Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 19 marca 2024 05:46
Reklama
Reklama

Komu zależy na tym, by nie powstała S74. Patelnią przez las

Rada Powiatu Tomaszowskiego przyjęła w miniony czwartek zmiany w budżecie na 2020 rok. Wśród nich 100 tysięcy złotych na opracowaie koncepcji przeprowadzenia południowej obwodnicy miasta. Kolejne 200 tysięcy ma pochodzić od miasta oraz od gminy Tomaszów Mazowiecki. Planowana inwestycja od początku budzi liczne kontrowersje. Dzielnica przemysłowa położona jest po drugiej stronie miasta, podobnie jak droga krajowa numer 48 oraz ekspresowa S8. Ponadto budowa, co podkreślał były starosta a obecnie dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich, Mirosław Kukliński, nie wyeliminuje z tomaszowskich ulic samochodów ciężarowych. Co gorsza, budowa nowej drogi, mającej pełnić rolę obwodnicy, najprawdopodobniej zniweczy w przyszłości plany budowy drogi S74 w wariancie tomaszowskim, zatwierdzonym już przez Komisję Europejską i umieszczonym w sieci TEN-T.
Kliknij aby odtworzyć
Drogi użytkowniku! Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

Komu zależy na tym, by nie było S74 w wariancie tomaszowskim?

W Tomaszowskim Informatorze Tygodniowym ukazał się w minionym tygodniu krótki artykuł dotyczący budowy drogi S74. Dziennikarz przypomina w nim, że

- przebieg S74 w woj. łódzkim (z Łodzi przez Tomaszów Maz. w kierunku Kielc) znalazł się w planie zagospodarowania województwa łódzkiego i strategii rozwoju regionu opracowanej przez samorządy. Taki przebieg poparł w 2013 r. Parlament Europejski, zgodnie z ustaleniami Komisji Europejskiej w sprawie sieci dróg TEN-T.  (...) S8 prowadziłaby od węzła Łódź Południe (tam łączy się z autostradą A1) przez gminy Czarnocin, Będków, Ujazd, Tomaszów Maz. do węzła Tomaszów Maz. Południe i dalej w kierunku Warszawy. Natomiast S74 zaczynałaby się na węźle Tomaszów Maz. Południe i prowadziła przez Kolonię Zawadę, w okolicach Woli Wiadernej, następnie przecinała ul. Jana Pawła II i Pilicę (powstałby nowy most). Z węzła na ul. Modrzewskiego skręcałaby w kierunku Starej Wsi, a dalej przez gminy Sławno, Paradyż, Żarnów prowadziła w kierunku Kielc 

-  czytamy. 

Tyle, że zupełnie coś innego wymyślił w międzyczasie polski Rząd. W 2004 roku Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia ustaliła przebieg dróg na terenie woj. łódzkiego. Trasa S74 miała przebiegać od Sulejowa przez gminy Paradyż i Żarnów i dalej na południowy wschód. S12 z kolei  z Piotrkowa Tryb. przez Opoczno, Radom i Lublin do granicy wschodniej.  Pominięto więc powiat tomaszowski. 

W 2016 r. wydano decyzję środowiskową dla inwestycji,  która po protestach mieszkańców Sulejowa została uchylona. Kolejną decyzję dla budowy S12 i 74 w tzw. wariancie piotrkowskim wydano w 2019 i ona również została oprotestowana. Odwołanie nie jest jeszcze rozpatrzone. O budowę dróg w tym wariancie zabiegają posłowie PiS (pisze to na podstawia informacji z portalu e-piotrków S12 z Piotrkowa do Sulejowa już w 2023?

Jak widać komuś bardzo zależy na tym, by wariant tomaszowski nie został zrealizowany. Co z tego wynika? Że solidna droga krajowa, dostosowana do ruchu pojazdów ciężkich w okolicach Tomaszowa nigdy nie powstanie, szczególnie, kiedy sami, jako samorządy damy stronie rządowej do ręki oręż, który będzie stanowił argument przeciwko realizacji inwstycji. Rządowi opłaca się nawet niemal w całości (co jest mało prawdopodobne) sfinansować inwestycję, ponieważ i tak będzie ona tańsza od wcześniej planowanej o podwyższonych parametrach

Pojawia się więc dodatkowy problem. Droga i węzeł Tomaszów Południe miały nas połączyć również z... Łodzią. 

Jacek Kowalewski entuzjastycznie wypowiadający się o pomyśle w czasie spotkania w Miejskim Centrum Kultury nie ma świadomości, że planowana obwodnica, obwodnicą de facto nie będzie (na pewno nie taką, o jakiej myślał, mówiąc o drodze S74). 

