Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 00:43
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama
Reklama

JAZZ nowoczesny. Próba charakterystyki

Kiedyś poważni muzycy i ludzie muzykalni gardzili wszelkiego rodzaju lekką muzyką, uważając ją za parodię muzyki niegodną głębszego zainteresowania. To też w ukryciu zachwycali się celniejszemi utworami muzyki lekkiej, wstydząc się przyznać do tak ״spaczonego“ gustu. W tem stanowisku było dużo racji przede wszystkiem dlatego, że dawniejsza muzyka lekka rzeczywiście rzadko kiedy przedstawiała sobą istotne walory artystyczne.

Nieliczni tylko kompozytorzy tzw. muzyki lekkiej potrafili się wybić i zająć swego rodzaju stanowisko. Wymienić muszę przede wszystkiem Offenbacha, jako kompozytora niedościgłych operetek, i Johanna Straussa, jako kompozytora nieśmiertelnych walców wiedeńskich. Dziś jednak czasy o tyle się zmieniły, że granica, dzieląca muzykę poważną od lekkiej, zaczęła się powoli zatracać, ponieważ nowe kierunki, które zapanowały w muzyce, wyraźnie odchyliły się od tej przesadnej głębi i egzaltacji uczuciowej, jaka wszechwładnie zapanowała zwłaszcza w okresie romantycznym, z drugiej zaś strony muzyka lekka otrzymała świeży powiew pod postacią tzw. jazzu, który w krótkim stosunkowo czasie bezapelacyjnie zapanował w sferze muzyki tanecznej, wprowadzając liczne innowacje o wybitnie artystycznych walorach.

Jazz jest to rodzaj tworzywa muzycznego, wywodzącego się bezsprzecznie od muzyki negrów, posiada bowiem wszelkiego rodzaju perkusję, silnie wybijającą takt (zmodernizowany tam-tam murzyński), oraz rozmaite instrumenty dęte, jak saksofony, puzony, trąbki i piszczałki. Ta muzyka, na pozór barbarzyńska i dzika, szybko zaczęła się rozpowszechniać, zwłaszcza w Ameryce. Innowacje rytmiczne były tak śmiałe ciekawe, że zaczęto je wprowadzać do muzyki tanecznej, przy czem tańce murzyńskie odegrały niepoślednią rolę, wiele bowiem współczesnych tańców salonowych jest pochodzenia murzyńskiego, np. foxtrott lub charleston

Moda na element murzyńsko-jazzowy stała się tak wielka, że i niektórzy muzycy poważni zaczęli czerpać natchnie- nie z melodyki murzyńskiej. Np. słynny kompozytor czeski Dworzak przepoił swą symfonję "Z Nowego Świata“ melodyką negrów amerykańskich, współczesny zaś kompozytor angielski Delius we wszystkich prawie utworach operuje pierwiastkami murzyńskiego egzotyzmu. Dopiero jednak lata powojenne przyniosły nam jeszcze konkretniejsze zbliżenie jazzu do muzyki poważnej — i w ten sposób stał się jazz owym czynnikiem, zbliżającym do się dwa tak wrogie dotąd sobie tworzywa muzyczne, jak muzyka poważna i muzyka taneczna.

Klasycznym przykładem jazzu symfonicznego, posiada-jącego wszelkie znamiona sztuki artystycznej, jest słynna dziś ״Rhapsody in blue“ ( ״Błękitna Rapsodja") amerykańskiego kompozytora Gershwina. Powstają również obecnie opery jazzowe, np. ״Jonny spielt auf“ Krzeneka lub ״Opera za trzy grosze“ Weilla. Wszystko to wskazuje, jak silnie wciąż działa na inwencję muzyczną urok egzotyzmu jazzowego.

Pod wpływem jazzu przekształciła się przede wszystkiem muzyka taneczna i ״z muzyczki ot sobie do tańca” stała się ciekawą rytmicznie i muzycznie muzyką taneczną, doskonale akcentującą, dzięki zastosowaniu rytmicznej synkopy, wszelkie finezje rytmiczne współczesnych tańców. Synkopa jest to jakby zmącenie normalnego rytmu i przeniesienie akcentu na słabą część taktu. Dla dzisiejszej muzyki tanecznej jest ona. niemal kanonem, obowiązującym wszystkich kompozytorów tanecznych; bez synkopowania muzyka taneczna zatraca właściwą rytmikę, konieczną dla należytego oddania wszelkich odcieni rytmicznych, wprost wynikających ze współczesnej sztuki tanecznej.

Twórcą pierwszej orkiestry jazzowej stał się Amerykanin P. Whitman, który dał światu nowe dreszcze pod postacią tanecznej muzyki jazzowej. Wkrótce przeniósł się jazz do Anglii i rozpowszechnił się po całym świecie. Pisząc o muzyce jazzowej, muszę koniecznie wyszczególnić współczesne zasadnicze tańce salonowe. Dzielą się one zasadniczo na dwie grupy: 

1) grupa anglo-amerykańska i

2) grupa łacmsko-amerykańska.

Do pierwszej grupy należą wszystkie tańce współczesnej wywodzące się od dawnych ״stepów“, a więc  przede wszystkiem foxtrott (wraz ze swą powolną odmianą slow-foxem), shimmy, blues, black-bottom, charleston. Zasadniczą cechą tych tańców jest angielski ״step", swoiście zamerykanizowany przez wprowadzenie doń elementu jazzowego. Tańce te posiadają wyrazistą rytmikę, si lnie synkopowaną, przy czem strona melodyczna wykazuje wpływ murzyńskiej egzotyki. Niektóre z tych tańców przeszły już do ,historii; na dłużej tylko potrafił się utrzymać foxtrott (względnie slow-fox), który od szeregu lat zajmuje naczelne stanowisko wśród tańców współczesnych

Druga grupa, w przeciwieństwie do anglo-amerykańskiego charakteru grupy pierwszej, powstała wśród narodów Ameryki łacińskiej. Zasadniczym tańcem tej grupy stało się tango, taniec pochodzenia argentyńskiego. W tańcu tym o specyficznym akcentowaniu rytmicznym przejawiła się od pierwszej chwili zmysłowość południa, melodyka zaś argentyńska, zbliżona tematycznie do melodii hiszpańskich, znacznie odróżnia tango od wszelkiego, rodzaju anglosaskich foxów. 

W latach powojennych, wybitnie nerwowych, z coraz silniejszym wpływem jazzu murzyńskiego, opartego na nieokiełznanej dynamice rytmicznej, zaczęło się tango powoli przeżywać i ustępować miejsca nowym tańcom, zbliżonym do tanga melodyką hiszpańsko-amerykańską, ale opartym na nowej całkiem podstawie rytmicznej, powstałej bezsprzecznie pod wpływem jazzu anglo-amerykańskiego. 

I tak powstały np. kubańska ״rumba lub brazylijska ״karioka. Tańce te posiadają świetnie zarysowaną architektonikę rytmiczną, połączoną z czarem kolorytu melodycznego Ameryki łacińskiej.

Osobne miejsce wśród współczesnych tańców zajmuje walc, istniejący obecnie w dwu odmianach: jako a) walc wiedeński i b) walc angielski. Walc angielski jest nowoczesnym tańcem, opartym na trójdzielnym rytmie wciąż jeszcze nieśmiertelnego walca wiedeńskiego, przy znacznie jednak wolniejszem tempie. Melodycznie jest walc angielski zbliżony do grupy północnej, t. j, anglo-amery kańskiej, tem bardziej, że ojczyzną jego jest Anglja.

Wyżej podana charakterystyka tańców współczesnych dotyczy przede wszystkiem tańców w ich macierzystej postaci. W Europie jednak silną rolę odegrały upodobania lokalne. Jedna tylko Anglia w pełni zastosowała nowe zdobycze jazzowe, kontynent europejski natomiast zachował się przeważnie konserwatywnie Wprowadzenie do zespołu muzycznego obowiązującego dziś jazz-bandu nie znaczy jeszcze, aby wykonywane utwory taneczne były wytworem muzyki jazzowej.

Przodujące stanowisko na kontynencie europejskim pod względem ilości kompozycji tanecznych zajmują Niemcy. Jazz niemiecki mocno się odchylił od zasadnicz. podstaw muzyki jazzowej, ponieważ pozostało dlań obce umiejętne stosowanie synkopy, dzięki czemu ucierpiała rytmika kompozycji tanecznych. Przestarzałym nieco zwyczajem, uprawianym przez dawnych kompozytorów muzyki lekkiej, dbają Niemcy o pełne rozwinięcie melodii. Nie tak łatwo jednak stworzyć piękną i oryginalną melodię; to też jazz niemiecki opiera się przeważnie na dowolnych i nieartystycznych przeróbkach dawnych motywów melodycznych, przy czem rytmika, owa zasadnicza podstawa wszelkiego tańca, jest często wadliwa.

