Przekonanie o istnieniu czyśćca potwierdził Sobór Trydencki (1545–1563) w odrębnym dekrecie podkreślającym dwie prawdy: istnienie czyśćca jako pośmiertnej kary za grzechy i to, że możemy pomagać duszom w jej skróceniu. „Katechizm Kościoła Katolickiego” wyjaśnia, że „grzech ma podwójny skutek. Grzech ciężki pozbawia nas komunii z Bogiem, a przez to zamyka nam dostęp do życia wiecznego. Każdy grzech, nawet powszedni (...), wymaga oczyszczenia albo na ziemi, albo po śmierci, w stanie zwanym czyśćcowym”. W związku z tym, jak uczy Kościół, trzeba się modlić za zmarłych, aby ulżyć ich cierpieniom.
Tradycja modlitwy za zmarłych, którzy czekają na spotkanie z Bogiem w niebie, sięga czasów biblijnych. Pierwsze wzmianki o modlitwie i złożeniu ofiary przebłagalnej za tych, którzy odeszli, są już w Drugiej Księdze Machabejskiej.
Zgodnie z Kodeksem Prawa Kanonicznego Kościół zaleca zwyczaj grzebania ciał zmarłych. Nie zabrania jednak kremacji, o ile nie została ona wybrana z pobudek przeciwnych nauce chrześcijańskiej, np. z braku wiary w zmartwychwstanie ciała czy z pogardy dla ludzkiego ciała. Ze względu na szacunek dla ciała niedopuszczalne jest rozsypywanie prochów w przestrzeni publicznej oraz przechowywanie ich w domu. Prochy powinny być złożone na cmentarzu lub w innym miejscu świętym, zgodnie z przepisami liturgicznymi.
2 listopada procesję żałobną do krypt archikatedry warszawskiej poprowadzi o godz. 18.00 abp Adrian Galbas, modląc się za zmarłych arcybiskupów warszawskich, prezydentów, książąt mazowieckich oraz ludzi kultury i sztuki (m.in. Gabriela Narutowicza, Ignacego Mościckiego, gen. Kazimierza Sosnkowskiego, Henryka Sienkiewicza, Ignacego Jana Paderewskiego). Następnie o 19.00 odprawi mszę św. żałobną.
W katedrze poznańskiej msza św. pod przewodnictwem abp. Zbigniewa Zielińskiego, metropolity poznańskiego, połączona z modlitwą w krypcie katedralnej odbędzie się o godz. 10.00. Tego dnia zaplanowano także Verba Sacra – fragmenty Apokalipsy św. Jana przeczyta Andrzej Lajborek.
Msza za zmarłych biskupów i kanoników Warmińskiej Kapituły Katedralnej odbędzie się 3 listopada o 18.00 w konkatedrze św. Jakuba w Olsztynie. 6 listopada w katedrze oliwskiej za wiernych, duchowieństwo, osoby konsekrowane oraz ludzi dobrej woli będzie się modlił abp Tadeusz Wojda.
Z kolei tzw. zaduszki mundurowe – msza w intencji zmarłych funkcjonariuszy i pracowników służb mundurowych woj. warmińsko-mazurskiego – odbędą się 12 listopada o 17.00 w kościele św. Jakuba Apostoła Starszego w Stawigudzie.
Modlitwa za zmarłych ludzi morza – marynarzy, portowców i tych, którzy nie powrócili z morza – nazywana jest zaduszkami morskimi. Odbędą się 2 listopada o 19.00 w kaplicy pw. Chrystusa Frasobliwego w Sopocie, obok przystani rybackiej.
Zaduszki medyczne organizowane przez Krajowe Duszpasterstwo Służby Zdrowia odbędą się w Warszawie 9 listopada o 17.00 w auli kurialnej przy ul. Floriańskiej 3 (oprawa muzyczna: prof. Agata Sapiecha).
VIII Redzkie Zaduszki Jazzowe zaplanowano na 3 listopada (kościół Wniebowzięcia NMP i św. Katarzyny Aleksandryjskiej). Modlitwę za zmarłych muzyków o 19.00 poprowadzi o. Marek Dopieralski. Wystąpią m.in. Jan Jarecki, Tomasz Przyborowicz, Adam Żuchowski i Krystyna Stańko.
Tego samego dnia w bazylice Trójcy Świętej w Chełmży odbędą się zaduszki chełmżyńskie (19.00). Wystąpi duet Armonia di cuori i chór Święta Cecylia, rozważania przeczyta Beata Widomska.
4 listopada zaplanowano XXVII Tradycyjne Zaduszki Jazzowe w kościele ojców Franciszkanów w Gdyni (od 19.40), a Krakowskie Zaduszki Jazzowe trwają od 31 października do 8 listopada (m.in. Marcin Masecki & Boleros Orchestra, Aga Zaryan z zespołem). II Zaduszki Jazzowe w Łodzi odbędą się 9 listopada o 18.30 w parafii Miłosierdzia Bożego w Konstantynowie Łódzkim (gwiazda: Ireneusz Krosny Trio – Humor i Muzyka). W Oliwskim Ratuszu Kultury 2 listopada o 18.00 zaplanowano Zaduszki Bluesowe (zespół Tortilla), a 8 listopada o 20.00 w bazylice św. Mikołaja w Gdańsku – koncert gitarowy duetu Rafał Pilzak & Mikołaj Ożerski.
Obchody Dnia Zadusznego zainicjował w 998 r. św. Odylon, opat benedyktynów z Cluny. Zwyczaj przyjęły najpierw klasztory, a w XIII w. rozprzestrzenił się na cały Kościół zachodni. W XIV w. urządzano procesje na cmentarz do czterech stacji, z modlitwą za różne grupy zmarłych. Zwyczaj, by każdy kapłan 2 listopada odprawiał trzy msze św., zapoczątkowali w XV w. dominikanie w Hiszpanii; w 1915 r. papież Benedykt XV rozszerzył to na cały Kościół. W Polsce tradycja Dnia Zadusznego ukształtowała się w XII w., a pod koniec XV w. była znana w całym kraju.
Od 1 do 8 listopada można uzyskać dla zmarłych odpust zupełny. Warunkiem jest nawiedzenie cmentarza lub kościoła i spełnienie zwykłych warunków: stan łaski uświęcającej, Komunia św. oraz modlitwy „Ojcze nasz”, „Wierzę w Boga” i dowolna modlitwa w intencjach papieża.




























































Napisz komentarz
Komentarze