Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 17 maja 2025 23:37
Reklama
Reklama

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Reklama

– Od wielu lat obserwujemy, jak zmieniają się trendy wśród konsumentów. Wiodący jest trend no alcohol low alcohol, czyli poszukiwanie przez dorosłych konsumentów alternatywy dla tradycyjnych produktów alkoholowych. Ten trend szczególnie widoczny jest w młodszych grupach, czyli popularnych Zetkach. To osoby, które świadomie starają się albo całkowicie wyeliminować alkohol ze swojego życia, albo zmienić swoje nawyki i ograniczyć spożycie procentów – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.

Reklama

Raport „Zerówki zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa” Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie podaje dane NielsenIQ, z których wynika, że w 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa bezalkoholowego dziennie. W całym roku przełożyło się to na sprzedaż prawie 2 mln hl piwa 0,0% i wartość ok. 2 mld zł. Od 2014 roku rynek takich piw urósł dziesięciokrotnie wolumenowo i osiągnął blisko 6,5 proc. w całym rynku piwnym. Wyraźne przyspieszenie wzrostu widać od 2018 roku.

W przypadku przechodzenia w kierunku piw bezalkoholowych mówimy o trendzie trwałym, wieloletnim i bardzo dobrze zbadanym, gdzie można precyzyjnie pokazać, kim są konsumenci wybierający te produkty, czym się kierują, w jakich sytuacjach po nie sięgają. Widzimy, że to jest świadoma decyzja konsumentów, aby wybierać produkty bezalkoholowe – tłumaczy Bartłomiej Morzycki. – Także wyniki na rynku piwa w I kwartale tego roku wskazują, że spada spożycie piwa alkoholowego, a w to miejsce o kilkanaście procent rośnie konsumpcja piw bezalkoholowych.

W ubiegłym roku polscy konsumenci kupowali codziennie o 441 tys. mniej sztuk piwa z alkoholem. Łącznie, jak wskazuje raport, od momentu rozkwitu rynku „zerówek” w 2018 roku konsumpcja piwa alkoholowego zmniejszyła się o 13 l na osobę.

W grupie osób młodszych odnotowano spadek picia piwa, a z kolei widać wzrost zainteresowania napojami bezalkoholowymi. Można to wiązać ze wzrostem świadomej konsumpcji, modelem zdrowego stylu życia – mówi dr hab. n. hum. Małgorzata Dragan, prof. Wydziału Psychologii UW.

Konsumenci, którzy regularnie wybierają piwa 0,0%, wiążą je z analogicznymi sytuacjami towarzyskimi, co pijący piwo alkoholowe. To pokazuje, że wybór „zerówek” jest ich decyzją, motywowaną pozytywnymi emocjami – mogą korzystać z zabawy ze znajomymi, miło spędzać czas i jednocześnie zrezygnować  z picia alkoholu. Postawy te są szczególnie widoczne w pokoleniu Zetek i millenialsów. Piją piwa „zero”, bo chcą, a nie dlatego, że muszą.

– To alternatywa dla osób, które nie chcą lub nie mogą pić z różnych względów i nie chcą się z tego powodu tłumaczyć. To też dobra okazja dla osób, które piją alkohol, żeby przerywać konsumpcję, co przekłada się na bardziej bezpieczną konsumpcję alkoholu. To się może przełożyć na ogólny spadek konsumpcji alkoholu – ocenia prof. Małgorzata Dragan.

Raport wskazuje, że „zerówki” nie są aperitifem poprzedzającym konsumpcję napojów alkoholowych i nie są wprowadzeniem do świata alkoholu. 52 proc. Polaków uważa, że zerówki są dobrą alternatywą dla napojów alkoholowych. Wśród konsumentów w wieku 18–34 lata odsetek ten wynosi 63 proc., a w grupie wiekowej 35–44 lata – 54 proc.

 Młodsi konsumenci znacznie bardziej doceniają chociażby te aspekty zdrowotne, takie jak niższa kaloryczność. To pasuje do aktywnego stylu życia, dbania o kondycję, czyli do takiego trendu, który jest w tej chwili globalnie bardzo silny. Wśród starszych jest nieco więcej postaw negatywnych, krążących mitów, że to nie jest prawdziwe piwo, ale również oni coraz częściej je akceptują – dodaje Radosław Soszka, research team manager w IQS.

Ogółem „zerówek” próbowało 97 proc. dorosłych Polaków, a 60 proc. regularnie po nie sięga, co oznacza, że są one najchętniej wybieraną bezalkoholową alternatywą dla napojów z procentami.

W piwach bezalkoholowych wykorzystuje się różne odmiany słodu i chmielu, a także dodatki smakowe, czyli np. soki i pulpy owocowe czy liście herbaty. Brak alkoholu sprawia, że „zerówki” mają co do zasady mniej kalorii niż piwo z alkoholem. Są za to źródłem witamin z grupy B oraz makroelementów, jak magnez, potas i fosfor, które regulują przewodnictwo nerwowo-mięśniowe i uczestniczą w produkcji energii, przyczyniając się do zachowania homeostazy.

– W przypadku piw zawierających alkohol szereg substancji jest obecnych w tych piwach i również mogą one mieć jakieś funkcje dla organizmu, jednak z uwagi na obecność etanolu ten obszar w ogóle nie był poddawany debacie. Natomiast w przypadku piw bezalkoholowych zawartość witamin z grupy B, minerałów czy stosunkowo niskiej ilości cukrów stanowi o tym, że jest to często napój izotoniczny, który zapobiega odwadnianiu, przez co jest ciekawą alternatywą dla osób aktywnie spędzających czas – wskazuje dr hab. inż. Aleksander Poreda, profesor Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

Jeszcze w latach 90. na rynku dostępne były pojedyncze produkty o zawartości alkoholu 0,5%. W ciągu minionych 30 lat browary udoskonaliły receptury i technologię warzenia piw zupełnie bezalkoholowych. W 2018 roku browary wprowadziły na rynek 30 nowych piw bezalkoholowych w różnych stylach. Rok później pojawiły się bezalkoholowe piwa IPA (India Pale Ale), APA (American Pale Ale), Sour Ale czy Witbier. Po raz pierwszy w ogólnopolskim konkursie Bractwa Piwnego prestiżowy tytuł Piwa Roku 2024 zdobyło piwo bezalkoholowe IPA z Browaru Amber, co, jak podkreślają eksperci branży, jest koronnym dowodem na to, że w piwie liczy się smak i jakość, a nie alkohol.

– Piwosze akceptują piwa bezalkoholowe jako po prostu jeden z dostępnych wyborów w obrębie kategorii piwa. Postrzega się je jako prawdziwe piwo, a nie namiastkę – tłumaczy Radosław Soszka.

W UE co 15. spożywane piwo jest bezalkoholowe. Polska jest (po Niemczech i Hiszpanii) trzecim największym producentem „zerówek” w Europie i jedynym znaczącym rynkiem, na którym wolumen sprzedaży podwoił się od 2018 roku. To właśnie piwa 0,0% są motorem rozwoju całego rynku, więc dla browarów ich produkcja to szansa na powstrzymanie spadków sprzedaży. Do końca dekady, według prognoz ZPPP – Browary Polskie, segment ten osiągnie w Polsce dwucyfrowy udział. W Hiszpanii już dziś wynosi ok. 15 proc.

Rozwój piw bezalkoholowych możliwy był dlatego, że wcześniej była liczna baza klientów konsumująca piwa alkoholowe. To byli klienci przywiązani do poszczególnych marek, którzy po prostu lubili piwo. Stworzenie dla nich produktu, który będzie miał te same właściwości, ten sam wygląd, smak, zapach, a jednocześnie będzie pozbawiony procentów, okazało się bardzo dobrym rozwiązaniem dla wszystkich tych, którzy właśnie nie chcieli tych procentów spożywać. Gdyby to piwo nie występowało w takich opakowaniach jak piwo, nie wyglądało jak piwo, nie miało piwnych marek, nie byłoby substytutem. Kluczowy jest efekt substytucji, zastępujemy alkohol produktem bezalkoholowym, ale nie wodą czy sokiem, tylko piwem, więc ono musi również mieć tę piwną markę – tłumaczy Bartłomiej Morzycki.

Doskonalenie technologii produkcji piw 0,0% jest obecnie jednym z najważniejszych obszarów prac badawczo-rozwojowych w piwowarstwie. Prowadzone są badania nad wykorzystaniem nowych gatunków drożdży, w tym probiotycznych, nad modyfikacją parametrów fermentacji, doskonaleniem technologii filtracji czy procesów destylacji niskotemperaturowej, by umożliwić precyzyjne kontrolowanie zawartości alkoholu z jednoczesnym zachowaniem zbliżonego smaku do tradycyjnego piwa alkoholowego. Prowadzone prace pozwalają też nadawać piwom 0,0% charakter napojów funkcjonalnych,

– W procesie produkcji piwa bezalkoholowego postępujemy na dwa sposoby. Albo staramy się nie dopuścić w ogóle do wytworzenia alkoholu, poprzez zastosowanie bardzo małej ilości mikroorganizmów, niskich temperatur, szybkie usunięcie mikroorganizmów ze środowiska, bądź też w przypadku piwa, w którym już wytworzono etanol, do jego usunięcia. W przypadku piw 0,0% usunięcie jest praktycznie całkowite. Limit maksymalny, który możemy dopuścić w piwie, to jest 0,05%, co jest prawie na granicy wykrywalności przez stosowane obecnie urządzenia analityczne, gdzie dopuszczalny błąd analizy to 0,03 proc. – mówi prof. Aleksander Poreda.

Reklama

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

WuPe 26.04.2025 22:24
Amen.

Reklama

Opinie

Reklama

Policja: od początku ciszy wyborczej odnotowano 15 wykroczeń, głównie w internecie

Od początku ciszy wyborczej odnotowano 15 wykroczeń, które zostały popełnione na terenie całego kraju, głównie w internecie. Każdy przypadek jest dokładnie analizowany - przekazała w sobotę PAP podkomisarz Iwona Kijowska z Komendy Głównej PolicjiData dodania artykułu: 17.05.2025 15:09
Policja: od początku ciszy wyborczej odnotowano 15 wykroczeń, głównie w internecie

Ministerstwo Zdrowia: będzie telefon zaufania dla pracowników służb i ratowników medycznych

Policjanci, strażacy, ratownicy medyczni i ich rodziny będą mogli skorzystać bezpłatnie z pomocy psychologa przez utworzoną dla nich linię telefoniczną – poinformowało PAP Ministerstwo Zdrowia.Data dodania artykułu: 17.05.2025 13:05
Ministerstwo Zdrowia: będzie telefon zaufania dla pracowników służb i ratowników medycznych

Badanie: ponad połowa Polaków czuje winę z powodu ilości plastiku w zakupach online odzieży

Ponad połowa, bo 56 proc. polskich kupujących czuje winę z powodu ilości plastiku, w który zapakowane są ich internetowe dostawy odzieży i akcesoriów. To najwyższy wynik we wszystkich badanych krajach - zauważyli autorzy sondażu. We Francji, gdzie odsetek ten jest najmniejszy, było to 45 proc.Data dodania artykułu: 17.05.2025 12:07
Badanie: ponad połowa Polaków czuje winę z powodu ilości plastiku w zakupach online odzieży

Do ZUS wpłynęło ponad 800 tys. wniosków o rentę wdowią; wypłaty świadczenia ruszą w lipcu

1 lipca rozpoczną się wypłaty renty wdowiej - świadczenia umożliwiającego łączenie renty rodzinnej po zmarłym małżonku np. z własną emeryturą. Dotąd do ZUS wpłynęło ponad 800 tys. wniosków o rentę wdowią, z których prawie 90 proc. złożyły kobiety.Data dodania artykułu: 17.05.2025 12:04
Do ZUS wpłynęło ponad 800 tys. wniosków o rentę wdowią; wypłaty świadczenia ruszą w lipcu

NFZ: 11 milionów Polaków ma nadciśnienie tętnicze; chorują nawet dzieci

Nadciśnienie tętnicze, które jest jedną z głównych przyczyn zgonów z powodu chorób układu krążenia, ma 11 mln Polaków. Problem coraz częściej dotyka także młodych dorosłych, a nawet dzieci - przypomina Narodowy Fundusz Zdrowia w obchodzonym 17 maja Światowym Dniu Nadciśnienia Tętniczego.Data dodania artykułu: 17.05.2025 12:00
NFZ: 11 milionów Polaków ma nadciśnienie tętnicze; chorują nawet dzieci

Ceny w sklepach wciąż rosną, ale coraz wolniej. W kwietniu było o 5,6 proc. drożej niż w ubiegłym roku

W kwietniu ceny w sklepach wzrosły rdr. średnio o 5,6%, czyli najmniej od początku roku. Tak wynika z raportu pt. „Indeks Cen w Sklepach Detalicznych”. W marcu ogólna podwyżka rdr. wyniosła 6,7%, w lutym – 5,8%, a w styczniu – 5,9%. Ponownie liderem drożyzny są produkty tłuszczowe z masłem na czele. Mocno poszły w górę także ceny owoców, słodyczy i deserów, używek oraz nabiału. Eksperci komentujący ww. wyniki twierdzą, że średni skok byłby większy, gdyby nie aktywność promocyjna sieci handlowych w związku z Wielkanocą. Do tego dodają, że w kolejnych miesiącach spodziewają się dalszego hamowania tempa wzrostu cen w sklepach.Data dodania artykułu: 17.05.2025 10:46
Ceny w sklepach wciąż rosną, ale coraz wolniej. W kwietniu było o 5,6 proc. drożej niż w ubiegłym roku

PKW: 28 mln 943 tys. 594 osoby uprawnione do głosowania w niedzielnych wyborach

Przewodniczący PKW Sylwester Marciniak poinformował w piątek, że uprawnionych do głosowania w niedzielnych wyborach prezydenckich jest 28 mln 943 tys. 594 osoby, a także, że utworzono 32 tys. 143 obwody głosowania.Data dodania artykułu: 16.05.2025 15:34Liczba komentarzy artykułu: 1
PKW: 28 mln 943 tys. 594 osoby uprawnione do głosowania w niedzielnych wyborach

W ostatnich tygodniach wzrosła liczba oszustw "na pracownika ZUS"; uwaga na fałszywe wiadomości i telefony

W ostatnich tygodniach wzrosła liczba oszustów, którzy podszywają się pod pracowników ZUS, przesyłając fałszywe wiadomości lub podejmując kontakt telefoniczny. Zakład Ubezpieczeń Społecznych apeluje o ostrożność i ostrzega, że oszuści wymyślają coraz bardziej wyrafinowane metody działań.Data dodania artykułu: 16.05.2025 15:31
W ostatnich tygodniach wzrosła liczba oszustw "na pracownika ZUS"; uwaga na fałszywe wiadomości i telefony
Reklama

Polecane

Policja: od początku ciszy wyborczej odnotowano 15 wykroczeń, głównie w internecieEkspertka: po 65. roku życia wydłuża się czas reakcji kierowców, potrzebne działania edukacyjneTylko 10% dzieci w powiecie tomaszowskim skorzystało ze szczepieńPrzybędzie nowych mieszkań komunalnychPani Jadwiga, jak zwykle, oczarowała publicznośćEksperci: alergia na roztocza to najsilniejszy czynnik ryzyka rozwoju astmyPaliło się w Skrzynkach. Po trzech godzinach sytuacja opanowanaPrzeszłość, która buduje przyszłość - podwójny jubileusz w SP12Kolejny mecz Lechii przed namiRegionalne spotkanie biznesowe w magistracieGala Finałowa XIV Powiatowego Konkursu "Dla Ciebie, Mamo..." w SP12Kto wystąpi na Dniach Tomaszowa? My juz wiemy
Reklama
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 6°C Miasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1006 hPa
Wiatr: 12 km/h

Reklama
Sondaż IBRiS dla PAP: ponad 63 proc. badanych obawia się zagrożenia dla istnienia państwa

Sondaż IBRiS dla PAP: ponad 63 proc. badanych obawia się zagrożenia dla istnienia państwa

Ponad 63 proc. Polaków obawia się zagrożenia dla istnienia państwa, 36,7 proc. deklaruje chęć ucieczki w przypadku ataku – wynika z najnowszego sondażu IBRiS dla PAP. Maleje gotowość do walki i obrony sąsiadów, rośnie indywidualizm i ostrożność w relacjach społecznych - ocenia IBRiS.
Produkty brudnej kampanii

Produkty brudnej kampanii

Dziennikarze Wirtualnej Polski, Szymon Jadczak oraz Patryk Słowik ustalili, kto stoi za reklamami politycznymi promującymi Rafała Trzaskowskiego i szkalującymi jego konkurentów w Internecie. Okazuje się, że pojawia się tu pracownik i wolontariusze fundacji Akcja Demokracja, której prezesem jest człowiek, który jeszcze kilka tygodni temu był asystentem posłanki Koalicji Obywatelskiej. Reklamy były publikowane przez profile na Facebooku "Wiesz Jak Nie Jest" i "Stół Dorosłych", których administrator jest nieznany. Na promocję wydał on jednak więcej niż komitety wyborcze Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego. Skąd pochodziły pieniądze? Wszystko wskazuje na to, że z zagranicy. Ustalenia dziennikarzy są szokujące. Co ciekawe fakt finansowania reklam ze źródeł zagranicznych, potwierdził rządowy Ośrodek Analizy Dezinformacji NASK. Co na to politycy Platformy Obywatelskiej? Twierdzą, że mamy do czynienia z prowokacją. W takie tłumaczenie uwarzą co najwyżej najbardziej fanatyczni zwolennicy tej patii.
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: KkTreść komentarza: Co rok to jest gorzej Kto propaguje takich wykonawców Dziadostwo i tyle Szkoda pieniędzyŹródło komentarza: Kto wystąpi na Dniach Tomaszowa? My juz wiemyAutor komentarza: AdamTreść komentarza: "zaangażowanie osób obsługujących tomaszowski monitoring" - dziwne bo notorycznie parkujące na pasach auta na ulicy Kołłataja de facto z burgera na rogu jakoś tym zaangażowanym osobom obsługującym monitoring nie przeszkadzają mimo ze kamera wisi na skrzyżowaniu Warszawska/Kołłątaja... cyba ze tam pracują niedowidzące osoby to nie ma tematu... nie widzą i tyle..Źródło komentarza: Tomaszowski Monitoring Miejski najlepszy w woj. łódzkimAutor komentarza: ArielTreść komentarza: To dramat Kto w ogóle słyszał o tych pseudo wykonawcach. Od gwiazd dzieli ich przepaść. Poziom muzyczny co roku niższy ale ważne że piwo dobrze się sprzedajeŹródło komentarza: Kto wystąpi na Dniach Tomaszowa? My juz wiemyAutor komentarza: MichalskiTreść komentarza: Nikogo nie znamŹródło komentarza: Kto wystąpi na Dniach Tomaszowa? My juz wiemyAutor komentarza: sbTreść komentarza: Na ogrodzeniu w Lubochni na ul. Tomaszowskiej (na wysokości szwalni) znajduje się baner informujący, że "pisiory" zniszczyły plakaty wyborcze. Jeżeli to prawda to myślę, że zostało to zgłoszone do organów ścigania z danymi tych wandali wraz z ich preferencjami politycznymi. Jeżeli tak się nie stało, to jest zwykłe pomówienie.Źródło komentarza: PKW: 28 mln 943 tys. 594 osoby uprawnione do głosowania w niedzielnych wyborachAutor komentarza: StrongTreść komentarza: Trzaska niestety zostanie pogrążony i przegra rywalizację o stołek Prezydenta Polski. Ten notoryczny kłamca nie nadaje się do niczego. To już jego końcówka... po przegranej 🇵🇱Źródło komentarza: Produkty brudnej kampanii
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama