zmrożoną granite i wiele innych.Między stoiskami będzie przygotowany specjalny food court gdzie zostaną porozkładane ławostoły, leżaki oraz parasole. Można więc śmiało zaprosić całą rodzinę i wygodnie spędzić czas zajadając się serwowanymi specjałami, słuchając przy tym przyjemnej muzyki.Będzie również mnóstwo atrakcji dla najmłodszych. Będzie stoisko z balonami i zabawkami oraz stoisko z watą cukrową. Bedą również przygotowane dmuchane zamki na których dzieciaki beda mogły spędzić radosne chwile skacząc i bawiąc sie w najlepsze.DODATKOWO I BEZPŁATNIE ZAPRASZAMY NA:SOBOTA:- 12:00 - 16:00 - Spotkanie z ulubionymi postaciami z topowej bajki o dzielnych pieskach! Szykujcie aparaty i szerokie uśmiechy :)NIEDZIELA: - 12:00 -12:45 - Koncert "JAK Z BAJKI" - uzdolnieni ludzie filmu, muzyki, teatru i animacji przeniosą Was w magiczny świat muzyki z największych hitów filmów animowanych! - 12:00 - 18:00 - Animatorzy do Waszej dyspozycji! - zabawy ruchowe, sportowe, skręcanie balonów, zabawy z chustą klanza, mini zajęcia plastyczne i wiele innych - nudzie mówimy STOP!- 12:00 - 18:00 (z przerwami) - Bańki mydlane w niecodziennym wydaniu - daj się zamknąć w giga bańce! - Warto zapomnieć o gotowaniu w domu tego weekendu. Warto zabrać rodzinę i cudownie spędzić ten czas z Food truckami. Kulinarne święto już od 17 do 19 Maja w Tomaszowie Mazowieckim.Data rozpoczęcia wydarzenia: 17.05.2024
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 22°CMiasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1020 hPa
Wiatr: 20 km/h

Reklama
Reklama
Wasze komentarze
Autor komentarza: PTTreść komentarza: To nowa czy stara rada podjęła decyzję? U nas w Piotrkowie nowa jeszcze nie zaprzysiężona, nowy prezydent też obejmie stanowisko od 01.05. br.Źródło komentarza: Jedno kąpielisko w Tomaszowie Mazowieckim. Radni przyjęli uchwałęAutor komentarza: RealistaTreść komentarza: Szkoda, że jest mało podawanych konkretów, zalet, kto byłby najlepszym starostą i dlaczego, a wiele dalej jest pomówień, hejtów, uprzedzeń!Źródło komentarza: Kto powinien zostać Starostą Powiatu TomaszowskiegoAutor komentarza: TomaszowianinTreść komentarza: I dobrze zaprowadzić gości komunijnych na tę imprezę niech jedzą i piją za swoje. I tak tanio można odbyć imprezę.Źródło komentarza: Już od 17 do 19 Maja na Placu Kościuszki w Tomaszowie Mazowieckim zawitają Food trucki!Autor komentarza: IgnacTreść komentarza: pompy to jest świetna sprawa. tylko trzeba zamontować dobrą i najlepiej z fachowcem. naszą zrobił hymon, i nie mamy żadnego problemu, niezależnie od warunków atmosferycznych.Źródło komentarza: Pompy ciepła vs. tradycyjne systemy ogrzewaniaAutor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Myślę, że ten Twój wpis (tomaszowianka) dotyczy moich wpisów. Dlatego napiszę tak. W pewnej piosence, Stuhr (ten alkoholik, co po alkoholu potrącił kogoś samochodem) śpiewa tak: śpiewać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej. I ta odkrywcza myśl odnosi się również do takich pisarzy, jak ja i Ty oraz i do tych, którzy te nasze wypociny czytają. Jeżeli my w naszych wpisach pokazujemy różne nasze poglądy, to te nasze poglądy nie muszą być akceptowane przez cały, zafajdany świat. Jednak, nie musimy zaraz opluwać tych, którzy mają inne poglądy od naszych. A Ty, dosyć delikatnie piszesz do mnie: stary, poluzuj majty, zdejmij ten przyciasny berecik z antenką i nie wkur.... mnie. No to, ja ten Twój apel do mnie - dokładnie odwracam. Czy ja muszę kochać swoją teściową? Oczywiście - NIE!!! Ale, czy zaraz muszę ją walić po gębie - NIE!!!Źródło komentarza: Zmiany w ProkuraturachAutor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Ten brzuchaty osobnik tak nadaje się na starostę powiatu, jak ja na biskupa. Nawet na katechetę się nie nadawał. Jednak nasze bredzenie jest zbędne, bo ten szkodnik społeczny z pewnością, pod powiatowym stołem już został wybrany. A sesja w dniu 07.05. 2024 r., to będzie tylko formalność.Źródło komentarza: Kto powinien zostać Starostą Powiatu Tomaszowskiego
Reklama
Reklama
Napisz do nas
Reklama
News will be here
Reklama
News will be here
Reklama
News will be here
Reklama
News will be here
Reklama