Wszystkie usterki jazzu niemieckiego jeszcze wyraźniej uwydatniają się w jazzie polskim, będącym poniekąd satelitą jazzu niemieckiego. Polski jazz przeniósł punkt ciężkości muzyki jazzowej z rytmiki na melodię, traktując synkopowaną rytmikę jako rzecz podrzędną, dbając zato o kontury melodyczne utworu, tak ״straszliwie pono zaniedbane“ w jazzie amerykańskim, a zwłaszcza angielskim.

Strona melodyczna utworów jazzowych polskich stanowczo zasługuje na szersze omówienie. Przede wszystkiem zaznaczyć trzeba, że umiejętne operowanie melodyką jest rzeczą znacznie trudniejszą, niżby się zdawało. Utwory ״niemelodyjne tak trudne na pozór, są przeciwnie, znacznie łatwiejsze dla kompozytora, bo zręczną strukturą harmoniczną i rytmiczną swego dzieła śmiało można ukryć brak szczerej inwencji melodyjnej. Aby stworzyć melodię, posiadającą istotne walory artystyczne, trzeba mieć szczery i rzetelny impuls twórczy, w przeciwnym bowiem razie powstaje dziwnie anemiczna melodia, na wskroś nieoryginalna, rodzaj nieudolnego plagiatu, opartego tematycznie na ogólnie znanych i starych motywach. 

I właśnie jazz polski odznacza się melodyką, straszliwą z punktu widzenia muzycznego, a bladość i bezpłciowość tematów może zadowolić tylko słuchaczów o bardzo niewybrednych gustach. W pierwszym rzędzie daje się tu odczuć mocno wybujały sentymentalizm, który niemiłosiernie rozpanoszył się zwłaszcza w polskich tangach. Sentymentalizm zawsze był i będzie największym wrogiem wszelkiego dzieła sztuki. Sentymentalizm w muzyce to niwelacja muzyki! 

Niestety, nasi kompozytorzy taneczni zaczęli czerpać natchnienie w tej zakazanej dziedzinie pseudomuzycznej, a mianowicie ... w sentymentalnych romansach cygańsko-rosyjskich i węgierskich. Mojem zdaniem wszelkie tango winno być oparte na motywach właściwych, t. j. argentyńskich; mógłbym się jeszcze zgodzić, gdyby zabarwiono owo tango polskie lokalnym kolorytem, tzn. polską melodyką ludową. Dlaczego jednak nasi kompozytorzy jazzowi sięgają do motywów obcych, komponując ״rosyjskie lub ״węgierskie ״ tanga, pozostaje tajemnicą, którą wytłumaczyć można tylko tem, że publiczność nasza ״rozkoszuje się" smętnemi zawodzeniami spaczonych muzycznie Węgrów i dźwiękami rosyjskich bałałajek

A przecie folklor polski jest tak daleki od tej parodii muzyki! przecie polska pieśń ludowa ma w sobie tyle życia i radosnej werwy! Obawiam się, że długoletnia niewola moskiewska potrafiła nam spaczyć gusta, tak że odrzucamy melodykę polską, a zastępujemy ją obcą nam z ducha melodyką romansów cygańskich. Wyżej scharakteryzowana karykaturalna forma melodii polskiego jazzu najjaskrawiej uwydatniła się w tangach, które wybiły się w Polsce na plan pierwszy, choć na zachodzie są już one przestarzałe, w Anglii zaś zupełnie wyszły już z mody W jazzie angielskim, będącym obok jazzu amerykańskiego kwintesencją muzyki jazzowej, bezwzględny prymat dzierży foxtrott, przy czem rolę ״wypoczynkowego", powolnego tańca odgrywa slow-fox.  W Polsce natomiast powolnym tańcem jest tango, tak że kompozycja foxtrottów sprowadź się przeważnie do szybkiego foxtrotta; slow-fox w Polsce prawie że nie istnieje.

Na zakończenie szkicu niniejszego muszę jeszcze słów kilka skreślić o stronie rytmicznej jazzu polskiego. Otóż rytmika jazzu polskiego daleka jest od nerwowej, życiem rozedrganej synkopowanej rytmiki jazzu anglo-amerykańskiego; większość nawet tang pozbawiona jest tak charakterystycznej rytmiki argentyńskiego tanga W rezultacie trudno niekiedy odróżnić tango od slow־foxa, ponieważ jeden i drugi taniec posiada powolne tempo i czterodzielny takt, rytmika zaś jest bezbarwna, ponieważ pozbawiona jest charakterystycznej synkopy, innej dla tanga, innej dla slow-foxa. Toteż najłatwiej jest rozróżniać te dwa tańce na płaszczyźnie melodycznej: melodia cygańska oznacza bezsprzecznie, że mamy tu do czynienia *z tangiem.

Reasumując powyższe, stwierdzić należy, że jazz polski, przez zaparcie się istoty muzyki tanecznej, tkwiącej w rytmie, nie wyzyskał tychże wysokich walorów artystycznych, jakiemi chlubi się jazz w Ameryce i na zachodzie Europy, ale stwierdzić można z całą pewnością, że jazz wniósł do muzyki nowe walory i, choćby wkrótce nawet miał przeminąć, ma już swą kartę w dziejach muzyki.

 

tekst pochodzi z gazety "Tomaszów - Ilustrowany Miesięcznik Społeczno-Literacki rok wydania 1936 miesiąc lipiec

Obraz Jean-Dominique POUPEL z Pixabay

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Opinie

Reklama
Reklama
Repertuar kina Helios

Repertuar kina Helios

W najbliższym tygodniu Helios zaskoczy kinomanów nie tylko mnogością propozycji filmowych, lecz także projektów specjalnych dla widzów o rozmaitych zainteresowaniach. W repertuarze znajdzie się najnowsza animacja „Magiczna gwiazdka zwierzaków”, japoński hit „Jujutsu Kaisen: Execution” oraz projekcje muzyczne i tematyczne cykle.Od piątku, 12 grudnia w repertuarze zagości nowość w klimacie nadchodzących Świąt – animacja „Magiczna gwiazdka zwierzaków”. Podczas gdy dzieci wypatrują Świętego Mikołaja, on sam rozbija się na lodowej wyspie, z której musi wydostać się jak najszybciej. Jednocześnie maleńkie pisklę musi uratować przyjęcie w kurniku, dziewczynka, której mama wciąż jest bardzo zajęta, szuka choinki na własną rękę, mały jenot zgubił się w lesie, a ryś próbuje dotrzeć na czas na magiczny spektakl. Różnorodne historie przypomną kinomanom, dlaczego co roku nie możemy doczekać się Gwiazdki!Na ekranach Heliosa znajdą się też inne gwiazdkowe produkcje. „Mikołaj i ekipa” to historia Świętego Mikołaja, który po niefortunnym wypadku zaczyna uważać się za superbohatera i znika tuż przed Wigilią… Elf Leo oraz odważna 11-letnia Billie wyruszają na wielkie poszukiwania, a po drodze odkrywają spisek bezwzględnego producenta zabawek, chcącego zniszczyć świąteczną tradycję i przejąć kontrolę nad prezentami… Inną propozycją na rodzinny seans jest zabawny tytuł „Mysz-masz na Święta”. Mysia rodzina szykuje się do wspólnego spędzania Świąt. Jednak wszystko się zmienia, kiedy w ich domu pojawiają się… ludzie. Myszy nie chcą dzielić się przestrzenią i rozpoczynają realizację planu, który mają na celu wyproszenie nieproszonych gości! Wśród filmów dla widzów w każdym wieku ogromną popularnością cieszy się animacja Disneya „Zwierzogród 2”. Opowiada ona o ambitnej króliczej policjantce, Judy Hops oraz przebiegłym lisie, Nicku Bajerze. Duet detektywów tym razem rusza tropem tajemniczego gada, który nagle pojawia się w Zwierzogrodzie. Helios zaprasza na inne filmowe hity, do których należy kontynuacja horroru na podstawie kultowych gier – „Pięć koszmarnych nocy 2”. Akcja filmu toczy się rok po traumatycznych wydarzeniach w pizzerii Freddy’ego Fazbeara. Mike Schmidt i policjantka Vanessa Shelly próbują chronić młodszą siostrę Mike’a, Abby, jednak dziewczynka zaczyna potajemnie wracać do pizzerii, a w tle ponownie pojawia się postać tajemniczego Williama Aftona. Nadal na ekranach sieci dostępny jest też szeroko komentowany „Dom dobry” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego. Obraz przedstawia toksyczny związek Gośki i Grześka, w którym dochodzi do coraz bardziej niebezpiecznych sytuacji, a przemoc staje się codziennością… W głównych rolach wystąpili Agata Turkot i Tomasz SchuchardtSieć przygotowała również seanse dla fanów japońskiej animacji w ramach cyklu Helios Anime. W dniach 12-18 grudnia we wszystkich kinach odbędą się projekcje tytułu „Jujutsu Kaisen: Execution Shibuya Incident x The Culling Game Begins”. Kulminacją filmu, który podsumowuje dotychczasowe wydarzenia z serialu, jest dramatyczny pojedynek dwóch ulubionych uczniów Gojō. To wstęp do trzeciego sezonu anime, prezentowany przedpremierowo w kinach! Na piątek, 12 grudnia zaplanowano wydarzenie z cyklu Nocne Maratony Filmowe – tym razem będzie to Maraton Strachów. O godzinie 23:00 rozpoczną się projekcje aż czterech horrorów, w tym porywającej nowości „Cicha noc, śmierci noc”. To nie koniec projektów specjalnych odbywających się w najbliższym tygodniu! Swój czas w repertuarze będzie miał słynny maestro i jego orkiestra. „André Rieu. Wesołych Świąt!” to koncert z najpiękniejszymi kolędami i przebojami na radosny czas wyczekiwania Gwiazdki. Widowisko będzie dostępne w piątek i sobotę, 12 i 13 grudnia, a następnie 17 i 18 grudnia. Ponadto w niedzielę, 14 grudnia w wybranych kinach sieci odbędzie się wyjątkowa transmisja baletu „Dziadek do orzechów” wprost z Londynu! Widowisko urzeka niezwykłą choreografią i magiczną scenografią, nawiązującą do świątecznej aury.W poniedziałek, 15 grudnia do wybranych lokalizacji zawita cykl Kino Konesera z tajwańskim kandydatem do Oscara – „Left-Handed Girl. To była ręka… diabła!”. Samotna matka i jej dwie córki powracają do Tajpej po kilku latach życia na wsi, aby otworzyć stoisko na tętniącym życiem nocnym targu. W czwartkowe popołudnie, 18 grudnia we wszystkich kinach zagości cykl Kultura Dostępna i komedia „LARP. Miłość, trolle i inne questy”. Sergiusz, nastolatek zakochany w fantastyce i LARP-ach, zmaga się z prześladowaniami w szkole i swoim uczuciem do Helen. Gdy odkrywa jej tajemnicę, zyskuje szansę na niezwykłą przygodę!Bilety na grudniowe seanse dostępne są w kasach kin Helios, w aplikacji mobilnej oraz na stronie www.helios.pl. Dokonując zakupu wcześniej, można wybrać najlepsze miejsca, a także zaoszczędzić w ramach oferty „Wcześniej kupujesz, więcej zyskujesz”.Helios S.A. to największa sieć kin w Polsce pod względem liczby obiektów. Obecnie dysponuje 53 kinami, które mają łącznie 300 ekranów i ponad 54 tysiące miejsc. Spółka skupia swoją działalność głównie w miastach małej i średniej wielkości, ale jej kina są również obecne w największych aglomeracjach Polski, m.in. w Łodzi, Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu. Helios S.A. jest częścią Grupy Agora, jednej z największych grup medialnych w Polsce, działającej m.in. w segmencie prasy (wydawca m.in. „Gazety Wyborczej”), reklamy zewnętrznej (lider rynku - AMS), internetu (portal Gazeta.pl) oraz radia (9 stacji radiowych z portfolio Grupy Eurozet).Data rozpoczęcia wydarzenia: 12.12.2025
Mistrzostwa Europy w Łyżwiarstwie Szybkim

Mistrzostwa Europy w Łyżwiarstwie Szybkim

Gwiazdy europejskiego łyżwiarstwa szybkiego w Tomaszowie Mazowieckim powalczą o medale mistrzostw EuropyTo będzie jeden z najważniejszych sprawdzianów przed igrzyskami olimpijskimi w Mediolanie! Na początku stycznia, niespełna miesiąc przed rozpoczęciem najważniejszej imprezy sportowej czterolecia, w Tomaszowie Mazowieckim odbędą się Mistrzostwa Europy w Łyżwiarstwie Szybkim.Tomaszów Mazowiecki kolejny raz będzie gościł czołowych panczenistów Europy a Polacy będą startować w najmocniejszym składzie, z wszystkimi gwiazdami polskich panczenów, m.in. Kają Ziomek-Nogal, Andżeliką Wójcik, Damianem Żurkiem, Markiem Kanią, Piotrem Michalskim, czy Władymirem Semirunnijem na czele.Mistrzostwa Europy w tomaszowskiej Arenie Lodowej rozpoczną się w piątek, 9 stycznia, wieczorem. Już pierwszego dnia o medale zawodnicy powalczą w czterech konkurencjach – sprincie drużynowym kobiet, drużynie mężczyzn oraz na 3000 metrów kobiet i 1000 metrów mężczyzn. Dzień później zmagania rozpoczną się o godz. 14, a w programie są sprint drużynowy mężczyzn, 500 metrów kobiet, 5000 metrów mężczyzn i 1500 metrów kobiet. Mistrzostwa zakończą się w niedzielę, 11 stycznia, a tego dnia w Arenie Lodowej zostaną rozdane medale na dystansach 1000 metrów kobiet, 500 i 1500 metrów mężczyzn oraz w rywalizacji drużynowej mężczyzn i w biegach ze startu masowego.Organizatorzy jak zawsze przygotowali dla kibiców jak zawsze dużo dobrej zabawy, emocji a całość uświetni piątkowy pokaz świateł.09-11 stycznia 2026 r.Arena Lodowa w Tomaszowie Mazowieckim.Data rozpoczęcia wydarzenia: 09.01.2026
Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie

Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie

Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie (Wincentynów) – wyjątkowy wieczór w domowym salonieJuż 18 stycznia 2026 roku (niedziela) o godz. 17:00 Czesław Mozil zaprasza na jedyne w swoim rodzaju wydarzenie muzyczne — koncert "Czesław Mozil Solo – w mieszkaniu". Miejsce: niewielka wieś Wincentynów (gmina Sławno, powiat opoczyński), blisko Opoczna, w malowniczym zakątku województwa łódzkiego. Prywatna przestrzeń – salon domu – stanie się areną bliskiego spotkania artysty z publicznością.Miejsce pełne folklorystycznego klimatuWincentynów to kameralna miejscowość — według danych z 2021 r. liczy zaledwie 179 mieszkańców W sąsiedztwie znajduje się prywatny miniskansen "Niebowo", prezentujący tradycyjną wiejską architekturę regionu opoczyńskiego: chatę ze strzechą, ziemiankę, stodółkę i autentyczne wnętrza izby białej, kuchni i sieni.  Ta nieoczywista, serdeczna sceneria doskonale komponuje się z domowym klimatem koncertów Mozila.Co czyni ten wieczór wyjątkowymBliskość artysty: Czesław zagra niemal jak "u sąsiada" — w salonie, na kanapie, czasem na podłodze, a może ktoś usłyszy go z kuchni. Ta forma koncertu wyczarowuje atmosferę kameralności i autentycznego kontaktu.Unikalna formuła: To połączenie solowego show muzycznego i błyskotliwego stand-upu — pełne inteligentnych obserwacji, humoru i muzycznych emocji.Repertuar: Poza znanymi piosenkami, usłyszymy utwory z ostatnich albumów oraz premiery nowych nagrań, które trafią na kolejną płytę.Aktualny czas twórczy: Mozil zdobył tegoroczną Festiwalową Nagrodę Opola za piosenkę „Ławeczka”, singiel „Leń” z „Akademii Pana Kleksa 2” stał się hitem, a jego album „Inwazja Nerdów vol. 1” zdobył Fryderyka w 2025 roku.Kilka faktów o artyścieUrodzony w 1979 r. w Zabrzu, wykształcony akordeonista (Król. Duńska Akademia Muzyczna w Kopenhadze) Twórca złożonych dzieł: muzyka, teksty, aktorstwo dubbingowe (np. Olaf z "Krainy Lodu"), osobowość TVLaureat licznych nagród: Fryderyków, nagrody opolskiego festiwalu, platynowych płytStyl znany z połączenia kabaretu, folku, punka i inteligentnego humoru — trudno zamknąć go w jednym słowie Szczegóły wydarzeniaData: 18 stycznia 2026 (niedziela), godz. 17:00Miejsce: dom mieszkalny w Wincentynowie k. Opoczna („Niebowo”)Bilety: tylko 40 sztuk, cena 130 zł — dostępne na stronie: [biletomat.pl]Więcej informacji na: wydarzenie na FacebookuTaki koncert to znakomita okazja, by przeżyć muzykę i humor Mozila w najbardziej osobistej formie. To więcej niż performance — to spotkanie, które zostaje w pamięci na długo.Data rozpoczęcia wydarzenia: 18.01.2026

Polecane

Morawiecki w Tomaszowie Mazowieckim. Najpierw hospicjum, potem rozmowa z mieszkańcamiPŚ w łyżwiarstwie szybkim - drugie miejsce Żurka na 1000 m w HamarTwarda kontra dla kurczaków. Mieszkańcy: „To już nie wieś rolnicza, tylko domy ludzi”Ogień w JaninowieStrażacy szybko opanowali ogieńFILMOWY SYLWESTER w kinie Helios!Śledztwo w Tomaszowie: Norbert C. aresztowany na 2 miesiącePŚ w łyżwiarstwie szybkim - Żurek trzeci na 500 m w HamarDach i wsparcie na start: w powiecie tomaszowskim rusza 3‑letni program mieszkań treningowychLechia zagra o spokój w tabeli. Do Tomaszowa przyjeżdża wyjazdowa SpartaDzień Pamięci Ofiar Stanu Wojennego – tomaszowianie pamiętająPełnomocnik od Klapsów? Nowa „dyscyplina” w Tomaszowskim Centrum Zdrowia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: xXXTreść komentarza: Wyznawcy to w twoim PiSŹródło komentarza: Spotkanie z Adrianem Zandbergiem i Aleksandrą Owcą w Piotrkowie Trybunalskim.Autor komentarza: xxxTreść komentarza: A Starosty nie zaprosili?Źródło komentarza: Morawiecki w Tomaszowie Mazowieckim. Najpierw hospicjum, potem rozmowa z mieszkańcamiAutor komentarza: PnTreść komentarza: A kto zamierza te kurniki wybudowaćŹródło komentarza: Twarda kontra dla kurczaków. Mieszkańcy: „To już nie wieś rolnicza, tylko domy ludzi”Autor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Na jakiej podstawie wysnuł Pan tezę, że my, tzn. prawica idziemy razem z komuchami ? Myślę, że jednak od debilowatego ryżego, który twierdzi (dla swoich wielbicieli- idiotów), że kto jest przeciwko niemu, to jest zwolennikiem putina. Trzeba się zdecydować, czego się chce w życiu, mój milusiński, ukryty czerwoniaku. PS. Głupi Pan nie jest, ale trochę przestawiony przez wiele lat komuny. Pozdrowienia od starego czekisty.Źródło komentarza: Dwa miesiące na kilka prostych pytań. Tomaszowskie Centrum Zdrowia testuje granice jawnościAutor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Mój wredny dodatek do poprzedniego wpisu. Ci buntownicy, to jest typowa kicha kaszana. Formalnie pracują w Tomaszowie, a nieformalnie mają kasiorkę z lokali i domków letniskowych. I chwalą zasadę: niech żyje wolność (podatkowa), niech żyje zabawa!!! Pozdrowienia od starego czekisty.Źródło komentarza: Twarda kontra dla kurczaków. Mieszkańcy: „To już nie wieś rolnicza, tylko domy ludzi”Autor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Szanowna Redakcjo. Przestańcie w niektórych tematach wstawiać totalny kit Waszym czytelnikom. Prośba: nie postępujcie tak, jak to robi gazeta wybiórcza, albo tuskowe tvn. To jest zła droga. Piszecie duży temat, o którym Wasi czytelnicy nic nie wiedzą. Tacy jesteście euroekolodzy, że zapominacie , iż w każdym, drażliwym temacie należałoby przedstawić opinie dwóch stron i wypadałoby pokazać lokalizacje tych istniejących i projektowanych kurników. Wtedy ludzie, czytający taki materiał będą bardziej zorientowani, o co właściwie chodzi. Domyślam się, że tutaj chodzi o dawno istniejące kurniki przy drodze do Karolinowa i o budowę nowych kurników. Ludzie! Nie tanie sensacje, ale KONKRETY!!! Mógłbym się na ten temat wypowiedzieć, ale nic nie napiszę, bo ten materiał powyżej NIC NIE WYJAŚNIA, a tylko dolewa oliwy do ognia.Źródło komentarza: Twarda kontra dla kurczaków. Mieszkańcy: „To już nie wieś rolnicza, tylko domy ludzi”
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama