Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 6 grudnia 2025 00:01
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama
Reklama

Straż Miejska po audycie

Audytor wewnętrzny tomaszowskiego magistratu przeprowadził na zlecenie Prezydenta Miasta kompleksową kontrolę Straży Miejskiej. Audyt dotyczył organizacji pracy, finansów, kadry. Obejmował działania w latach 2018-2020 . Wyniki audytu to 165 stronnicowy dokument, zawierający analizę stanu faktycznego oraz wnioski pokontrolne. Jest też zapowiedź kolejnego audytu - sprawdzającego wdrożenie zaleceń.

- Wyniki audytu zostały szczegółowo omówione przez Prezydenta Miasta, Sekretarza Miasta oraz audytora wewnętrznego z Komendantem Straży Miejskiej w Tomaszowie Mazowieckim. Obecnie podejmowane są przez kierownictwo Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim oraz kierownictwo Straży Miejskiej działania mające na celu usprawnienie jej działalności, a zarazem zminimalizowanie ryzyka występowania ewentualnych nieprawidłowości w przyszłości - czytamy w informacji przesłanej nam przez tomaszowski Urząd Miasta. 

Kierownictwo Straży prowadzi rozmowy z przedstawicielami Związków Zawodowych Funkcjonariuszy oraz Pracowników Straży Miejskich i Gminnych w Łodzi Koło w Tomaszowie Mazowieckim, mające na celu wypracowanie nowych zasad wynagradzania (premiowania) pracowników Straży oraz wprowadzenia zmian w Regulaminie pracy.  W wyniku ustaleń z dniem 1 marca 2022 roku wprowadzone zostaną między innymi zmiany Regulaminu wynagradzania, a także wprowadzone zostaną miesięczne karty pracy na danym stanowisku.

Jednocześnie analizowana jest także rekomendacja z audytu w sprawie likwidacji Straży Miejskiej jako odrębnej jednostki i włączenie Straży w struktury Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim. Zgodnie z obowiązującymi przepisami decyzja taka może być podjęta przez Radę Miejską po uprzednim uzyskaniu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego Policji.

Celem przeprowadzanego audytu było dostarczenie Prezydentowi Miasta Tomaszowa Mazowieckiego oraz Komendantowi Straży Miejskiej w Tomaszowie Mazowieckim obiektywnej, a także niezależnej analizy i oceny przyjętych rozwiązań organizacyjnych, kadrowych i finansowych w Straży Miejskiej w Tomaszowie Mazowieckim, w zakresie skuteczności i efektywności podejmowanych działań w kontekście nałożonych na jednostkę zadań i obowiązków ustawowych, a także w zakresie obowiązujących w jednostce rozwiązań w obszarze informacji i komunikacji kierownictwa jednostki z podległymi pracownikami. Warto w tym miejscu przypomnieć, że od dłuższego czasu w przestrzeni publicznej pojawiały się informacje o konfliktach pomiędzy strażnikami a ich przełożonymi. 

Ocena audytora posłużyć ma przyjęciu optymalnych rozwiązań dla dalszego funkcjonowania  Straży Miejskiej. - Zakłada się, że ustalenia audytu i będące ich wynikiem zalecenia i rekomendacje przyczynią się do ukształtowania dobrych praktyk w badanym obszarze - stwierdza dokument. 

Audytor wewnętrzny Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim dokonał analizy w oparciu m.in. o obowiązujące przepisy prawne, opinie pracowników uzyskane w ramach anonimowych kwestionariuszy oceny kontroli zarządczej w jednostce, indywidualne rozmowy przeprowadzone z pracownikami i organizacją związkową, sprawozdania z realizowanych zadań. 

Straż Miejska w Tomaszowie Mazowieckim rozpoczęła swoją działalność z dniem 1 lutego 1992 roku na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego. Początkowo usytuowana została w strukturach organizacyjnych Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim. W 1997 roku przekształcona została w samodzielną gminną jednostkę organizacyjną o nazwie „Straż Miejska w Tomaszowie Mazowieckim”. 

