Na dzień dzisiejszy sprzedaż internetowa nie wyróżnia dużych graczy spośród konkurencji- jest standardem. O dynamice rozwoju handlu internetowego może świadczyć to, że w minionym roku powstało o 30% więcej e-sklepów niż w roku 2012. Największą konkurencję zyskały kategorie określone przez potrzeby klienta szukającego oryginalnych, niszowych rozwiązań, nieoferowanych przez potentatów rynkowych. 14% wzrost zanotowała kategoria „Dom i ogród”, 11% „Dla dziecka” i po 10% „Sport”, oraz „Odzież i obuwie”. Największy udział w e-rynku mają duże sklepy i instytucje, które niejako obligują mniejsze jednostki do konsolidacji, by mogły przetrwać na rynku i konkurować.
Szacuje się że w roku 2013 Polacy wydali w sklepach internetowych 26 mld złotych. To 5 mld więcej niż w roku ubiegłym. Skalę wzrostu obserwujemy przede wszystkim w czasie świąt. Aż 46% społeczeństwa deklarowało, że prezenty zakupi właśnie przez internet. Sklepy zachęcają do tego oferując rabaty, dodatkowe gratisy czy darmową dostawę. Rozwinięta paleta płatności mocno wpływa na naszą decyzję o e-zakupach, możemy zapłacić kartą kredytową, przelewem, gotówką przy odbiorze, czy w systemie payback. Intensywnie rozwija się również opcja ratalna.
e-mieć, e-być, e-żyć
Badając interesującą nas branżę szybko zwrócimy uwagę, że o decyzji z którego sklepu skorzystamy, decydują niuanse. Podstawowy asortyment jest bardzo zbliżony, choć zdarzają się rozbieżności pod względem uzupełnienia go np. o artykuły dla dzieci takie jak zabawki czy foteliki samochodowe przez sklepy proponujące głównie RTV i AGD. Również sposób filtracji, czy opisy i specyfikacje techniczne są bardzo zbliżone. Ocena satysfakcji klienta jest czynnikiem, którego nie wolno zlekceważyć. Z badań wynika, że 68% osób opuszcza witrynę z powodu jej nieciekawego wyglądu bądź zbyt małego asortymentu, a 44% z nich opowiada o swoich doświadczeniach znajomym.
Czynniki, które mają zdecydowany wpływ na rozwój tej właśnie formy sprzedaży, to min.:
media społecznościowe. Z pozycji handlu to nie tylko reklama, ale komunikacja z potencjalnym klientem, serwis i doradztwo.
analiza dużych baz danych w czasie rzeczywistym, dzięki którym można zbadać potrzeby klientów ( reklama np. w serwisach społecznościowych o tematyce podobnej do Twojego ostatniego zakupu).
Doświadczenia użytkowników - bardzo ważnym elementem jest dostosowanie strony do potrzeb klienta z perspektywy estetycznej, ale i intuicyjnej. Większość sklepów internetowych i porównywarek stało się przyjaźniejszych i prostszych dla potencjalnych klientów.
urządzenia mobilne, których udział w penetracji rynku dynamicznie rośnie oraz rozwój płatności mobilnej to kolejny element, który przyczynia się do rozwoju branży handlu elektronicznego.
m-commerce – mobilna strona konsumpcjonizmu
Znaczny udział w rozwoju e-commerce ma rozwinięcie branży o strukturę mobilną. Powszechny dostęp do smartfonów, coraz szybszy i tańszy internet proponowany przez sieci komórkowe przyczyniły się do wyznaczenia szlaku dla handlu i usług. W roku 2012 obserwowaliśmy przebłyski handlu mobilnego, kiedy pojawiały się epizodycznie reklamy, czy bilbordy proponujące taką opcję. Rok 2013 to eksplozja trendu, który ciągle się rozwija. Panorama firm wprowadzając aplikacje na systemy operacyjne telefonów zmieniła rynek ogłoszeń, reklamy, dla aktualnej potrzeby potencjalnego klienta. Portal Allegro może się pochwalić przekroczeniem granicy 3mln pobrań na urządzenia mobilne, co jest absolutnym rekordem na polskim rynku. Coraz częściej kupujemy lub bezpłatnie pobieramy aplikacje ze sklepów operatorów, producentów urządzeń mobilnych, czy Google Play.
Wciąż mimo intensywnego wzrostu sprzedaży elektronicznej i rosnącego popytu na smartfony i tablety, ponad połowa dużych firm wciąż nie posiada aplikacji do handlu mobilnego.
Kupujemy przez internet o tyle chętniej o ile dynamiczniej rozwija się branża e-commerce. Dystrybutorzy indywidualni prześcigają się w innowacjach, żeby tylko zachęcić obywatela do skorzystania z ich oferty. Ewolucja, którą obserwujemy ma wpływ na naszą wygodę, oszczędność czasu, często pieniędzy i bezpieczeństwo. W roku 2013 rozpoczęła działalność Izba Gospodarki Elektronicznej, a w roku 2014 mają wejść w życie nowe regulacje prawne, które poza zwiększeniem komfortu konsumenta (np. w drugiej połowie roku zwrot zakupionego przez internet towaru w ciągu 14 dni), przyczynią się do poczucia bezpieczeństwa klienta.

























































Napisz komentarz
Komentarze