Na początku roku szkolnego podczas pierwszych zebrań rodzice wybierają przedstawicieli. W praktyce pojawiają się dwie struktury: rady rodziców (ciała umocowane w prawie) oraz potocznie nazywane „trójki klasowe” – wewnętrzne zespoły rodziców danej klasy. Przepisy wprost regulują wyłącznie te pierwsze.
Jak wybiera się radę rodziców
Zgodnie z Prawem oświatowym, w skład szkolnej rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu z każdej klasy, wybranym w tajnym głosowaniu przez zebranie rodziców. Wybory odbywają się na pierwszym zebraniu w roku szkolnym. Szczegółowy tryb (np. sposób zgłaszania kandydatów, liczenia głosów) określa regulamin rady rodziców przyjęty w danej szkole.
Czym są „trójki klasowe”
Dyrektor biura OSKKO Marek Pleśniar przypomina, że liczebność i zasady działania rad klasowych nie wynikają z ustawy. „Trójki klasowe to wewnętrzne rady tworzone przez rodziców danej klasy… Prawo pojawia się jedynie w momencie, gdy klasa deleguje przedstawiciela do rady rodziców.” To oznacza, że rada klasowa nie ma formalnych kompetencji publicznych – działa w oparciu o porozumienie rodziców i autorytet społeczny.
Pieniądze: na co mogą zbierać i jak to robić bezpiecznie
Rady klasowe często organizują zrzutki na potrzeby klasy (np. wyjścia, drobne zakupy, dofinansowanie wycieczek). Nie mają jednak osobowości prawnej ani formalnych kont. Zazwyczaj środki przyjmuje wyznaczony rodzic na prywatny rachunek – za wiedzą i zgodą pozostałych. Pleśniar zwraca uwagę, że to rozwiązanie „może być niepewne”, bo stwarza ryzyko nadużyć, choć w praktyce rzadko do nich dochodzi. Przejrzystość zapewnia prosty regulamin klasowy, protokołowanie ustaleń i regularne rozliczenia dla wszystkich rodziców.
Inaczej działa rada rodziców: może gromadzić środki z dobrowolnych składek „na wspieranie działalności statutowej szkoły”, a także z innych źródeł (np. kiermasze, aukcje, darowizny). Nie wolno jej ustanawiać obowiązkowych opłat. Zwykle posiada rachunek bankowy, do którego upoważnione osoby są wskazane w uchwale i protokole rady; bywa, że bank wymaga potwierdzenia ze strony dyrektora szkoły. Jak podkreśla Pleśniar, skarbnik nie powinien trzymać środków na prywatnym koncie.
Wycieczki i działania klasowe
Rodzice mogą inicjować wyjścia czy wyjazdy, lecz pełnoprawna szkolna wycieczka wymaga udziału nauczycieli, wyznaczonych opiekunów oraz kierownika wycieczki i kompletnej dokumentacji zgodnej z przepisami. Finansowanie zapewniają rodzice; szkoła rozlicza merytoryczną stronę organizacji, nie prywatne przelewy.
Po co rada rodziców?
Zdaniem Pleśniara, rady rodziców są „niewystarczająco wykorzystywanym na zewnątrz szkoły ciałem społecznym”. W jego ocenie mogłyby tworzyć ogólnopolską reprezentację rodziców uczniów.
Alina Idzikowska ze Stowarzyszenia „Rodzice w Edukacji” podkreśla, że rada powinna być „autentycznym wyrazem woli rodziców” i ma realny wpływ m.in. na program profilaktyczno-wychowawczy czy harmonogramy. Może zgłaszać wnioski i opinie w każdej sprawie dotyczącej szkoły, także w sytuacjach konfliktowych. Skuteczność zależy od relacji między dyrekcją, nauczycielami i rodzicami oraz od sensownych pomysłów na współpracę i aktywizację społeczności.
Najważniejsze wnioski dla rodziców
W skrócie: rady rodziców – to ciało umocowane w prawie, z jasno określonym trybem wyboru i możliwością legalnego zbierania środków na cele statutowe szkoły. Rady klasowe („trójki”) – to wewnętrzne, dobrowolne zespoły rodziców klasy, bez formalnych kompetencji publicznych; działają na zasadzie zaufania i przejrzystości, szczególnie przy zrzutkach. Obie formy – jeśli dobrze współpracują ze szkołą – realnie wzmacniają głos rodziców i przekładają się na lepsze życie szkolnej społeczności.





















































Napisz komentarz
Komentarze