Na dzień przeprowadzenia czynności audytowych zatrudnienie w Straży Miejskiej to w sumie 20 osób, w tym: Komendant, Zastępca Komendanta, 3 strażników ds. wykroczeń, 2 strażników – zespół dyżurnych, 11 strażników – zespół patrolowy oraz 2 pracowników obsługi i administracji

Mobbingu nie było 

Jednym z powodów dla których zlecono audyt były skargi na rzekomy mobbing ze strony dowódców wobec poległych im strażników. Czynności audytowe nie wykazały jednak bezpośrednich znamion mobbingu. Nierównego traktowania, czy wręcz nękania pracowników nie potwierdziły również inne organy, w tym Państwowa Inspekcja Pracy oraz Sąd Pracy w prowadzonych kontrolach oraz postępowaniach sądowych na wniosek pracowników.

Mobbing w pracy definiuje się, jako długotrwałe i uporczywe nękanie pracownika, które ma na celu np. poniżenie, zastraszenie lub ośmieszenie danej osoby. Jest to, więc pewna forma przemocy psychicznej i/lub fizycznej, a do zachowań noszących jego znamiona należą m.in.: obrażanie i wyzywanie, upokarzanie, grożenie czy izolowanie pracownika. Lekceważenie i molestowanie seksualne – to również przejawy mobbingu, które należy zgłaszać przełożonym.

 
Uwagę należy zwrócić jednak na ustalenia audytu w zakresie organizacji pracy w jednostce i zasady współżycia społecznego, panujące w Straży Miejskiej w Tomaszowie Mazowieckim oraz zasady funkcjonowania w jednostce obszaru dotyczącego informacji i komunikacji. W większości spraw, ze względu na brak materiałów dowodowych i znaczny upływ czasu, trudno było się odnieść obiektywnie audytorowi do oceny przedstawianych sytuacji. Przeprowadzona w trakcie audytu analiza i ocena wykazała, iż wiele nieporozumień i zarzutów stawianych przez pracowników wobec kierownictwa, wynika z braku zrozumienia się obydwu stron i zamiaru przekazu informacji.
 
W trakcie audytu wśród pracowników przeprowadzono ankiety dotyczące oceny kontroli zarządczej oraz przeprowadzono rozmowy indywidulane. Wykazały one, że pracownicy Straży Miejskiej źle oceniają współpracę z kierownictwem. Pracownicy wskazują na panująca w Straży złą atmosferę oraz naruszenie zasad współżycia społecznego. 

Zdaniem Komendanta Straży Miejskiej w Tomaszowie Mazowiecki Pana Sławomira Wieruszewskiego, na takie wyniki oceny funkcjonowania kontroli zarządczej przez pracowników Straży Miejskiej w Tomaszowie Mazowieckim wpływ ma nałożenie na 9 pracowników w miesiącu wrześniu 2020 roku kar upomnienia. W opinii Komendanta od tego czasu relacje kierownictwa z pracownikami uległy znacznemu pogorszeniu.

Jak wykazała ankieta, znaczna większość pracowników wskazała na brak właściwej komunikacji pomiędzy kierownictwem jednostki a pracownikami. Negatywnie oceniony został również sposób przekazywania informacji przez kierownictwo jednostki w zakresie sposobu realizacji zadań, przekazywania poleceń przez przełożonych oraz braku jasnych i przejrzystych reguł działania.  

Trzy kontrole przeprowadzone w latach 2019-2021 przez Państwową Inspekcję Pracy nie potwierdziły występowania w jednostce mobbingu, czy naruszenia zasad równego traktowania. PIP stwierdził jednak naruszenie przez Komendanta Straży innych przepisów prawa pracy, w tym przepisów i zasad dotyczących: przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w zakresie przeprowadzania badań okresowych i badań psychologicznych, czasu pracy, w tym zachowania 11 godzin przerwy pomiędzy pracą,  informowania pracowników o warunkach zatrudnienia, braku konsultacji ze związkami zawodowymi zamian Regulaminu wynagradzania, zapewnienie w przypadku, gdy wniosek pracownika o urlop wypoczynkowy został podzielony na części, aby co najmniej jedna część urlopu trwała nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych, przestrzegania terminów sporządzenia protokołu powypadkowego, umieszczanie w protokole ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy informacji. Według ustaleń audytu nakazy oraz zalecenia przekazane przez Państwową Inspekcję Pracy zostały zrealizowane przez Komendanta Straży Miejskiej w całości.  

Strażnicy chorują na potęgę 

Audytor zwraca uwagę na zwiększającą się w ostatnich latach ilość nieobecności z tytułu zwolnień chorobowych, co niestety w znacznym stopniu dezorganizuje pracę Straży Miejskiej, a zarazem w wyniku braku wystawienia odpowiedniej ilości patroli, następuje minimalizacja wykonywanych obowiązków. Ilość nieobecności z tytułu zwolnień chorobowych wzrasta systematycznie od roku 2017. Szczególny wpływ na ilość dni nieobecności w pracy miały długotrwałe zwolnienia chorobowe. na przykład  roku 2020 nieobecność w pracy z tytułu innego niż urlop wypoczynkowy wynosiła 1 317 dni kalendarzowych (1 036 dni nieobecności z tytułu zwolnień chorobowych). Jest to liczba dni ponad dwukrotnie wyższa niż liczba dni urlopu wypoczynkowego przysługującego wszystkim pracownikom.  Średnio na 1 pracownika w roku 2020 przypadało więc 59,86 dni nieobecności w pracy z innego tytułu niż urlop wypoczynkowy.

W opinii audytora niezbędne jest wprowadzenie w jednostce nowych narzędzi i mechanizmów, mających na celu w szczególności zwiększenie motywacji wśród pracowników (także w zakresie finansowym). Z informacji uzyskanych od Komendanta oraz Zastępcy Komendanta wynika, iż biorąc pod uwagę tak dużą ilość nieobecności, przeprowadzane były przez kierownictwo jednostki kontrole w miejscu zamieszkania pracownika. Ponadto kilkakrotnie kierowano pisemne wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o przeprowadzenie kontroli, celem potwierdzenia słuszności wystawianych zwolnień chorobowych.

W ocenie audytora wewnętrznego strażników należy motywować nie straszyć. Mając na uwadze obecną strukturę zatrudnienia oraz wysoki stopień występowania zwolnień lekarskich w porównaniu do innych jednostek organizacyjnych podległych miastu – Komendant Straży winien rozważyć wprowadzenie między innymi dodatkowej premii motywacyjnej kwartalnej, która byłaby przyznawana za wysokie zaangażowanie pracownika przy realizacji zadań oraz brak absencji z tytułu choroby w okresie całego kwartału. Maksymalna wysokość premii kwartalnej wyniosłaby blisko 1 800,00 zł brutto, przy uzyskaniu przez pracownika 20% premii).

Straż Miejska straci samodzielność? 

- Mając na uwadze ustalenia przeprowadzone w trakcie przedmiotowych czynności audytowych, w zmniejszające się zatrudnienie w Straży w ostatnich latach - w ocenie audytora jednym z rozwiązań mogących mieć pozytywny wpływ na zwiększenie efektywności działalności Straży Miejskiej oraz zmniejszenie kosztów funkcjonowania Straży – jest umiejscowienie Straży Miejskiej w Tomaszowie Mazowieckim w strukturach Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim. Przy takim rozwiązaniu niezbędna jest likwidacja jednostki budżetowej, jaką jest Straż Miejska, a następnie umiejscowienie jej w strukturach Urzędu Miasta. Zasady działania i organizacja wewnętrzna straży nie ulega zmianie. Straż w dalszym ciągu realizuje w ten sam sposób czynności wynikające z przepisów ustawy o strażach gminnych - znajdujemy wśród wniosków płynących z audytu.

Straż Miejska, jako samorządowa umundurowana formacja jest obecnie odrębną jednostką organizacyjną, gdzie pracodawcą jest Komendant Straży Miejskiej. W przypadku umiejscowienia jej w strukturach Urzędu Miasta, pracodawcą dla strażników byłby Prezydent.

Robert Urbański nie ma wątpliwości, że Straż Miejska stanowi dla mieszkańców miasta ważny element systemu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego. W jego opinii spełnia ona obecnie oczekiwania mieszkańców. Mając jednak na uwadze dalszy jej rozwój i zwiększenie efektywności realizacji zadań, rozważyć można zmianę zasad organizacyjnych.

Jasne zasady awansu

Tego między innymi domagają się strażnicy i ich związki zawodowe. Audyt wskazuje na konieczność wprowadzenie Regulaminie Straży Miejskiej zasad awansu strażników oraz uwzględnienia ich  w Regulaminie wynagradzania.
 
W ocenie audytora niezbędne jest też podjęcie działań mających na celu stałe pogłębianie wiedzy i podnoszenie kwalifikacji przez pracowników Straży Miejskiej. W ostatnich latach strażnicy z Tomaszowa uczestniczyli w kilku szkoleniach specjalistycznych. Wśród nich  dotyczące pobierania próbek odpadów paleniskowych w ramach prowadzenia czynności kontrolnych.  

Szkolenia powinny mieć na celu zwiększenia efektywności i skuteczności  poprzez podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych. Audytor zachęca tez do wprowadzenia przepisów wewnętrznych, które powinny regulować zasady dokonywania okresowego sprawdzania stopnia posiadanej wiedzy i przygotowania do wykonywania nałożonych obowiązków.  

Jakie priorytety, jakie zadania 

Jak wynika z wcześniejszych ustaleń audytora wewnętrznego Straż Miejska w Tomaszowie Mazowieckim powinna zwiększyć swoje działania w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących gospodarki odpadami zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz zwiększenie kontroli/działań w zakresie przestrzegania Prawo ochrony środowiska. Ma to związek ze złą jakością powietrza na terenie miasta i powinno stanowić działanie priorytetowe. W tym zakresie wydaje się niezbędne zwiększenie ze strony kierownictwa Straży i samych strażników działań mających na celu zapewnienie funkcjonariuszom Straży przeszkolenia w zakresie prawidłowej realizacji zadań związanych z ochroną środowiska, w tym zadań ochroną powietrza przed emisją oraz gospodarką odpadami w zakresie obowiązków.

- Skuteczne i efektywne ciągłe szkolenie strażników pozwoli na zwiększenie prowadzonych już działań dotyczących zagadnień powiązanych z ochroną powietrza przed niską emisją (w tym sposobu pozbywania się gromadzonych odpadów przez właścicieli nieruchomości, w szczególności przestrzegania zakazu pozbywania się odpadów poprzez ich spalanie w domowych  -  czytamy 

W opinii audytora jednym z narzędzi wspomagających działania jednostki w realizacji postawionych celów, jest opracowanie przez Komendanta Straży Miejskiej analizy zagrożeń  na terenie miasta Tomaszowa Mazowieckiego oraz sporządzenie planu działań na okres, co najmniej 1 roku. Mając na celu przejrzystość wykonywanych działań oraz różnice występujące w poszczególnych dzielnicach, obszar miasta winien być podzielony na kilka rejonów, w których podejmowane będą działania uwzględniające występujące zagrożenia.

Analiza taka jest w szczególności podstawą do ustalenia przez kierownictwo jednostki zapotrzebowania na zasoby kadrowe niezbędne do wykonania celów postawionych przed Strażą Miejską oraz ustalenia priorytetów i kierunków działań Straży Miejskiej, rodzaju środków, jakie muszą być podjęte w celu wykonywania obowiązków w sposób, jak najbardziej adekwatny, efektywny i skuteczny, z uwzględnieniem uwag i oczekiwań mieszkańców.

 
Stwierdzić, więc należy, iż działania takiej jednostki, jaką jest Straż Miejska nie mogą polegać tylko na wykonywaniu zadań bieżących bez opracowania odpowiedniego planu działań i „pisemnej” analizy występujących zagrożeń.

W celu zwiększenia poczucia bezpieczeństwa mieszkańców oraz zaspokojenia rosnących potrzeb społecznych w zakresie utrzymania porządku i spokoju, celowe jest zwiększenie ilości patroli w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach od 12:00 do 18:00.   Ważnym aspektem działania jest również współpraca z Policją, z którą Straż Miejska prowadzi dzisiaj wiele wspólnych działań w zakresie bezpieczeństwa i utrzymani porządku na terenie miasta.
 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Mariusz 28.02.2022 10:09
Komendant do natychmiastowej dymisji! To granda, brak podstawowych umiejętności zarządzania, o współpracy z pracownikami już nie wspomnę.

Edek 24.02.2022 08:02
No nie , ja myślałem że oni już nie działają bo nie pamiętam żebym ich gdziekolwiek widział

Grabaż 24.02.2022 18:16
Odwiedź parking przy cmentarzu na Dąbrowskiej. Wędzą Omikrona szlugami.

Hektor 23.02.2022 21:02
Do likwidacji

off 23.02.2022 20:52
Straż miejską powinno się zlikwidować a zaoszczędzone pieniądze przekazać policji. Będzie większy pożytek.

No po co no po co 23.02.2022 05:12
60 dni chrobowego na pracownika rocznie + 28 urlopu brawo szał - faktycznie po co utrzymywać tę fikcję za grube pieniądze ???????

Opinie

Reklama

Janusz Mieloszyk, pierwszy wiceprezes Nest Banku, z tytułem Digital Banker of the Year

Podczas Global Retail Banking Innovation Awards 2025 magazynu The Digital Banker Janusz Mieloszyk, pierwszy wiceprezes zarządu Nest Banku, otrzymał tytuł Digital Banker of the Year (Central Europe). W tym samym konkursie Nest Bank zdobył jeszcze dwa wyróżnienia za projekt N!Asystenta: Excellence in Digital Innovation - Poland oraz Best Technology Implementation by a Retail Bank - Europe.Data dodania artykułu: 02.12.2025 17:58
Janusz Mieloszyk, pierwszy wiceprezes Nest Banku, z tytułem Digital Banker of the Year

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło propozycje oszczędności. Kolejne zmniejszenia limitów

Blisko 10,4 mld zł w 2026 r. oszczędności w NFZ miałyby przynieść zmiany przedstawione przez resort zdrowia Ministerstwu Finansów. Zakładają one m.in reformę wynagrodzeń, limity w poradniach specjalistycznych i korekty na listach darmowych leków dla dzieci i seniorów; plan krytykuje opozycja z PiS.Data dodania artykułu: 01.12.2025 19:38
Ministerstwo Zdrowia przedstawiło propozycje oszczędności. Kolejne zmniejszenia limitów

Prawie 105 mln zł kary dla Jeronimo Martins Polska za wprowadzanie klientów w błąd ws. promocji

Prezes UOKiK nałożył na spółkę Jeronimo Martins Polska, właściciela Biedronki, karę blisko 105 mln zł za wprowadzenie klientów w błąd podczas ubiegłorocznych akcji promocyjnych - poinformował w poniedziałek urząd. Biuro prasowe sieci Biedronka podkreśliło, że nie zgadza się z decyzją i zaskarży ją do sądu.Data dodania artykułu: 01.12.2025 12:04
Prawie 105 mln zł kary dla Jeronimo Martins Polska za wprowadzanie klientów w błąd ws. promocji

Badanie: 71 proc. Polaków nie chce podawać PESEL-u m.in. w internecie

71 proc. Polaków nie chce podawać PESEL-u w sklepach internetowych, hotelach, biurach podróży i wypożyczalniach - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów.Data dodania artykułu: 01.12.2025 11:42
Badanie: 71 proc. Polaków nie chce podawać PESEL-u m.in. w internecie
Reklama
Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie

Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie

Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie (Wincentynów) – wyjątkowy wieczór w domowym salonieJuż 18 stycznia 2026 roku (niedziela) o godz. 17:00 Czesław Mozil zaprasza na jedyne w swoim rodzaju wydarzenie muzyczne — koncert "Czesław Mozil Solo – w mieszkaniu". Miejsce: niewielka wieś Wincentynów (gmina Sławno, powiat opoczyński), blisko Opoczna, w malowniczym zakątku województwa łódzkiego. Prywatna przestrzeń – salon domu – stanie się areną bliskiego spotkania artysty z publicznością.Miejsce pełne folklorystycznego klimatuWincentynów to kameralna miejscowość — według danych z 2021 r. liczy zaledwie 179 mieszkańców W sąsiedztwie znajduje się prywatny miniskansen "Niebowo", prezentujący tradycyjną wiejską architekturę regionu opoczyńskiego: chatę ze strzechą, ziemiankę, stodółkę i autentyczne wnętrza izby białej, kuchni i sieni.  Ta nieoczywista, serdeczna sceneria doskonale komponuje się z domowym klimatem koncertów Mozila.Co czyni ten wieczór wyjątkowymBliskość artysty: Czesław zagra niemal jak "u sąsiada" — w salonie, na kanapie, czasem na podłodze, a może ktoś usłyszy go z kuchni. Ta forma koncertu wyczarowuje atmosferę kameralności i autentycznego kontaktu.Unikalna formuła: To połączenie solowego show muzycznego i błyskotliwego stand-upu — pełne inteligentnych obserwacji, humoru i muzycznych emocji.Repertuar: Poza znanymi piosenkami, usłyszymy utwory z ostatnich albumów oraz premiery nowych nagrań, które trafią na kolejną płytę.Aktualny czas twórczy: Mozil zdobył tegoroczną Festiwalową Nagrodę Opola za piosenkę „Ławeczka”, singiel „Leń” z „Akademii Pana Kleksa 2” stał się hitem, a jego album „Inwazja Nerdów vol. 1” zdobył Fryderyka w 2025 roku.Kilka faktów o artyścieUrodzony w 1979 r. w Zabrzu, wykształcony akordeonista (Król. Duńska Akademia Muzyczna w Kopenhadze) Twórca złożonych dzieł: muzyka, teksty, aktorstwo dubbingowe (np. Olaf z "Krainy Lodu"), osobowość TVLaureat licznych nagród: Fryderyków, nagrody opolskiego festiwalu, platynowych płytStyl znany z połączenia kabaretu, folku, punka i inteligentnego humoru — trudno zamknąć go w jednym słowie Szczegóły wydarzeniaData: 18 stycznia 2026 (niedziela), godz. 17:00Miejsce: dom mieszkalny w Wincentynowie k. Opoczna („Niebowo”)Bilety: tylko 40 sztuk, cena 130 zł — dostępne na stronie: [biletomat.pl]Więcej informacji na: wydarzenie na FacebookuTaki koncert to znakomita okazja, by przeżyć muzykę i humor Mozila w najbardziej osobistej formie. To więcej niż performance — to spotkanie, które zostaje w pamięci na długo.Data rozpoczęcia wydarzenia: 18.01.2026

Polecane

O tym nikt Wam nie opowie. W powiatowym kuluarach wrze

O tym nikt Wam nie opowie. W powiatowym kuluarach wrze

Dawno nic nie wzbudzało takich emocji jak odwoływanie i powoływanie Zarządu Powiatu Tomaszowskiego. Źle się dzieje w państwie duńskim - zawołał by zapewne Hamlet, a zrozpaczona Ofelia... sami wiecie co zrobiła... Ujmując to w nieco mniej szekspirowskim stylu nic złego się nie stało, a informacje, jakie pojawiają się w internecie są albo niekompletne, albo mocno jednostronne. Większość dnia wczoraj spędziłem na rozmowach z radnymi i czytaniu internetowych wpisów i komentarzy. Przeciętnemu odbiorcy trudno to jednak ułożyć w spójną całość. Bo wszyscy mają tu rację, ale równocześnie nikt jej tu nie ma. Niemożliwe? No to sprawdźmy. Proszę jedynie o to, by nikt nie poczuł się dotknięty. nie zamierzam nikogo obrażać. Opisuję jedynie to, co usłyszałem i co miałem możliwość obserwować.Data dodania artykułu: Wczoraj, 13:22 Liczba komentarzy: 13 Liczba pozytywnych reakcji czytelników: 3
Strzelcy wyborowi na morzuW pracowni fotograficznej zrobiło się świątecznie na długo przed 6 grudnia.Ponad doba na mrozie. Jak 76-latek przeżył w lesie i jak służby zdołały do niego dotrzeć?Żołnierze 25. Brygady Kawalerii Powietrznej na ostatniej prostej przed misją KFORO tym nikt Wam nie opowie. W powiatowym kuluarach wrzePŚ w łyżwiarstwie szybkim: Polacy w Heerenveen walczą o igrzyska w MediolanieW najbliższą niedzielę sklepy będą otwarteCo ChatGPT ma do powiedzenia na temat wyboru nowego Starosty? Sprawdziliśmy„Anioły są wśród nas” – Gala tomaszowskich wolontariuszyOperacja „TOR”: tomaszowska policja i Straż Ochrony Kolei wzmacniają patrolowanie szlaków kolejowychŚmigłowce nad skałami Jury. 7. Batalion Kawalerii Powietrznej na poligonie marzeńHejt czy nadzór? Kulisy odejścia dyrektorki i nowy start domu dziecka „Słoneczko”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: CzepialskiTreść komentarza: Dziwna sprawa to jest z tymi dziećmi. Nie wiem iloma. Czy ktokolwiek to miejsce porządnie skontrolował? Może trzeba i jeśli cokolwiek jest nieprawidłowo to dycyplinarkę dać, a nie pozwalać odejść bez ponoszenia odpowiedzialności.Źródło komentarza: Hejt czy nadzór? Kulisy odejścia dyrektorki i nowy start domu dziecka „Słoneczko”Autor komentarza: Ser SpodlaskiTreść komentarza: Ponieważ, kiedyś się w tym babrał, to ma doświadczenie i może to przefiltruje i osuszy bagno ...Źródło komentarza: O tym nikt Wam nie opowie. W powiatowym kuluarach wrzeAutor komentarza: ciekawaTreść komentarza: Dzięki .Źródło komentarza: O tym nikt Wam nie opowie. W powiatowym kuluarach wrzeAutor komentarza: Uśmiechnięta radnaTreść komentarza: Jacy wyborcy, takie rządy... jak się dba, tak się ma!Źródło komentarza: W powiatowym Matrixie wszystko bez zmianAutor komentarza: Edek z fabryki kredekTreść komentarza: Zróbcie mnie starostą...ja dla was wszystko zrobię...i obiecam...pracowałem kiedyś w cyrku więc mam dobre referencje.Źródło komentarza: O tym nikt Wam nie opowie. W powiatowym kuluarach wrzeAutor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Powyższy materiał pokazuje dwie samorządowe bajki: samorząd gminny (Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki) i samorząd powiatowy. W obydwu samorządach formalno-prawnie jest jednakowo. Stanowiącymi organami samorządowymi są: (gmina) wójt gminy i rada gminy, (powiat) starosta powiatu i rada powiatu. Jednak te dwie bajki znacznie różnią się od siebie. Bajka nr 1. W ginach wiejskich i miejskich w/w organy samorządowe są wybierane BEZPOŚREDNIO, czyli przez mieszkańców gminy/miasta. Jeżeli wójt/prezydent podpadną społeczności gminy, w drodze referendum na wniosek mieszkańców można cwaniaków odwołać i zorganizować nowe wybory. Takich referendów i nowych wyborów w różnych gminach już trochę było. Dlatego nad wójtami/prezydentami gmin/miast ciąży ten miecz Damoklesa w postaci groźby ich wykasowania przez ludzi. I Prezydent Witko też ciągle pamięta o tym, że nie może zawieść ludzi, którzy Jego wybrali, a poza tym wie, że ten urząd to nie tylko jest to dobry stołek, ale i służenie społeczeństwu miasta . Bajka nr 2. W powiatach jest trochę inaczej. Rada powiatu jest wybierana też w wyborach BEZPOŚREDNICH, ale tu już powstają "kumitety wyborce" i to te "kumitety" tworzą listy wyborcze kandydatów poszczególnych, półprzestępczych partii wyborczych. I potem są wybory, durni wyborcy wybierają równie durnych radnych powiatowych, a ci durnowaci radni (lokalne polytycne cwaniaczki z miodem w uszach) wybierają w wyborach pośrednich takie społeczne i samorządowe zero. I tego zera nie można odwołać w drodze referendum, a tylko poprzez radę powiatu. Podsumowanie. Czy Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego może rozmawiać z takimi zerem o wspólnej polityce samorządowej miasta i powiatu?!Źródło komentarza: O tym nikt Wam nie opowie. W powiatowym kuluarach wrze
Reklama
Łóżko rehabilitacyjne  Elbur PB 636

Łóżko rehabilitacyjne Elbur PB 636

Cena: Do negocjacjiZ pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów oraz montaż gratisNa zdjęciu: Łóżko PB 636 w kolorze dąb sonoma z dzielonymi barierkami po jednej stronie łóżka. Akcesoria: Lampa przyłóżkowa. Szczególną cechą modelu łóżka PB 636 jest możliwość opuszczenia leża do poziomu 29 cm. Niska pozycja pozwala na większy komfort użytkowania osobom o niższym wzroście oraz redukuje w znacznym stopniu możliwość odniesienia urazu w sytuacjiprzypadkowego wypadnięcia. Zakres regulacji wysokości, pozwala na pracę opiekunów w optymalnych warunkach. Możliwość stosowania dzielonych barierek powoduje, że użytkownik nie musi być na stałe ograniczony barierami w przestrzeni łóżkaKolory standardowe: Kolory niestandardowe*: DETALE PRODUKTU:1. Położenie leża 29 cm od podłogi4. Pilot z blokadą poszczególnych funkcji2. Dekoracyjna osłona leża5. Podwójne koło z hamulcem3. Nowoczesny napęd podnoszenia leża6. Dzielona barierka (opcja)OPCJE:zmiana długości i wypełnienia leża • zmiana kolorystyki • dzielone barierkiPODSTAWOWE DANE TECHNICZNEBezpieczne obciążenie robocze175 kgMaksymalna waga użytkownika140 kgRegulacja wysokości leża:od 29 do 72 cmRegulacja segmentu oparcia pleców:0 ÷ 70°Regulacja segmentu oparcia podudzi:0 ÷ 20°Wymiary zewnętrzne długość × szerokość:207 × 106 cmPrześwit pod łóżkiem:ok. 16 cmCiężar całkowity:118,6 kgKółka jezdne:100 mm z hamulcem FUNKCJEDO POBRANIA: Karta produktu PB-636 [PDF]
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama