Sekret popularności gry DOTA 2 w Polsce
Polacy z wzajemnością pokochali gry typu MOBA (multiplayer online battle arena), które zostały zapoczątkowane właśnie przez pierwowzór dzisiejszego hitu, czyli DOTA (moda do gry Warcraft 3). Co ciekawe to właśnie nie DOTA przyczyniła się do ogromnej popularności produkcji tego typu, ale inny hit, który po prostu rozwinął formułę, zapewniając graczom naprawdę przystępne warunki zabawy. Mowa oczywiście o League of Legends — największym gigancie sektora gier MOBA. DOTA 2 pojawiła się kilka lat później i mała bardzo trudne zadanie, ale trzeba przyznać, że poradziła sobie doskonale. Warto zaznaczyć, że mowa tutaj o całkowicie darmowych grach, w których można wpłacać pieniądze, ale nikt do tego nie zmusza — zupełnie tak samo, jak w zabawach losowych, dostępnych na Ice Casino.
Żeby jednak zrozumieć fenomen DOTY 2, warto przedstawić także historię moda, wspomnianego LoLa oraz samego producenta tego hitu — Valve, ponieważ wszystko składa się w doskonałą całość. Całość, która sprawiła, że gra zgromadziła ogromne rzesze stałych fanów, którzy przez lata regularnie bawią się przy tej produkcji.
DOTA oraz boom na gry MOBA
Dota, czyli Defense of the Ancients to niewielki mod do gry Warcraft 3: Reign of Chaos. Zabawa polegała na rywalizacji wieloosobowej pomiędzy graczami, którzy prowadzili do walki swoich herosów w celu zniszczenia bazy przeciwnika. Zabawa szybko stała się niezwykle popularna, co dostrzegli sami twórcy podstawowej gry (Blizzard Entertainment), którzy zaczęli organizować turnieje na BlizzConie.
Z czasem jednak mod zaczął się starzeć, a rozgrywka nie oferowała aż tak atrakcyjnych możliwości, bo podstawa (Warcraft 3) miała liczne ograniczenia. Dlatego kilka firm zdecydowało się stworzyć coś podobnego, ale całkowicie od nowa, dzięki czemu gra zyska nowe możliwości. Efekty przerosły wszelkie oczekiwania. Pierwszą firmą, która zrobiła to tak, jak należy, był Riot Games — początkowo niewielkie przedsiębiorstwo, które dzięki League of Legends rozrosło się do ogromnych rozmiarów i obecnie zatrudnia ponad 2 500 pracowników.
W tym samym roku, kiedy LoL świętował swoje pierwsze sukcesy, zaczęły pojawiać się kolejne bardziej lub mniej udane gry MOBA, z których każda chciała ugryźć swój kawałek tortu. Tak powstały między innymi:
● Smite (2014);
● Heroes of the Storm (2015);
● Paladins (2016);
● Battlerite (2016);
● DOTA 2.
Valve kupuje prawa do marki DOTA
Valve to jeden z najpoważniejszych graczy na światowym rynku gier. Pomimo tego, że przez ponad 2 dekady firma wydała gry, które można policzyć na palcach dwóch rąk, to gracze zawsze wiedzą, że jeśli Valve coś robi, to robi to na 100%. Zwłaszcza że ma praktycznie nieograniczone możliwości finansowe ze względu na doskonale prosperujący Steam — największy sklep z grami na świecie.
Dlatego, kiedy Valve poinformowało w 2009 roku, że wykupiło prawa do Defence of the Ancients, gracze z całego świata już wiedzieli, co się szykuje. Nie trzeba było długo czekać na pierwsze zapowiedzi i otwartą wersję beta. Oficjalna premiera miała miejsce w 2013 roku i cały (wtedy już ogromny) sektor gier MOBA z zapartym tchem wyczekiwał walki dwóch potęg o uwagę dziesiątków milionów graczy.
Założenia gry DOTA
League of Legends to bardzo przyjazna, kolorowa gra, która już od pierwszych chwil zachęca graczy swoją stylistyką. DOTA 2 nie mogła powielić tego schematu. Valve zdecydowało się na nieco mroczniejsze przedstawienie rozgrywki oraz zabawę, która wymaga od graczy znacznie większego skupienia. W przypadku gier MOBA, które mają relatywnie proste założenia rozgrywki, nawet najmniejsza zmiana może spowodować ogromne różnice, jeśli chodzi o przebieg gry. Tutaj takich modyfikacji zastosowano całkiem sporo. To między innym bardziej wymagający lane-phase, gdzie przeciwnicy mogą zabijać sobie nawzajem miniony, a także kompletnie zmieniony system kupowania przedmiotów, który wymaga od graczy bardziej strategicznego podejścia do rozgrywki.
W ten sposób początkowo gracze określili grę DOTA 2, jako produkcję dla prawdziwych, poważnych graczy MOBA. Miało być trudniej, ale także o wiele bardziej satysfakcjonująco i dokładnie taka jest ta gra. Zarówno mapa, jak i postacie oraz rozgrywka, prezentują się o wiele mroczniej niż w LoLu.
The International — DOTA 2 bije wszelkie rekordy pod względem puli nagród w e-sporcie
Już w drugim sezonie Valve zdecydowało się zawiązać silną scenę e-sportową. Powstały stosowne eliminacje oraz zorganizowano turniej z rekordową jak do tej pory pulą nagród. Warto wspomnieć, że w analogicznym okresie Riot Games organizował dla LoLa mistrzostwa świata, które budziły podziw pod względem rozmachu, ale nigdy nie przekroczono puli nagród, wynoszącej 1 000 000 dolarów.
The International na start zaoferowało pulę nagród o wartości 1 600 000 dolarów. To dopiero początek. Już w 2014 roku wprowadzono specjalny system wykorzystywania sprzedawania specjalnych skórek, w celu finansowania nagrody głównej i pula nagród wyniosła już 10 923 977 dolarów. Aktualny rekord to ponad 40 milionów dolarów z turnieju, który miał miejsce w 2021 roku. Jak do tej pory każdy kolejny turniej zapewniał coraz większe pieniądze, dlatego wszyscy z zapartym tchem wyczekują, co przyniesie The International 2022.
Napisz komentarz
Komentarze