Polska a kompetencje AI – mocne i słabe strony
Według raportu „Solving Europe’s AI Talent Equation” Polska zbudowała szeroką bazę inżynierów i analityków danych. Aż 64 proc. specjalistów AI w Polsce to pracownicy średniego szczebla – co daje stabilność, ale równocześnie odsłania słabości.
Jedynie 20 proc. to eksperci najwyższej klasy, a zaledwie 14 proc. posiada podstawowe kompetencje AI. Oznacza to, że kraj ma nadmiar średniego poziomu, ale cierpi na brak liderów innowacji oraz słabe fundamenty edukacyjne.
Luka kompetencyjna w sztucznej inteligencji
Na każde zaawansowane stanowisko AI w Polsce przypada tylko 0,6 kandydata. Dla ról wymagających podstawowej znajomości AI – 0,7. Tylko średni szczebel rynku pracy AI jest wypełniony (1,3 kandydata na ofertę).
Autorzy raportu porównują tę sytuację do armii z wieloma kapralami, ale bez generałów i rekrutów. Polska gospodarka potrzebuje więc zarówno elitarnych ekspertów AI, jak i szerokiej alfabetyzacji cyfrowej wśród pracowników różnych branż.
Edukacja AI – fundament transformacji cyfrowej
Eksperci podkreślają, że podstawowe szkolenia z AI dla biznesu powinny być traktowane jak nowe BHP – obowiązkowe na każdym stanowisku pracy. Niestety wiele firm zamiast szkolić pracowników, blokuje dostęp do narzędzi sztucznej inteligencji, co tylko pogłębia lukę kompetencyjną.
Przykłady z zagranicy pokazują, że problem można rozwiązać. Finlandia wprowadziła darmowy kurs „Elements of AI”, który ukończyły setki tysięcy osób. Dzięki temu kraj stał się europejskim liderem edukacji w obszarze AI. Polska tymczasem pozostaje w tyle – tylko 1 proc. ofert pracy w Polsce dotyczy AI, podczas gdy np. w Portugalii czy na Cyprze to ponad 3 proc.
Kobiety w branży AI – niewykorzystany potencjał
Raport wskazuje także na poważną dysproporcję płci. Kobiety stanowią zaledwie 21 proc. ekspertów AI w Polsce, co plasuje nas poniżej średniej europejskiej. Dla porównania – w Czechach to 31 proc., we Włoszech 28 proc., a w Finlandii aż 39 proc.
Eksperci podkreślają, że to efekt dawnych stereotypów i braku wsparcia w karierze zawodowej. Tymczasem badania dowodzą, że różnorodne zespoły są bardziej kreatywne i innowacyjne. Polska, chcąc nadążyć za rynkiem, musi postawić na większy udział kobiet w branży AI poprzez programy mentoringowe, granty czy elastyczne formy pracy.
Jak Polska może stać się liderem innowacji?
Polska ma realną szansę, by stać się liderem AI w Europie Środkowej – ale warunkiem jest inwestycja w dwie kluczowe sfery:
- Rozwój elitarnych ekspertów AI – budowanie warunków, w których polscy specjaliści nie będą musieli wyjeżdżać za granicę, aby tworzyć przełomowe rozwiązania.
- Masowe podnoszenie podstawowych kompetencji AI – włączenie edukacji sztucznej inteligencji do programów szkoleniowych, biznesowych i akademickich.
Jak podkreśla ekspertka Kamila Kierzek-Mechło, „AI to dziś narzędzia na sterydach, które usprawniają pracę, ale nie zastępują człowieka. Największym wyzwaniem jest edukacja i oswojenie strachu”.
Jeśli Polska przełamie bariery i zacznie inwestować w rozwój kompetencji – od podstawowych po eksperckie – ma szansę wyjść z roli podwykonawcy i stać się prawdziwym liderem innowacji AI w Europie
Tomaszów na mapie AI
Tomaszów Mazowiecki inwestuje w edukację AI: 11 nowych pracowni w podstawówkach, więcej sprzętu i kursy dla dorosłych
W roku szkolnym 2025/2026 we wszystkich miejskich szkołach podstawowych w Tomaszowie Mazowieckim zostanie uruchomionych 11 pracowni sztucznej inteligencji (AI). Do placówek trafi także 72 zestawy do nauki zdalnej, a dodatkowo miasto doposaży szkoły w 401 laptopów, 236 tabletów i 118 „laptopów przeglądarkowych” oraz zmodernizuje sieć LAN w 181 salach. Inwestycja jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy (komponenty C2.2.1, C.2.1.2 i C1.1.1) i ma służyć wyrównywaniu szans oraz rozwijaniu kompetencji cyfrowych uczniów. Tomaszów Mazowiecki
– Wprowadzenie do szkół nowoczesnych narzędzi edukacji cyfrowej to jeden z tych elementów, który pozwala zmniejszyć cyfrowe wykluczenie i wyrównywać szanse edukacyjne – podkreśla Marcin Witko, prezydent Tomaszowa Mazowieckiego. Tomaszów Mazowiecki
Projekt tomaszowskich pracowni AI zauważyły również media branżowe i samorządowe, wskazując na lokalny przykład szybkiej „alfabetyzacji AI” w edukacji podstawowej. Portal Samorządowy Nasz Tomaszów
Równolegle w powiecie realizowane są inicjatywy wzmacniające szkolnictwo zawodowe i kompetencje cyfrowe (m.in. „Nowoczesne kształcenie zawodowe w powiecie tomaszowskim”, współfinansowane z EFS+), obejmujące doposażenie pracowni, kursy dla nauczycieli i staże dla uczniów. Choć program nie jest stricte „AI”, buduje zaplecze techniczne i cyfrowe, na którym można rozwijać zaawansowane kompetencje technologiczne. Powiat Tomaszowski
Oferta dla dorosłych: osoby chcące zdobyć podstawy AI mają do dyspozycji roczny kurs „Sztuczna inteligencja (AI)” w sieci szkół Żak (ok. 120 godzin, 10 miesięcy, tryb zaoczny/stacjonarny/online; dostępny także w oddziale Tomaszów Mazowiecki), co pozwala uzupełnić lokalny ekosystem kształcenia o ścieżki dla osób 18+.
(PAP)
























































Napisz komentarz
Komentarze