Wyborcy Miasta Tomaszowa Mazowieckiego
w liczbie 20 wg załączonego wykazu (zał.1)
PAŃSTWOWA
KOMISJA WYBORCZA
w Warszawie
ul. Wiejska 10
00 – 902 Warszawa
Odwołanie
od postanowienia nr 3/2018 Komisarza Wyborczego w Skierniewicach
z dnia 12 kwietnia 2018 r. w sprawie skargi wyborców na podział miasta Tomaszów Mazowiecki na okręgi wyborcze.
Niniejszym kierując się dyspozycją art. 420 § 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy składamy odwołanie od postanowienia nr 3/2018 Komisarza Wyborczego w Skierniewicach z dnia 12 kwietnia 2018 r. w sprawie skargi wyborców na podział miasta Tomaszów Mazowiecki na okręgi wyborcze, które zostało doręczone skarżącym w dniu 16 kwietnia 2018 roku.
Mając na uwadze przedstawione poniżej zarzuty na wydane postanowienie wnosimy o jego uchylenie oraz o uchylenie zaskarżonej uchwały NR LX/531/2018 Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego w sprawie podziału Gminy Miasto Tomaszów Mazowiecki na okręgi wyborcze oraz ustalenia ich granic, numerów i liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym bądź wydanie postanowienia dokonującego zmiany tej uchwały i dokonanie podziału miasta Tomaszowa Mazowieckiego na cztery okręgi wyborcze, zgodnie z mapą załączoną do niniejszej skargi wniesionej do Komisarza Wyborczego w Skierniewicach (zał. 2).
Do reprezentowania skarżących i odbierania korespondencji związanej z niniejszą sprawą upoważniamy Pana ....................... zam. ul. ….........., 97-200 Tomaszów Mazowiecki.
Uzasadnienie
W dniu 29 marca 2018 roku została podjęta uchwała NR LX/531/2018 Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego w sprawie podziału Gminy Miasto Tomaszów Mazowiecki na okręgi wyborcze oraz ustalenia ich granic, numerów i liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym. Informacja o podjętej uchwale i ustalonych okręgach została podana do publicznej wiadomości w dniu 3 kwietnia 2018 roku.
Zgodnie z powyższą uchwałą Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki została podzielona na 3 okręgi wyborcze, w których wybiera się radnych w liczbie: w I okręgu wyborczym 8, w II okręgu wyborczym 8, w III okręgu wyborczym 7 (zał.3).
Przedmiotowa uchwała została zaskarżona skargą złożoną w dniu 6 kwietnia 2018 roku do Komisarza Wyborczego w Skierniewicach.
Komisarz Wyborczy w Skierniewicach nie podzielił zarzutów wniesionych przez skarżących i w dniu 12 kwietnia 2018 roku wydał postanowienie, którym oddalił skargę wniesioną przez wyborców miasta Tomaszowa Mazowieckiego.
Z taką decyzją Komisarza Wyborczego w Skierniewicach zgodzić się nie można.
Skarżący nadal podtrzymują zarzuty, które zostały sformułowane w złożonej skardze.
W ocenie skarżących ustalony podział narusza zasady zawarte w art. 419 i 417 kodeksu wyborczego.
Z podjętej uchwały nie sposób ustalić czy przy podziale na okręgi wyborcze nie została naruszona reguła zachowania jednolitej normy przedstawicielstwa. Takiego zapewnienia w uzasadnieniu do uchwały doszukać się nie sposób. Obowiązkiem organu wykonawczego było przedstawienie w uzasadnieniu do uchwały sposobu wyliczenia owej normy w sposób czytelny i przejrzysty, czego niestety nie uczyniono. Komisarz Wyborczy w Skierniewicach niestety nie zwrócił uwagi na ten fakt, a tylko i wyłącznie sam dokonał wyliczenia. W ocenie skarżących nie jest rolą Komisarza Wyborczego dokonywanie takich wyliczeń, a stwierdzenie czy były one przeprowadzone przez organ wykonawczy gminy w sposób czytelny. W niniejszej sprawie takowego wyliczenia nie przeprowadzono, zatem wyborcy nadal nie mają podstaw do przyjęcia, iż reguła zachowania jednolitej normy przedstawicielstwa nie została naruszona.
Oczywistym jest, iż miasto Tomaszów nie zostało podzielone na jednostki pomocnicze. Jednak w świadomości wyborców pozostaje podział miasta na naturalnie ukształtowane geograficznie dzielnice Miasta Tomaszów Mazowiecki. Podjęty podział miasta na okręgi w zupełności podział ten zakłóca. W tym miejscu skarżący raz jeszcze podnoszą, iż ustalony podział miasta na okręgi nie uwzględnia odrębnego charakteru poszczególnych dzielnic, ich partykularnych potrzeb, co w konsekwencji utrudni w sposób znaczący właściwą i rzetelną reprezentację danego regionu przez radnego w okresie trwania jego mandatu. Przyjęty stan rzeczy może nawet doprowadzić do skrajnej sytuacji, w której dana dzielnica ujęta w ramach okręgu może nie uzyskać reprezentacji w Radzie Miejskiej.
W dalszej kolejności wskazać należy, iż zarówno organ wykonawczy miasta, organ uchwałodawczy, jak i Komisarz Wyborczy w Skierniewicach w ogóle nie wzięli pod rozwagę konieczności dokonania konsultacji społecznych w tak poważnej sprawie społecznej dla mieszkańców Tomaszowa Mazowieckiego.
Jak wskazuje sam Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego na swojej stronie internetowej pod adresem http://www.tomaszow-maz.pl/urzad-miasta/wydzialy/kancelaria-prezydenta-miasta/glowny-specjalista-ds-rozwoju-gospodarczego/konsultacje-spoleczne, konsultacje społeczne są częścią procesu budowania dialogu obywatelskiego. Stanowią wyraz przejrzystości w podejmowanych działaniach, powszechności oraz dobrej wiary w wypracowanie wspólnej decyzji. To właśnie konsultacje społeczne pomagają w poznawaniu perspektyw i potrzeb, opinii mieszkańców. Tego typu narzędzie komunikacji wzmacnia relacje urząd-mieszkaniec, działa aktywizująco. Konsultacje społeczne mogą być organizowane w związku z każdą ważną sprawą, będącą przedmiotem działania miasta Tomaszowa Mazowieckiego. Przy takim założeniu i informacji przekazanej mieszkańcom, Prezydent Miasta oraz Rada Miejska w żaden sposób się nie wywiązali ze swego obowiązku.
Podstawę owego obowiązku stanowi Uchwała Nr XXVI/252/2016 Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego z dnia 31 marca 2016 roku w sprawie przyjęcia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Miasto Tomaszów Mazowiecki.
W tym stanie rzeczy podjęta przez Radę Miejską uchwała NR LX/531/2018 Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego w sprawie w sprawie podziału Gminy – Miasto Tomaszów Mazowiecki na okręgi wyborcze oraz ustalenia ich granic, numerów i liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym narusza także wcześniej przyjętą przez ten organ uchwałę o konsultacjach.
Mając powyższe na uwadze ustalony podział miasta Tomaszowa na okręgi wyborcze jest wadliwy, a jako taki w sposób negatywny wpłynie na udział mieszkańców w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania organów publicznych Miasta Tomaszowa Mazowieckiego, a tym samym niekorzystnie wpłynie na działanie lokalnego samorządu.
Podpisy skarżących:

























































Napisz komentarz
Komentarze