Ponadto planowany ślad odbiega w sposób znaczący od tego wytyczanego pod "ekspresówkę". Pierwotna trasa poprowadzona była w zupełnie innym miejscu. Wrócę do tego jednak za chwilę. 

Kto zyskuje a kto traci

Wbrew pozorom i zapewnieniom polityków tracą mieszkańcy Tomaszowa i powiatu tomaszowskiego. Drogę planuje się przez najbardziej atrakcyjne leśne zakątki, stanowiące zielone płuca miasta. Od strony Smardzewic szosa pobiegnie w bezpośrednim sąsiedztwie Małych Grot, następnie przetnie Pilicę w okolicach lodowca i dalej na wysokości Józefowa i Nagórzyc skrzyżuje się z ulicą Jana Pawła II. Las za Grotami Nagórzyckim zostanie przecięty na pół. Dalej niemal na samym zakręcie ulicy Dąbrowskiej powstanie skrzyżowanie i pobiegnie dalej przez las w kierunku Dąbrowy. Najnowszy (również bsurdalny) pomysł mówi, by zakręcała ona w ulicę Południową (ważna informacja dla mieszkańców Dąbrowy) i łączyła się z ul. Piłsudskiego mniej więcej w miejscu, gdzie zaczyna się stosunkowo stromy podjazd w kierunku Tomaszowa. 

Zachęcam, by w internecie odpalić geoportal i dokładnie przyjrzeć się przebiegowi. Moim zdaniem ktoś z premedytacją wpuszcza Prezydenta i Starostę w przysłowiowe maliny. Gdy porównamy oba planowane przebiegi widzimy, że S74 miała biec nie lasem ale... polami, które w międzyczasie ktoś podzielił na działki budowlane. W interesie wójta jest więc odsunąć drogę od tych miejsc, ponieważ staną się one mało atrakcyjne dla osób, które chciałyby się w tej okolicy osiedlić. 

Wójt robi więc dobry biznes. A miasto? No więc miasto niestety wręcz przeciwnie. Ostatnie atrakcyjne działki, na których można byłoby prowadzić zabudowę jednorodzinną znajduą się właśnie w okolicy planowanej drogi. Kto będzie chciał tu zamieszkać, mając świadomość, że niedaleko będą gnały jedna za drugą "patelnie"? Kolejne podatki i udział w podatkach dochodowych odpłyną z miasta do... gminy Tomaszów, bo pól w niej pod dostakiem i nikt się tam nie przejmuje brakiem infrastruktury technicznej. Wójt zaciera ręce.

Poza gminą beneficjentem inwestycji jest należąca do niemieckiej spółki kopalnia Biała Góra. Nie oszukujmy się, to głównie samochody wożące piasek są głównym naszym problemem. Czy ktoś jest mi w stanie wyjaśnić, dlaczego mamy budować drogę za kilkaset milionów złotych, niszcząc walory przyrodnicze miasta, tylko po to, by zadowolić niemieckiego eksploratora narodowych dóbr naturalnych? ( a podobno w ocych językach nikt i nic nie będzie nam narzucał)

Władze gminy (która jest głównym inkasentem podatku płaconego przez kopalnie) argumentują, że spółka pozyskała w ostatnim czasie nowych odbiorców. Tylko czy to jest problem tomaszowskich samorządów, że instytucje (w tym centralne) wydają zgodę na lokowanie hut szkła w miejscach, gdzie nie ma dostępu do bocznic kolejowych? TIR-y na na tory - mówi popularne powiedzenie. I chyba nie ma drugiego równie trafnego sloganu. 

Niszczymy co mamy najcenniejszego

Opisywałem wyżej wstępny przebieg drogi między Smardzewicami a trasą S8. Przedstawiona przez samorządy koncepcja południowej obwodnicy miasta przebiega przez tereny zielone (głównie lasy oraz łąki), które stanowią płuca miasta. Są to największe oazy zieleni położone najbliżej terenów zabudowanych, z których codziennie korzystają setki mieszkańców chodząc na spacery, biegając, jeżdżąc na rowerach czy uprawiając nordic walking. Tędy przebiega bardzo popularna ścieżka rowerowa z miasta do Grot Nagórzyckich, którą niedawno oświetlono i wyremontowano, a którą teraz ma przeciąć obwodnica.

Tereny zamieszkałe są przez liczną zwierzynę oraz ptactwo. Mimo, że nie są one objęte obszarem "Natura 2000" znajdujemy tu też gatunki chronione. Co gorsza droga pokrywa się z eszlakami, którymi każdego dnia poruszają się dziesiątki (jeśli nie setki) saren, jeleni, łosi, dzików i mniejszej zwierzyny. Ruchliwa droga je wszystkei stąd wypłoszy. Dziwi brak protestów ze strony myśliwych, którzy przecież za każdym razem deklarują swoje przywiązanie do natury i troskę o zachowanie przyrodniczej równowagi. 

W południowej części miasta i sąsiadującej części gminy wiejskiej dominuje zabudowa mieszkaniowa. Tu powstają nowe osiedla mieszkaniowe, tu mieszkańcy przeprowadzają się z centrum miasta w poszukiwaniu ciszy i spokoju, tu uciekają przed miejskim smogiem. Tu znajdują się również największe połacie lasów i łąk. Tu Pilica ma swoje szerokie koryto, które jest niezagospodarowane, w dużej mierze podmokłe i bagniste, stanowiąc ostoję dzikiej zwierzyny. Tu każdej jesieni można obserwować rykowiska jeleni, tu swoje żeremia budują bobry. Tu znajdują się Groty Nagórzyckie (wyrobiska skał piaskowych z XVIII wieku), w których funkcjonuje podziemna trasa turystyczna.

- czytamy w piśmie przygotowanym przez mieszkańców do samorządowców

Zbudujemy obwodnicę! hurrra!

Czy aby na pewno? Według informacji udzielonej radnemu wojewódzkiemu Arkadiuszowi Gajewskiemu na jego interpelację związaną z planowaną budową obwodnicy odpowiedź brzmi:

Aktualny plan zagospodarowania przestrzennego obejmuje budowę obwodnicy miasta Tomaszowa Mazowieckiego w ciągu drogi wojewódzkiej W713 - w przypadku rezygnacji z postulowanej drogi S74. 

Oznacza to ni mniej ni więcej, że mówimy o obwodnicy w wariancie północnym, który wydaje się być najrozsądniejszym rozwiązaniem. 

Trzy samorządy przeznaczają 300 tysięcy złotych na inwestycje, którą wymyśliły, by moim zdaniem przypodobać się niemieckiemu wydobywcy tomaszowskiego piasku, bo chyba nie jest przypadkiem, że plany budowy drogi zbiegają się z planami rozbudowy kopalni. 

Starosta Węgrzynowski przyznaje, że ani z Zarządem województwa Łódzkiego ani też z władzami centralnymi żadne rozmowy w sprawie tomaszowskiej obwodnicy prowadzone nie były. A to te dwa podmioty zobowiąza powinny być do ich zbudowania. Rząd co prawda ma ogłosić Program "100 obwodnic", ale jak to będzie wyglądać w praktyce, tego nikt nie wie. Póki co powołano zespół, kóry ma radzić... i już. 

Sami urzędnicy w powiecie słysząc o pomysłach łapią się za głowy twierdząc, że planujemy wybudować "byle jaką drogę" przez las. Drogę bez skrzyżowań bezkolizyjnych, bez ekranów dźwiękochłonnych, bez zabezpieczeń dla zwierząt. Za to drogę niezwykle drogą. Mówią też, że pomysłodawcy nie mają pojęcia o planowaniu nowych dróg i procedurach z nimi związanych. Działania władz powiatu powinny skupić się nie na realizacji kosztownej inwestcji ale lobbingu, by ktoś inny inwestycję przeprowadził. 

Starosta obiecuje, że pozyska pieniądze ze wspomnianego programu lub z programu budowy dróg lokalnych. Jak to wygląda w rzeczywistości? W ubiegłym roku wszystkie powiaty w województwie miały do dyspozycji w ramach funduszu dróg samorządowych zaledwie 100 milionów złotych. Szacowny koszt budwy naszej drogi przekracza 200 milionów złotych. 

Czy droga wyeliminuje ciężarówki z ulic miasta?

Na to pytanie odpowiedział w czasie sesji były Starosta, radny a obecnie dyrektor ZDW. Wszystko wskazuje na to, że samochody ciężarowe wożące piasek z kopalni Grudzeń Las nadal będą jeździć ulicą Szczęśliwą i Szeroką. Dlaczego? Ponieważ to tędy mają do huty w Ujeździe najbliżej. Będą to robić mimo zakazów wynikających z nośności mostu. Skoro robią to już dzisiaj, co ich powstrzyma w przyszlości? 

- Obwodnice to są z reguły takie drogi, które są poważnymi przedsięwzięciami. Są budowane w nowy śladzie, przez często dziewicze tereny. Wymagają idących w setki milionów śroków finansowych, bo wiąże się to nie tylko z samą budową ale i odszkodowaniami za przejmowane grunty. najbardziej dziwi mnie jedno. Mówi się w Tomaszowie o budowie obwodnicy. Jest akcja zbierania podpisów, natomiast w ogóle nie rozmwai się z Zarządem Dróg Wojewódzkich ani z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostad. To jest dla mnie zdziwienie nie z tej ziemi. Chcę zwrócić uwagę Państwu, którzy prowadza ten temat i nie rozmawiają z zarządcami tych dróg, żebyście nie wybudowali obwodnicy, po której te TIRy i tak nie będą jeździć, bo nie będą chciały. Przecież droga W713 będzie istniała dalej. 

Chcesz zablokować rozwój gospodarczy miasta!

Tak wczoraj stwierdził do mnie radny Piotr Kucharski, komentując moją krytykę planowanej drogi. Przyznam, że stwierdzenie jest to dla mnie mocno niezrozumiałe i świadczy o  słabym przygotowaniu merytorycznym zarówno w zakresie mechanizów gospodarczych jak i samorządowych. Być może miałoby to minimum sensu, gdybyśmy prowadzili obwodnicę w sposób otwierający nowe tereny inwestycyjne.

W tym przypadku doprowadzamy do wzmożenia ruchu samochodów, niszczymy walory naturalne, a przecież to o ekologie często walczy Komitet, z którego Piotr został radnym, i kórego radni z radością wszyscy zgodnie zagłosowali za szkodliwym z punktu widzenia ekologii pomysłem. Czy to znaczy, że ekologia, to jedynie mandaty dla tomaszowian za palenie w kopciuchach. Na to wygląda

Idealnym przykładem dobrych praktyk jest pobliskie Opoczno. Nie tylko Rząd zbudował im obwodnicę, ale też poprowadził ją przez tereny przemysłowe, lub takie, które pod przemysł można wykorzystać.  To jest właściwy kierunek myślenia, który wpierć powinien na przykład Przyjaciel Powiatu Tomaszowskiego, Antoni Macierewicz. 

Mamy świadomość, że ruch tranzytowy nie powinien przebiegać przez centrum miasta. Jednak nie zgadzamy się na to, aby poprawiać warunki życia jednych mieszkańców kosztem pogorszenia warunków życia innych mieszkańców, którzy właśnie uciekli na obrzeża miasta w poszukiwaniu spokoju i czystego powietrza. W naszej ocenie starosta, prezydent miasta i wójt gminy dokonali zimnej kalkulacji, z której wyszło, że w dzielnicach (m. in. Józefów, Wola Wiaderna) i wsiach (m. in. Dąbrowa, Kolonia Zawada), przez które ma przebiegać południowa obwodnica mieszka na tyle mało ludzi, że ich oburzenie i sprzeciw nie zaszkodzi wizerunkowi politycznemu tych samorządowców.

- możemy przeczytać w projekcie protestu 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Retot 06.07.2021 11:22
Pytanie brzmi: kto sprzedał szwabom wysoko dochodową kopalnię w centrum Polski? Przy tej zbrodni na polskiej suwerenności ekonomicznej cyrki związane z budową S74 to przysłowiowy pikuś. Szwab posmaruje kopertami, dorzuci miśki haribo, a polaczki - jako łapówkarski naród sługusów, złodziei, cwaniaczków, pajaców i zdrajców - zrobią, jak adolf czy hans będą chcieli.

Elo 27.02.2020 22:38
Jak będzie Tomaszów bardziej zakorkowany to będzie żal, że można było itp.Pan pierwszy będzie o tym pisał.

S12 do Bełchatowa 16.02.2020 18:38
Obecnie TIRY rozjeżdżają Piotrków, Sulejów, Przedbórz, Jarosty, Srock, Gomulin, Rozprzę. Tylko przedłuzenie S8 z Rzgowa do Tomaszowa oraz budowa S12 do Piotrkowa z przedłużeniem do obwodnicy Bełchatowa. Wyeliminuje TIRy z naszych dróg. Dlatego przekazujcie dalej: Przekaż, podaj dalej (gdzie się da, wyślij mail do znajomego, do ministerstwa) ten wpis: hasło "S12 do Bełchatowa" Walczmy o przedłużenie S12 do obwodnicy Bełchatowa nawet w formie jak wygląda teraz obwodnica Bełchatowa. W powiązaniu z wschodnią obwodnicą skomunikuje to dobrze region. Walczmy żeby nie było tak jak teraz jest z S8 gdzie urywa się w szczerym polu a powinna zostać przedłużona do Tomaszowa Mazowieckiego

Piotr K 06.02.2020 18:51
Mariusz po pierwsze obwodnica jest potrzebna. Jeżeli Pan Bóg pozwoli to S74 bedzie dla nas zbawieniem i ma wyższy priorytet. PISowi już na obietnice brakuje więc wątpię w S74. Nie za tych rządów. Wracając do projektu południowej obwodnicy. Prosiłem Cię wytycz lepszy projekt i co? I nic, jak zawsze nic. Standard u Ciebie. Brak merytoryki tylko szukanie sensacji. Kolejny temat to rzekomy zwiększony transport w wyniku wybudowania obwodnicy. Naprawdę? Niby dlaczego mają pojawić się tysiące nowych aut w drodze do Brzustowa??? Martwisz się, że blisko domu będziesz mieć dorge? To nie koniec świata. Centrum jest rozjeżdżane prze TIRY. Mireckiego, Białobrzeska, Szczęśliwa, Spalała i wiele innych ulic to dramat dla mieszkańców zmagających się z tranzytem przed domem. Obwodnica w odległości 200 metrów znajdzie się przy 5 domach. Tak. 5 domów a Twój to już pół kilometra. Nie niszcz miasta. Daj na luz.

MS 06.02.2020 19:53
Jak to u Ciebie zwykle bywa, manipulacje insynuancje i bzdury wierutne. Zawsze znajdziesz sposób, by wsadzić osobisty przytyk. Zamiast mnine osobiście dotykac wyjaśnij barbarze Klatce kto na nią donosy pisał, bo zaczynasz mnie swoimi osobistymi wycieczkami denerowac tak, że ja jej to w końcu wyjaśnię i będzie kobieta w ciężkim szoku. Oczywiście, że planowana obwodnica ma przechodzić w pobliżu naszej miejscowości. Za to pierwszy wytyczony ślad mial przechodzić obok ciebie. Już ci wyjaśniłem przyczyny dla których to zrobiono a ty dalej nic nie kumasz.

Jurek 09.02.2020 17:11
nie dostrzegam tu żadnej manipulacji ale świetnie, że nie mieszasz Boga do do tego tematu...bądż sobą...tak dalej

Jurek 09.02.2020 17:08
nie mieszaj Pana Boga do tak przyziemnej decyzji w ten spsób nie zyskasz poklasku dla swojego komentarza

dr Forester 05.02.2020 09:56
Dużo chaosu w tym opisie pewnie nie przypadkiem a problem jest... powód? Takich mamy decydentów którzy krzyczą obiecują a realizacje odlatują. Obecnie trwa za 160 baniek remont drogi Ujazd Łódź pytanie po co? Przecież mozna bylo dogadać sie z GDDKIA i wybudować drogę z Tomaszowa do węzła Łódź południe. Ale slomiane projekty są ważniejsze. Obwodnica Tomaszowa to ważny element komunikacji miejskiej ale tez tranzytowej. Niestety nie znajdziemy takiego wariantu który zadowoli wszystkich!!! Na spotkaniu dotyczącym obwodnicy zaproponowałem budowę przez lasy ale poprzez poszerzonie istniejących duktów lesnych. Szkoda że redaktor o tym nie pisze ale widocznie taki ma prykaz. Tematem obwodnicy zająłem sie prawie 10 lat temu. Jako lesnik ale przede wszystkim jako Tomaszowianin. Dlatego będąc szefem Nadleśnictwa Smardzewice objechałem wszystkie loklizacje przechodzące przez las. Pierwsza koncepcja miala swój początek na Jeleniu. Ale po roku stwierdziłem ze zacznie się wcześniej tzn jeszcze przed Sługocicami. Plany mozna znaleźć w TiT i w necie/fb. Wracając do decydentów dziś szefem dróg wojewódzkich jest poprzedni starosta. Liczymy tez na Jego pomoc. Obecnemu tez trzeba pomóc. Prezydent Wójt tez jest zainteresowany. Ale jezeli na obecną chwilę nie mamy konkretnego przebiegu to minie kolejna dekada i znow przeczytamy kolejny artykuł... a My mieszkańcy będziemy bujać dalej w fali smigu i spalin w otoczeniu huku ciężarówek i ich klaksonów. Najwyzszy czas ruszyć z miejsca. Pozdrawiam & Darz Bór

as 05.02.2020 19:55
Rozumiem, że na leśnictwie uczą planowania przestrzennego i projektowania dróg.

Andrzej 05.02.2020 09:17
To co najcenniejsze w okolicach Tomaszowa to przyroda-lasy od wieków jako Puszcza Nadpilicka panowały na tym terenie. Wspaniałe miejsce wypoczynku i rekreacji, miejsce zbierania runa leśnego. Z jakże wielkim uporem grupa ludzi, próbuje to zniszczyć w imię dziwnych partykularnych interesów. Jeżeli lubimy smród, hałas to reaktywujmy zakłady chemiczne, wybudujmy hutę, spalarnię odpadów i inne tego typu wynalazki . Na pewno będzie się nam żyło dużo lepiej.

. 04.02.2020 18:44
Kowalewski lajkuje psuedoobwodnice by nie uchodzić za zgreda który we wszystkim jest na nie. A tak do tej pory było. Dla niego to i tak już jest bez różnicy. Niech żyje sobie jak najdłużej, ale biologia jest nieubłagna, niedługo będzie się podśmiewywał złośliwie z nas z góry.

Kurka 04.02.2020 18:39
Miejsce pod obwodnice najlepiej zakreślić przed Pilicą od strony Brzustowki, dalej do Nowego Portu i potem ostro w prawo przez Pilicę tak by wyjść mniej wiecej na ulicy Ludwikowskiej koło kościoła... Dalej w stronę wąwału i do Opoczna... Ciekawe czy Prezydent zatwierdzi jak przez granicę jego podwórka będą szły ekrany akustyczne ?

Jurek 09.02.2020 17:15
...i po co ta aluzja do kościoła??? przecież to nie będzie droga do nieba???

WALDEK 04.02.2020 16:18
CIEKAWE KTO JEST WŁAŚCICIELEM TERENÓW PRZEZ KTÓRE MA PRZEBIEGAĆ OBWODNICA, ŻE TAK NA NIEJ ZALEŻY

z prywatniej perspektywy 04.02.2020 14:43
Na pewno smród spalin na drodze nad Zlew przez Nagórzyce będzie niemiłosierny. Już teraz nie jest dobrze. Latem gdy regularnie wracałem z wczesnorannej rundki znad Zalewu, godzina 5-6 ...sznur aut. Tyle, że głównie osobowych i dostawczych, współczesnych słabopołacanych robotników. Bo to zwykle były samochody z 10-15 stażem. Do 40 tysięcy. Ten powrót był najgorszy. W pierwszą stronę przez las Niebieskie Źrodła, Białą Gorę, a potem cywilizyacjna dzicz. (taki oksymoronik ale mom zdaniem trafny). A to jakiś dziad piekarz Ci stanie na środku ścieżki rowerowej mimo, że miejsca obok ma dużo, a to muldy zamiast ścieżki rowerowej, na których trzeba bardziej uważać niż nad Małymi Grotami, bo ślisko i raz dołek raz górka, a to zjazd na łeb na szyję ze skarpy smardzewickiej w uliczce nowobobaczy złodziei (nie dosłownie oczywicie, ale jeśli ktos siedzi na urzędzie 20 lat, miasto sie zapada, a rosną jednynie domki pod miastem – no to kto to jest?) Z prywatnej perspektywy mi ta droga też nie jest na rękę. No ale to tak regularnym wzrostem cen papierosów.

no tak 04.02.2020 15:02
Lepiej truć spalinami ludzi w mieście na trasie tych ciężarówek! bo żal jeleni saren czy dzików, bażantów, kaczek, kuropatw żab przy trasie planowanej obwodnicy.

z pp 04.02.2020 15:44
dlatego napisałem Z PRYWATNEJ PERSPEKTYWY.

? 04.02.2020 16:01
myslicie ze groty pier.dolną od tego? :)) No może tak być rzeczywiście. Nimce będę mieli kolejną górę piachu na budowę swoich daczy pod Ostródą Uibermani.

? 04.02.2020 16:03
Po co remontować teraz te jamy? Skoro i tak się zapadną. Zostanie nam tylko pawilon pamięci po Grotach Nagórzyckich.

? 04.02.2020 16:08
Rozwiązaniem byłby poduchy pod drogą. I to najlepiej zarządzene aplikacją (a co!). Jesteś 10 km przed, klikasz w aplikacji, że zaraz będziesz tirzyskiem pod Grotami, poduchy zaczynaja się unosić pod drogą. Taka amorytyzacja. Chińczyki już to pewnie mają na Alibabie czy tam innym AlliExpresie.

Jurek 09.02.2020 17:18
Zgodzę się na tę drogę gdy ceny papierosów powrócą do 8 zł za paczkę.

EL 04.02.2020 13:41
W mojej opinii : 1. Nadrzędną sprawą jest walka o "tomaszowski wariant S74" , obwodnica to kolejny temat. I ta idea powinna nam przyświecać cel. Trzeba walczyć o tę opcje, która z geograficznego punktu widzenia również wydaje się być najbardziej rozsądna. 2. Południowy wariant obwodnicy w ciągu S74 jest słabym pomysłem. Argumenty o ochronie środowiska są silne i przemawiające. Pamiętajmy, że Tomaszów kojarzony jest z turystyką i powinniśmy bardzo o nią dbać. 3. Północny wariant jest godny rozważenia, ale przy okazji poprowadzenia S74 chyba nie wchodzi w grę? (Nie znam dokładnie tematu). W północnej części miasta mamy tereny industrialne i tutaj też skupia się ruch tranzytowy. 4.Założenie , że ciężarówki do Białej Góry i tak będą jeździły mimo zakazów - ok, ale od czego mamy w takim razie prawo o ruchu drogowym , przepisy itd. Egzekwowanie ich należy już do odpowiednich służb.

paweł 04.02.2020 23:46
Nadrzędną sprawą powinno być całkowite wyprowadzenie ruchu ciężarówek z miasta, a nie jakiś tomaszowski wariant S74. Cóż z tego że powstanie nawet ta S74 skoro tiry nadal będą rozjeżdzać miejskie drogi? To północna obwodnica miasta powinna być najważniejsza, a dodatkowo droga ze Smardzewic przez las w kierunku Wąwału do ulicy Opoczyńskiej, aby tamtędy przymusowo jeżdziły ciężarówki z piachem.

Darek 05.02.2020 09:09
I tu masz rację kolego .

Muniek 04.02.2020 13:30
Jako że droga biegnie całym swym śladem przez las i 1 kopalnie to oczywistym jest że jedynym beneficjentem są Tomaszowskie Kopalnie Surowców Mineralnych Biała Góra, Sp. z o.o. Jak Niemcy przejmowali nasze rdzenne tereny np. po I WŚ to sami budowali autostrady i infrastrukturę teraz to my im to sponsorujemy. Nawet afrykańskie państwa kolonizowane nie robiły takich ukłonów swoim zaborcom jak Tomaszów.

gddia 04.02.2020 09:01
...żadnej drogi do 2030 nie ma w planach...żadnej obwodnicy też nie...dopiero po 2025 mogą być jakieś plany, a budowa po 2030 roku...informacje od dawna już były podawane nie raz...

paweł 04.02.2020 01:57
Nie zgadzam się z tym tekstem. Południowa obwodnica wyprowadzi ruch z Białej Góry poza Tomaszów, poza tym otworzy bardzo dużo nowych terenów inwestycyjnych, których na północy miasta już praktycznie nie ma. Pewnie komuś nie będzie podobać się przebieg nowej drogi ale nikomu nie zależy aby nie powstała S-74.

ubaw po pachy 04.02.2020 07:14
Brawo! Aż miło przeczytać wpis fachowca. Zapytam tylko, gdzie te tereny inwestycyjne ta droga otworzy?

olaboga 04.02.2020 10:21
dokładnie...gdzie?

do ubaw 04.02.2020 18:56
ale moglo mu chodzic wlasnie o to, by obwodnice puscic na polnocy, tak jak chcecie. No i w sumie ja tez uwazam, że to jest mądrzejsze, tyle tylko, że jesli nie zgodzimy sie na to co dają, to nie dostaniemy nic. Jest dylemat, nie ma co mówić, że nie.

m 04.02.2020 18:07
A co z terenami inwestycyjnymi "WISTOM".

. 04.02.2020 01:15
ja przy tym się w ogóle nie odzywam Romek ze względu przed wszystkim na Ciebie. Odnotuj to proszę.

Reklama
Polecane
Płacimy rachunki za niemądre decyzjePłacimy rachunki za niemądre decyzjeKampania wyborcza toczy się wolno... niczym żółw ociężale. Listy kandydatów są już opublikowane. Na nich sporo przypadkowych osób, które wyobrażenie o samorządzie jakieś mają, ale nie zawsze odpowiada ono rzeczywistości. Część wypowiedzi niemądrych, część naiwnych. Mało która ma jakieś podstawy merytoryczne. Najczęściej spotykamy utarte hasła, które w zderzeniu z rzeczową argumentacją pękają niczym mydlana bańka. Trudno się dziwić, skoro przez kilka miesięcy trwała prawdziwa łapanka kandydatów na radnych, żeby tylko zapełnić jakoś listy. Wczoraj dowiedziałem się, że są osoby, które nawet nie wiedziały, że są kandydatami.Data dodania artykułu: 16.03.2024 13:58 Ilość komentarzy: 7 Ilość pozytywnych reakcji czytelników: 6
Bezbramkowy remis na wyjeździePółtora procent dla MechanikaXVII Tomaszowskie Teatralia za namiBarwy kampanii. Bywa też zabawnie„Baby boom czyli kogel mogel 5”   w Kulturze Dostępnej już 21 marcaPłacimy rachunki za niemądre decyzjeSkandaliczne stosunki w magistracieRusza procedura wywłaszczeniowa fabrykanckiej williZarząd Związku Miast Polskich obradował w TomaszowieOBLICZA ZDRADY cz. VZUS: pierwsze "trzynastki" trafią do emerytów przed WielkanocąZapraszamy na spektakl
Reklama
„Burza” nad Pilicą „Burza” nad Pilicą Miejskie Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim serdecznie zaprasza na otwarcie wystawy „Burza” nad Pilicą. Wydarzenie odbędzie się 27 stycznia o godzinie 10 w Skansenie Rzeki Pilicy (ul. Modrzewskiego 9/11). Głównym moderatorem spotkania będzie Jakub Czerwiński, szerzej znany jako Irytujący Historyk. Wstęp wolny w godz. 10-12.Tego dnia w budynku skansenowej świetlicy wyeksponowana zostanie wystawa pamiątek związanych z historią 25. Pułku Piechoty Armii Krajowej z okresu II wojny światowej. Tam też będzie można zobaczyć m.in. sztandary, archiwalne zdjęcia, orzełki, opaski, hełmy, elementy umundurowania i wyposażenia wojskowego.Oddział 25. pp AK został sformowany w lipcu 1944 roku w Barkowicach Mokrych nad Pilicą na bazie oddziałów partyzanckich i dywersyjnych Inspektoratu Piotrkowskiego AK w ramach akcji „Burza”. Działał głównie w lasach koneckich i przysuskich do 9 listopada 1944, kiedy to został rozformowany jako oddział zwarty, z poleceniem prowadzenia dalszej walki małymi oddziałami.Warto zaznaczyć, że w oddziałach 25. pp AK służyło kilkudziesięciu tomaszowian na czele z dowódcą, majorem Rudolfem Majewskim ps. „Leśniak”, który obecnie jest patronem Jednostki Strzeleckiej 1002 w Tomaszowie Mazowieckim.W roku 2024 przypada 80. rocznica Akcji „Burza” i sformowania 25. Pułku Piechoty Armii Krajowej, stąd też pomysł na tematyczną wystawę w Skansenie Rzeki Pilicy. Eksponaty pochodzą ze zbiorów Fundacji Con Ignis z Piotrkowa Trybunalskiego. Organizatorem wydarzenia jest Miejskie Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim oraz Fundacja Con Ignis z prezesem zarządu Jakubem Czerwińskim.Wystawę będzie można oglądać do końca kwietnia 2024 r.Data rozpoczęcia wydarzenia: 27.01.2024
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
Reklama
Reklama
Wasze komentarze
Autor komentarza: Duch MiastaTreść komentarza: A kto jest kandydatem PiS na prezydenta miasta? Kogo mamy poprzeć?Źródło komentarza: Tomaszów bez radnego w Sejmiku? To bardzo możliweAutor komentarza: LucynkaTreść komentarza: Na schronisko dali by dla psów, biedactwa zawsze głodne może racje żywności za małe dostają, chudzinki kochane.Źródło komentarza: Barwy kampanii. Bywa też zabawnieAutor komentarza: CzytelniczkaTreść komentarza: dla Pana wiadomości - znalezione w internetach..."Rzeczownik frajer używany jest w języku potocznym. To obraźliwe określenie osoby...Źródło komentarza: Płacimy rachunki za niemądre decyzjeAutor komentarza: Mariusz StrzępekTreść komentarza: Czemu zaraz obrażać. Fakt jest taki: poziom jest koszmarnie niski. Jeśli ktoś idzie studiować, by mieć "kwita", to bardzo szybko zostaje zweryfikowany w miejscu pracy. Generalnie połowa osób legitymująca się tzw. wyższym wykształceniem 30 lat temu nie skończyłaby żadnych studiów, bo nie byłaby w stanie zdać egzaminów. Płacenie (bo mowa o odpłatnej formie studiowania) za studiowanie bez zdobywania odpowiedniego poziomu wiedzy i umiejętności jest frajerstwem. I tyle. Nie ma w tym nic obraźliwego. Chociaż z drugiej strony może też być cwaniactwem, bo w wielu miejscach jest kwit potrzebny a nie praktyczne umiejętności i merytoryczna wiedzaŹródło komentarza: Płacimy rachunki za niemądre decyzjeAutor komentarza: HehTreść komentarza: To ich prywatna kasa - wydają na co chcą :)Źródło komentarza: Barwy kampanii. Bywa też zabawnieAutor komentarza: AmeliaTreść komentarza: Co to jest? Pierwsze słyszę...Źródło komentarza: Łojotokowe zapalenie skóry – poznaj przyczyny choroby!
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama
Napisz do nas
Reklama
Reklama
Reklama