Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 06:26
Reklama
Reklama

Komunikacja w konsultacjach

Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego ogłosił właśnie konsultacje społeczne dotyczące planu zrównoważonego rozwoju komunikacji miejskiej. Znając realia tomaszowskie nie ma chyba co liczyć na szersze zainteresowanie dokumentem. Najprawdopodobniej z 79-stronnicowym dokumentem nie zapoznali się nawet radni o czym może świadczyć wątła dyskusja w czasie ostatniej Sesji Rady Miejskiej, kiedy decydowano o przekształceniu zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego.

 

 

- Celem konsultacji społecznych jest poinformowanie mieszkańców Tomaszowa Mazowieckiego i gmin ościennych o planowanych działaniach przewidzianych do realizacji w ramach planu transportowego, prezentacja określonych rozwiązań inwestycyjnych i organizacyjnych w zakresie rozwoju publicznego transportu zbiorowego oraz stworzenie mieszkańcom możliwości zgłoszenia ewentualnych uwag i wskazania rozwiązań preferowanychczytamy w ogłoszeniu o konsultacjach zamieszczonym na stronie internetowej Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim. - Podczas konsultacji społecznych mieszkańcy będą mogli wyrazić swoje opinie na tematy związane z preferencjami transportowymi, wskazać główne potrzeby i problemy w zakresie transportu publicznego oraz wskazać zmiany, w tym inwestycje transportowe, które ich zdaniem usprawnią poruszanie się po terenie naszego miasta.

 

 Plan dostępny jest tutaj

 

Dyskusja na temat Miejskiego Zakładu Komunikacji toczy się nieprzerwanie od kilkunastu lat. Najbardziej dynamiczny charakter miała ona w czasie kadencji Mirosława Kuklińskiego, kiedy posiedzenia komisji Rady Miejskiej odwiedzali licznie związkowcy i przedstawiciele dyrekcji. Już wtedy sytuacja przedsiębiorstwa była katastrofalna.

 

Do dzisiaj nic się w tym względzie nie zmieniło. Poza kilkoma samochodami, nadającymi się według standardów europejskich jedynie na złom, nie podjęto żadnych działań mających na celu poprawę kultury organizacyjnej, a to właśnie jej brak leży u podstaw kompletnego zdemolowania firmy. Tomaszowskie MZK jest wciąż zarządzane na sposób z lat 80-tych. Sama więc zmiana formy organizacyjnej nie zmieni jej kondycji. Doprowadzić może jedynie do upadłości lub do wzrostu kosztów utrzymania, które oczywiście poniosą mieszkańcy miasta, poprzez ceny biletów lub dopłaty dokonywane z samorządowego budżetu.

 

Trudno wierzyć w jakość proponowanych zmian, jeśli od kilkunastu lat MZK-ami zarządzają te same osoby. Efekty ich działań widoczne są nawet bez wchodzenia na teren zajezdni przy ulicy Warszawskiej. Wystarczy spojrzeć na odrapany i brudny budynek portierni, by domyśleć się, że gospodarza w tym miejscu brakuje.

 

Opracowany i poddany konsultacjom dokument zawiera szereg danych statystycznych. Czy proponuje rzeczowe i konkretne rozwiązania systemowe? Zacznijmy od taboru. Wielokrotnie na naszych łamach pisaliśmy już o zdezelowanych pojazdach sprowadzanych do Tomaszowa wprost z zagranicznych złomowisk (Czytaj: Tabor z demobilu oraz Pozostaje nam demobil).

 

Absurd takiej polityki zakupowej dostrzega też przygotowany przez władze plan rozwoju. - Aktualnie stan techniczny autobusów MZK w Tomaszowie Mazowieckim pozostawia  wiele do życzenia – średni wiek taboru wynosi 17 lat ( wg. standardów zachodnioeuropejskich autobus świadczący usługi komunikacji miejskiej powinien być  skasowany po 8 latach eksploatacji). Na odnowę ( uzupełnienie) taboru autobusowego Gmina  Miasto Tomaszów Mazowiecki przeznaczyła w ostatnich 5 latach 1, 074 mln zł, co jest  kwotą zdecydowanie zbyt niską – czytamy. Niestety autorzy nie zauważyli, że większość tych pojazdów w chwili zakupu już była starsza niż wskazywane standardy.

 

Poddany konsultacjom plan nie daje jasnych wskazówek co do możliwości odnowienia taboru. Do końca 2013 roku opracowany ma zostać zestaw parametrów technicznych, który charakteryzował będzie tabor autobusowy wykorzystywany w komunikacji na terenie Tomaszowa. W umowie, jaką miasto zawrze z nowo powołaną spółką  znajdzie się plan zakupów pojazdów w latach 2014 - 2020, precyzujący liczbę nabywanych w każdym roku pojazdów i ich wiek. Z góry więc zakłada się, że pojazdy znów nie będą fabrycznie nowe. Co prawda wskazuje się na możliwość sfinansowania zakupu ze środków Unii Europejskiej w nowej perspektywie na lata 2014-2020, jednak nie ulega wątpliwości, że poprzednie lata w tym względzie zostały zmarnowane a zakres programowania nowych zamierzeń pozostają wciąż wielką niewiadomą.

 

Omawiając tabor warto też pamięć o wysokich kosztach użytkowania związanych z wyeksploatowaniem oraz niespełnianiem przez tomaszowskie autobusy norm wynikających z przepisów o ochronie środowiska.

 

Wśród inwestycji infrastrukturalnych w konsultowanym projekcie znajdziemy też budowę przystanków węzłowych (przesiadkowych) oraz uruchomienie Biura Obsługi Klienta (najlepiej na Placu Kościuszki). 

 

 W opracowaniu znajdziemy sporo ciekawych danych o charakterze statystycznym. Przede wszystkim daje się zauważyć spadek liczby ludności w okresie ostatnich 6 lat oraz zmiana jej struktury. Społeczeństwo Tomaszowa Mazowieckiego się starzeje, i coraz większy odsetek stanowią w nim osoby uprawnione do różnego rodzaju ulg ustawowych. Zmniejsza się liczba osób w wieku produkcyjnym. Musi to wpływać negatywnie na kondycję ekonomiczną komunikacji miejskiej, podobnie jak wysoki poziom bezrobocia. Negatywny wpływ na korzystanie z usług MZK (co przy oficjalnej skali bezrobocia może wydawać się zaskakujące) ma liczba prywatnych samochodów zarejestrowanych u nas w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. W ciągu pięciu lat, wzrosła ona z 256 do 414.

 

 

 

 

Czytaj: Miło i komfortowo autobusem? To nie...

 

Plan rozwoju zrównoważonego rozwoju transportu komunalnego zawiera też dane dotyczące wprowadzanych właśnie u nas stref płatnego parkowania. W nim upatruje się też szansę na wzrost liczby pasażerów MZK. Przy okazji można zauważyć, że ta część tekstu się już zdążyła w międzyczasie zdezaktualizować i może warto mieszkańcom zaprezentować do konsultacji wersję aktualną.   

 

Potrzeby przewozowe mieszkańców Tomaszowa Mazowieckiego oszacowano na poziomie 22 129 213 pasażerów w 2015 roku i 23 307 190 pasażerów w 2020 roku ( przy 20 428 088 pasażerach w 2012 roku). Udział transportu publicznego w zaspokojeniu potrzeb przewozowych mieszkańców  Tomaszowa Mazowieckiego wyniesie 17,8% w 2015 roku oraz 15,3% w 2020 roku (20,3% w  2012 roku). O ile do danych procentowych trudno się odnieść, ponieważ mają na nie wpływ migracje ludności, to już bezwzględna liczba pasażerów wykazująca wzrost przy stale zmniejszającej się liczbie ludności miasta i powiatu oraz bez podstaw wynikających z czynników wzrostu gospodarczego budzić może liczne wątpliwości. Dodatkowo w kolejnych tabelach  zauważamy spadek udziału transportu zbiorowego a wzrost indywidualnego. Wzrost przewiduje się w roku 2030 przy założeniu, długofalowych działań wspierających transport publiczny. Nie trudno obliczyć, że niektóre z użytkowanych obecnie autobusów będą miały już 50 lat i będą prawomocnymi zabytkami.

 

„Przyjęto, ze zwiększenie przewozów komunikacją miejską nastąpi po 2020 roku  – pod  warunkiem że miejska polityka transportowa ( wynikająca ze strategii zrównoważonego  rozwoju transportu publicznego) będzie prowadzona w sposób jednolity długofalowy,  poprawny, skuteczny i niezachwiany”.

 

Przyznam, że kiedy czytam podobne opracowania, a mam to okazję czynić od kilkunastu lat, nie mogę pozbyć się wrażenia, że są one tworzone na tzw. „sztukę” lub jak mówią inni „do szuflady”. Zakładają dane i przyrosty, które nijak mają się do rzeczywistości. Nikt ich autorów w przyszłości nie rozlicza z efektów napisanych i opłaconych produktów „marketingowych”. W 2030 roku o „Planie zrównoważonego rozwoju transportu publicznego nikt już nie będzie pamiętał”. Od daty tej dzielą nas 4 kolejne kadencje samorządowe. Tymczasem zmiany w gospodarce mają charakter dynamiczny. Jeszcze kilka lat temu nikt nie przewidywał kryzysu a doradcy finansowi zachęcali do zadłużania się we frankach szwajcarskich. Domek z kart runął szybciej niż ktokolwiek się spodziewał.

 

Co gorsza część opracowania oparta została na badaniach marketingowych z 2006 roku, których przeprowadzenie zlecił jeszcze urzędujący wtedy prezydent Mirosław Kukliński. Ocenia się w nich preferencje pasażerów. Większość z nich określono na poziomie dobrym. Wśród nich: dostępność połączeń, częstotliwość, dostępność, koszt, niezawodność, punktualność, rytmiczność i wygodę.

 

Cele jakie stawia przed MZK miasto do 2020 roku to:

Bezpośredniość - Spełnienie istotnych i oczekiwanych przez pasażerów połączeń  bezpośrednich, zgłoszonych w badaniach preferencji komunikacyjnych pasażerów komunikacji miejskiej.

Częstotliwość  - Standardy częstotliwości obowiązujące na liniach priorytetowych, podstawowych, uzupełniających: w dniu powszednim – w godzinach 6 – 16 15/30/45 min.; w pozostałych porach 20/30/60; w sobotę  – w godzinach 8 – 14: 20/40/60min.; w  pozostałych porach: 30/60/60; w niedzielę 30/60/60 min.

Dostępność  - Udział przystanków wyposażonych w wiaty przystankowe: 50%

Informacja - Wprowadzenie dynamicznej informacji na wytypowanych przystankach węzłowych. Zwiększenie zakresu informacji eksponowanych w pojazdach  – tablice  lub wyświetlacze wewnętrzne z przebiegiem trasy. Zintegrowana informacja o usługach w Internecie.

Koszt - Wprowadzenie biletu 30 lub 60 minutowego i 24 godzinnego.

Niezawodność - Wskaźnik realizacji rozkładu jazdy mierzony liczba wykonanych kursów 99-100%

Prędkość - Utrzymanie co najmniej obecnego poziomu prędkości komunikacyjnej.

Punktualność - Udział odjazdów opóźnionych do 3 min. : 10%, udział kursów przyspieszonych o 1 minutę mniejszy niż 1%

Rytmiczność - Utrzymanie zasady rytmicznej obsługi głównych ciągów  komunikacyjnych, realizowany wspólnie przez kilka linii  

Wygoda -  Wskaźnik przeciętnego wieku taboru do 6 lat, dodatkowe wyposażenie  pojazdów zapewniające wygody i bezpieczeństwo podróżowania.

 

Program zaleca aby to miasto, jako organizator przewozów użyteczności publicznej miało większy wpływ na rodzaj i wyposażenie taboru nabywanego i użytkowanego przez operatora, którym ma być od nowego roku spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.  W związku z tym samo nasuwa się pytanie: gdzie dotąd były władze Tomaszowa Mazowieckiego, kiedy na nasze ulice trafiały samochody nawet 16 letnie, w dodatku różnych marek, stwarzające problemy w codziennej eksploatacji?

 

Główne zmiany w modyfikowanej taryfie tomaszowskiej komunikacji miejskiej będą dotyczyć: zmiany relacji biletów okresowych i jednorazowych w celu zwiększenia udziałów  biletów  okresowych w przychodach ze sprzedaży docelowo do 50% ,

- rozszerzenie taryfy o bilety przesiadkowe (30 lub 60 minutowe) oraz bilety 24 godzinne

- nie zwiększanie zakresu uprawnień do przejazdów ulgowych i bezpłatnych.

Zmianom w taryfie powinny towarzyszyć działania związane z poprawą sieci dystrybucji  biletów jednoprzejazdowych

– w celu ułatwienia pracy kierowców, ponoszących niemały  ciężar ich sprzedaży (automaty biletowe przystankowe lub pojazdowe) oraz działania  związane z promocją biletów okresowych

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Tomek 28.09.2013 19:39
No dobra jeden czy dwa komentarze, które proponują co i jak zmienić a reszta? no właśnie, tylko gadać by gadać, może tak, pisać byle coś napisać. Jeśli macie pomysł trzeba próbować go wdrożyć, jeśli nie macie nie piszcie by pisać bo i tak po kilku słowach tego nikt nie czyta a dużo kółkiem na myszy kręcić trzeba

. 26.09.2013 23:30
Jestem tego zdania rozwiązać MZK Tomaszów Maz całkiem bo i tak autobusy jeżdżą rzadko w mojej dzielnicy ul.Spalska,Szczęśliwa coraz mniej jest kursów linii nr 1,10,13,18 itd . Najlepiej jak by wcale nie było na jedno by wyszło.

ad @ 14 24.09.2013 12:25
I ciekawe komu ta 1 służy? bo nawet żadnego odjazdu nie ma w tym czasie z dworca. Na pociąg do Koluszek za późno i na PKS do Warszawy też.

MAX 24.09.2013 00:45
Bez złośliwości tylko merytorycznie. Pokusiłem się o przeczytanie tego dokumentu i pierwsze co przyszło mi na myśl to, że jest to materiał przypominający pracę dyplomową z kiepskiej uczelni. Ważne, żeby było dużo napisane, tabele, przypisy, źródła, odnośniki, natomiast co ono właściwie wnosi? Po przebrnięciu przez ten dokument natrafiamy na listę pobożnych życzeń i to co daje iskierkę nadziei pojawia się tam parę razy słowo marketing. Otóż prognozy przewozów, dostosowanie tras dojazdu na lata 2013- 2020 opiera się na badaniach sprzed 7 lat. Czy od tego czasu nic się nie zmieniło (tylko bez złośliwości proszę)? Niektóre zakłady się rozbudowały, niektóre padły, zmienił się rozkład przyjazdów z dworców PKP i PKS..., itp. Należy postawić sobie zadanie: ZWIĘKSZENIE PRZYCHODÓW i MINIMALIZACJA KOSZTÓW- reszta to tylko kwestia jak to osiągnąć. Jednym z pomysłów "marketingowych" zawartych w opracowaniu jest np. poprawa punktualności i komfortu pasażerów. Ludzie , przecież to powinna być żelazna zasada w tego typu przedsiębiorstwie a nie rewolucyjny sposób na pozyskanie pasażerów. Problem z tym też, że pisząc "badania marketingowe" myślą zupełnie o czymś innym. Przyjęcie wariantu optymistycznego to też przykład myślenia życzeniowego. Technicznie: Zapowiedzi głosowe w autobusach- w Tomaszowie po co? Zamiast tego porządna i przyswajalna informacja w pojazdach i na przystankach o sieci realizowanych połączeń. Wiaty przystankowe, które oprócz zdecydowanie lepszego komfortu dla pasażerów pozwalają zarabiać na reklamach. Większa dostępność biletów. Wyznaczenie najbardziej newralgicznych punktów miasta typu zakłady pracy, szkoły, dworce, itp. i dostosowanie rozkładu pod to gdzie przewija się największy strumień ludzi. Kierowcy to największa baza wiedzy nt. natężenia i potrzeb klientów. Zamontowanie w autobusach prostego systemu liczenia pasażerów (fotokomórka) pozwala na natychmiastowe reagowanie na zmiany w "popycie". Usługi dodatkowe z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury. Nowe usługi - np. przewóz mieszkańców klasycznym angielskim piętrowym autobusem do skansenu lub objazdówka turystyczna (ile osób skorzystałoby chociażby z tego powodu, żeby się tylko przejechać takim cudem). Oferta dla rodzin 3+ (taka komunikacyjna karta rodziny). Pozyskiwanie reklam na autobusy- czy w ogóle istnieje taka komórka w MZK czy odbywa się to na zasadzie, że kto przyjdzie to ewentualnie może skorzystać? Spójrzcie na "stronę internetową". Przedsiębiorstwo komunikacyjne a maja problem z komunikacją. Zamiast podać w przystępny sposób ceny biletów to zamieszczają jakieś uchwały i to w dodatku do ściągnięcia. Sprzątanie przystanków - dlaczego nie w ramach prac interwencyjnych zamiast posyłania tam etatowych pracowników? To samo ze sprzątaniem w pojazdach. Oddanie nierentownych linii prywatnym przewoźnikom. Poszukanie partnera strategicznego, który zainwestuje w tabor i wniesie know-how? Pomysłów jest wiele i zamierzam przedstawić je w ramach konsultacji. Podsumowując: MZK jest firmą, która ze względu na bezpieczeństwo, że jak by coś to i tak miasto je dofinansuje nie przykładała należytej wagi do swoich "klientów", nie zna ich potrzeb i to jest podstawowy problem, żeby przestawić się na myślenie rynkowe.

człowiek myślący 23.09.2013 10:45
Z Ludwikowa do Ceramiki nie ma jak dojechać autobusem. Robi się świątek-piątek na zmiany a godziny odjazdów i przyjazdów są tak ustawione by nie zdążyć do roboty. To jeżdżą puste, a ja doginam swoim. Kiedyś się nawet zastanawiałem PO co przesuneli odjazdy z pod Ceramiki o 10 min wcześniej. Przecież to bez sensu. Jak wychodzę z roboty to przestałem zdążać. Teraz już wiem. Będzie prywatyzacja!

23.09.2013 10:02
Zadałem sobie trud i przeczytałem całą tę strategię. Można w niej znaleźć ciekawe informacje chociaż całe opracowanie w jakichś 80 procentach ma skopiowane elementy ze źródeł do których praktycznie każdy może dotrzeć, mało w nim natomiast wniosków i zaleceń czy pomysłów (zwłaszcza) na poprawę sytuacji. Zastanawiam się ile to opracowanie nas podatników kosztowało i dlaczego nie wykonały go osoby pobierające wynagrodzenie w Urzędzie Miasta np. Pełnomocnik Prezydenta ds kontroli i NADZORU WŁAŚCICIELSKIEGO - wszak ten zakład budżetowy czy obecnie spółka znajduje się pod nadzorem miasta i pracuje na jego majątku?

maniek 23.09.2013 07:17
wprowadzić w Tomaszowie riksze, będzie po kłopocie a i ktoś załapie się na pracę, wskażniki bezrobocia spadną może wtedy odbijemy od dna

beti 23.09.2013 07:49
panie Maniek, riksze odpadają w tym grajdole gdzie nie ma dobrych ulic, bez dziur w asfalcie bez kałuż, zresztą nie wyobrażam sobie wyjazdu do kina w kreacji gdy jakiś niekulturalny kmiot z impetem rozchlapie na mnie podeszczową kałużę, zły pomysł!

23.09.2013 00:26
Studenckiego znów nie można kupić - ani w kiosku, ani u kierowcy... Zrobić przetarg i niech linie obsługują firmy, ktre mają doświadczenie. A jak z dworca 'jedynka' jeździ 5 razy dziennie, to płakać się chce patrząc na rozkład...

KIKI 23.09.2013 21:33
A spróbuj dojechać w południe na dworzec spod ZUS-u !!! 1 - 10,29 a potem o 14,20 Musisz jechać do miasta i stamtąd 13-tką, albo per pedes.

Tom 22.09.2013 22:37
Zastanawiam się na jakiej podstawie są opracowywane te prognozy i wzrost pasażerów MZK jeśli co roku praktycznie Tomaszów opuszczają kolejni mieszkańcy, szczególnie ludzie młodzi wyjeżdżają bo nie ma perspektyw w tym dziwnym mieście. Pamiętam także lata 80 i 90 gdy jeździły po Tomaszowie Ikarusy także do Piotrkowa i jakie tłumy jeździły, był niesamowity ścisk, a obecnie autobusy mają często puste przebiegi. Z daleka widać, że są to obecnie często wysłużone rzęchy generujące hałas i nieprzyjemny zapach.

22.09.2013 22:28
Moim zdaniem powinno się iść w stronę likwidacji połączeń poza Tomaszów (chyba że za dużo większe pieniądze) i przestawienie na mniejszą liczbę linii ale z większą częstotliwością jeżdżących. Poza tym należałoby się zastanowić nad zafundowaniem umierającemu miastu komunikacji darmowej - takie projekty w kilku miastach się już pojawiły i funkcjonują. Trzeba by przeliczyć ile miasto musiałoby dopłacić do biletów, bo i tak coraz więcej miasto dopłaca i ta tendencja będzie rosła. Ponadto jak ktoś liczy że strefy parkowania wymuszą korzystanie z komunikacji miejskiej to jest w błędzie.

tomaszowianka 22.09.2013 20:41
pamiętam jak w latach osiemdziesiątych jeżdziły przegubowce i pełne pasażerów, jedynka i trzynastka kursowały regularnie co 7 minut. A dzisiaj busiki puste nie zarabiają nawet na paliwo, MIASTO UMIERA NA NASZYCH OCZACH!!!

zdzih 22.09.2013 22:31
Ale wtedy na parkingu pod Wistomem stało ledwo kilkadziesiąt samochodów (na kilka tysięcy załogi) a cała reszta zasuwała autobusami. Teraz większość ludzi jeździ do pracy samochodami.

Mieszkaniec TM 22.09.2013 19:07
Cóż się dziwić, że sytuacja w MZK nie zmienia się od lat. Jak każda miejska spółka także ten zakład jest "uzdrawiany" przez "fachofców" (celowo piszę z błędem) związanych z kolejnymi radami miasta lub ich aparatu politycznego. Jak się nie inwestuje w specjalistów z danej branży tylko w ekspertów od brania lekkiej kasy to się ma to co widać na co dzień na naszych ulicach.

xyz 22.09.2013 18:05
Nie rozumiem zdania - Społeczeństwo Tomaszowa Mazowieckiego się starzeje, i coraz większy odsetek ZNAROWIĄ w nim osoby uprawnione do różnego rodzaju ulg ustawowych. A może tylko ja taki tympy?

22.09.2013 16:58
Zakup dwunastu nowych autobusów w dużej mierze sfinansuje Unia Europejska. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 9 milionów złotych, z czego Unia da blisko 8 milionów złotych. jak poinformował prezes MZK Jelenia Góra Marek Woźniak, Największą zmianę odczują pasażerowie jednak dopiero na przełomie 2013 i 2014 roku http://www.nj24.pl/article/now...usy-w-mzk# można ????? W naszym mieście nikt o tym nie pomyśli my wolimy kupowac 15 letnie... To samo jest w Kielcach, Pabianicach Bełchatowie wszędzie są nowiutkie pachnące ciche oszczędne a u nas ZŁOM !!!!!

KIKI 22.09.2013 18:18
W Tomaszowie chcą podnieść cenę biletów, a w innych miastach .... http://finanse.wp.pl/kat,10340...aid=1115aa

Opinie

ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.

Dziś w kraju i na świecie (czwartek, 4 grudnia)

Dziś jest czwartek, trzysta trzydziesty ósmy dzień roku. Wschód słońca o godz. 7.24, zachód słońca 15.26. Imieniny obchodzą: Barbara, Bernard, Chrystian, Filip, Hieronim, Jan, Klemens i Krystian.Data dodania artykułu: 04.12.2025 11:01
Dziś w kraju i na świecie (czwartek, 4 grudnia)

Dziś w kraju i na świecie (środa, 3 grudnia)

Dziś jest środa, trzysta trzydziesty siódmy dzień roku. Wschód słońca o godz. 7.23, zachód słońca 15.26. Imieniny obchodzą: Emma, Franciszek, Kasjan, Kryspin, Ksawery i Łucjusz.Data dodania artykułu: 03.12.2025 08:45
Dziś w kraju i na świecie (środa, 3 grudnia)

Janusz Mieloszyk, pierwszy wiceprezes Nest Banku, z tytułem Digital Banker of the Year

Podczas Global Retail Banking Innovation Awards 2025 magazynu The Digital Banker Janusz Mieloszyk, pierwszy wiceprezes zarządu Nest Banku, otrzymał tytuł Digital Banker of the Year (Central Europe). W tym samym konkursie Nest Bank zdobył jeszcze dwa wyróżnienia za projekt N!Asystenta: Excellence in Digital Innovation - Poland oraz Best Technology Implementation by a Retail Bank - Europe.Data dodania artykułu: 02.12.2025 17:58
Janusz Mieloszyk, pierwszy wiceprezes Nest Banku, z tytułem Digital Banker of the Year

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło propozycje oszczędności. Kolejne zmniejszenia limitów

Blisko 10,4 mld zł w 2026 r. oszczędności w NFZ miałyby przynieść zmiany przedstawione przez resort zdrowia Ministerstwu Finansów. Zakładają one m.in reformę wynagrodzeń, limity w poradniach specjalistycznych i korekty na listach darmowych leków dla dzieci i seniorów; plan krytykuje opozycja z PiS.Data dodania artykułu: 01.12.2025 19:38
Ministerstwo Zdrowia przedstawiło propozycje oszczędności. Kolejne zmniejszenia limitów

Prawie 105 mln zł kary dla Jeronimo Martins Polska za wprowadzanie klientów w błąd ws. promocji

Prezes UOKiK nałożył na spółkę Jeronimo Martins Polska, właściciela Biedronki, karę blisko 105 mln zł za wprowadzenie klientów w błąd podczas ubiegłorocznych akcji promocyjnych - poinformował w poniedziałek urząd. Biuro prasowe sieci Biedronka podkreśliło, że nie zgadza się z decyzją i zaskarży ją do sądu.Data dodania artykułu: 01.12.2025 12:04
Prawie 105 mln zł kary dla Jeronimo Martins Polska za wprowadzanie klientów w błąd ws. promocji

Badanie: 71 proc. Polaków nie chce podawać PESEL-u m.in. w internecie

71 proc. Polaków nie chce podawać PESEL-u w sklepach internetowych, hotelach, biurach podróży i wypożyczalniach - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów.Data dodania artykułu: 01.12.2025 11:42
Badanie: 71 proc. Polaków nie chce podawać PESEL-u m.in. w internecie

Dziś w kraju i na świecie (poniedziałek, 1 grudnia)

Dziś jest poniedziałek, trzysta trzydziesty piąty dzień roku. Wschód słońca 07.20, zachód słońca 15.28. Imieniny obchodzą: Aleksander, Ananiasz, Antoni, Blanka, Edmund, Florencja, Jan, Natalia i Rudolf.Data dodania artykułu: 01.12.2025 06:55
Dziś w kraju i na świecie (poniedziałek, 1 grudnia)

Himmler uznał, że podbite ziemie, także te polskie mogą być rezerwuarem rekrutów dla Waffen-SS

Himmler uznał, że rezerwuarem dla jego prywatnej armii - bo tak w gruncie rzeczy traktował Waffen-SS – mogą być ziemie podbite przez III Rzeszę. Także te polskie – mówi w rozmowie z PAP dr Tomasz E. Bielecki, autor książki „Polacy w Waffen-SS. Polskie Pomorze”.Data dodania artykułu: 30.11.2025 19:30
Himmler uznał, że podbite ziemie, także te polskie mogą być rezerwuarem rekrutów dla Waffen-SS
Reklama
Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie

Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie

Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie (Wincentynów) – wyjątkowy wieczór w domowym salonieJuż 18 stycznia 2026 roku (niedziela) o godz. 17:00 Czesław Mozil zaprasza na jedyne w swoim rodzaju wydarzenie muzyczne — koncert "Czesław Mozil Solo – w mieszkaniu". Miejsce: niewielka wieś Wincentynów (gmina Sławno, powiat opoczyński), blisko Opoczna, w malowniczym zakątku województwa łódzkiego. Prywatna przestrzeń – salon domu – stanie się areną bliskiego spotkania artysty z publicznością.Miejsce pełne folklorystycznego klimatuWincentynów to kameralna miejscowość — według danych z 2021 r. liczy zaledwie 179 mieszkańców W sąsiedztwie znajduje się prywatny miniskansen "Niebowo", prezentujący tradycyjną wiejską architekturę regionu opoczyńskiego: chatę ze strzechą, ziemiankę, stodółkę i autentyczne wnętrza izby białej, kuchni i sieni.  Ta nieoczywista, serdeczna sceneria doskonale komponuje się z domowym klimatem koncertów Mozila.Co czyni ten wieczór wyjątkowymBliskość artysty: Czesław zagra niemal jak "u sąsiada" — w salonie, na kanapie, czasem na podłodze, a może ktoś usłyszy go z kuchni. Ta forma koncertu wyczarowuje atmosferę kameralności i autentycznego kontaktu.Unikalna formuła: To połączenie solowego show muzycznego i błyskotliwego stand-upu — pełne inteligentnych obserwacji, humoru i muzycznych emocji.Repertuar: Poza znanymi piosenkami, usłyszymy utwory z ostatnich albumów oraz premiery nowych nagrań, które trafią na kolejną płytę.Aktualny czas twórczy: Mozil zdobył tegoroczną Festiwalową Nagrodę Opola za piosenkę „Ławeczka”, singiel „Leń” z „Akademii Pana Kleksa 2” stał się hitem, a jego album „Inwazja Nerdów vol. 1” zdobył Fryderyka w 2025 roku.Kilka faktów o artyścieUrodzony w 1979 r. w Zabrzu, wykształcony akordeonista (Król. Duńska Akademia Muzyczna w Kopenhadze) Twórca złożonych dzieł: muzyka, teksty, aktorstwo dubbingowe (np. Olaf z "Krainy Lodu"), osobowość TVLaureat licznych nagród: Fryderyków, nagrody opolskiego festiwalu, platynowych płytStyl znany z połączenia kabaretu, folku, punka i inteligentnego humoru — trudno zamknąć go w jednym słowie Szczegóły wydarzeniaData: 18 stycznia 2026 (niedziela), godz. 17:00Miejsce: dom mieszkalny w Wincentynowie k. Opoczna („Niebowo”)Bilety: tylko 40 sztuk, cena 130 zł — dostępne na stronie: [biletomat.pl]Więcej informacji na: wydarzenie na FacebookuTaki koncert to znakomita okazja, by przeżyć muzykę i humor Mozila w najbardziej osobistej formie. To więcej niż performance — to spotkanie, które zostaje w pamięci na długo.Data rozpoczęcia wydarzenia: 18.01.2026

Polecane

W powiatowym Matrixie wszystko bez zmian

W powiatowym Matrixie wszystko bez zmian

Nie udało się dzisiaj powołać nowego Starosty oraz Zarządu Powiatu Tomaszowskiego. Nie udało się nawet zebrać 12 osobowego kworum, by móc prawomocnie przeprowadzić zwołaną na wniosek radnych sesję. Nie stawili na obradach radni Prawa i Sprawiedliwości oraz klubu Powiat Tomaszowski Od Nowa. Przy czym ci pierwsi w budynku starostwa byli. Dlaczego nie weszli na sesję? Mogli przecież przyjść i głosować. Nic nie stało na przeszkodzie. Mogli odrzucić proponowaną na Starostę przez KO, panią Alicję Zwolak Plichtę lub ją poprzeć. Tymczasem stworzono wrażenie, że dzieje się coś o czym osoby postronne nie powinny wiedzieć. Czy aby na pewno? Tekst na temat dzisiejszej sesji będzie miał charakter felietonowy, a więc całkiem subiektywny. Napisany z punktu widzenia radnego niezależnego, nie związanego z żadnymi partiami i nie będącego członkiem żadnego klubu. Nie znaczy to oczywiście, że znajdziecie w nim jakieś nieprawdziwe i niesprawdzone informacje.Data dodania artykułu: 03.12.2025 21:23 Liczba komentarzy: 16 Liczba pozytywnych reakcji czytelników: 5
„Anioły są wśród nas” – Gala tomaszowskich wolontariuszyOperacja „TOR”: tomaszowska policja i Straż Ochrony Kolei wzmacniają patrolowanie szlaków kolejowychŚmigłowce nad skałami Jury. 7. Batalion Kawalerii Powietrznej na poligonie marzeńHejt czy nadzór? Kulisy odejścia dyrektorki i nowy start domu dziecka „Słoneczko”KRUS i NFZ we wspólnej akcji „Weź się zbadaj”W powiatowym Matrixie wszystko bez zmianWystawa „Ukraine in Focus” pokazuje prawdę o wojnieŚwięto Patrona w „Wyspiańskim” – ślubowanie pierwszoklasistów i spotkanie z MistrzemBestialski napad bandycki dokonany w pierwszym dniu świąt na ulicy Wesołej w Łodzi3 grudnia – dzień, w którym naprawdę warto się zatrzymaćKonkurs na dyrektora PCPR. Jedna kandydatura, zmiana władzy i sporo znaków zapytaniaS12 coraz bliżej Radomia. Rusza przetarg na odcinek Wieniawa – Radom Południe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: EwaTreść komentarza: Asystent prezesa czy sam prezes komentuje wysysanie szpitalnych pieniędzy.Źródło komentarza: Telefon za tysiąc, mieszkanie na koszt spółki. Złoty kontrakt prezesa TCZAutor komentarza: 325Treść komentarza: Kują, nie kłują. Telefon wstawia inaczej.Źródło komentarza: Czy uda się wybrać nowy Zarząd Powiatu?Autor komentarza: MacherTreść komentarza: Tylko do tej pory to między innymi Witczak pozwalał staroście trwać na stanowisku. To nie jego ludzie z KO dążyli najbardziej do odwołania Węgrzynowskiego. Ja też nie przepadam za Witko, ale on jeszcze czasem potrafi dogadać się z innymi dla dobra sprawy. Witczak tego nie potrafi i przejawem tego jest forsowanie Zwolak-Plichty na starostę, chociaż radni Witko nigdy jej nie zaakceptują.Źródło komentarza: W powiatowym Matrixie wszystko bez zmianAutor komentarza: JaTreść komentarza: To wybór starosty dopiero po 17.12 ? Jak będzie przyjęty budżet miasta wtedy będzie można się domyślać kto zostanie starostą.Źródło komentarza: W powiatowym Matrixie wszystko bez zmianAutor komentarza: EllaTreść komentarza: Chce kontroli i nadzoru, bo tam, gdzie pieniadze, tam trzeba patrzec na rece. Po prostu tak mamy. A nowy zawod w tym obrebie to hejter albo bardziej po polsku hejtownik. I tak trzeba mowc, jestem hejtownikiem, bo chce dozoru, kontroli i patrzenia na rece antyhejtownikom.Źródło komentarza: Hejt czy nadzór? Kulisy odejścia dyrektorki i nowy start domu dziecka „Słoneczko”Autor komentarza: zbychTreść komentarza: Wolę Witczaka od macierewicza. A o Witko świadczy Arena Lodowa (sprawdz dlaczego powstała) i kolejny "genialny" dla dobra mieszkańców pomysł z filharmoniąŹródło komentarza: W powiatowym Matrixie wszystko bez zmian
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama