Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 13 grudnia 2025 19:59
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama
Reklama

Szaleństwo zacznie się w weekend

29,1% Polaków zapowiada robienie zakupów wielkanocnych na tydzień przed świętami. W sumie 41,7% konsumentów deklaruje, że już je zrealizowało. Ponadto wiadomo, że 85,3% ankietowanych chce kupić produkty na świąteczny stół stacjonarnie. 10,5% rodaków połączy zakupy offline i online, a 0,7% zrobi je wyłącznie w sklepach internetowych. Ponadto 93,3% respondentów uda się do dyskontów. Dalej w zestawieniu widać hipermarkety, supermarkety, targowiska i bazary, sklepy osiedlowe, placówki convenience oraz cash&carry. Tak wynika z najnowszego raportu rynkowego Grupy BLIX i Proxi.cloud.

W tym roku 29,1% Polaków postanowiło zrobić zakupy wielkanocne na tydzień przed świętami. Rok temu dotyczyło to 29,7% badanych. Pod koniec marca i na początku kwietnia ruszyło już do sklepów 23,7% rodaków (poprzednio – 20,2%). Z kolei na kilka dni przed świętami zostawiło sobie to zadanie – 21,2% konsumentów (rok wcześniej – 21,8%). Dwa tygodnie przed nimi sięgnęło po koszyki zakupowe 18% shopperów (22,7%). Natomiast 4,3% respondentów nie wie, kiedy się do tego zabierze (3,4%). Dla 2,3% badanych ta kwestia nie ma znaczenia (1,7%). Tylko 1,3% ankietowanych nie zamierza robić żadnych zakupów na święta (0,5%). Tak wynika z badania przeprowadzonego wśród ponad 1,1 tys. konsumentów. 

– Dużo osób zaplanowało zakupy świąteczne tydzień przed Wielkanocą lub już je zrobiło. Można wytłumaczyć to tym, że konsumenci chcą uniknąć kolejek i zatłoczonych sklepów, czyli stresu związanego z zakupami na dosłownie ostatnią chwilę. Fakt, że 21,2% Polaków wybiera się do sklepów kilka dni przed świętami, może świadczyć o tym, że klienci chcą kupić świeże produkty, szczególnie te łatwo psujące się – uważa dr Joanna Myślińska-Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito. 

Z kolei Mateusz Nowak z Proxi.cloud wskazuje na jeszcze inne aspekty. – Organizacja świąt wiąże się ze zwiększonymi zakupami i wydatkami, co skłania ludzi do robienia ich w weekend, kiedy mają więcej czasu wolnego. Ponadto tydzień przed Wielkanocą jest niedziela handlowa, co dodatkowo może skłaniać sporą część konsumentów do wizyt w sklepach właśnie w tym czasie – tłumaczy ekspert.

Zeszłoroczne wyniki są bardzo zbliżone do tegorocznej edycji. Zdaniem Marcina Lenkiewicza z Grupy BLIX, świadczy o tym to, że Polacy mają ustalone i powtarzalne przedświąteczne zwyczaje. Duża aktywność zakupowa na tydzień przed Wielkanocą to efekt doświadczenia, znajomości ofert sklepów i pewnego corocznego rytuału.

– Można zauważyć dwie istotne zmiany. Przybyło osób robiących zakupy na przełomie marca i kwietnia oraz ubyło tych, którzy wybrali się do sklepów dwa tygodnie przed Wielkanocą. Można to tłumaczyć chęcią rozłożenia wydatków w czasie. Część konsumentów, szczególnie w obliczu wysokich cen, zaczyna nabywać produkty wcześniej, ale raczej stopniowo niż hurtowo. Widzimy, że zmienia się nie tyle moment zakupów, co sposób ich organizowania. Jest bardziej rozważny, planowany i dopasowany do domowego budżetu – zauważa Marcin Lenkiewicz.

Widać również, że 85,3% ankietowanych chce kupić produkty stacjonarnie (poprzednio – 93,3% badanych). 10,5% konsumentów połączy zakupy offline i online (rok wcześniej – 4,2%). Natomiast nie ma to znaczenia dla 1,7% badanych (w ub.r. – 1,2%), a nie potrafi się określić 1,7% (1%). Zakupy wyłącznie w formie online chce robić 0,7% respondentów (0,3%). Dr Myślińska-Wieprow widzi w tym dowód na rosnącą popularność e-zakupów oraz hybrydowego podejścia.

– Wzrost tej ostatniej opcji o 6,3 p.p. jest znaczący i pokazuje, że konsumenci coraz częściej łączą wygodę zakupów online, związaną np. z dostawą ciężkich produktów, z możliwością wyboru świeżych produktów stacjonarnie. To trend wskazujący na zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów – komentuje ekspertka z Uniwersytetu WSB Merito.

Natomiast Mateusz Dąbrowski z Grupy BLIX stwierdza, że spadek udziału osób deklarujących wyłącznie stacjonarne zakupy spożywcze rdr. to sygnał, że choć dominująca forma zakupów pozostaje niezmienna, to znaczenie kanałów cyfrowych systematycznie rośnie. Według eksperta, najciekawszym wskaźnikiem jest znaczący wzrost odsetka respondentów wybierających model hybrydowy. Obecnie jest ich ponad dwa razy więcej niż rok temu.

– Mówimy o rynku, który do tej pory był bardzo konserwatywny, jeśli chodzi o codzienne zakupy spożywcze. Powyższy wzrost nie tylko świadczy o rosnącym zaufaniu konsumentów do e-commerce, ale też o ich coraz większej elastyczności i chęci wygodnego łączenia kanałów zakupowych. Czy to oznacza rewolucję? Zdecydowanie nie, bo tylko 0,7% badanych deklaruje całkowitą rezygnację ze sklepów stacjonarnych na rzecz zakupów online. Ale obserwujemy wyraźny trend adaptacji cyfrowych rozwiązań. Można przypuszczać, że rozwój szybkich dostaw, aplikacji zakupowych i promocji online będzie dalej wspierał ten kierunek – prognozuje Dąbrowski.

Z badania również wynika, że na wielkanocne zakupy Polacy udadzą się przede wszystkim do dyskontów – 93,3%. Odsetek ten praktycznie nie zmienił się od 2024 roku, gdy wskazało tak 93,6% badanych. Dr Maria Andrzej Faliński, były dyrektor generalny POHiD-u, jest zdania, że wojna cenowa to wspólna strategia walczących stron – żywiołowa, ale też uzgodniona. Potwierdza ona tendencję sukcesu formatu dyskontowego w Polsce i skuteczność sprzedaży opartej na ścisłym doborze asortymentu produktów dobrze rotujących i elastycznie reagujących na luki rynkowe. 

– Wojna cenowa sprzyja też trosce o jakość przy dobrej, niskiej cenie i dostępności, stymuluje rozwój wielokanałowości sprzedaży, służy wygodzie czynienia zakupów – szybko, łatwo i bezpiecznie. W okresie przedświątecznym cechy funkcjonalne formatu dyskontowego uwypuklają się i dają sukces nieporównywalny do żadnego innego formatu. Próby naśladownictwa w mniejszych sklepach są ledwie cieniem postępów formatu dyskontowego – uważa dr Faliński.

Do tego Mateusz Dąbrowski dodaje, że za popularnością dyskontów stoją trzy główne czynniki, tj. konkurencyjne ceny, rosnąca rozpoznawalność marek własnych oraz wygoda szybkich zakupów. – Dyskonty mają bardzo wyraźną przewagę nad innymi formatami sklepów. Popularność tego kanału wynika przede wszystkim z atrakcyjnej oferty cenowej, coraz szerszego asortymentu oraz dużej dostępności. Dla konsumentów to szybki, wygodny i stosunkowo ekonomiczny sposób na skompletowanie świątecznego koszyka – wyjaśnia Mateusz Chołuj z Proxi.cloud.

Dalej w rankingu miejsc zakupów znalazły się hipermarkety – 34% (poprzednio – 14,8%), supermarkety – 29,8% (22,4%), targowiska i bazary – 19,7% (14,5%), sklepy osiedlowe – 7,6% (5,8%), placówki convenience – 2,1% (1,2%), a także cash&carry – 1,7% (0,9%). Dla 1,4% badanych ta kwestia nie ma znaczenia (poprzednio – 1,3%), a 0,4% nie potrafi się określić (w ub.r. – 1,7%). 

– Na wysoki wzrost odsetka osób, które zadeklarowały chęć zrobienia zakupów świątecznych w hipermarketach, wpływ może mieć wysoki wybór, jaki te placówki oferują. To może mieć kluczowe znaczenie dla części kupujących. Większy asortyment wiąże się też z dostępem do części produktów wyższej jakości, które z reguły są droższe. To wraz ze wzrostami w innych formatach świadczyć może o odbiciu rynku i wyższej zamożności Polaków niż rok wcześniej. Ciężko jednak stwierdzić, czy wzrost ten jest krótkotrwały, czy może zostanie na dłużej – podsumowuje Mateusz Nowak z Proxi.cloud.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Opinie

Reklama
Reklama
Repertuar kina Helios

Repertuar kina Helios

W najbliższym tygodniu Helios zaskoczy kinomanów nie tylko mnogością propozycji filmowych, lecz także projektów specjalnych dla widzów o rozmaitych zainteresowaniach. W repertuarze znajdzie się najnowsza animacja „Magiczna gwiazdka zwierzaków”, japoński hit „Jujutsu Kaisen: Execution” oraz projekcje muzyczne i tematyczne cykle.Od piątku, 12 grudnia w repertuarze zagości nowość w klimacie nadchodzących Świąt – animacja „Magiczna gwiazdka zwierzaków”. Podczas gdy dzieci wypatrują Świętego Mikołaja, on sam rozbija się na lodowej wyspie, z której musi wydostać się jak najszybciej. Jednocześnie maleńkie pisklę musi uratować przyjęcie w kurniku, dziewczynka, której mama wciąż jest bardzo zajęta, szuka choinki na własną rękę, mały jenot zgubił się w lesie, a ryś próbuje dotrzeć na czas na magiczny spektakl. Różnorodne historie przypomną kinomanom, dlaczego co roku nie możemy doczekać się Gwiazdki!Na ekranach Heliosa znajdą się też inne gwiazdkowe produkcje. „Mikołaj i ekipa” to historia Świętego Mikołaja, który po niefortunnym wypadku zaczyna uważać się za superbohatera i znika tuż przed Wigilią… Elf Leo oraz odważna 11-letnia Billie wyruszają na wielkie poszukiwania, a po drodze odkrywają spisek bezwzględnego producenta zabawek, chcącego zniszczyć świąteczną tradycję i przejąć kontrolę nad prezentami… Inną propozycją na rodzinny seans jest zabawny tytuł „Mysz-masz na Święta”. Mysia rodzina szykuje się do wspólnego spędzania Świąt. Jednak wszystko się zmienia, kiedy w ich domu pojawiają się… ludzie. Myszy nie chcą dzielić się przestrzenią i rozpoczynają realizację planu, który mają na celu wyproszenie nieproszonych gości! Wśród filmów dla widzów w każdym wieku ogromną popularnością cieszy się animacja Disneya „Zwierzogród 2”. Opowiada ona o ambitnej króliczej policjantce, Judy Hops oraz przebiegłym lisie, Nicku Bajerze. Duet detektywów tym razem rusza tropem tajemniczego gada, który nagle pojawia się w Zwierzogrodzie. Helios zaprasza na inne filmowe hity, do których należy kontynuacja horroru na podstawie kultowych gier – „Pięć koszmarnych nocy 2”. Akcja filmu toczy się rok po traumatycznych wydarzeniach w pizzerii Freddy’ego Fazbeara. Mike Schmidt i policjantka Vanessa Shelly próbują chronić młodszą siostrę Mike’a, Abby, jednak dziewczynka zaczyna potajemnie wracać do pizzerii, a w tle ponownie pojawia się postać tajemniczego Williama Aftona. Nadal na ekranach sieci dostępny jest też szeroko komentowany „Dom dobry” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego. Obraz przedstawia toksyczny związek Gośki i Grześka, w którym dochodzi do coraz bardziej niebezpiecznych sytuacji, a przemoc staje się codziennością… W głównych rolach wystąpili Agata Turkot i Tomasz SchuchardtSieć przygotowała również seanse dla fanów japońskiej animacji w ramach cyklu Helios Anime. W dniach 12-18 grudnia we wszystkich kinach odbędą się projekcje tytułu „Jujutsu Kaisen: Execution Shibuya Incident x The Culling Game Begins”. Kulminacją filmu, który podsumowuje dotychczasowe wydarzenia z serialu, jest dramatyczny pojedynek dwóch ulubionych uczniów Gojō. To wstęp do trzeciego sezonu anime, prezentowany przedpremierowo w kinach! Na piątek, 12 grudnia zaplanowano wydarzenie z cyklu Nocne Maratony Filmowe – tym razem będzie to Maraton Strachów. O godzinie 23:00 rozpoczną się projekcje aż czterech horrorów, w tym porywającej nowości „Cicha noc, śmierci noc”. To nie koniec projektów specjalnych odbywających się w najbliższym tygodniu! Swój czas w repertuarze będzie miał słynny maestro i jego orkiestra. „André Rieu. Wesołych Świąt!” to koncert z najpiękniejszymi kolędami i przebojami na radosny czas wyczekiwania Gwiazdki. Widowisko będzie dostępne w piątek i sobotę, 12 i 13 grudnia, a następnie 17 i 18 grudnia. Ponadto w niedzielę, 14 grudnia w wybranych kinach sieci odbędzie się wyjątkowa transmisja baletu „Dziadek do orzechów” wprost z Londynu! Widowisko urzeka niezwykłą choreografią i magiczną scenografią, nawiązującą do świątecznej aury.W poniedziałek, 15 grudnia do wybranych lokalizacji zawita cykl Kino Konesera z tajwańskim kandydatem do Oscara – „Left-Handed Girl. To była ręka… diabła!”. Samotna matka i jej dwie córki powracają do Tajpej po kilku latach życia na wsi, aby otworzyć stoisko na tętniącym życiem nocnym targu. W czwartkowe popołudnie, 18 grudnia we wszystkich kinach zagości cykl Kultura Dostępna i komedia „LARP. Miłość, trolle i inne questy”. Sergiusz, nastolatek zakochany w fantastyce i LARP-ach, zmaga się z prześladowaniami w szkole i swoim uczuciem do Helen. Gdy odkrywa jej tajemnicę, zyskuje szansę na niezwykłą przygodę!Bilety na grudniowe seanse dostępne są w kasach kin Helios, w aplikacji mobilnej oraz na stronie www.helios.pl. Dokonując zakupu wcześniej, można wybrać najlepsze miejsca, a także zaoszczędzić w ramach oferty „Wcześniej kupujesz, więcej zyskujesz”.Helios S.A. to największa sieć kin w Polsce pod względem liczby obiektów. Obecnie dysponuje 53 kinami, które mają łącznie 300 ekranów i ponad 54 tysiące miejsc. Spółka skupia swoją działalność głównie w miastach małej i średniej wielkości, ale jej kina są również obecne w największych aglomeracjach Polski, m.in. w Łodzi, Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu. Helios S.A. jest częścią Grupy Agora, jednej z największych grup medialnych w Polsce, działającej m.in. w segmencie prasy (wydawca m.in. „Gazety Wyborczej”), reklamy zewnętrznej (lider rynku - AMS), internetu (portal Gazeta.pl) oraz radia (9 stacji radiowych z portfolio Grupy Eurozet).Data rozpoczęcia wydarzenia: 12.12.2025
Mistrzostwa Europy w Łyżwiarstwie Szybkim

Mistrzostwa Europy w Łyżwiarstwie Szybkim

Gwiazdy europejskiego łyżwiarstwa szybkiego w Tomaszowie Mazowieckim powalczą o medale mistrzostw EuropyTo będzie jeden z najważniejszych sprawdzianów przed igrzyskami olimpijskimi w Mediolanie! Na początku stycznia, niespełna miesiąc przed rozpoczęciem najważniejszej imprezy sportowej czterolecia, w Tomaszowie Mazowieckim odbędą się Mistrzostwa Europy w Łyżwiarstwie Szybkim.Tomaszów Mazowiecki kolejny raz będzie gościł czołowych panczenistów Europy a Polacy będą startować w najmocniejszym składzie, z wszystkimi gwiazdami polskich panczenów, m.in. Kają Ziomek-Nogal, Andżeliką Wójcik, Damianem Żurkiem, Markiem Kanią, Piotrem Michalskim, czy Władymirem Semirunnijem na czele.Mistrzostwa Europy w tomaszowskiej Arenie Lodowej rozpoczną się w piątek, 9 stycznia, wieczorem. Już pierwszego dnia o medale zawodnicy powalczą w czterech konkurencjach – sprincie drużynowym kobiet, drużynie mężczyzn oraz na 3000 metrów kobiet i 1000 metrów mężczyzn. Dzień później zmagania rozpoczną się o godz. 14, a w programie są sprint drużynowy mężczyzn, 500 metrów kobiet, 5000 metrów mężczyzn i 1500 metrów kobiet. Mistrzostwa zakończą się w niedzielę, 11 stycznia, a tego dnia w Arenie Lodowej zostaną rozdane medale na dystansach 1000 metrów kobiet, 500 i 1500 metrów mężczyzn oraz w rywalizacji drużynowej mężczyzn i w biegach ze startu masowego.Organizatorzy jak zawsze przygotowali dla kibiców jak zawsze dużo dobrej zabawy, emocji a całość uświetni piątkowy pokaz świateł.09-11 stycznia 2026 r.Arena Lodowa w Tomaszowie Mazowieckim.Data rozpoczęcia wydarzenia: 09.01.2026
Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie

Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie

Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie (Wincentynów) – wyjątkowy wieczór w domowym salonieJuż 18 stycznia 2026 roku (niedziela) o godz. 17:00 Czesław Mozil zaprasza na jedyne w swoim rodzaju wydarzenie muzyczne — koncert "Czesław Mozil Solo – w mieszkaniu". Miejsce: niewielka wieś Wincentynów (gmina Sławno, powiat opoczyński), blisko Opoczna, w malowniczym zakątku województwa łódzkiego. Prywatna przestrzeń – salon domu – stanie się areną bliskiego spotkania artysty z publicznością.Miejsce pełne folklorystycznego klimatuWincentynów to kameralna miejscowość — według danych z 2021 r. liczy zaledwie 179 mieszkańców W sąsiedztwie znajduje się prywatny miniskansen "Niebowo", prezentujący tradycyjną wiejską architekturę regionu opoczyńskiego: chatę ze strzechą, ziemiankę, stodółkę i autentyczne wnętrza izby białej, kuchni i sieni.  Ta nieoczywista, serdeczna sceneria doskonale komponuje się z domowym klimatem koncertów Mozila.Co czyni ten wieczór wyjątkowymBliskość artysty: Czesław zagra niemal jak "u sąsiada" — w salonie, na kanapie, czasem na podłodze, a może ktoś usłyszy go z kuchni. Ta forma koncertu wyczarowuje atmosferę kameralności i autentycznego kontaktu.Unikalna formuła: To połączenie solowego show muzycznego i błyskotliwego stand-upu — pełne inteligentnych obserwacji, humoru i muzycznych emocji.Repertuar: Poza znanymi piosenkami, usłyszymy utwory z ostatnich albumów oraz premiery nowych nagrań, które trafią na kolejną płytę.Aktualny czas twórczy: Mozil zdobył tegoroczną Festiwalową Nagrodę Opola za piosenkę „Ławeczka”, singiel „Leń” z „Akademii Pana Kleksa 2” stał się hitem, a jego album „Inwazja Nerdów vol. 1” zdobył Fryderyka w 2025 roku.Kilka faktów o artyścieUrodzony w 1979 r. w Zabrzu, wykształcony akordeonista (Król. Duńska Akademia Muzyczna w Kopenhadze) Twórca złożonych dzieł: muzyka, teksty, aktorstwo dubbingowe (np. Olaf z "Krainy Lodu"), osobowość TVLaureat licznych nagród: Fryderyków, nagrody opolskiego festiwalu, platynowych płytStyl znany z połączenia kabaretu, folku, punka i inteligentnego humoru — trudno zamknąć go w jednym słowie Szczegóły wydarzeniaData: 18 stycznia 2026 (niedziela), godz. 17:00Miejsce: dom mieszkalny w Wincentynowie k. Opoczna („Niebowo”)Bilety: tylko 40 sztuk, cena 130 zł — dostępne na stronie: [biletomat.pl]Więcej informacji na: wydarzenie na FacebookuTaki koncert to znakomita okazja, by przeżyć muzykę i humor Mozila w najbardziej osobistej formie. To więcej niż performance — to spotkanie, które zostaje w pamięci na długo.Data rozpoczęcia wydarzenia: 18.01.2026

Polecane

Morawiecki w Tomaszowie Mazowieckim. Najpierw hospicjum, potem rozmowa z mieszkańcamiPŚ w łyżwiarstwie szybkim - drugie miejsce Żurka na 1000 m w HamarTwarda kontra dla kurczaków. Mieszkańcy: „To już nie wieś rolnicza, tylko domy ludzi”Ogień w JaninowieStrażacy szybko opanowali ogieńFILMOWY SYLWESTER w kinie Helios!Śledztwo w Tomaszowie: Norbert C. aresztowany na 2 miesiącePŚ w łyżwiarstwie szybkim - Żurek trzeci na 500 m w HamarDach i wsparcie na start: w powiecie tomaszowskim rusza 3‑letni program mieszkań treningowychLechia zagra o spokój w tabeli. Do Tomaszowa przyjeżdża wyjazdowa SpartaDzień Pamięci Ofiar Stanu Wojennego – tomaszowianie pamiętająPełnomocnik od Klapsów? Nowa „dyscyplina” w Tomaszowskim Centrum Zdrowia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: GrażynaTreść komentarza: No przecież,po kurczaki pojadą do Tomaszowa !Źródło komentarza: Twarda kontra dla kurczaków. Mieszkańcy: „To już nie wieś rolnicza, tylko domy ludzi”Autor komentarza: BetiTreść komentarza: Racja dziewictwo nie tylko można stracić przez partnera ale odebrać sobie w zaciszu, nieskromne myśli i chęć spełnienia, własnoręcznie. A to nie jest już dziewictwo!Źródło komentarza: Dzień Dziewic – święto, które istnieje naprawdę (i wcale nie musi być obciachowe)Autor komentarza: xxxTreść komentarza: Ta car dobry tylko urzędnicy niedobrzy! Dobrze Pan to ujął był a teraz razem w PiS z byłymi komuchami ręka w rękę w jednej ławie.Źródło komentarza: Dwa miesiące na kilka prostych pytań. Tomaszowskie Centrum Zdrowia testuje granice jawnościAutor komentarza: Schlomo UbermannTreść komentarza: Wytrwałości dla NIepokalanej Aneczki z Mazur z okazji Dnia Dziewic.Źródło komentarza: Dzień Dziewic – święto, które istnieje naprawdę (i wcale nie musi być obciachowe)Autor komentarza: CzłowiekTreść komentarza: Bezczelny typ z tego pułkownika. Na wylocie, a jeszcze podskakuje jak pchła na grzebieniu. Dyscyplinę owszem, proponowałabym zastosować ale może wobec tego Pana - rzemienną, i to ze sto razy !!!Źródło komentarza: Pełnomocnik od Klapsów? Nowa „dyscyplina” w Tomaszowskim Centrum ZdrowiaAutor komentarza: Naczelny PielęgniażTreść komentarza: Można by jeszcze "Oddział kremacji" utworzyć. Po co wozić zwłoki do Łodzi albo Bełchatowa? Zaoszczędzimy paliwo, damy niższe ceny i szpital poszybuje. A gdyby za wodociągami wykupić ziemię od lasów Państwowych, sprzedać drzewa i cmentarz utworzyć, to nawet lekarzy można pozwalniać ...Źródło komentarza: Pełnomocnik od Klapsów? Nowa „dyscyplina” w Tomaszowskim Centrum Zdrowia
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama