Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 00:43
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama
Reklama

Komu zależy na tym, by nie powstała S74. Patelnią przez las

Rada Powiatu Tomaszowskiego przyjęła w miniony czwartek zmiany w budżecie na 2020 rok. Wśród nich 100 tysięcy złotych na opracowaie koncepcji przeprowadzenia południowej obwodnicy miasta. Kolejne 200 tysięcy ma pochodzić od miasta oraz od gminy Tomaszów Mazowiecki. Planowana inwestycja od początku budzi liczne kontrowersje. Dzielnica przemysłowa położona jest po drugiej stronie miasta, podobnie jak droga krajowa numer 48 oraz ekspresowa S8. Ponadto budowa, co podkreślał były starosta a obecnie dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich, Mirosław Kukliński, nie wyeliminuje z tomaszowskich ulic samochodów ciężarowych. Co gorsza, budowa nowej drogi, mającej pełnić rolę obwodnicy, najprawdopodobniej zniweczy w przyszłości plany budowy drogi S74 w wariancie tomaszowskim, zatwierdzonym już przez Komisję Europejską i umieszczonym w sieci TEN-T.
Kliknij aby odtworzyć
Drogi użytkowniku! Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

Komu zależy na tym, by nie było S74 w wariancie tomaszowskim?

W Tomaszowskim Informatorze Tygodniowym ukazał się w minionym tygodniu krótki artykuł dotyczący budowy drogi S74. Dziennikarz przypomina w nim, że

- przebieg S74 w woj. łódzkim (z Łodzi przez Tomaszów Maz. w kierunku Kielc) znalazł się w planie zagospodarowania województwa łódzkiego i strategii rozwoju regionu opracowanej przez samorządy. Taki przebieg poparł w 2013 r. Parlament Europejski, zgodnie z ustaleniami Komisji Europejskiej w sprawie sieci dróg TEN-T.  (...) S8 prowadziłaby od węzła Łódź Południe (tam łączy się z autostradą A1) przez gminy Czarnocin, Będków, Ujazd, Tomaszów Maz. do węzła Tomaszów Maz. Południe i dalej w kierunku Warszawy. Natomiast S74 zaczynałaby się na węźle Tomaszów Maz. Południe i prowadziła przez Kolonię Zawadę, w okolicach Woli Wiadernej, następnie przecinała ul. Jana Pawła II i Pilicę (powstałby nowy most). Z węzła na ul. Modrzewskiego skręcałaby w kierunku Starej Wsi, a dalej przez gminy Sławno, Paradyż, Żarnów prowadziła w kierunku Kielc 

-  czytamy. 

Tyle, że zupełnie coś innego wymyślił w międzyczasie polski Rząd. W 2004 roku Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia ustaliła przebieg dróg na terenie woj. łódzkiego. Trasa S74 miała przebiegać od Sulejowa przez gminy Paradyż i Żarnów i dalej na południowy wschód. S12 z kolei  z Piotrkowa Tryb. przez Opoczno, Radom i Lublin do granicy wschodniej.  Pominięto więc powiat tomaszowski. 

W 2016 r. wydano decyzję środowiskową dla inwestycji,  która po protestach mieszkańców Sulejowa została uchylona. Kolejną decyzję dla budowy S12 i 74 w tzw. wariancie piotrkowskim wydano w 2019 i ona również została oprotestowana. Odwołanie nie jest jeszcze rozpatrzone. O budowę dróg w tym wariancie zabiegają posłowie PiS (pisze to na podstawia informacji z portalu e-piotrków S12 z Piotrkowa do Sulejowa już w 2023?

Jak widać komuś bardzo zależy na tym, by wariant tomaszowski nie został zrealizowany. Co z tego wynika? Że solidna droga krajowa, dostosowana do ruchu pojazdów ciężkich w okolicach Tomaszowa nigdy nie powstanie, szczególnie, kiedy sami, jako samorządy damy stronie rządowej do ręki oręż, który będzie stanowił argument przeciwko realizacji inwstycji. Rządowi opłaca się nawet niemal w całości (co jest mało prawdopodobne) sfinansować inwestycję, ponieważ i tak będzie ona tańsza od wcześniej planowanej o podwyższonych parametrach

Pojawia się więc dodatkowy problem. Droga i węzeł Tomaszów Południe miały nas połączyć również z... Łodzią. 

Jacek Kowalewski entuzjastycznie wypowiadający się o pomyśle w czasie spotkania w Miejskim Centrum Kultury nie ma świadomości, że planowana obwodnica, obwodnicą de facto nie będzie (na pewno nie taką, o jakiej myślał, mówiąc o drodze S74). 

Ponadto planowany ślad odbiega w sposób znaczący od tego wytyczanego pod "ekspresówkę". Pierwotna trasa poprowadzona była w zupełnie innym miejscu. Wrócę do tego jednak za chwilę. 

Kto zyskuje a kto traci

Wbrew pozorom i zapewnieniom polityków tracą mieszkańcy Tomaszowa i powiatu tomaszowskiego. Drogę planuje się przez najbardziej atrakcyjne leśne zakątki, stanowiące zielone płuca miasta. Od strony Smardzewic szosa pobiegnie w bezpośrednim sąsiedztwie Małych Grot, następnie przetnie Pilicę w okolicach lodowca i dalej na wysokości Józefowa i Nagórzyc skrzyżuje się z ulicą Jana Pawła II. Las za Grotami Nagórzyckim zostanie przecięty na pół. Dalej niemal na samym zakręcie ulicy Dąbrowskiej powstanie skrzyżowanie i pobiegnie dalej przez las w kierunku Dąbrowy. Najnowszy (również bsurdalny) pomysł mówi, by zakręcała ona w ulicę Południową (ważna informacja dla mieszkańców Dąbrowy) i łączyła się z ul. Piłsudskiego mniej więcej w miejscu, gdzie zaczyna się stosunkowo stromy podjazd w kierunku Tomaszowa. 

Zachęcam, by w internecie odpalić geoportal i dokładnie przyjrzeć się przebiegowi. Moim zdaniem ktoś z premedytacją wpuszcza Prezydenta i Starostę w przysłowiowe maliny. Gdy porównamy oba planowane przebiegi widzimy, że S74 miała biec nie lasem ale... polami, które w międzyczasie ktoś podzielił na działki budowlane. W interesie wójta jest więc odsunąć drogę od tych miejsc, ponieważ staną się one mało atrakcyjne dla osób, które chciałyby się w tej okolicy osiedlić. 

Wójt robi więc dobry biznes. A miasto? No więc miasto niestety wręcz przeciwnie. Ostatnie atrakcyjne działki, na których można byłoby prowadzić zabudowę jednorodzinną znajduą się właśnie w okolicy planowanej drogi. Kto będzie chciał tu zamieszkać, mając świadomość, że niedaleko będą gnały jedna za drugą "patelnie"? Kolejne podatki i udział w podatkach dochodowych odpłyną z miasta do... gminy Tomaszów, bo pól w niej pod dostakiem i nikt się tam nie przejmuje brakiem infrastruktury technicznej. Wójt zaciera ręce.

Poza gminą beneficjentem inwestycji jest należąca do niemieckiej spółki kopalnia Biała Góra. Nie oszukujmy się, to głównie samochody wożące piasek są głównym naszym problemem. Czy ktoś jest mi w stanie wyjaśnić, dlaczego mamy budować drogę za kilkaset milionów złotych, niszcząc walory przyrodnicze miasta, tylko po to, by zadowolić niemieckiego eksploratora narodowych dóbr naturalnych? ( a podobno w ocych językach nikt i nic nie będzie nam narzucał)

Władze gminy (która jest głównym inkasentem podatku płaconego przez kopalnie) argumentują, że spółka pozyskała w ostatnim czasie nowych odbiorców. Tylko czy to jest problem tomaszowskich samorządów, że instytucje (w tym centralne) wydają zgodę na lokowanie hut szkła w miejscach, gdzie nie ma dostępu do bocznic kolejowych? TIR-y na na tory - mówi popularne powiedzenie. I chyba nie ma drugiego równie trafnego sloganu. 

Niszczymy co mamy najcenniejszego

Opisywałem wyżej wstępny przebieg drogi między Smardzewicami a trasą S8. Przedstawiona przez samorządy koncepcja południowej obwodnicy miasta przebiega przez tereny zielone (głównie lasy oraz łąki), które stanowią płuca miasta. Są to największe oazy zieleni położone najbliżej terenów zabudowanych, z których codziennie korzystają setki mieszkańców chodząc na spacery, biegając, jeżdżąc na rowerach czy uprawiając nordic walking. Tędy przebiega bardzo popularna ścieżka rowerowa z miasta do Grot Nagórzyckich, którą niedawno oświetlono i wyremontowano, a którą teraz ma przeciąć obwodnica.

Tereny zamieszkałe są przez liczną zwierzynę oraz ptactwo. Mimo, że nie są one objęte obszarem "Natura 2000" znajdujemy tu też gatunki chronione. Co gorsza droga pokrywa się z eszlakami, którymi każdego dnia poruszają się dziesiątki (jeśli nie setki) saren, jeleni, łosi, dzików i mniejszej zwierzyny. Ruchliwa droga je wszystkei stąd wypłoszy. Dziwi brak protestów ze strony myśliwych, którzy przecież za każdym razem deklarują swoje przywiązanie do natury i troskę o zachowanie przyrodniczej równowagi. 

W południowej części miasta i sąsiadującej części gminy wiejskiej dominuje zabudowa mieszkaniowa. Tu powstają nowe osiedla mieszkaniowe, tu mieszkańcy przeprowadzają się z centrum miasta w poszukiwaniu ciszy i spokoju, tu uciekają przed miejskim smogiem. Tu znajdują się również największe połacie lasów i łąk. Tu Pilica ma swoje szerokie koryto, które jest niezagospodarowane, w dużej mierze podmokłe i bagniste, stanowiąc ostoję dzikiej zwierzyny. Tu każdej jesieni można obserwować rykowiska jeleni, tu swoje żeremia budują bobry. Tu znajdują się Groty Nagórzyckie (wyrobiska skał piaskowych z XVIII wieku), w których funkcjonuje podziemna trasa turystyczna.

- czytamy w piśmie przygotowanym przez mieszkańców do samorządowców

Zbudujemy obwodnicę! hurrra!

Czy aby na pewno? Według informacji udzielonej radnemu wojewódzkiemu Arkadiuszowi Gajewskiemu na jego interpelację związaną z planowaną budową obwodnicy odpowiedź brzmi:

Aktualny plan zagospodarowania przestrzennego obejmuje budowę obwodnicy miasta Tomaszowa Mazowieckiego w ciągu drogi wojewódzkiej W713 - w przypadku rezygnacji z postulowanej drogi S74. 

Oznacza to ni mniej ni więcej, że mówimy o obwodnicy w wariancie północnym, który wydaje się być najrozsądniejszym rozwiązaniem. 

Trzy samorządy przeznaczają 300 tysięcy złotych na inwestycje, którą wymyśliły, by moim zdaniem przypodobać się niemieckiemu wydobywcy tomaszowskiego piasku, bo chyba nie jest przypadkiem, że plany budowy drogi zbiegają się z planami rozbudowy kopalni. 

Starosta Węgrzynowski przyznaje, że ani z Zarządem województwa Łódzkiego ani też z władzami centralnymi żadne rozmowy w sprawie tomaszowskiej obwodnicy prowadzone nie były. A to te dwa podmioty zobowiąza powinny być do ich zbudowania. Rząd co prawda ma ogłosić Program "100 obwodnic", ale jak to będzie wyglądać w praktyce, tego nikt nie wie. Póki co powołano zespół, kóry ma radzić... i już. 

Sami urzędnicy w powiecie słysząc o pomysłach łapią się za głowy twierdząc, że planujemy wybudować "byle jaką drogę" przez las. Drogę bez skrzyżowań bezkolizyjnych, bez ekranów dźwiękochłonnych, bez zabezpieczeń dla zwierząt. Za to drogę niezwykle drogą. Mówią też, że pomysłodawcy nie mają pojęcia o planowaniu nowych dróg i procedurach z nimi związanych. Działania władz powiatu powinny skupić się nie na realizacji kosztownej inwestcji ale lobbingu, by ktoś inny inwestycję przeprowadził. 

Starosta obiecuje, że pozyska pieniądze ze wspomnianego programu lub z programu budowy dróg lokalnych. Jak to wygląda w rzeczywistości? W ubiegłym roku wszystkie powiaty w województwie miały do dyspozycji w ramach funduszu dróg samorządowych zaledwie 100 milionów złotych. Szacowny koszt budwy naszej drogi przekracza 200 milionów złotych. 

Czy droga wyeliminuje ciężarówki z ulic miasta?

Na to pytanie odpowiedział w czasie sesji były Starosta, radny a obecnie dyrektor ZDW. Wszystko wskazuje na to, że samochody ciężarowe wożące piasek z kopalni Grudzeń Las nadal będą jeździć ulicą Szczęśliwą i Szeroką. Dlaczego? Ponieważ to tędy mają do huty w Ujeździe najbliżej. Będą to robić mimo zakazów wynikających z nośności mostu. Skoro robią to już dzisiaj, co ich powstrzyma w przyszlości? 

- Obwodnice to są z reguły takie drogi, które są poważnymi przedsięwzięciami. Są budowane w nowy śladzie, przez często dziewicze tereny. Wymagają idących w setki milionów śroków finansowych, bo wiąże się to nie tylko z samą budową ale i odszkodowaniami za przejmowane grunty. najbardziej dziwi mnie jedno. Mówi się w Tomaszowie o budowie obwodnicy. Jest akcja zbierania podpisów, natomiast w ogóle nie rozmwai się z Zarządem Dróg Wojewódzkich ani z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostad. To jest dla mnie zdziwienie nie z tej ziemi. Chcę zwrócić uwagę Państwu, którzy prowadza ten temat i nie rozmawiają z zarządcami tych dróg, żebyście nie wybudowali obwodnicy, po której te TIRy i tak nie będą jeździć, bo nie będą chciały. Przecież droga W713 będzie istniała dalej. 

Chcesz zablokować rozwój gospodarczy miasta!

Tak wczoraj stwierdził do mnie radny Piotr Kucharski, komentując moją krytykę planowanej drogi. Przyznam, że stwierdzenie jest to dla mnie mocno niezrozumiałe i świadczy o  słabym przygotowaniu merytorycznym zarówno w zakresie mechanizów gospodarczych jak i samorządowych. Być może miałoby to minimum sensu, gdybyśmy prowadzili obwodnicę w sposób otwierający nowe tereny inwestycyjne.

W tym przypadku doprowadzamy do wzmożenia ruchu samochodów, niszczymy walory naturalne, a przecież to o ekologie często walczy Komitet, z którego Piotr został radnym, i kórego radni z radością wszyscy zgodnie zagłosowali za szkodliwym z punktu widzenia ekologii pomysłem. Czy to znaczy, że ekologia, to jedynie mandaty dla tomaszowian za palenie w kopciuchach. Na to wygląda

Idealnym przykładem dobrych praktyk jest pobliskie Opoczno. Nie tylko Rząd zbudował im obwodnicę, ale też poprowadził ją przez tereny przemysłowe, lub takie, które pod przemysł można wykorzystać.  To jest właściwy kierunek myślenia, który wpierć powinien na przykład Przyjaciel Powiatu Tomaszowskiego, Antoni Macierewicz. 

Mamy świadomość, że ruch tranzytowy nie powinien przebiegać przez centrum miasta. Jednak nie zgadzamy się na to, aby poprawiać warunki życia jednych mieszkańców kosztem pogorszenia warunków życia innych mieszkańców, którzy właśnie uciekli na obrzeża miasta w poszukiwaniu spokoju i czystego powietrza. W naszej ocenie starosta, prezydent miasta i wójt gminy dokonali zimnej kalkulacji, z której wyszło, że w dzielnicach (m. in. Józefów, Wola Wiaderna) i wsiach (m. in. Dąbrowa, Kolonia Zawada), przez które ma przebiegać południowa obwodnica mieszka na tyle mało ludzi, że ich oburzenie i sprzeciw nie zaszkodzi wizerunkowi politycznemu tych samorządowców.

- możemy przeczytać w projekcie protestu 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Retot 06.07.2021 11:22
Pytanie brzmi: kto sprzedał szwabom wysoko dochodową kopalnię w centrum Polski? Przy tej zbrodni na polskiej suwerenności ekonomicznej cyrki związane z budową S74 to przysłowiowy pikuś. Szwab posmaruje kopertami, dorzuci miśki haribo, a polaczki - jako łapówkarski naród sługusów, złodziei, cwaniaczków, pajaców i zdrajców - zrobią, jak adolf czy hans będą chcieli.

Elo 27.02.2020 22:38
Jak będzie Tomaszów bardziej zakorkowany to będzie żal, że można było itp.Pan pierwszy będzie o tym pisał.

S12 do Bełchatowa 16.02.2020 18:38
Obecnie TIRY rozjeżdżają Piotrków, Sulejów, Przedbórz, Jarosty, Srock, Gomulin, Rozprzę. Tylko przedłuzenie S8 z Rzgowa do Tomaszowa oraz budowa S12 do Piotrkowa z przedłużeniem do obwodnicy Bełchatowa. Wyeliminuje TIRy z naszych dróg. Dlatego przekazujcie dalej: Przekaż, podaj dalej (gdzie się da, wyślij mail do znajomego, do ministerstwa) ten wpis: hasło "S12 do Bełchatowa" Walczmy o przedłużenie S12 do obwodnicy Bełchatowa nawet w formie jak wygląda teraz obwodnica Bełchatowa. W powiązaniu z wschodnią obwodnicą skomunikuje to dobrze region. Walczmy żeby nie było tak jak teraz jest z S8 gdzie urywa się w szczerym polu a powinna zostać przedłużona do Tomaszowa Mazowieckiego

Piotr K 06.02.2020 18:51
Mariusz po pierwsze obwodnica jest potrzebna. Jeżeli Pan Bóg pozwoli to S74 bedzie dla nas zbawieniem i ma wyższy priorytet. PISowi już na obietnice brakuje więc wątpię w S74. Nie za tych rządów. Wracając do projektu południowej obwodnicy. Prosiłem Cię wytycz lepszy projekt i co? I nic, jak zawsze nic. Standard u Ciebie. Brak merytoryki tylko szukanie sensacji. Kolejny temat to rzekomy zwiększony transport w wyniku wybudowania obwodnicy. Naprawdę? Niby dlaczego mają pojawić się tysiące nowych aut w drodze do Brzustowa??? Martwisz się, że blisko domu będziesz mieć dorge? To nie koniec świata. Centrum jest rozjeżdżane prze TIRY. Mireckiego, Białobrzeska, Szczęśliwa, Spalała i wiele innych ulic to dramat dla mieszkańców zmagających się z tranzytem przed domem. Obwodnica w odległości 200 metrów znajdzie się przy 5 domach. Tak. 5 domów a Twój to już pół kilometra. Nie niszcz miasta. Daj na luz.

MS 06.02.2020 19:53
Jak to u Ciebie zwykle bywa, manipulacje insynuancje i bzdury wierutne. Zawsze znajdziesz sposób, by wsadzić osobisty przytyk. Zamiast mnine osobiście dotykac wyjaśnij barbarze Klatce kto na nią donosy pisał, bo zaczynasz mnie swoimi osobistymi wycieczkami denerowac tak, że ja jej to w końcu wyjaśnię i będzie kobieta w ciężkim szoku. Oczywiście, że planowana obwodnica ma przechodzić w pobliżu naszej miejscowości. Za to pierwszy wytyczony ślad mial przechodzić obok ciebie. Już ci wyjaśniłem przyczyny dla których to zrobiono a ty dalej nic nie kumasz.

Jurek 09.02.2020 17:11
nie dostrzegam tu żadnej manipulacji ale świetnie, że nie mieszasz Boga do do tego tematu...bądż sobą...tak dalej

Jurek 09.02.2020 17:08
nie mieszaj Pana Boga do tak przyziemnej decyzji w ten spsób nie zyskasz poklasku dla swojego komentarza

dr Forester 05.02.2020 09:56
Dużo chaosu w tym opisie pewnie nie przypadkiem a problem jest... powód? Takich mamy decydentów którzy krzyczą obiecują a realizacje odlatują. Obecnie trwa za 160 baniek remont drogi Ujazd Łódź pytanie po co? Przecież mozna bylo dogadać sie z GDDKIA i wybudować drogę z Tomaszowa do węzła Łódź południe. Ale slomiane projekty są ważniejsze. Obwodnica Tomaszowa to ważny element komunikacji miejskiej ale tez tranzytowej. Niestety nie znajdziemy takiego wariantu który zadowoli wszystkich!!! Na spotkaniu dotyczącym obwodnicy zaproponowałem budowę przez lasy ale poprzez poszerzonie istniejących duktów lesnych. Szkoda że redaktor o tym nie pisze ale widocznie taki ma prykaz. Tematem obwodnicy zająłem sie prawie 10 lat temu. Jako lesnik ale przede wszystkim jako Tomaszowianin. Dlatego będąc szefem Nadleśnictwa Smardzewice objechałem wszystkie loklizacje przechodzące przez las. Pierwsza koncepcja miala swój początek na Jeleniu. Ale po roku stwierdziłem ze zacznie się wcześniej tzn jeszcze przed Sługocicami. Plany mozna znaleźć w TiT i w necie/fb. Wracając do decydentów dziś szefem dróg wojewódzkich jest poprzedni starosta. Liczymy tez na Jego pomoc. Obecnemu tez trzeba pomóc. Prezydent Wójt tez jest zainteresowany. Ale jezeli na obecną chwilę nie mamy konkretnego przebiegu to minie kolejna dekada i znow przeczytamy kolejny artykuł... a My mieszkańcy będziemy bujać dalej w fali smigu i spalin w otoczeniu huku ciężarówek i ich klaksonów. Najwyzszy czas ruszyć z miejsca. Pozdrawiam & Darz Bór

as 05.02.2020 19:55
Rozumiem, że na leśnictwie uczą planowania przestrzennego i projektowania dróg.

Andrzej 05.02.2020 09:17
To co najcenniejsze w okolicach Tomaszowa to przyroda-lasy od wieków jako Puszcza Nadpilicka panowały na tym terenie. Wspaniałe miejsce wypoczynku i rekreacji, miejsce zbierania runa leśnego. Z jakże wielkim uporem grupa ludzi, próbuje to zniszczyć w imię dziwnych partykularnych interesów. Jeżeli lubimy smród, hałas to reaktywujmy zakłady chemiczne, wybudujmy hutę, spalarnię odpadów i inne tego typu wynalazki . Na pewno będzie się nam żyło dużo lepiej.

. 04.02.2020 18:44
Kowalewski lajkuje psuedoobwodnice by nie uchodzić za zgreda który we wszystkim jest na nie. A tak do tej pory było. Dla niego to i tak już jest bez różnicy. Niech żyje sobie jak najdłużej, ale biologia jest nieubłagna, niedługo będzie się podśmiewywał złośliwie z nas z góry.

Kurka 04.02.2020 18:39
Miejsce pod obwodnice najlepiej zakreślić przed Pilicą od strony Brzustowki, dalej do Nowego Portu i potem ostro w prawo przez Pilicę tak by wyjść mniej wiecej na ulicy Ludwikowskiej koło kościoła... Dalej w stronę wąwału i do Opoczna... Ciekawe czy Prezydent zatwierdzi jak przez granicę jego podwórka będą szły ekrany akustyczne ?

Jurek 09.02.2020 17:15
...i po co ta aluzja do kościoła??? przecież to nie będzie droga do nieba???

WALDEK 04.02.2020 16:18
CIEKAWE KTO JEST WŁAŚCICIELEM TERENÓW PRZEZ KTÓRE MA PRZEBIEGAĆ OBWODNICA, ŻE TAK NA NIEJ ZALEŻY

z prywatniej perspektywy 04.02.2020 14:43
Na pewno smród spalin na drodze nad Zlew przez Nagórzyce będzie niemiłosierny. Już teraz nie jest dobrze. Latem gdy regularnie wracałem z wczesnorannej rundki znad Zalewu, godzina 5-6 ...sznur aut. Tyle, że głównie osobowych i dostawczych, współczesnych słabopołacanych robotników. Bo to zwykle były samochody z 10-15 stażem. Do 40 tysięcy. Ten powrót był najgorszy. W pierwszą stronę przez las Niebieskie Źrodła, Białą Gorę, a potem cywilizyacjna dzicz. (taki oksymoronik ale mom zdaniem trafny). A to jakiś dziad piekarz Ci stanie na środku ścieżki rowerowej mimo, że miejsca obok ma dużo, a to muldy zamiast ścieżki rowerowej, na których trzeba bardziej uważać niż nad Małymi Grotami, bo ślisko i raz dołek raz górka, a to zjazd na łeb na szyję ze skarpy smardzewickiej w uliczce nowobobaczy złodziei (nie dosłownie oczywicie, ale jeśli ktos siedzi na urzędzie 20 lat, miasto sie zapada, a rosną jednynie domki pod miastem – no to kto to jest?) Z prywatnej perspektywy mi ta droga też nie jest na rękę. No ale to tak regularnym wzrostem cen papierosów.

no tak 04.02.2020 15:02
Lepiej truć spalinami ludzi w mieście na trasie tych ciężarówek! bo żal jeleni saren czy dzików, bażantów, kaczek, kuropatw żab przy trasie planowanej obwodnicy.

z pp 04.02.2020 15:44
dlatego napisałem Z PRYWATNEJ PERSPEKTYWY.

? 04.02.2020 16:01
myslicie ze groty pier.dolną od tego? :)) No może tak być rzeczywiście. Nimce będę mieli kolejną górę piachu na budowę swoich daczy pod Ostródą Uibermani.

? 04.02.2020 16:03
Po co remontować teraz te jamy? Skoro i tak się zapadną. Zostanie nam tylko pawilon pamięci po Grotach Nagórzyckich.

? 04.02.2020 16:08
Rozwiązaniem byłby poduchy pod drogą. I to najlepiej zarządzene aplikacją (a co!). Jesteś 10 km przed, klikasz w aplikacji, że zaraz będziesz tirzyskiem pod Grotami, poduchy zaczynaja się unosić pod drogą. Taka amorytyzacja. Chińczyki już to pewnie mają na Alibabie czy tam innym AlliExpresie.

Jurek 09.02.2020 17:18
Zgodzę się na tę drogę gdy ceny papierosów powrócą do 8 zł za paczkę.

EL 04.02.2020 13:41
W mojej opinii : 1. Nadrzędną sprawą jest walka o "tomaszowski wariant S74" , obwodnica to kolejny temat. I ta idea powinna nam przyświecać cel. Trzeba walczyć o tę opcje, która z geograficznego punktu widzenia również wydaje się być najbardziej rozsądna. 2. Południowy wariant obwodnicy w ciągu S74 jest słabym pomysłem. Argumenty o ochronie środowiska są silne i przemawiające. Pamiętajmy, że Tomaszów kojarzony jest z turystyką i powinniśmy bardzo o nią dbać. 3. Północny wariant jest godny rozważenia, ale przy okazji poprowadzenia S74 chyba nie wchodzi w grę? (Nie znam dokładnie tematu). W północnej części miasta mamy tereny industrialne i tutaj też skupia się ruch tranzytowy. 4.Założenie , że ciężarówki do Białej Góry i tak będą jeździły mimo zakazów - ok, ale od czego mamy w takim razie prawo o ruchu drogowym , przepisy itd. Egzekwowanie ich należy już do odpowiednich służb.

paweł 04.02.2020 23:46
Nadrzędną sprawą powinno być całkowite wyprowadzenie ruchu ciężarówek z miasta, a nie jakiś tomaszowski wariant S74. Cóż z tego że powstanie nawet ta S74 skoro tiry nadal będą rozjeżdzać miejskie drogi? To północna obwodnica miasta powinna być najważniejsza, a dodatkowo droga ze Smardzewic przez las w kierunku Wąwału do ulicy Opoczyńskiej, aby tamtędy przymusowo jeżdziły ciężarówki z piachem.

Darek 05.02.2020 09:09
I tu masz rację kolego .

Muniek 04.02.2020 13:30
Jako że droga biegnie całym swym śladem przez las i 1 kopalnie to oczywistym jest że jedynym beneficjentem są Tomaszowskie Kopalnie Surowców Mineralnych Biała Góra, Sp. z o.o. Jak Niemcy przejmowali nasze rdzenne tereny np. po I WŚ to sami budowali autostrady i infrastrukturę teraz to my im to sponsorujemy. Nawet afrykańskie państwa kolonizowane nie robiły takich ukłonów swoim zaborcom jak Tomaszów.

gddia 04.02.2020 09:01
...żadnej drogi do 2030 nie ma w planach...żadnej obwodnicy też nie...dopiero po 2025 mogą być jakieś plany, a budowa po 2030 roku...informacje od dawna już były podawane nie raz...

paweł 04.02.2020 01:57
Nie zgadzam się z tym tekstem. Południowa obwodnica wyprowadzi ruch z Białej Góry poza Tomaszów, poza tym otworzy bardzo dużo nowych terenów inwestycyjnych, których na północy miasta już praktycznie nie ma. Pewnie komuś nie będzie podobać się przebieg nowej drogi ale nikomu nie zależy aby nie powstała S-74.

ubaw po pachy 04.02.2020 07:14
Brawo! Aż miło przeczytać wpis fachowca. Zapytam tylko, gdzie te tereny inwestycyjne ta droga otworzy?

olaboga 04.02.2020 10:21
dokładnie...gdzie?

do ubaw 04.02.2020 18:56
ale moglo mu chodzic wlasnie o to, by obwodnice puscic na polnocy, tak jak chcecie. No i w sumie ja tez uwazam, że to jest mądrzejsze, tyle tylko, że jesli nie zgodzimy sie na to co dają, to nie dostaniemy nic. Jest dylemat, nie ma co mówić, że nie.

m 04.02.2020 18:07
A co z terenami inwestycyjnymi "WISTOM".

. 04.02.2020 01:15
ja przy tym się w ogóle nie odzywam Romek ze względu przed wszystkim na Ciebie. Odnotuj to proszę.

Opinie

Reklama
Reklama
Repertuar kina Helios

Repertuar kina Helios

W najbliższym tygodniu Helios zaskoczy kinomanów nie tylko mnogością propozycji filmowych, lecz także projektów specjalnych dla widzów o rozmaitych zainteresowaniach. W repertuarze znajdzie się najnowsza animacja „Magiczna gwiazdka zwierzaków”, japoński hit „Jujutsu Kaisen: Execution” oraz projekcje muzyczne i tematyczne cykle.Od piątku, 12 grudnia w repertuarze zagości nowość w klimacie nadchodzących Świąt – animacja „Magiczna gwiazdka zwierzaków”. Podczas gdy dzieci wypatrują Świętego Mikołaja, on sam rozbija się na lodowej wyspie, z której musi wydostać się jak najszybciej. Jednocześnie maleńkie pisklę musi uratować przyjęcie w kurniku, dziewczynka, której mama wciąż jest bardzo zajęta, szuka choinki na własną rękę, mały jenot zgubił się w lesie, a ryś próbuje dotrzeć na czas na magiczny spektakl. Różnorodne historie przypomną kinomanom, dlaczego co roku nie możemy doczekać się Gwiazdki!Na ekranach Heliosa znajdą się też inne gwiazdkowe produkcje. „Mikołaj i ekipa” to historia Świętego Mikołaja, który po niefortunnym wypadku zaczyna uważać się za superbohatera i znika tuż przed Wigilią… Elf Leo oraz odważna 11-letnia Billie wyruszają na wielkie poszukiwania, a po drodze odkrywają spisek bezwzględnego producenta zabawek, chcącego zniszczyć świąteczną tradycję i przejąć kontrolę nad prezentami… Inną propozycją na rodzinny seans jest zabawny tytuł „Mysz-masz na Święta”. Mysia rodzina szykuje się do wspólnego spędzania Świąt. Jednak wszystko się zmienia, kiedy w ich domu pojawiają się… ludzie. Myszy nie chcą dzielić się przestrzenią i rozpoczynają realizację planu, który mają na celu wyproszenie nieproszonych gości! Wśród filmów dla widzów w każdym wieku ogromną popularnością cieszy się animacja Disneya „Zwierzogród 2”. Opowiada ona o ambitnej króliczej policjantce, Judy Hops oraz przebiegłym lisie, Nicku Bajerze. Duet detektywów tym razem rusza tropem tajemniczego gada, który nagle pojawia się w Zwierzogrodzie. Helios zaprasza na inne filmowe hity, do których należy kontynuacja horroru na podstawie kultowych gier – „Pięć koszmarnych nocy 2”. Akcja filmu toczy się rok po traumatycznych wydarzeniach w pizzerii Freddy’ego Fazbeara. Mike Schmidt i policjantka Vanessa Shelly próbują chronić młodszą siostrę Mike’a, Abby, jednak dziewczynka zaczyna potajemnie wracać do pizzerii, a w tle ponownie pojawia się postać tajemniczego Williama Aftona. Nadal na ekranach sieci dostępny jest też szeroko komentowany „Dom dobry” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego. Obraz przedstawia toksyczny związek Gośki i Grześka, w którym dochodzi do coraz bardziej niebezpiecznych sytuacji, a przemoc staje się codziennością… W głównych rolach wystąpili Agata Turkot i Tomasz SchuchardtSieć przygotowała również seanse dla fanów japońskiej animacji w ramach cyklu Helios Anime. W dniach 12-18 grudnia we wszystkich kinach odbędą się projekcje tytułu „Jujutsu Kaisen: Execution Shibuya Incident x The Culling Game Begins”. Kulminacją filmu, który podsumowuje dotychczasowe wydarzenia z serialu, jest dramatyczny pojedynek dwóch ulubionych uczniów Gojō. To wstęp do trzeciego sezonu anime, prezentowany przedpremierowo w kinach! Na piątek, 12 grudnia zaplanowano wydarzenie z cyklu Nocne Maratony Filmowe – tym razem będzie to Maraton Strachów. O godzinie 23:00 rozpoczną się projekcje aż czterech horrorów, w tym porywającej nowości „Cicha noc, śmierci noc”. To nie koniec projektów specjalnych odbywających się w najbliższym tygodniu! Swój czas w repertuarze będzie miał słynny maestro i jego orkiestra. „André Rieu. Wesołych Świąt!” to koncert z najpiękniejszymi kolędami i przebojami na radosny czas wyczekiwania Gwiazdki. Widowisko będzie dostępne w piątek i sobotę, 12 i 13 grudnia, a następnie 17 i 18 grudnia. Ponadto w niedzielę, 14 grudnia w wybranych kinach sieci odbędzie się wyjątkowa transmisja baletu „Dziadek do orzechów” wprost z Londynu! Widowisko urzeka niezwykłą choreografią i magiczną scenografią, nawiązującą do świątecznej aury.W poniedziałek, 15 grudnia do wybranych lokalizacji zawita cykl Kino Konesera z tajwańskim kandydatem do Oscara – „Left-Handed Girl. To była ręka… diabła!”. Samotna matka i jej dwie córki powracają do Tajpej po kilku latach życia na wsi, aby otworzyć stoisko na tętniącym życiem nocnym targu. W czwartkowe popołudnie, 18 grudnia we wszystkich kinach zagości cykl Kultura Dostępna i komedia „LARP. Miłość, trolle i inne questy”. Sergiusz, nastolatek zakochany w fantastyce i LARP-ach, zmaga się z prześladowaniami w szkole i swoim uczuciem do Helen. Gdy odkrywa jej tajemnicę, zyskuje szansę na niezwykłą przygodę!Bilety na grudniowe seanse dostępne są w kasach kin Helios, w aplikacji mobilnej oraz na stronie www.helios.pl. Dokonując zakupu wcześniej, można wybrać najlepsze miejsca, a także zaoszczędzić w ramach oferty „Wcześniej kupujesz, więcej zyskujesz”.Helios S.A. to największa sieć kin w Polsce pod względem liczby obiektów. Obecnie dysponuje 53 kinami, które mają łącznie 300 ekranów i ponad 54 tysiące miejsc. Spółka skupia swoją działalność głównie w miastach małej i średniej wielkości, ale jej kina są również obecne w największych aglomeracjach Polski, m.in. w Łodzi, Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu. Helios S.A. jest częścią Grupy Agora, jednej z największych grup medialnych w Polsce, działającej m.in. w segmencie prasy (wydawca m.in. „Gazety Wyborczej”), reklamy zewnętrznej (lider rynku - AMS), internetu (portal Gazeta.pl) oraz radia (9 stacji radiowych z portfolio Grupy Eurozet).Data rozpoczęcia wydarzenia: 12.12.2025
Mistrzostwa Europy w Łyżwiarstwie Szybkim

Mistrzostwa Europy w Łyżwiarstwie Szybkim

Gwiazdy europejskiego łyżwiarstwa szybkiego w Tomaszowie Mazowieckim powalczą o medale mistrzostw EuropyTo będzie jeden z najważniejszych sprawdzianów przed igrzyskami olimpijskimi w Mediolanie! Na początku stycznia, niespełna miesiąc przed rozpoczęciem najważniejszej imprezy sportowej czterolecia, w Tomaszowie Mazowieckim odbędą się Mistrzostwa Europy w Łyżwiarstwie Szybkim.Tomaszów Mazowiecki kolejny raz będzie gościł czołowych panczenistów Europy a Polacy będą startować w najmocniejszym składzie, z wszystkimi gwiazdami polskich panczenów, m.in. Kają Ziomek-Nogal, Andżeliką Wójcik, Damianem Żurkiem, Markiem Kanią, Piotrem Michalskim, czy Władymirem Semirunnijem na czele.Mistrzostwa Europy w tomaszowskiej Arenie Lodowej rozpoczną się w piątek, 9 stycznia, wieczorem. Już pierwszego dnia o medale zawodnicy powalczą w czterech konkurencjach – sprincie drużynowym kobiet, drużynie mężczyzn oraz na 3000 metrów kobiet i 1000 metrów mężczyzn. Dzień później zmagania rozpoczną się o godz. 14, a w programie są sprint drużynowy mężczyzn, 500 metrów kobiet, 5000 metrów mężczyzn i 1500 metrów kobiet. Mistrzostwa zakończą się w niedzielę, 11 stycznia, a tego dnia w Arenie Lodowej zostaną rozdane medale na dystansach 1000 metrów kobiet, 500 i 1500 metrów mężczyzn oraz w rywalizacji drużynowej mężczyzn i w biegach ze startu masowego.Organizatorzy jak zawsze przygotowali dla kibiców jak zawsze dużo dobrej zabawy, emocji a całość uświetni piątkowy pokaz świateł.09-11 stycznia 2026 r.Arena Lodowa w Tomaszowie Mazowieckim.Data rozpoczęcia wydarzenia: 09.01.2026
Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie

Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie

Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie (Wincentynów) – wyjątkowy wieczór w domowym salonieJuż 18 stycznia 2026 roku (niedziela) o godz. 17:00 Czesław Mozil zaprasza na jedyne w swoim rodzaju wydarzenie muzyczne — koncert "Czesław Mozil Solo – w mieszkaniu". Miejsce: niewielka wieś Wincentynów (gmina Sławno, powiat opoczyński), blisko Opoczna, w malowniczym zakątku województwa łódzkiego. Prywatna przestrzeń – salon domu – stanie się areną bliskiego spotkania artysty z publicznością.Miejsce pełne folklorystycznego klimatuWincentynów to kameralna miejscowość — według danych z 2021 r. liczy zaledwie 179 mieszkańców W sąsiedztwie znajduje się prywatny miniskansen "Niebowo", prezentujący tradycyjną wiejską architekturę regionu opoczyńskiego: chatę ze strzechą, ziemiankę, stodółkę i autentyczne wnętrza izby białej, kuchni i sieni.  Ta nieoczywista, serdeczna sceneria doskonale komponuje się z domowym klimatem koncertów Mozila.Co czyni ten wieczór wyjątkowymBliskość artysty: Czesław zagra niemal jak "u sąsiada" — w salonie, na kanapie, czasem na podłodze, a może ktoś usłyszy go z kuchni. Ta forma koncertu wyczarowuje atmosferę kameralności i autentycznego kontaktu.Unikalna formuła: To połączenie solowego show muzycznego i błyskotliwego stand-upu — pełne inteligentnych obserwacji, humoru i muzycznych emocji.Repertuar: Poza znanymi piosenkami, usłyszymy utwory z ostatnich albumów oraz premiery nowych nagrań, które trafią na kolejną płytę.Aktualny czas twórczy: Mozil zdobył tegoroczną Festiwalową Nagrodę Opola za piosenkę „Ławeczka”, singiel „Leń” z „Akademii Pana Kleksa 2” stał się hitem, a jego album „Inwazja Nerdów vol. 1” zdobył Fryderyka w 2025 roku.Kilka faktów o artyścieUrodzony w 1979 r. w Zabrzu, wykształcony akordeonista (Król. Duńska Akademia Muzyczna w Kopenhadze) Twórca złożonych dzieł: muzyka, teksty, aktorstwo dubbingowe (np. Olaf z "Krainy Lodu"), osobowość TVLaureat licznych nagród: Fryderyków, nagrody opolskiego festiwalu, platynowych płytStyl znany z połączenia kabaretu, folku, punka i inteligentnego humoru — trudno zamknąć go w jednym słowie Szczegóły wydarzeniaData: 18 stycznia 2026 (niedziela), godz. 17:00Miejsce: dom mieszkalny w Wincentynowie k. Opoczna („Niebowo”)Bilety: tylko 40 sztuk, cena 130 zł — dostępne na stronie: [biletomat.pl]Więcej informacji na: wydarzenie na FacebookuTaki koncert to znakomita okazja, by przeżyć muzykę i humor Mozila w najbardziej osobistej formie. To więcej niż performance — to spotkanie, które zostaje w pamięci na długo.Data rozpoczęcia wydarzenia: 18.01.2026

Polecane

Morawiecki w Tomaszowie Mazowieckim. Najpierw hospicjum, potem rozmowa z mieszkańcamiPŚ w łyżwiarstwie szybkim - drugie miejsce Żurka na 1000 m w HamarTwarda kontra dla kurczaków. Mieszkańcy: „To już nie wieś rolnicza, tylko domy ludzi”Ogień w JaninowieStrażacy szybko opanowali ogieńFILMOWY SYLWESTER w kinie Helios!Śledztwo w Tomaszowie: Norbert C. aresztowany na 2 miesiącePŚ w łyżwiarstwie szybkim - Żurek trzeci na 500 m w HamarDach i wsparcie na start: w powiecie tomaszowskim rusza 3‑letni program mieszkań treningowychLechia zagra o spokój w tabeli. Do Tomaszowa przyjeżdża wyjazdowa SpartaDzień Pamięci Ofiar Stanu Wojennego – tomaszowianie pamiętająPełnomocnik od Klapsów? Nowa „dyscyplina” w Tomaszowskim Centrum Zdrowia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: xXXTreść komentarza: Wyznawcy to w twoim PiSŹródło komentarza: Spotkanie z Adrianem Zandbergiem i Aleksandrą Owcą w Piotrkowie Trybunalskim.Autor komentarza: xxxTreść komentarza: A Starosty nie zaprosili?Źródło komentarza: Morawiecki w Tomaszowie Mazowieckim. Najpierw hospicjum, potem rozmowa z mieszkańcamiAutor komentarza: PnTreść komentarza: A kto zamierza te kurniki wybudowaćŹródło komentarza: Twarda kontra dla kurczaków. Mieszkańcy: „To już nie wieś rolnicza, tylko domy ludzi”Autor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Na jakiej podstawie wysnuł Pan tezę, że my, tzn. prawica idziemy razem z komuchami ? Myślę, że jednak od debilowatego ryżego, który twierdzi (dla swoich wielbicieli- idiotów), że kto jest przeciwko niemu, to jest zwolennikiem putina. Trzeba się zdecydować, czego się chce w życiu, mój milusiński, ukryty czerwoniaku. PS. Głupi Pan nie jest, ale trochę przestawiony przez wiele lat komuny. Pozdrowienia od starego czekisty.Źródło komentarza: Dwa miesiące na kilka prostych pytań. Tomaszowskie Centrum Zdrowia testuje granice jawnościAutor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Mój wredny dodatek do poprzedniego wpisu. Ci buntownicy, to jest typowa kicha kaszana. Formalnie pracują w Tomaszowie, a nieformalnie mają kasiorkę z lokali i domków letniskowych. I chwalą zasadę: niech żyje wolność (podatkowa), niech żyje zabawa!!! Pozdrowienia od starego czekisty.Źródło komentarza: Twarda kontra dla kurczaków. Mieszkańcy: „To już nie wieś rolnicza, tylko domy ludzi”Autor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Szanowna Redakcjo. Przestańcie w niektórych tematach wstawiać totalny kit Waszym czytelnikom. Prośba: nie postępujcie tak, jak to robi gazeta wybiórcza, albo tuskowe tvn. To jest zła droga. Piszecie duży temat, o którym Wasi czytelnicy nic nie wiedzą. Tacy jesteście euroekolodzy, że zapominacie , iż w każdym, drażliwym temacie należałoby przedstawić opinie dwóch stron i wypadałoby pokazać lokalizacje tych istniejących i projektowanych kurników. Wtedy ludzie, czytający taki materiał będą bardziej zorientowani, o co właściwie chodzi. Domyślam się, że tutaj chodzi o dawno istniejące kurniki przy drodze do Karolinowa i o budowę nowych kurników. Ludzie! Nie tanie sensacje, ale KONKRETY!!! Mógłbym się na ten temat wypowiedzieć, ale nic nie napiszę, bo ten materiał powyżej NIC NIE WYJAŚNIA, a tylko dolewa oliwy do ognia.Źródło komentarza: Twarda kontra dla kurczaków. Mieszkańcy: „To już nie wieś rolnicza, tylko domy ludzi”
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama