Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 30 kwietnia 2026 18:33
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama

Pomysł tomaszowskiego radnego: uchodźcy do pustostanów

Euforia, jaka opanowała nas w związku pomocą uchodźcom z Ukrainy stałą się okazją do zbijania kapitału politycznego na zbliżające się wybory parlamentarne i samorządowe. Radni Platformy Obywatelskiej w powiecie tomaszowskim chcieli w tej sprawie zwołać sesję nadzwyczajną ale nie udało im się zebrać 6 podpisów pod wnioskiem. Najwyraźniej w politycznych przedstawieniach wszyscy pozostali nie chcą brać udziału. Za to w mieście dzieje się ciut więcej, bo samorządowcy zgłaszają różne pomysły, które często zaskakują swoim populizmem i niefrasobliwością. Co gorsze zgłaszają je radni, od których można oczekiwać ciut więcej niż tanich chwytów marketingowych.

Radny Piotr Kucharski zgłosił niedawno kilka wniosków dotyczących pomocy uchodźcom z Ukrainy. Może nie byłoby w nich nic niestosownego, gdyby nie stanowiły przykładu całkowitego odklejenia od rzeczywistości. Trudno ocenić je inaczej niż jako cyniczne wykorzystywanie aktualnej katastrofy humanitarnej do politycznych celów. Dlaczego tak piszę? Otóż dlatego, że radnych od 3 lat zasypuje Tomaszowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego dziesiątkami niezwykle szczegółowych zapytań, dotyczących posiadanego zasobu mieszkań komunalnych i doskonale wie, że propozycje, jakie wysuwa w sprawie zakwaterowania uchodźców są niemożliwe do spełnienia zarówno w krótkim okresie czasu, jak i bez znacznych nakładów finansowych. Źródeł finansowania sam jednak nie wskazuje. Propozycjom warto się przyjrzeć, ponieważ mogą mieć one wpływ na funkcjonowanie miasta i jakość życia mieszkańców. 

Pustostany dla uchodźców 

Taki wniosek do Prezydenta Miasta składa radny Piotr Kucharski. Postuluje ponadto, aby dokonać zmiany przeznaczenia lokali komercyjnych na lokale mieszkalne. No i rzeczywiście istnieje obecnie możliwość zakwaterowywania uchodźców w lokalach niemieszkalnych i nie trzeba do tego dokonywać żadnych przekształceń. Propozycja radnego miałaby być może jakiś sens, gdyby miasto takimi lokalami dysponowało. Tymczasem Tomaszów Mazowiecki ich po prostu nie posiada i Piotr Kucharski ma tego świadomość, bo Zarząd TTBS niejednokrotnie odpowiadał na zapytania w tej sprawie.

To, co pozostaje w zasobach miasta i nie jest zasiedlone przez najemców, stoi puste nie przez przypadek. Lokale po prostu nie nadają się do tego aby wprowadzić do nich ludzi. Wymagają solidnego remontu, obejmującego często wymianę wszystkich instalacji technicznych. Koszty remontów są niebagatelne. TTBS szacuje je w granicach od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy za lokal. Średnio ok. 2 tysiące za metr kwadratowy. Skąd wziąć na to pieniądze radny nie wspomina.

Sytuacja być może zmieni się, kiedy powstaną pierwsze mieszkania w ramach SIM, ale to kwestia kolejnych 2-3 lat. Warto zwrócić uwagę na fakt, że miasto od kilku lat prowadzi program "Mieszkanie za remont". Na udział w nim decyduje się zaledwie kilku najemców rocznie. Może taniej byłoby po prostu wynająć Hotel Mazowiecki od lokalnego przedsiębiorcy, bo przecież nawet wyremontowane pustostany, w których umieścimy uchodźców, ktoś będzie musiał utrzymywać. 

Problem jest  jednak dużo poważniejszy. Radny mógłby go dostrzec, gdyby czytał odpowiedzi na własne interpelacje. Narasta on od lat i związany jest wyrokami eksmisyjnymi, orzekanymi przez Sądy, uwzgledniającymi prawa osób eksmitowanych do lokali socjalnych, Obowiązek ich zapewnienia spoczywa na gminie. Co jednak zrobić, kiedy samorząd takich nie posiada? Można budować baraki i getta ale najczęściej ludzie pozostają w zajmowanych wcześniej mieszkaniach a miasto ma obowiązek płacić za nie odszkodowania.

Według odpowiedzi udzielonej radnemu na początku lutego bieżącego roku takich wyroków oczekujących na realizację jest obecnie 285. Co ciekawe tylko jeden z najemców dobrowolnie przyjął ofertę lokalu socjalnego. Do tej liczby należy doliczyć 78 emitowanych bez prawa do lokali socjalnych. Nie ma możliwości przeprowadzenia ich skutecznej eksmisji ze względu na przepisy tarczy antycovidowej. 

Z informacji przekazanej radnemu wynika też, że aż 48 rodzin oczekuje na mieszkania ze względu na fakt, że zamieszkiwane przez nie budynki kwalifikują się do rozbiórki. 

Warto też przypomnieć wszystkim radnym, że pomoc uchodźcom ma charakter doraźny. Tymczasem mieszkaniowy zasób gminy służy przede wszystkim zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych mieszkańców. Wszelkie zmiany wymagają odpowiednich regulacji. Lokale mieszkalne przekazane są w zarząd TTTBS, odrębnie spółka dysponuje własnymi lokalami mieszkalnymi. 

Być może rozwiązaniem tej trudnej sytuacji byłoby wynajmowanie tych wymagających remontów "pustostanów" agencjom pracy tymczasowej, zatrudniającym osoby pochodzące z Ukrainy w zamian za zrobienie kompleksowego remontu. Część z nich wynajmuje pokoje od właścicieli prywatnych posesji, którzy dodatkowo oszukują w deklaracjach dotyczących odbioru z ich nieruchomości śmieci. 

Punkt konsultacyjny dla uchodźców w Tomaszowie?

Trochę zaskakujący postulat radnego. Dlaczego? Bo on de facto istnieje. Miałem okazję być 3 dni temu w Wydziale Spraw Społecznych tomaszowskiego magistratu. Tłum uchodźców i pracownicy obsługujący ich ze łzami w oczach. Żebym był dobrze zrozumiany, pisząc o łzach mam na myśli empatię a nie zmęczenie materiału ludzkiego. Zauważyłem młodego człowieka pełniącego funkcję tłumacza. Dzieci zapisywane są do szkół a pracownicy Urzędu służą wszelką możliwą pomocą. Tego samego nie widać w powiecie, mimo że to powiat pełni tu funkcję koordynatora działań na naszym terenie.

Urzędnicy z Ivanofrankivska do tomaszowskiego magistratu 

Czemu nie.... ciekawa idea, ale również z gatunku dywagacji kosmicznych. Dzisiaj na nasze miasto partnerskie spadły pierwsze bomby. Ale nie w tym problem. Zastanawia w jaki sposób radny chciałby skoordynować pozyskiwanie tych pracowników administracyjnych i oświatowych. Czy burmistrz Stanisławowa ma ich w tym chaosie wysyłać w... delegacje? Swoją drogą, ciekawe czy radny Kucharski wie ile miast partnerskich ma Ivano Frankivsk. Jeśli nie wie, to podpowiadam: są takie 22 miasta. Dziesięć z nich w samej Polsce. Nie pozostaje nic innego niż zakrzyknąć: niech żyją kosmici!. Jeśli w każdym z tych miast znajdą się podobni geniusze jak u nas, to przejścia graniczne zupełnie się zakorkują. 

Co więc robić? Korzystać z potencjału tych, którzy się do nas zgłaszają, zamiast bujać w obłokach niczym Timothy Leary. 

Radny wnioskuje ponadto, by w magistracie pilnie zatrudnić osoby posługujące się językiem ukraińskim, w celu poprawy komunikacji z uchodźcami. Czy to nie odkrywcze? Przepraszam, ale trudno powstrzymać się od złośliwości. 

Przegonić PiS

W czym? W socjalizmie ma się rozumieć. Czymże innym jest postulat, by zwolnić z opłat za odbiór odpadów komunalnych i opłat dodatkowych w szkołach i przedszkolach uchodźców. Przede wszystkim zwrócić należy uwagę, że obowiązek złożenia deklaracji dotyczącej odbioru odpadów komunalnych spoczywa na właścicielu nieruchomości, nie na osobie tę nieruchomość zamieszkującej. To właściciel wskazuje liczbę osób i wylicza kwotę należności. Zwalnianie podmiotowe z tego tytułu uchodźców jest kompletnie bez sensu. Dodatkowo Rząd funduje rekompensaty finansowe dla osób, które we własnych nieruchomościach przyjmują uchodźców z Ukrainy. 

Miasto już dzisiaj boryka się z problemem nieuczciwych właścicieli nieruchomości, którzy wynajmując domy i mieszkania nie zgłaszają prawdziwej liczby mieszkańców. Dotąd nikt nie wierzył, że zamieszkujących u  nas obcokrajowców jest ok 3-5 tysięcy.  Rachunek jest prosty 3000•26,50zł=954000. I dalej 954000:60000= 15,9zł O prawie 16 zł mogłyby być niższe opłaty za śmieci gdyby wszyscy płacili.  

Dziwią trochę takie wnioski radnego, który niemal na każdej sesji Rady Miejskiej przestrzega przed wzrostem stóp procentowych. Swoją drogą mogą one obecnie wzrosnąć nawet powyżej progu prognozowanego przez Piotra Kucharskiego. 

Zawęzić współpracę

Nie wiem dlaczego radny Kucharski chce zawężać współpracę miasta ze Starostą Mariuszem Węgrzynowskim. Rozsądek wskazywałby na to, żeby ją rozszerzać, bo to Starosta wspierany przez Platformę Obywatelską jest szefem powiatowego sztabu kryzysowego. Trochę to prześmiewcze, ale akurat tu dotykamy tematu bardzo poważnego, na który zwracałem uwagę już w roku 2017-18. Obejmuje on asymilację ówczesnych emigrantów a dzisiejszych uchodźców. Pięć lat temu sugerowałem, że powinniśmy podejmować różne działania jak nauka języka polskiego, zajęcia edukacyjne i kulturalne, organizować szkolenia itd.

Oczywiście warunki były inne ale motywacja ta sama. Chodziło przede wszystkim o zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom miasta. Coraz częstsze były bowiem przypadki zatrzymywania pijanych ukraińskich kierowców, czy wywoływanych rozrób z ich udziałem. Trudno się im dziwić. Ludzie przyjeżdżający do nas do pracy po jej zakończeniu trafiali do ubogich pokoików, w których stłoczeni byli w kilka osób. Jedyna rozrywka, to alkohol, telewizor i karty. 

Dzisiaj trudno powiedzieć, jak długo wojna na Ukrainie potrwa. Na chwilę obecną uchodźcy to głównie kobiety i dzieci. Po skończonych działania wojennych dołączą do nich mężczyźni. Może już dzisiaj warto pamiętać o tym, że wojna demoralizuje nie tylko agresorów ale i ich ofiary. Możemy więc spodziewać się fali przestępczości i już dzisiaj powinniśmy podejmować działania mające wpływ na ograniczenie jej rozmiarów. 

 

Читайте статтю українською



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Pracownik 14.08.2022 20:23
Panie redaktorze. Jest pan radnym powiatowym-proszę sprawdzić. Podobno jest powiatowy punkt pomocy Ukraińcom. Miesiąc temu zgłosiły się osoby i nic nie dostali bo podobno starosta nie pozwolił pracownikom otwierać i wydawać. Żeby nie było pomówień prosimy sprawdzić

Mieszkaniec ttbs 14.08.2022 12:02
To nasze dzieci mają założyć stryczek w postaci kredytu na mieszkanie, a tu łaskawy radny rozdalby uchodźcom. Z całym szacunkiem ani w Anglii ani w Niemczech ani w innym kraju nikt nie dawał Polakom mieszkań nawet za czasów gdy emigrowali w czasach stanu wojennego. Szybciej nas wykorzystywano jako tania siłę roboczą. Lekarze na zmywak, artyści również, plebs do prac rolnych lub wycierać. .., Wojna coś strasznego i okropnego ale nie dajcie się zwariować, Irak dużo pomagamy

Hallo 13.04.2022 17:17
Przecież radny nie wie jakie są granice Tomaszowa a pisze o powiecie,czego częsty przykład dawał w swoich opiniach.

Z sieci 21.03.2022 09:24
Tak tylko nieśmiało pytam zwolenników opozycji. Z jakich powodów pan premier Tusk w 2011 r. zlikwidował 1 Warszawską Dywizję Zmechanizowaną w Lublinie, 14 Suwalski Pułk Artylerii Przeciwpancernej i 1 Siedlecki Batalion Rozpownawczy ? PS Taki mój zawód. Mam dobrą pamięć do faktów i dat :)

Do sieci 22.03.2022 09:07
A gdzie Ty byłeś wtedy nie w jakiejś spółce a teraz nie masz koryta i wróciły demony przeszlosci

Z sieci 22.03.2022 14:30
Jestem zbyt młody żeby w tamtym okresie być przy korycie,natomiast ty napewno straciłeś status elitki i teraz się prujesz.Wiem ,że każda prawda przypominana będzie boleć ale ma boleć.

TM 16.03.2022 08:43
Dzisiaj jak się popatrzy na memy z Kaczyńskim jadący pociągiem i opis że to już Tomaszów, Piotrków czy inną miejscowość i wszyscy się naśmiewają w takiej sytuacji,to żeby za jakiś czas nie było podobnego mema z Putinem wpatrzonym w okno pociągu i opis to nasza piękna Ukraina nie panie Putin to nasz wspaniały Tomaszów, Piotrków.Ale po co włączyć myślenie,popomagalismy 2 tygodnie,teraz znowu trzeba kaczorowi doj....!

Do TM 18.03.2022 18:32
Co ma pomaganie do kaczora, pcha się tam gdzie go nie chcą, mieszka sam niech przyjmie lepiej jakąś rodzinę

Tm 20.03.2022 21:18
Przyjmie zaraz z panią lampart,kurdej, Kwaśniewska i paroma innymi,na razie przyjął prawie 2 miliony ,mało?a wstreciuchy z opozycji kwiczą kacze,kaczor,wiem że wam się marzyło żeby było więcej ciapatych przyjętych.

Do tm 21.03.2022 18:15
Przyjął? On? Co przyjmuje to nie wiem, ale Ci którzy przyjmują to ludzie o wielkich sercach i pamiętaj nie jedena z tych osób ma gdzieś twojego guru.

Tm 29.03.2022 16:15
A twój guru w 2017 roku powiedział ,że Polska na każdego przyjętego uchodźcę dostanie 250000 euro,dzisiaj ten twój guru na to samo pytanie odpowiada ,że to jest zbyt wielka kwota dla unii.Wiec to jest szczyt hipokryzji i zapomina,ale ja troll będę o tym prziminal,żebyście wyznawcy tuskojada się wstydzili.

Tm 04.04.2022 16:27
Zgadzam się że przyjmujący mają dobre serca,za to przyjaciele twojego guru w 5000 aut robią w Berlinie rajd poparcia dla ruskich,co ty na to kto jest lepszy mój guru czy twój guru?

Do tm 22.03.2022 09:08
Przyjął?

T.m 21.03.2022 08:16
Jeden już kiedyś powiedzieli najpierw Gruzja,Ukraina ,kraje bałtyckie a na końcu być może mój kraj Polska,a drugi mówi że rządy KaKaaaKaczyńskiego są gorsze od rządów Putina (ten od wolnych mediów).Więc albo się jest Polakiem albo putinowskim trolem.Kazdy ma wybór.

Tm 04.04.2022 16:25
A Donald co robił na Węgrzech ostatnio?:)

Tm 05.04.2022 21:13
Minęło 2 tygodnie pół Europy pcha się żeby jechać do Kijowa kiedy jest względny spokój.Maja jaja co ,nikt nie pisze po co się pchają a wy się róbcie czerwoni,znowu nie wyszło jak Donaldowi na Węgrzech!!!

Pracowita 15.03.2022 17:57
Dla nas nie ma mieszkań socjalnych, matkom pracującym wychowującym samotnie dziecko nie należy się mieszkanie bo przekracza się dochód o 10 zł. A dla uchodźców będą remontować i przydzielać mieszkania. Gratulacje radny puknij się w Pracowita

Lll 17.03.2022 04:06
Jedz do Ukrainy, tam sie zwalniaja.

TM 14.03.2022 09:06
Proponuję zrobić tak,bo ciapatych cała koalicja chciała przyjmować.Radni KO niech się przeniosą do pustostanów a swoje mieszkania ,domy oddadzą uchodźcom z Ukrainy.A ciapatym oddadzą swoje córki pod opiekę.(wielcy europejczycy).

Ajdejano 14.03.2022 18:50
Brawo TM !!! Strzał w dychę!!! Znaleźli się zafajdani europejczycy z wiechciem w gumofilcach.

...) 13.03.2022 07:11
najlepiej pomagać cudzym kosztem..

Bobik 12.03.2022 11:47
Pomaganie pomaganiem ale nie przesadźmy bo jest mnóstwo rodzin polskich, które czekają po kilkanaście lat na mieszkania i dla nich nie ma, a tu nagle się okazuje że .... są i to jeszcze miasto będzie płacić czyli mieszkańcy ... i zaznaczmy że niektórzy "potrzebujący" są bardzo wymagający więc takie pustostany ich nie zadowolą nawet po remontach...

Fred 12.03.2022 08:42
Trzeba pomagać,ale jest krucha granica która może spowodować konflikty między dwoma nacjami. Prawda jest taka, że duża część mieszkań TTBS to ruiny, a i kolejka oczekujących jest bardzo duża

Ajdejano 11.03.2022 18:56
Tym razem nie chce przesadzać, bo znów cenzura News4Media mnie wykasuje, ale napiszę tak: Polacy nie gęsi - swój język mają, jednak równocześnie, mózg gęsi, też (niestety) mają. Ten gęsi mózg Polaków tak szybko zapomniał o "rzezi wołyńskiej". Szczegółów nie będę przytaczał, choć należałoby. A dzisiaj, Prezydent Ukrainy mówi do polskiego Zgromadzenia Narodowego o tym, że Polacy i Ukraińcy to bracia..... Parodia. Zobaczymy, jakimi będą dla nas braćmi, jak ich uratuje NATO.....

Ajdejano 12.03.2022 12:52
Do przeciwników mojego wpisu powyżej. Proponuję dwie rzeczy: 1. Rzecz trudniejsza, czyli przejechać się w rejon Hrubieszowa, Tomaszowa Lubelskiego, Jarosławia, Przemyśla itd. i odwiedzić tamtejsze cmentarze. Zobaczycie - wielbiciele waszych ukraińskich braci - ile jest grobów Polaków, pomordowanych przez upa i jej koleżków Ukraińców. Ja tam wielokrotnie bywałem (moja ślubna stamtąd pochodzi), dlatego to opisuję. 2. Poszperać w internecie hasła "rzeź wołyńska" i poczytać to, co pod tym hasłem piszą. PS. W tym, dzisiejszym czasie, Ukraińcom trzeba pomagać. Jednak nikt nie pokaże mi jednej wypowiedzi, w której Ukraińcy prosiliby o wybaczenie za "rzeź wołyńską".

Wolyn mnie nie interesuje 12.03.2022 17:49
Faktem tez jest ze Polacy (czesto motloch), urzadzal w Galicji Wschodniej swoje plantacje niewolnicze. Lwow byl polski, ale wszystko dokola to zywiol ukrainski. Poczucie wspolnoty narodowej mieli juz na przelomie XIX - XX wieku, wiec trudno by to kiedys nie wybuhlo. Okrucienstwo wobec cywili jest sprawa wzgledna. Polacy mieli sie stamtad wyniesc i na owczesne czasy to byly jedyne znane metody. Wszedzie. Wiekszosc dzieki PRLowi zostawilo chalupy stzecha okladane na nowoczesne mieszkania w blokach. Widac po Wroclawiu i okolocznych miasteczkach. Ludzie tam zwykle wewnatrz prosi, łasi na powierzchownosc, no generalnie, nie mam dobrego zdania. Wielokrotnie (niestety), rozmawialem w PKSie z Warszawy czyli ok 2 godziny potem caly nastepny dzien musialem odpoczac po tym udawaniu. Eldorado startupow, modernizacji :)) z ktorego co niedziela pelne PKSy jezdza po 5 godzin do Warszawy :) To jest do miliona osob - tych polskich ziomkowstw wschodnicb, a w perspektywie jest sojusz z 45 milionowym narodem, co czyniloby z nas unie wieksza od Niemiec... Takze ja tych wsochodniakow chetnie zrzuce jakobalast historii. Agresywne prostaki zazwyczaj.

Polskie pany z chłopskich domów wypominają Wołyń 13.03.2022 20:08
WybuChł i jeszcze kilka tam literówek. Przepraszam. Stosunki na wisiach gdzie dominowali Polacy, tutaj w centrum, są dziś coraz częściej ocenianie jako niewolnictwo, to co dopiero tam gdzie wyjeżdżała nadwyżka demograficzna polskojęzycznego chłopstwa bez ziemi, bez żadnych kwalifikacji, która z dnia na dzień zyskiwała we własnym mniemaniu status „szanownych obywateli” bo pozowlono im kolonizować latyfundia magnackie gdzie własność jednej rodziny magnackiej – wynikająca przecież z niczego innego jak tylko z podboju – sięgała po horyzont. Majątki magnackie były wielkości dzisiejszych polskich województw. Jak je nabyli? Nikt tam nie żył wcześniej? Uuuuu nie pytaj. To polskie dziedzitwo. Śmierdzące dziedzictwo. 90% ludności ukraińskiej wokół polskich miast, które wyrosyły w większości z dawnych warowni, czyli po prostu koszar najeźdzcy. W najkorzystniejszych komunikacyjnie lokalizacjach zaczął rozwiajać się handel utyranymi przez ukraińskich niewolników na rzecz „polskich panów” plonami rolnymi z bardzo dobrych jakościowo ziem. Kto się zajmował obrotem, tym bardziej jesli przyjeżdżał już z jakimś kapitałem i doświadczeniem, w jednym pokoleniu dorabiał się kapitalu umożliwiajacego budowanie nieruchomości. I to zwykle nie byli „inwestorzy” mówiący po polsku, co widać po pogromie w Lwowie z 22 a 24 listopada ...1918 roku. Zonk? Być może. Ale fakty są jakie są. Ukrainiec był tam punktem w spisie inwentarza polskiego „gospodarza”, którego rodzina zanim przyjechała „zarzadzać” na wschód zajmowała się a to posługą, otwieraniem zamykaniem bramy, a to obrządkiem świń u swojego pana. Bez ziemi, więc przy drobnej różnicy zdań wypad na włóczęgę, albo po prostu śmierć podczas najbliżsej zimy. Ale zwykle na strzeleniu batem przez twarz się kończyło, a dożywotni ślad był memento dla otoczenia. Kultura polskich „gospodarzy” na wschodzie? A głównie związana z katolicyzmem, z jak najmocniejszym akcentowaniem odmienności od „prawosławnej swołoczy” która „coś wyje i świczki pali” , a na codzień której nie chce się „pracować”. Na wegetacje – zimą gdzieś tam przy zwierzętach którymi miała się zajmować, latem to i nawet pod gołym niebem. Zwyczajna eksploatacja ludzi, bez uwzględniania podstawowych potrzeb. Drobna infekcja skutkowała najczęściej śmiercą mimo już istniejących i dostepnych w najbliższym miasteczku leków. Felczera brało się na choroby własnych dzieci, nie do „ukraińskiego b...” „Bebech rośnie”? Tyrka w polu do dnia porodu. Potem do rowu. Jedno, dwojkę co najwyżej możesz by służyli gdy te zemrzesz przed 40stką. Nie za dużo. No I piosnki w polskich chałupach w długie zimowe wieczory legitymizujące obecność wśród dziczy o ludzkich rysach. Piosnki legitymizujace „misję cywilizacyjną”, piosnki przy tkaniu prześcierdeł czy wyplataniu koszyków. Teraz echa polskiej kultury wschodniej dziś. Niedawno jednen z tomaszowskich repatriantów, w ramach plebejskiego PRu bo widać, że szykuje się już na wybory, snuł opowieść o swojej rodzinie przed wojną własnie tam na wsi w Ukrainie mieszkającej. Opowiadał dramtayczne dzieje babci które bez weryfikacji wydają się naciągane, no ale założmy, że tak było. Jednak przy opowieści niechcący wymsknęło mu się, że babcia urodziła jego ojca mając ...17 lat. I to nie wiadomo czy to pierwsze dziecko, no ale założmy że pierwsze... 17latka rodzi... No to były takie domy polskiej kultury wyższej na wschodzie. A to już był XX wiek... Tutaj w centrum, np. moja wiejska babka miała 25 lat gdy urodziła pierwsze dziecko... w tym samym przecież czasie. Nie ma znaczenia? Pewnie, że nie ma! Nie uczyć się, płodzić jak najwcześniej „rasę panów”, coraz bardziej nieefektywną gospodarkę wiejską rekompensować zniewoleniem kogoś, bo polskie życie jest ważniejsze od innego. Pffffff. To absurd i nikt na dłuższą metę nie będzie się na to zgadzał. Nie opłaca się? To nie ma świadczenie pracy dziadu. To jest kultura starsza od moskiewskiej. A nawet w dużo mniejszych narodach – jak Ormianie pamięta się o tym, nawet na emigracji. Mówiąc kolokwialnie mają swoją dumę. Nikt nie będzie tego wypierał ze świadomości tylko ze względu na przewagę militarną OBCEGO narodu czy kapitału najeźdźców. Dobrowolnie – w mieszanych małżeństwach – często dochodzi do asymilacji, ale nie, że przyjeźdża jakiś wunasty cap z Polszy, twierdząc, że un bedzie tera tu panował, a ty bez szmerania masz wstawać o czwartej, tyrać na jego rodzinę do zmierzchu, śpiąc po oborach i dozywając w porywach 40stki. Na drzewo! Polskie, ruskie, wszelaki dziady! Czystki etniczne zawsze są brutalne, bo organizowane są ad hoc, z tym co tam pod reką było. Napięca narastały od lat. Od Polaków w którymś tam pokoleniu osiadłych trudno też oczkiewać, że porzucą z dnia na dzień „dorobek” utyrany przez niewolników, no ale formalnie własny, swój. Całego życia swojej babuni i dziadziunia swojego. Bo ukraińskiej służbie nie podoba się ich dominacja. Ale była to ich rewolucja narodowa, przeciwko mniejszości etnicznej kojarzonej negatywnie od pokoleń. Najczęściej z uzasadnionych powodów. I nie ma się co spodziewać, że UPA będzie tam zacierana w oficjalnej wersji historii bo była dla nich tym czym dla nas Armia Krajowa. Polacy byli jednym z dwóch okupantów, a Wehrmacht był dla nich wyzwolicielem. Chwilowym, ale wtedy nie było wiadomo na jak długo. Podobnie jak dla nas imperialista Napoleon Bonaparte, który polskim rękami wyżynał całe wsie, i to w odległych od ziem polskich krajach, z zerową polską emigracja. Po prostu byliśmy franuskimi pachołkami bo wydawało się, że na naszych ziemiach ta sama armia wyzwoli nas od Pusaków i Moskali. Oni u siebie wiązali podobne nadzieje po wejściu Niemców.

Adam Leszczyński „Ludowa Historia Polski” 15.03.2022 17:13
Dodam jeszcze tylko do tego tematu, że jest już w sieci udostępniona „Ludowa Historia Polski” Adama Leszczyńskiego (to jest historyk i socjolog z PANu, ale to co ważne to z chłopstwa czego nie ukrywa – co mi prywatnie się podoba). Niestety „Ludowa Historia” nie jest w PDFie, a w epub czy jak to tam się nazywa, więc trzeba sobie dograć czytnik na komputer. Nie wiem czy jest na Windows, ale pewnie tak np. Calibre. Nota prawna: To jest tylko informacja o obserwacji w internecie. Nie zachęcam do ściągania.

Ajdejano 14.03.2022 19:00
W takim razie, może lepiej byłoby, gdybyś napisali podanie do potomków hitlera, aby nas przyjęli w swoje ramiona - co?! To, dopiera byłaby unia - co? Bo przecież oni są bogatsi od nas i przy nich byśmy się dorobili - co ?! Bezmózgich nie sieją. Sami się rodzą.

Ppp 15.03.2022 15:17
No i byly prostaczku (obnazajacy poziom zarzadzania miastem na przelomie wiekow), rozmowy przed 1939, na temat wspolpracy polsko-niemieckiej. I to z zupelnie innej pozycji - Polska byla biednym, ale niepodleglym panstwem. Ukrainy nie bylo, bo zostala zajeta po krotkiej wojnie w sojuszu z Pilsudskim), zajeta przez ZSRR. Gdy potem weszli Niemcy dla nich byl to wyzwoliciej. Panstwo z ktorym nie graniczyli, nie mieli konfliktow etnicznych, ktory walczyl z ich okupantami.

, 25.03.2022 04:53
Nie interesuje mnie Wolyn przede wszystkim dlatego, ze skoro Ruscy nie fatyguja sie przez 10 lat ws oddania wraku, strzelaja (drogimi), rakietami w srodek pustego lasu tylko by zbeszczescic groby polskich oficerow w Charkowie, to na pewno beda wyplacac rekompensaty za utracone mienie. Oczywiscie, ze bylo to zle, ale nic sie zrobic w widocznej perspektywie nie da. Niemcy z UE tysiac zlotych wyplacili za kilka lat przymusowej pracy. Moja tomaszowska babka pierwsza miesiaczke dostala w jadac pod Wieden w bydlecym wagonie. Szwaby siagali sobie sluzbe ze wschodu nawet do parkow rozrywki... I tak to wszystko skoczylo szczesliwe, bo przezyla, no ale ta miesiaczka jest w pamieci naszej rodziny. Bo opowiadala Ojcu, choc niechetnie przy awanturach zdaje sie tylko, kto wie co tam jeszcze bylo. No i tak, nie bylo moja intencja drwienie z czyjejs tragadii, bo to byla tragedia, nawet jesli nikt nie zginal, to wygnanie jest rowniez tragedia, te domostwa powstawaly zwykle przez kilka pokolen, byly dorobkiem calego zycia, jechalo sie w nieprzewidywalna przyszlosc, donikad, po strasznej wojnie, no ale temat dzis nam teraz szkodzi. Bedziemy sie szarpac z tymi uchodzcami za krzywdy sprzed 3 pokolen. To nie jest rozmowa u dolu, bez dyskusji wsrod elit. Do nas stosunek w Izraelu jest w wiekszosci niegatywy, co jes politycznie wykorzystywane. No ale nie jetesmy ich sasiadem, Syria, teraz Iran tego nie moga skutecznie rozgrywac. Syrii prawie nie ma, no ale jeszcze 10 lat temu to bylo sprawne panstwo. Badania nad bronia nuklearna mieli na tyle zaawansowane, ze Izrael ich bombardowal. No to byly grubsze sprawy, zadni beduini. W latach 60tych Izrael mial kreta na szczeblu ministerialnym Syrii. Damaszek powiesil go potem publicznie gdy wykryli. Zyd urodzony w Egipcie. Od malego ideowy syjonista.Uznaje sie to za jedna z najwiekszych porazek Mossadu. Wracajac, Ukraina (jesli ocaleje), powie, ze to byl ZSRR i by sie do Moskwy zgloszac po rekompensaty, bo ich nie bylo, byli przez chwile, ale koniec koncow nie oni a Ruscy zabrali. Oni mordowali, ale zalegalizowal ZSRR. No tak bedzie. Zobaczycie. Jedyne co mozemy ugrac, ale to juz po wojnie, to upamietnienia. Od tego zawsze sie zaczyna. Sikorski to probwal robic z Ruskimi w 2012. Te slynne zdjecia z palenia papierosow na balkonie z Lawrowem. No ale ten caly najwazniejszy pop - Cyryl, przeciez chyba byl u nas, pierwszy raz. Rozwazali widocznie na Kremlu ocieplenie stosunkow. Nie pyklo. Bo to sa sprzeczne interesy. My do dzis jestesmy dla Rosji przeszkoda w relacjach z Europa. Francuzom pozwalaja na badana w miejscach bitew napoleonskich... mimo sankcji po 2014, Francuzi przeprowadzili ekshumacje waznego generala napoleonskiego ktory zginal pod ...Smolenskiem. Corka rzecznika Kremla Pieskowa jest zaangazowana w fundacyjke od tego. Ma ciekawy Instagram polecam! Nie pamietam imiena, a juz leze. Przepraszam. To jest latwe do odszukania. Google: "corka Pieskowa rzecznika Kremla" Studiowala historie w Paryzu. Zle to pisac teraz, ale fajna, madra dziewczyna przed 30tka. Calkiem pozytywnie w sensie ubolewajaco, wypowiadala sie na Instagramie o zlikwidowanym przez Putina Memoriale - ten fundacji, ktora badala tez nasz Katyn. Dzisiaj Wolyn jest woda na mlyn propagandy rosyjskiej, no i po prostu temat trzeba odlozyc. Nie chcialem nikogo urazic, przepraszam. To sa ludzkie cierpienia, ale jest tez racja stanu.

wicki 11.03.2022 16:08
populista i megaloman lepszy niż lokalny napoleon

TM 11.03.2022 13:59
To tylko pokazuje jak cyniczne jest to towarzysto z tej całej skompromitowanej PO,pokazało to równiej głosowanie koalicji w parlamencie europejskim przeciwko Polsce i Polakom.Oni po prostu niech nic nie mówią bo cokolwiek powiedzą to tylko robią z siebie pośmiewisko.

Tm 11.03.2022 15:55
Skoro ktoś doje paluszek w dół tzn że tych anty Polaków jest więcej.Strach pomyśleć jakby to ruscy do nas weszli wszyscy ci z elitki by sprzedawali Polaków jak szmalcownicy.

Do Tm 12.03.2022 17:24
A kto powiedział że ty jesteś Polakiem? Ty rozumujesz tak inni widzą to inaczej i przestań szukać konfrontacji

? 11.03.2022 13:54
Wiadomo w końcu co Kucharski skończył? Bo wstęga na Facebooku z globalnych korporacji i wysokich stanowisk jakie ponoć w nich sprawował, wygląda łyso przy braku choćby dwóch słów na temat wykształcenia wyższego. We wstędze jest nawet informacja na temat uprawnień sędziego lekkoatletycznego, nie ma na temet magisterium czy chociać licencjatu...

Opinie

Reklama

Środa, 29 kwietnia. Dzień, w którym historia patrzy w lustro współczesności

Są dni, które układają się jak szybki serwis informacyjny – migawki, fakty, nazwiska. I są takie, które wymagają zatrzymania. Bo za każdym nagłówkiem kryje się proces, który trwa latami.Data dodania artykułu: 29.04.2026 08:52
Środa, 29 kwietnia. Dzień, w którym historia patrzy w lustro współczesności

MS: Wolność słowa pod ochroną. Rząd przyjął przepisy uderzające w pozwy SLAPP (komunikat)

Rząd przyjął projekt ustawy, który ma chronić dziennikarzy, aktywistów i organizacje społeczne przed pozwami SLAPP. Szybsze oddalanie bezzasadnych spraw, kaucje i wysokie kary mają ograniczyć używanie sądów do uciszania debaty publicznej.Data dodania artykułu: 28.04.2026 21:19
MS: Wolność słowa pod ochroną. Rząd przyjął przepisy uderzające w pozwy SLAPP (komunikat)

Poniedziałek, 27 kwietnia – dzień zapisany między światłem a pamięcią

27 kwietnia przypomina, jak w jednym dniu splatają się wielkie nazwiska, przełomowe decyzje i najciemniejsze karty historii. Od Jagiellonów i Komedy po Auschwitz oraz współczesną dyplomację — to data, którą warto czytać jak kronikę Polski i Europy.Data dodania artykułu: 27.04.2026 07:25
Poniedziałek, 27 kwietnia – dzień zapisany między światłem a pamięcią

Medioznawczyni: zbiórka Łatwoganga może stać się „WOŚP-em” młodego pokolenia

Zbiórka Łatwoganga i Cancer Fighters może stać się „WOŚP-em” młodego pokolenia - oceniła w rozmowie z PAP prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska, medioznawczyni z UW. 97 proc. komentarzy w Internecie dotyczących akcji ma charakter wspierający, a około 3 proc. krytyczny lub neutralny - wynika z raportu Res Futury.Data dodania artykułu: 26.04.2026 18:31
Medioznawczyni: zbiórka Łatwoganga może stać się „WOŚP-em” młodego pokolenia

Politolog: zdarzenie w Waszyngtonie bardziej pomoże Trumpowi niż mu zaszkodzi

Zdarzenie, do którego doszło na gali w Waszyngtonie bardziej pomoże Donaldowi Trumpowi niż mu zaszkodzi - ocenił w rozmowie z PAP politolog z Uniwersytetu Łódzkiego dr Jacek Reginia-Zacharski. Zwrócił uwagę, że do tej pory narracja administracji Trumpa w tej sprawie jest wyważona.Data dodania artykułu: 26.04.2026 18:15
Politolog: zdarzenie w Waszyngtonie bardziej pomoże Trumpowi niż mu zaszkodzi

Kryptowaluty bez kontroli? Ekspert bije na alarm: „ten rynek trzeba natychmiast ucywilizować”

To miał być rynek przyszłości – wolny, zdecentralizowany, odporny na błędy systemów bankowych. Tymczasem coraz częściej przypomina Dziki Zachód, gdzie szybciej niż technologia rozwija się ryzyko.Data dodania artykułu: 26.04.2026 18:08
Kryptowaluty bez kontroli? Ekspert bije na alarm: „ten rynek trzeba natychmiast ucywilizować”

Sejm zajmie się wnioskami o wotum nieufności wobec szefowych resortów klimatu oraz zdrowia

W najbliższy czwartek Sejm ma się zająć wnioskami o wotum nieufności wobec minister klimatu i środowiska Pauliny Hennig-Kloski oraz wobec minister zdrowia Jolanty Sobierańskiej-Grendy. Ich odwołania domaga się m.in. PiS. Szefowych MKiŚ i MZ broni premier Donald Tusk.Data dodania artykułu: 26.04.2026 17:46
Sejm zajmie się wnioskami o wotum nieufności wobec szefowych resortów klimatu oraz zdrowia

Czarnobyl. Katastrofa, która obiegła Ziemię – 40 lat od wybuchu

Była noc z 25 na 26 kwietnia 1986 roku. Cicha, spokojna, jak tysiące innych w radzieckiej rzeczywistości, gdzie system miał być nieomylny, a technologia – niezawodna. Kilka minut po pierwszej w nocy w elektrowni jądrowej w Czarnobylu wydarzyło się jednak coś, co rozbiło tę iluzję w pył. Dosłownie.Data dodania artykułu: 26.04.2026 17:39
Czarnobyl. Katastrofa, która obiegła Ziemię – 40 lat od wybuchu
Reklama

Polecane

Pijany za kierownicą. Czy radnemu wolno więcej?Niepoważny poseł, niepoważne pomysły, żenująca dyskusjaRodzina w centrum miasta. Tomaszów stawia na najmłodszych i ich rodzicówJodłowskiego uratował PiS... na jak długo?Międzynarodowy Dzień Jazzu 2026. Muzyka wolności, dialogu i emocjiMiędzynarodowe skoki w Bogusławicach. Na przełomie kwietnia i maja wrócą prestiżowe zawodyMajówka pod opieką medyków. Gdzie szukać pomocy i o czym warto pamiętać?Filmowa majówka w Heliosie. Moda, muzyka, groza, familijne emocje i Liga Mistrzów na wielkim ekranieNielegalny wywóz ścieków – cicha szara strefa, o której nikt nie mówiKsiążka przed sądem, pierwszoklasiści w bibliotece. Wyjątkowy Światowy Dzień Książki w SP nr 6Środa, 29 kwietnia. Dzień, w którym historia patrzy w lustro współczesnościRadny i bezrobotny jednocześnie? W Tomaszowie pojawiają się pytania o praktykę przyznawania zasiłków
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Mój wredny dodatek. Przez cale swoje, zawodowe życie zajmuję się wodami podziemnymi i ściekami, które to ścieki zanieczyszczają te wody (również i wody powierzchniowe). I "cóś" na ten temat wiem. I mogę napisać np. tak: dawny Wistom tak zanieczyścił środowisko gruntowo-wodne, że ważne wskaźniki środowiskowe były przekraczane o kilkadziesiąt razy. Wistomu już nie ma od kilkudziesięciu lat. Teraz miasto wzięło się za porządkowanie środowiska naturalnego w rejonie obecnej, miejskiej oczyszczalni ścieków (to ta sama, niegdysiejsza oczyszczalnia wistomowska. Jak na jednym spotkaniu usłyszałem te bzdury, które wypowiadały tzw. "autorytety", postanowiłem jak najszybciej opuścić to spotkanie tych "autorytetów". PS. Nie chcę uczestniczy w takich sabatach czarownic.Źródło komentarza: Nielegalny wywóz ścieków – cicha szara strefa, o której nikt nie mówiAutor komentarza: Star 25Treść komentarza: Ciekawe, że po Tomaszowie jeździ taki brązowy, wóz asenizacyjny, na podwoziu Stara :-) od kilkunastu lat. Już sam wygląd kwalifikuje go do Muzeum Motoryzacji w Oławie, a on ciągle jeździ i wywozi ...Źródło komentarza: Nielegalny wywóz ścieków – cicha szara strefa, o której nikt nie mówiAutor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Ten, powyższy materiał jest oczywiście sponsorowany przez firmę, która zajmuje się wywozem ścieków. Dlatego w tym materiale jest położony nacisk na nielegalne wywożenie ścieków. Problem istnieje ze wszystkimi ściekami: ze ściekami komunalnymi (z komunalnej sieci kanalizacji sanitarnej), ze ściekami przemysłowymi i ze ściekami (też komunalnymi), pochodzącymi z indywidualnego gospodarstwa mieszkalnego. I tylko o indywidualne ścieki z gospodarstw domowych chodzi tej firmie, która zasponsorowała ten materiał powyżej. Problem jeszcze długo nie będzie uregulowany. Najlepszym przykładem jest nasz grajdoł - Tomaszów Mazowiecki. W tym momencie można napisać tylko tyle, że nasze miasto powstało, jako miasto włókiennicze tylko dlatego, że to było doskonałe miejsce, bo było położone w dolinie kilku rzek, do których można było (wtedy) odprowadzać różne ścieki do tych rzek: Pilica, Wolbórka, Piasecznica, Bielina-Czarna, Lubochenka. I wtedy tym, różnym szwabom i poejsolom od różnych fabryk (Wistom, Mazowia, Tomteks, Dywany i inne zakłady)bardzo to pasowało. I te spustowe rury do tych nieszczęsnych rzek istnieją do dziś. I, oczywiście, są dalej wykorzystywane. I, oczywiście, nikt tego nie sprawdza (ku#wa mać!). Tzw. Wody Polskie...??? Nie rozśmieszajcie mnie!!! Kiedyś miałem okazję, jako jeden ze starszych pod***aszczych urzędasów sprawdzić stan kanału sanitarnego K0 (z Borek i z Nagórzyc) i stwierdziłem, że w tym kanale 90 % ścieków, to nie ścieki komunalne tylko wody opadowe. Nie chcę się dalej wymądrzać na temat ścieków w naszym grajdole. Jednym słowem: to jest jeden syf, kiła i mogiła. Chłopaki-sponsorzy: nie wygracie z debilowatymi urzędasami i ze zwykłymi ludźmi, którzy kombinują, jak koń pod górkę. I właśnie tych ludzi popieram!!!Źródło komentarza: Nielegalny wywóz ścieków – cicha szara strefa, o której nikt nie mówiAutor komentarza: TMTreść komentarza: A np zmiana zdania odnośnie potrzeb szkoły samochodówki przez panią dyrektor to nie polityka?i tu problemu nie maŹródło komentarza: Szkoła wolna od polityki? Na papierze tak. W praktyce – scena dla politykówAutor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Mistrzu: jesteś bardzo dobry. Bardzo dobrze znasz codzienne życie każdego człowieka i każdej, najmniejszej społeczności. Autorom przepisów i debilom z Sejmu RP, zatwierdzającym te przepisy wydaje się, że zwykli ludzie nie mają nic innego do roboty, tylko studiowanie debilowatych przepisów zagospodarowania przestrzennego. Tymczasem, to debilowate towarzystwo zapomniało o jednym: kto tutaj, ku#wa, jest dla kogo. Wybrani przez ludzi ich przedstawiciele (radni samorządowi, posłowie sejmu), czy może, ku#wa, przypadkiem jest odwrotnie: to może ci radni i ci posłowie powinni być, ku#wa dla ludzi - co?!Źródło komentarza: Ruszą konsultacje planu ogólnego gminy Tomaszów Mazowiecki. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać uwagiAutor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Ten materiał powyżej jest bardzo dobry. A kwintesencją tego materiału jest to stwierdzenie (cytat): "Bo w tej historii stawką nie są tylko etaty i wynagrodzenia. Stawką jest zaufanie do państwa na najniższym, najbardziej namacalnym poziomie. Jeśli mieszkańcy widzą, że radny nie działa, że głosuje zawsze tak samo, że nie reaguje na ich problemy – przestają wierzyć, że ich głos ma jakiekolwiek znaczenie. A kiedy znika zaufanie, znika też sens uczestnictwa. Wybory stają się rytuałem bez treści, a samorząd – instytucją bez realnej kontroli społecznej." Więc pyta: gdzie my, "ku#wa" jesteśmy?! W Korei Północnej, w Rosji, na Białorusi?! A może jednak my aspirujemy do unii europejskiej, czyli do związku europejskiego związku radzieckiego - co ?! Wychodzi na to, że jesteśmy na dobrej drodze w tym kierunku.Źródło komentarza: Radni na etatach. Kto tu kogo kontroluje?
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama